Jag är så avundsjuk på er som tvärsäkert kan säga att mitt barn låg i spjälis från dag 1 bara för att jag hade bestämt det. Jag säger att det inte var föräldrarna som bestämt det - det var ungen. Min son var INTE sån att han accepterade att ligga ensam.
Han låg förvisso i spjälis - men under STORA protester och vaknade hur ofta som helst under natten, var någon av oss vaken så gick man inte stoppade om och tröstade lite, om vi inte var vakna utan väcktes så blev det ungeför samma sak. Så fort han var stor nog (sådär 10 månader...eftersom han var rätt bestämd på den saken så blev det väldigt tidigt) så klev han ur sängen. Han VILLE INTE sova där. Och följdaktligen vaknade han ungeför 10-20 gånger per natt och kom och kröp upp i vår säng om vi inte hann vakna och komma till honom och trycka ner honom i sin säng igen. Vi bar tillbaka honom. Och höll väl på så i två år ungefär. Vi var väl inte tillräckligt konsekventa eller uthålliga antaligen. Men vi hade FAN bestämt att ungen inte skulle bosätta sig i vår säng. Tillslut så ORKAR man inte och dessutom inser man att han har väl något behov av närhet på nätterna som är viktigt för honom. Skall vi missunna honom det ? Skall vi lära honom att sova dåligt ? Skulle vi med berätt mod låta en ensam kille ligga och vara rädd och ledsen ? Nej, det var inte värt det, varken för honom eller för oss. Så vi lät honom ligga kvar i vår säng tillslut, själv gick jag gärna till hans säng och sov.
Han kommer till vår säng fortfarande när han har mardrömmar, men smyger ner mellan oss utan att vi märker det numera. Och som psykologen sa till oss - det är inga 15-åringar som sover i föräldrars säng....