Samtyckeslag, juridik

Jag var på väg och skriva ett inlägg som svar på @landsbygdsbo att han skönmålade verkligheten och att respekten för kvinnor inte alls är den samma som för män när ditt inlägg kom. Istället för att skönmåla situationen så svartmålar du den. De flesta respekterar faktiskt ett nej och våldför sig inte på någon och skulle inte drömma om det och nej pojkar uppmuntras definitivt inte att ta för sig av någons kroppar, inte av samhället i vart fall. Det finns avarter och kretsar i samhället där det görs, respekten för kvinnor är inte den samma som för män, men fullt så illa som du beskriver det är det inte generellt i samhället, långt ifrån faktiskt, men visst krävs det en förändrad attityd.
Är det inte så att samhällets intentioner (ex lagstiftningen) är en sak och det som sker efter fester o krogbesök är en annan?
Om du ser tillbaka på slutet på sextiotalet den frihetsvåg som sköljde över landet, skedde inte den, till stor del på unga kvinnors bekostnad som förväntades att deltaga i "festen"

Det är inte mitt personliga ansvar att förklara det något komplicerade begreppet våldtäktskultur, googla själva.
Ja du får nog svårt att försvara ståndpunkten att vi har en "våldskultur" i Sverige.
Att vissa grupper har avvikande inställningar det är klart. Men samhället i stort accepterar det inte.
Lagstiftningen är ju det slutgiltiga beviset för att det inte accepteras.
Sedan, parallellt med lagstiftningen om våldtäkt har du lagstiftning som reglerar rättssäkerhet.
Och i den ingår hårda beviskrav, som även gäller anklagelser om våldtäkt...så som det ska vara..

Attityden i samhället är egentligen helt klar. Man accepterar inte våldtäkter. Däremot skulle nog inte en dos av självsäkerhet o kunskap skada bland våra unga. De flesta fall som läggs ner har en tredje komponent inblandad. Och det är alkohol. På fyllan tas fel beslut, både av killar och av tjejer. Sup gärna, men sex o alkohol är en farlig blandning..Så förbjud alkohol i samband med sex så får du ner våldtäkterna.....problemet blir ju bara att den lagen är lika svår att plantera ute i verkligheten, som samtyckeslagen
Jag tror att det sker både på fyllan och i förhållanden, berättelser som man kan läsa här på buke visar också på det. Det finns helt klart personer där ute som anser sig ha rätt till att "ta för sig" utan att inse att det är våldtäkt, och om det inte är våldtäkt så klarar de sig undan attityden i samhället. De personerna behöver få inse att det är fel!
Den där dosen självsäkerhet och kunskap du talar om - det är ju det man försöker ge med den här samtyckeslagen. Kvinnor kan få en dos säkerhet och inse vad för rättigheter de har även i förhållanden. Män kan få kunskap att om kvinnan inte är tillräckligt nykter för att ge ett klart ja så är det fel att gå vidare.
(Och tvärtom i de fall det sker.)

Det är inte mitt personliga ansvar att förklara det något komplicerade begreppet våldtäktskultur, googla själva.
Ingen har bett dig om det så du kan lugnt låta bli :). Så värst komplicerat är det inte dock.

Det finns våldtäktskultur inom vissa grupper i Sverige, men det är inget utbrett eller som är gängse utan snarast undantag och inte accepterat av gemene man. Dvs frågar du personer på stan om vad de anser om påtvingade samlag av olika slag kommer en stor majoritet ta avstånd från alla former av våldtäkt.

Jag tror att det sker både på fyllan och i förhållanden, berättelser som man kan läsa här på buke visar också på det. Det finns helt klart personer där ute som anser sig ha rätt till att "ta för sig" utan att inse att det är våldtäkt, och om det inte är våldtäkt så klarar de sig undan attityden i samhället. De personerna behöver få inse att det är fel!
Den där dosen självsäkerhet och kunskap du talar om - det är ju det man försöker ge med den här samtyckeslagen. Kvinnor kan få en dos säkerhet och inse vad för rättigheter de har även i förhållanden. Män kan få kunskap att om kvinnan inte är tillräckligt nykter för att ge ett klart ja så är det fel att gå vidare.
(Och tvärtom i de fall det sker.)
En dos säkerhet bygd på luft?
Kunskap genom att säga ja eller nej?
Vore det inte bättre att i tidig ålder få lära sig sitt egenvärde och därigenom få det självförtroende som behövs?
De flesta "snedtändningar" med sex är i unga år och i kombination med alkohol.
Där ligger problemet, inte genom ngn juridisk spetsfundighet som advokater lätt skjuter i sank.
Och hur många tror du inte säger ja, pga grupptryck o kompistryck?
När de istället skulle kunna ha självförtroende nog att säga nej?

Ingen har bett dig om det så du kan lugnt låta bli :). Så värst komplicerat är det inte dock.

Det finns våldtäktskultur inom vissa grupper i Sverige, men det är inget utbrett eller som är gängse utan snarast undantag och inte accepterat av gemene man. Dvs frågar du personer på stan om vad de anser om påtvingade samlag av olika slag kommer en stor majoritet ta avstånd från alla former av våldtäkt.

Så när tjejerna på högstadiet blir tafsade på, får diverse tillrop efter sig eller när grabbar på krogen klappar okända tjejer på rumpan kliver pojkar/män fram och säger ifrån? När sexistiska skämt dras eller när det skryts om erövringar så kliver män in och säger ifrån? Väldigt sällan är min erfarenhet. Det har hänt EN gång (en kille med hyfsad status i klassen sa ifrån) när jag har utsatts och tafsandet började när jag var 12 år.

Läste med förtvivlan om en tjej som blivit våldtagen av en kille på samma skola, inte bara en gång utan flera gånger (minst en våldtäkt skedde på skolan) som när hon kom tillbaka insåg att killen var kvar på skolan. Han gick i skolan som vanligt, hon var tvungen att möta honom i korridoren. Det fanns ingen som var där och punktmarkerade honom för att förhindra att han gjorde det igen. Det var tjejen som fick byta skola till slut. Det här sker inte bara i skolor utan även på arbetsplatser, i familjer osv.

Om inte detta är acceptans så vet jag inte vad det är.

Så när tjejerna på högstadiet blir tafsade på, får diverse tillrop efter sig eller när grabbar på krogen klappar okända tjejer på rumpan kliver pojkar/män fram och säger ifrån? När sexistiska skämt dras eller när det skryts om erövringar så kliver män in och säger ifrån? Väldigt sällan är min erfarenhet. Det har hänt EN gång (en kille med hyfsad status i klassen sa ifrån) när jag har utsatts och tafsandet började när jag var 12 år.

Läste med förtvivlan om en tjej som blivit våldtagen av en kille på samma skola, inte bara en gång utan flera gånger (minst en våldtäkt skedde på skolan) som när hon kom tillbaka insåg att killen var kvar på skolan. Han gick i skolan som vanligt, hon var tvungen att möta honom i korridoren. Det fanns ingen som var där och punktmarkerade honom för att förhindra att han gjorde det igen. Det var tjejen som fick byta skola till slut. Det här sker inte bara i skolor utan även på arbetsplatser, i familjer osv.

Jag skrev om våldtäkter och att det inte är accepterat av gemene man även om det finns grupperingar där det är okej. Menar du att det folk i din omgivning anser det är okej att våldta eller? Tycker du det är okej och dina kompisar?

Läste du ens vad jag skrev, på ditt inlägg tycks du tro att jag påstått att Sverige är helt fritt från alla former av sexuella trakasserier och ingen enda person blir våldtagen.

Varken vuxna män eller vuxna kvinnor säger ifrån därför att detta inte lyfts upp av den grupp där det pågår.
Problemet är uppenbart, de det gäller är juridiskt sett barn och kan därför inte lagföras.
Visst jag håller med dig, vuxet brott borde bestraffas med vuxet straff. Men vill vi verkligen ha fängelserna fulla med barn?

Du har samma problem med mobbing.

Och det är därför ingen lätt sak att lösa, men att därifrån utgå och hävda att Sverige är ett våldtäkts samhälle är en klar överdrift.

Skumt då att både jag och min gärningsman edsvors under rättegången. Men okej.
Ja, det är märkligt. Den tilltalade talar inte under ed och kan inte dömas för mened. Det är bara vittnen som faller under det.

Samma sak ska gälla för målsägande.

Ja, det är märkligt. Den tilltalade talar inte under ed och kan inte dömas för mened. Det är bara vittnen som faller under det.

Samma sak ska gälla för målsägande.
Nu kan det vara så att mina minnesbilder av vad som sades och vad vi sa sim formalia är lite luddigt med tanke på att mitt fokus mest låg på att få honom fälld och vara så klar och koncis i min berättelse som möjligt. Men nu är vi långt off-t.

Jag skrev om våldtäkter och att det inte är accepterat av gemene man även om det finns grupperingar där det är okej. Menar du att det folk i din omgivning anser det är okej att våldta eller? Tycker du det är okej och dina kompisar?

Läste du ens vad jag skrev, på ditt inlägg tycks du tro att jag påstått att Sverige är helt fritt från alla former av sexuella trakasserier och ingen enda person blir våldtagen.

Termen våldtäktskultur innefattar dessa sexuella trakasserier. Våldtäkter och misshandel är de mest extrema uttrycken. Acceptansen för sexuella trakasserier kan även ses som en bidragande faktor till att våldtäkter sker. Acceptansen för sexuella trakasserier tillåter testande av gränser som kan leda till t.ex. våldtäkt.

Vid en direkt fråga är det få som skulle säga att de accepterar våldtäkter. Vid djupare diskussioner kan man absolut få andra nyanser och då ofta om vad som ska betraktas som en våldtäkt. Vissa saker är kanske inte okej, men de är inte våldtäkt (även fast lagen anger det).

Det är en sak att säga något, en helt annan att agera. Att säga ifrån i en grupp kan vara så socialt stigmatiserande att man väljer att låta bli och så finner man ursäkter istället (han menade det nog inte, han har druckigt för mycket osv.).

Det beror nog på vad "gemeneman" anser ingå i definitionen våldtäkt. De flesta är ense om att våldtäkt är något hemskt. Men när man börjar diskutera vad våldtäkt är och vad sexuella övergrepp är blir det inte lika bestämt fördömande.

Termen våldtäktskultur innefattar dessa sexuella trakasserier. Våldtäkter och misshandel är de mest extrema uttrycken. Acceptansen för sexuella trakasserier kan även ses som en bidragande faktor till att våldtäkter sker. Acceptansen för sexuella trakasserier tillåter testande av gränser som kan leda till t.ex. våldtäkt.

Vid en direkt fråga är det få som skulle säga att de accepterar våldtäkter. Vid djupare diskussioner kan man absolut få andra nyanser och då ofta om vad som ska betraktas som en våldtäkt. Vissa saker är kanske inte okej, men de är inte våldtäkt (även fast lagen anger det).

Det är en sak att säga något, en helt annan att agera. Att säga ifrån i en grupp kan vara så socialt stigmatiserande att man väljer att låta bli och så finner man ursäkter istället (han menade det nog inte, han har druckigt för mycket osv.).
"Våldtäktskultur innebär inom feminismen en sammankoppling mellan sexuellt våld och kulturen i ett samhälle"
För oss övriga betyder våldtäkt just det ordet beskriver inte snaskiga skämt eller gliringar.
Jag anser att svensk lagstiftning är rätt klar vad våldtäkt är. revideringar sker ständigt och anpassar sig till samhället.
I gammal lag sägs "Tager man qwinno med wåld, och emot hennes wilja främjar sin onda lusta, och warder lagliga thertil wunnen; miste lifwet, och qwinnan ware saklös."

Med samtyckeskrav så räcker inte "jag trodde att hen ville" utan aktivt samtycke "hen sa att hen ville". Det blir en lögn om en objektivt observerbar utsaga som kan gå att motbevisa och inte allmänt svammel.

Sedan i praktiken , av naturliga skäl, är det få fall där det gör skillnad juridiskt.

Jaha jag trodde du syftade på en samtyckeslagstiftning som inte gick ut på verbalt samtycke som krav eftersom en sådan lag har starka auktoritära drag och, som du säger, skulle ha en liten praktisk inverkan. Då ser jag absolut att annorlunda former av lögner kan krävas.

Du vill alltså att man samtidigt som man anses oskyldig till att ha begått våldtäkt tills motsatsen bevisas samtidigt som man ska anses ha utsatt någon för sex utan samtycke tills man bevisat att samtycke förelegat?

Du ser inga konflikt i att anses som oskyldig och anses ha begått våldtäkt samtidigt?
det är överklass för somliga....

Det beror nog på vad "gemeneman" anser ingå i definitionen våldtäkt. De flesta är ense om att våldtäkt är något hemskt. Men när man börjar diskutera vad våldtäkt är och vad sexuella övergrepp är blir det inte lika bestämt fördömande.
Det är klart att de finns olika gränsdragning när det gäller våldtäkt/sexuella trakasserier, det ser vi även här på buke.

Jag har hört alltifrån att den utsatte definierar själv vad det innebär och då kan vi landa på att det är sexuella trakasserier att titta på någon/möta dennes blick och liknade och andra tycker säkert att gränsen går vid att sex är okej så länge man kan inbilla sig att den andra parten inte protesterar alltför våldsamt och att "horor" och "luder" alltid är lovligt byte och säkert några som anser det är manens rätt att ha sex. De flesta ligger dock ganska nära varandra.

Jag är nyfiken av vad du stött på som du anser vara övergrepp/våldtäkt men gemene man anser vara okej.

Det är klart att de finns olika gränsdragning när det gäller våldtäkt/sexuella trakasserier, det ser vi även här på buke.

Jag har hört alltifrån att den utsatte definierar själv vad det innebär och då kan vi landa på att det är sexuella trakasserier att titta på någon/möta dennes blick och liknade och andra tycker säkert att gränsen går vid att sex är okej så länge man kan inbilla sig att den andra parten inte protesterar alltför våldsamt och att "horor" och "luder" alltid är lovligt byte och säkert några som anser det är manens rätt att ha sex. De flesta ligger dock ganska nära varandra.

Jag är nyfiken av vad du stött på som du anser vara övergrepp/våldtäkt men gemene man anser vara okej.
Vad jag har stött på, vad menar du?

En annan förändring som samtyckeslagen föreslår är just att ändra ordet våldtäkt till sexuell handling. Just för att ordet våldtäkt ger felaktiga associationer till att det måste innefatta våld och motstånd vilket de facto många våldtäkter inte innehåller.

Tror de flesta tycker att våldtäkt som i att med våld bli tvingad till ofrivilligt samlag är fel (gärna med en tydligt motstånd från kvinnan) men sen finns de där händelserna som hamnar i gråzonen. "Hon sa inte nej, då måste det ju betyda att hon menade ja". Eller "Hon låg ju stilla som en död fisk. Guuuuuud vad dålig hon är i sängen". Våldtäkt enligt vissa och inte enligt andra.

Vad jag har stött på, vad menar du?
Du skiver att du diskuterat sexulbrott med folk och då pratat med folk som enligt dig inte har en korrekt syn på vad som är våldtäkt sexuella trakasserier mm. Jag undrar vad det är för syn på sexualbrott du stött på som du inte anser är korrekta.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 672
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 338
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V