Samtyckeslag, juridik

Ja det var en tragisk händelse och nu är Bjäle som ort känd i Sverige för sitt oacceptabla beteende och förövaren dömd. Nu handlade det mest att folk inte trodde på tjejen och inte att de bejakade våldtäkten och att tyckte den var bra.
Bjästa.

Om man frågar valfri människa om de är emot våldtäkt kommer såklart 99.9 % säga att ja, för f*n.

Men sen visar det sig att det är en kompis, en ordentlig kille, någon man känner, kanske gillar och hon var ju full, sa hon verkligen nej och man har ju hört ryktena. Kanske ville hon egentligen, kanske är hon ute efter pengar, och man vet ju att det händer att killar blir anklagade för våldtäkt för att tjejen vill hämnas. De har ju haft sex förut, hon var ju lite kär i honom, kanske förstod han inte att hon inte ville. Han är ju ledsen, det blev fel men är det värt att förstöra en ung killes liv för det. Var det verkligen så allvarligt...

Bjästa.

Om man frågar valfri människa om de är emot våldtäkt kommer såklart 99.9 % säga att ja, för f*n.

Men sen visar det sig att det är en kompis, en ordentlig kille, någon man känner, kanske gillar och hon var ju full, sa hon verkligen nej och man har ju hört ryktena. Kanske ville hon egentligen, kanske är hon ute efter pengar, och man vet ju att det händer att killar blir anklagade för våldtäkt för att tjejen vill hämnas. De har ju haft sex förut, hon var ju lite kär i honom, kanske förstod han inte att hon inte ville. Han är ju ledsen, det blev fel men är det värt att förstöra en ung killes liv för det. Var det verkligen så allvarligt...
Tack! Jag började tvivla på om jag kunde skriva begriplig svenska.

Bjästa.

Klart att det finns olika åsikter, men det jag är ute efter är just att de flesta är emot våldtäkt..

Vad man önskar för påföljd lär också variera, du lär hitta allt från de som håller med om att det är fel som vill skjuta honom, skära pungen av honom till att han inte borde straffas för att det kommer att förstöra livet för killen.

Klart att det finns olika åsikter, men det jag är ute efter är just att de flesta är emot våldtäkt...
De flesta är såklart emot våldtäkt vid en rent teoretiskt fråga och då tänker nog många sig något i stil med överfallsvåldtäkter, som är en mindre del av alla våldtäkter som sker. Tror det är Wennstam i sin bok "Ingen riktigt våldtäktsman" som tar upp att även många dömda killar säger sig vara emot våldtäkt, men det de gjorde var ju ingen riktigt våldtäkt. De är inte riktiga våldtäktsmän.

Jag tror att man gör det otroligt lätt för sig om man tror att bara för att människor inte går runt och tycker att det är okej att våldta att det inte finns en himla massa gråzooner som inte riktigt är så svart vita som att påstå att gemene man är emot våldtäkt och att det inte bidrar till både olika sexualbrott och att brottsoffret dessutom skuldbeläggs.

De flesta är såklart emot våldtäkt vid en rent teoretiskt fråga och då tänker nog många sig något i stil med överfallsvåldtäkter, som är en mindre del av alla våldtäkter som sker. Tror det är Wennstam i sin bok "Ingen riktigt våldtäktsman" som tar upp att även många dömda killar säger sig vara emot våldtäkt, men det de gjorde var ju ingen riktigt våldtäkt. De är inte riktiga våldtäktsmän.

Jag tror att man gör det otroligt lätt för sig om man tror att bara för att människor inte går runt och tycker att det är okej att våldta att det inte finns en himla massa gråzooner som inte riktigt är så svart vita som att påstå att gemene man är emot våldtäkt och att det inte bidrar till både olika sexualbrott och att brottsoffret dessutom skuldbeläggs.
Och jag som tycker det är lätt för sig att kalla Sverige i helhet ett våldtäktssamhälle, det är som att dra alla över en kam och ignorera alla nyanser.

Tillägg: Och Bjästa är igen enskild företeelse. De är heller inte en by full av monster, de är helt vanliga människor där en stor del av dem inte kunde ta in att den här killen hade våldtagit den här tjejen - trots att han blev dömd, trots vittnesmål, trots hans erkännande (som han senare tog tillbaka men ändå). Det om något är problematiskt och helt åt helvete oavsett om samma människor skulle svara nej på frågan om de är för våldtäkt.

Och som tillägg till posten ovan: Jag tror inte att det är unikt för Sverige, men Sverige är absolut inte förskonat bara för att några exempel tidigare råkade komma från USA.

Tillägg: Och Bjästa är igen enskild företeelse. De är heller inte en by full av monster, de är helt vanliga människor där en stor del av dem inte kunde ta in att den här killen hade våldtagit den här tjejen - trots att han blev dömd, trots vittnesmål, trots hans erkännande (som han senare tog tillbaka men ändå). Det om något är problematiskt och helt åt helvete oavsett om samma människor skulle svara nej på frågan om de är för våldtäkt.

Och som tillägg till posten ovan: Jag tror inte att det är unikt för Sverige, men Sverige är absolut inte förskonat bara för att några exempel tidigare råkade komma från USA.
Nej de i Bjästaborna trodde inte på att det rörde sig om en våldtäkt.

Och ja liknade företeelser förekommer lite var stans, att folk blir utstötta för något de gjort eller påstås ha gjort (här påstås flickan felaktigt att ha ljugit om att ha blivit våldtagen), men det kan röra sig om vad som helst som folk ser som allvarligt.

Håll dig till fakta, några "gemene man" är absolut inte "gemene man" eftersom det senare betyder att
majoriteten av män anser det du hävdar. Kom gärna med fakta...som bevisar att du inte kör med fabricerade fakta. Samhället visade i 2 rättsliga instanser var de stod i det här fallet...solklart!!!!

Herregud, som @bumpo redan skrivit består ju samhället av mer än ett rättssystem. Och nej, jag har inga källor på att vanliga människor ofta inte ser vanliga killar som våldtäktsmän, men jag tycker inte att det är svårt att förstå, och jag upplever det hela tiden i samtal med just vanliga människor. Det är som sagt väldigt få som skulle säga att de inte har något emot våldtäkter på en rak fråga, men när det gäller enskilda fall som inte är lika svartvita som en överfallsvåldtäkt är det plötsligt inte lika självklart att alla står på offrets sida. Uppenbarligen oavsett domstolens beslut.

Men samhället är så mycket mer än bara rättssystemet eller hur? Sen finns det 4629194462919 exempel på hur rättsystemet fallerat när det kommer till sexualbrott. Så jag har fruktansvärt svårt att ta din åsikt i frågan på allvar.
Jag undrar vem man ska ta på allvar mig, med mina cyniska men faktagrundade åsikter och dig med dina överdrifter. 423 miljarder fall, heltokigt!!!

Herregud, som @bumpo redan skrivit består ju samhället av mer än ett rättssystem. Och nej, jag har inga källor på att vanliga människor ofta inte ser vanliga killar som våldtäktsmän, men jag tycker inte att det är svårt att förstå, och jag upplever det hela tiden i samtal med just vanliga människor. Det är som sagt väldigt få som skulle säga att de inte har något emot våldtäkter på en rak fråga, men när det gäller enskilda fall som inte är lika svartvita som en överfallsvåldtäkt är det plötsligt inte lika självklart att alla står på offrets sida. Uppenbarligen oavsett domstolens beslut.
Samhället är resultatet av de beslut vi som gemensam befolkning tar genom våra ombud. Vård, skola, omsorg,skatter och rättssystem är samhället...

Klart att det finns olika åsikter, men det jag är ute efter är just att de flesta är emot våldtäkt..
Väldigt många våldtäktsmän är också emot våldtäkt, så det säger inte särskilt mycket.

"Det är jobbigt för det är inte så jag definierar mig som person. Det är inte något som jag kan tänka mig att jag själv är kapabel till. Det är väldigt främmande för mig."
"Jag tänkte inte 'nu ska jag ut och våldta någon'"
"Jag ser det som ett ganska fasansfullt brott faktiskt, jag hade väl önskat att jag hade rånat en bank istället. Man har svårt att se sig själv som en våldtäktsman."
"Första gången mådde jag jättedåligt. Jag skämdes för mig själv, jag kände mig äcklig, äcklad, jag kände mig som ett jävla monster för jag vet att det var fel, jag vet att det var fel."

Citat från den korta dokumentären Förövare, där dömda våldtäktsmän resonerar kring sina brott, som finns på svtplay. (Länk.)

Samhället är resultatet av de beslut vi som gemensam befolkning tar genom våra ombud. Vård, skola, omsorg,skatter och rättssystem är samhället...

Fast attityder bland människor i samhället stämmer inte alltid överens med de instanser som samhället har skapat. Jag tycker att det är att göra det väldigt enkelt för sig att anse att samhället bara är de instanser som finns.

Jag undrar vem man ska ta på allvar mig, med mina cyniska men faktagrundade åsikter och dig med dina överdrifter. 423 miljarder fall, heltokigt!!!
Jag skulle gissa på den som faktiskt ser verkligheten för vad den är och inte blundar för de problem som finns trots en uppgiven och frustrerad siffra. Någon som tar den problematik som finns på allvar och som vill förändra. Någon som trots känslan av att prata med en vägg gång efter annan visar på VAD som är problemet.

Fast attityder bland människor i samhället stämmer inte alltid överens med de instanser som samhället har skapat. Jag tycker att det är att göra det väldigt enkelt för sig att anse att samhället bara är de instanser som finns.
Fast attityder bland en del människor i samhället , är inte samhällets, dvs majoritetens attityd.
En minoritet utsätts för sexuella övergrepp, en minoritet begår sexuella övergrepp. Där utgår diskussionen ifrån

Det är EN DEL av samhället. Samhället är också alla de som bor, lever, verkar och ör med och formar det vi bor i. Alltså du, jag, grannen och alla andra.
Se där nu kan jag hålla med dig. Det är en del av samhället som har dessa attityder. Nu börjar du närma dig sanningen
Men nästan 400 miljarder var får du den fantasisumman ifrån?

Se där nu kan jag hålla med dig. Det är en del av samhället som har dessa attityder. Nu börjar du närma dig sanningen
Men nästan 400 miljarder var får du den fantasisumman ifrån?
Jag orkade inte googla fram en siffra och skrev därför en siffra som jag, uppenbart förgäves, trodde alla skulle förstå var ett uttryck för den frustration och uppgivenhet jag och många med mig känner inför hur rättsväsendet fungerar gällande sexualbrott.

Fast attityder bland en del människor i samhället , är inte samhällets, dvs majoritetens attityd.
En minoritet utsätts för sexuella övergrepp, en minoritet begår sexuella övergrepp. Där utgår diskussionen ifrån

Nej, min diskussion utgår inte från hur många som utsätts för övergrepp eller utsätter andra för övergrepp. Den utgår ifrån attityden hos människorna i samhället när det kommer till övergrepp och sexuella trakasserier.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 141
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 937
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 452
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur