Sand i strimlad betfor...

Sv: Sand i strimlad betfor...

Ni som inte hittat sand har ni själva provat att tugga på den? Jag har aldrig sett sand eller grus utan endast märkt det när jag tagit lite och snaskat på. Det krasar fint mellan tänderna.

Skönt att vi är flera. Vågade knappt skriva först. Men jag snaskar ofta betfor, och det knastrar rätt bra av både sand och småsten. Bara en tidsfråga innan jag biter sönder en tand.

jag har mailat nordic sugar och frågat... räknar visserligen med ett undvikande svar eftersom de så klart är rädda om sitt rykte, men rätt vinklat så borde man få någon slags svar på hur de tänker lösa det hela i alla fall...

torr betfor är ju hård så jag har alltid trott att det är själva den torkade betan som knakar? Jag brukar knapra i mig det rätt fort iofs... får prova låta det smälta lite i munnen först kanske ;)

Ok, nu var jag bara tvungen tugga på min betfor ;-) Det är bara bottensats kvar av det och baske mej ingen knaster eller något sånt. Smakar inte ens sött av melassen, hade väl lite förväntningar på det. Lite jordig smak. Helt okej :-))))

Jag har gått och smakat halva kvällen - både på torr och blötlagd och jag hittar banne mig inget krasande i den blöta och ingen sand nånstans heller??

Hm, och jag som aldrig kollat särskilt noga hittade faktiskt en hyfsat stor sten (ca en halv centimeter lång) när jag stod och sköljde betforen igår kväll. Hittade även ett par pyttesmå stenar samtidigt. Säcken är fortfarande nästan full, så det är inte på botten jag hittade detta.

Jag bara undrar hur tror nu gräset känns som dom går och betar nu 1mm från marken för att inte tala om rötterna som grävs upp?

Ja bara igår var det både sand o sten

jag har undrat varför det legat sten i krubban o ibland rätt stora:mad:

Nu var de ca 4 mm o det räcker bra för att sabba tänderna.

Rätt vanligt. Det var ungefär 30 år sedan jag började hjälpa till med fodring på ridskolan, då var det ett känt fenomen att det från gång till annan kunde vara rätt mycket sand i betforen.

Genom de egna åren har det också skiftat, vissa säckar jag har slängt för det varit så mycket sand i betforen. Andra har det inte varit någon sand alls i.

Så det är kutym. visst har jag smakat på några svällda betforflingor ngn gång, men att det skulle vara så mkt som jag nu har erfarit är ett uppvaknande.

Nej jag orkar inte hålla på med detta var dag, så jag väljer bort det.

Jag bara undrar hur tror nu gräset känns som dom går och betar nu 1mm från marken för att inte tala om rötterna som grävs upp?

:confused: hänge inte med korven?

Rötterna som dom grava främ är ofte Kvickrött som innahålla mycket socker:d
Kallas för "fättigmanskost", folk åt det under svalt år och ofte gick som foder åt häst och ko.
Kvickrött försvinna mer och mer igenom bonder har gått över from Timotay till Rygräss som är en Ett Års Växt...men det vet du reda.

:confused: hänge inte med korven?

Rötterna som dom grava främ är ofte Kvickrött som innahålla mycket socker:d
Kallas för "fättigmanskost", folk åt det under svalt år och ofte gick som foder åt häst och ko.
Kvickrött försvinna mer och mer igenom bonder har gått över from Timotay till Rygräss som är en Ett Års Växt...men det vet du reda.

Vi pratar ju om sand , eller hur? Vilka rötter som grävs fram har ingen betydelse, dom är också sandiga.

Vet inte. Har ju inte kollat detta tidigare. Kwikbeet äts inte här- äckligt.

Precis så tyckte min pålla idag med. Hon tog en tugga, tuggade avigt och sedan ville hon inte vid det mer. Det SER verkligen grymt oaptitligt ut också, grått och finmalet som pappersmassa ungefär. Finns det verkligen hästar som gillar det;)??? Det var ju synd, för nu får jag fortsätta att skölja betfor i stället verkar det som.

Vi pratar ju om sand , eller hur? Vilka rötter som grävs fram har ingen betydelse, dom är också sandiga.

Det var de "undra hur gräset känns" som jag inte fätta.

Lite sand/jörd få dom alltid i sig.
Report av Sand Kolik i år som jag har inte hört om förutt och Axels upptäk av sand i betför som skicka upp en röd flag!

Hur ser Speedi beet ut? Jag undrar om det inte är konsistensen på KwikBeet mer än något annat som gör att min häst tycker att det är äckligt. Det blir ju en grå gröt när man blöter det.

Hur ser Speedi beet ut? Jag undrar om det inte är konsistensen på KwikBeet mer än något annat som gör att min häst tycker att det är äckligt. Det blir ju en grå gröt när man blöter det.

De ser ut som bruna cornflakes. Blöts på 5 minuter.

Blir SpeediBeet också som en gröt, eller hur ser det ut efter blötläggning? Nu tror jag faktiskt att min dam åt i alla fall en del av det till slut igår, men helt klart föredrar hon ju betfor. Och jag förstår henne...;)

Blir SpeediBeet också som en gröt, eller hur ser det ut efter blötläggning? Nu tror jag faktiskt att min dam åt i alla fall en del av det till slut igår, men helt klart föredrar hon ju betfor. Och jag förstår henne...;)

Jag minns inte, det var 10 år sen:)

Torr Speedy Beet ser ut som branflakes fast gråa.
De är uppblötta på 10 min. Jag tycker inte det ser "grötigt" ut.
Jag blandar med mineraler och lite morötter.
Har D ponny och hon får 1 dl torrt delat på 2 givor om dan.

Finns det verkligen hästar som gillar det;)???

Jag har en som tycker det är smaskens! Inte lika gott som söt betfor förstås, men helt klart mumsigt! Men å andra sidan äter han allt :D

Har inte gett betfor på många år, men har snart matat upp typ en halv säck. Jag blandar 50/50 med havre i en stor tunna. Har inte hittat någon sand alls, varken kunnat se, känna eller smaka den. Har nog haft tur med min säck :)

Ni som säger att ni silar, hur får ni bort sanden med en sil? Sanden borde väl stanna ihop med betforn i silen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka