Men alltså nu får ni väl ge er
Vad är det som är ”märkligt” med att inte vilja leva med hund? Varför är det en mindre legitim ståndpunkt än att vilja det? Varför behöver den försvaras och argumenten bedömas? Ska en människas gränser och önskemål inte respekteras om hen inte är bra på att argumentera? Varför ska en preferens ”ifrågasättas”? Det blir liksom nästan ett patologiserande av sambons icke-hundönskan. Det tycker jag är jätteroligt som meme men kanske inte när det gäller faktiska människor.
*delvis kl*
Personligen vill jag inte leva med katt. Jag uppskattar katter och tycker de är fina och härliga och roliga. Men jag vill inte dela hem med dem. Jag har många fel och brister men detta skulle jag inte säga är en av dem.
Och TS sambo har faktiskt rätt att få välja vem han vill dela hem med. Att kränka den rätten är inte rätt väg att gå och jag börjar bli lite illa till mods av förslagen som uppmanar till det, oavsett vem som kan lastas för att situationen uppstått. Jag tycker det blir en sandlådenivå som lätt kan bli riktigt destruktiv mellan vuxna människor. ”Om du är dum mot mig är jag dum mot dig.” Vips har man en ond cirkel. Det finns barn med i bilden som lär sig hur relationer ska se ut av det här exemplet. Och det är inte att vara dum mot sin partner att inte vilja ha hund. Andra aspekter av relationen kan diskuteras. Men om ens partner inte är intresserad av att hitta gemensamma konstruktiva lösningar eller man upptäcker att man inte är kompatibla, då gör man slut.