Sambon vägrar skaffa hund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är borta 11 h om dagen. Utöver det har han fritidssysslor och hänger mkt (för mkt) framför datorn i ett eget rum. Jag är hemma-människa och trivs i mitt hem. Mina barn likaså. Jag har svårt att förlika mig med tanken att ALDRIG få min önskan uppfylld, att få ha en liten hund, pga en annan människa. Så just nu står jag i valet och kvalet att köpa en och så får han ta ställning till hur han vill göra. Han kommer se det som respektlöst och ta avstånd. Jag är övertygad om att detta kommer bli konflikter och frågan är om det är rätt mot en oskyldig hund som bara vill att alla ska älska den. Vid nåt tillfälle förra året då han också kläckte ur sig ”gör vad ni vill!!”, så kontrade han och sa ”men gör du det trots min protest, så kommer jag också göra något som jag vill!”. Jag frågade, ”vad är det du så gärna vill som jag nekar dig till??”, och ärligt talat så finns det INGET jag hindrar honom till att göra. Vill han raka av sig allt håret -do it. Om du mår bättre av det. Vill du iväg på en resa utan oss och träffa vänner? Do it!
Ärligt talat, vilken skithög!!

Vad gör han som gör att du måste bo med denna människa?

Han är borta 11 timmar om dagen (jobb?), lägg sen till fritidsintressen (kanske 2 timmar om dagen?), sen sitter han framför datorn tills läggdags gissar jag. Du sköter hela hushållet själv, roddar barn och lagar mat, han blir servad. Klart som fan han inte vill bo med hund. Hunden skulle göra han måste lyfta på arslet och börja hjälpa till. I princip umgås ni alltså bara på helgerna.

Bli särbo!!

Kanske är en vuxen omplacering bäst, då vet du vad du får. Vissa valpar är värre än andra och det är svårt på förhand att säga hur jobbig valpen kommer bli som unghund.

Alla andra har redan tagit upp allt annat, vi kan bara prata utifrån det du berättat och att spekulera hur din sambo känner sig, beter sig, tänker osv leder ingenstans för vi vet ingenting om honom annat än det du sagt.

Ha hund på prov eller börja som hundvakt kanske är en bra början och sedan ta in en vuxen omplacering.

Han är borta 11 timmar om dagen (jobb?), lägg sen till fritidsintressen (kanske 2 timmar om dagen?), sen sitter han framför datorn tills läggdags gissar jag. Du sköter hela hushållet själv, roddar barn och lagar mat, han blir servad. Klart som fan han inte vill bo med hund. Hunden skulle göra han måste lyfta på arslet och börja hjälpa till. I princip umgås ni alltså bara på helgerna.

Bli särbo!!

Roddar barn är det klart att hon gör. Det är ju hennes barn. Inte hans! Han är bara bonuspappa till barnen.

• Gilla
Reactions: Sel
Roddar barn är det klart att hon gör. Det är ju hennes barn. Inte hans! Han är bara bonuspappa till barnen.
Men man flyttar väl inte ihop med någon som har barn om man inte accepterar att man får engagera sig i barnen? Eller?

Tycker också det är jäkla märkligt att BARN går bra men inte en hund? Barn är väl hur mkt jobbigare än hund som helst. Eller ja, det tycker jag som lyckligt barnfri iaf. Förvirrad.

Men man flyttar väl inte ihop med någon som har barn om man inte accepterar att man får engagera sig i barnen? Eller?

Tycker också det är jäkla märkligt att BARN går bra men inte en hund? Barn är väl hur mkt jobbigare än hund som helst. Eller ja, det tycker jag som lyckligt barnfri iaf. Förvirrad.

Ja, jag hade nog inte velat bo med nån annans barn. Så känns det iaf nu. Men jag hade inte velat bo med hund heller. Men om jag inte varit gift och istället hade träffat nån ny hade jag föredragit om denne någon haft hund framför barn faktiskt. Men det spelar ju liksom ingen roll vad VI tycker i frågan. Uppenbarligen tycker TS sambo att det är ok att bo med barn men inte med hund. Och han måste ju få ha rätt att ha sin åsikt.

Uppenbarligen tycker TS sambo att det är ok att bo med barn men inte med hund. Och han måste ju få ha rätt att ha sin åsikt.
Alltså ja sjävklart, men också nej :rofl: När alla invändningar mot hund är exakt samma problem som barn har. Dom tar tid, dom skitar ner, man blir låst osv. Då tycker iaf jag att det är värt att ifrågasätta.

Ok, lek med orden om du vill. Oavsett så är det inte hans barn. Det är hennes barn. Vad de har för överenskommelse gällande hennes barn vet inte vi.
Det handlar inte om att leka med ord. Det handlar om att man flyttar inte ihop med flera människor utan att engagera sig i alla. Det vore ju hemskt mot barnen att ställa dem utanför sitt liv. Jag hoppas verkligen inte att TS sambo är en sådan människa.

Det handlar inte om att leka med ord. Det handlar om att man flyttar inte ihop med flera människor utan att engagera sig i alla. Det vore ju hemskt mot barnen att ställa dem utanför sitt liv. Jag hoppas verkligen inte att TS sambo är en sådan människa.

Det är vad du tycker. Vi vet inte vad TS och hennes sambo har för överenskommelse gällande barnen.

Det är vad du tycker. Vi vet inte vad TS och hennes sambo har för överenskommelse gällande barnen.
Klart vi inte vet vad de har kommit överens. Men man behöver ju bara ha lite känslor i kroppen för att förstå hur det skulle kännas för ett barn att leva med en vuxen som inte brydde sig om ens aktiviteter, skola eller hjälpte till. Det är inte sunt mot ett barn att exludera barnet i en relation och bara ”är ihop med föräldern”.
Nu blir det väldigt OT så jag går inte vidare på det spåret.

Men alltså nu får ni väl ge er 😂 Vad är det som är ”märkligt” med att inte vilja leva med hund? Varför är det en mindre legitim ståndpunkt än att vilja det? Varför behöver den försvaras och argumenten bedömas? Ska en människas gränser och önskemål inte respekteras om hen inte är bra på att argumentera? Varför ska en preferens ”ifrågasättas”? Det blir liksom nästan ett patologiserande av sambons icke-hundönskan. Det tycker jag är jätteroligt som meme men kanske inte när det gäller faktiska människor.

*delvis kl*

Personligen vill jag inte leva med katt. Jag uppskattar katter och tycker de är fina och härliga och roliga. Men jag vill inte dela hem med dem. Jag har många fel och brister men detta skulle jag inte säga är en av dem.

Och TS sambo har faktiskt rätt att få välja vem han vill dela hem med. Att kränka den rätten är inte rätt väg att gå och jag börjar bli lite illa till mods av förslagen som uppmanar till det, oavsett vem som kan lastas för att situationen uppstått. Jag tycker det blir en sandlådenivå som lätt kan bli riktigt destruktiv mellan vuxna människor. ”Om du är dum mot mig är jag dum mot dig.” Vips har man en ond cirkel. Det finns barn med i bilden som lär sig hur relationer ska se ut av det här exemplet. Och det är inte att vara dum mot sin partner att inte vilja ha hund. Andra aspekter av relationen kan diskuteras. Men om ens partner inte är intresserad av att hitta gemensamma konstruktiva lösningar eller man upptäcker att man inte är kompatibla, då gör man slut.

Men alltså nu får ni väl ge er 😂 Vad är det som är ”märkligt” med att inte vilja leva med hund? Varför är det en mindre legitim ståndpunkt än att vilja det? Varför behöver den försvaras och argumenten bedömas? Ska en människas gränser och önskemål inte respekteras om hen inte är bra på att argumentera? Varför ska en preferens ”ifrågasättas”? Det blir liksom nästan ett patologiserande av sambons icke-hundönskan. Det tycker jag är jätteroligt som meme men kanske inte när det gäller faktiska människor.

*delvis kl*

Personligen vill jag inte leva med katt. Jag uppskattar katter och tycker de är fina och härliga och roliga. Men jag vill inte dela hem med dem. Jag har många fel och brister men detta skulle jag inte säga är en av dem.

Och TS sambo har faktiskt rätt att få välja vem han vill dela hem med. Att kränka den rätten är inte rätt väg att gå och jag börjar bli lite illa till mods av förslagen som uppmanar till det, oavsett vem som kan lastas för att situationen uppstått. Jag tycker det blir en sandlådenivå som lätt kan bli riktigt destruktiv mellan vuxna människor. ”Om du är dum mot mig är jag dum mot dig.” Vips har man en ond cirkel. Det finns barn med i bilden som lär sig hur relationer ska se ut av det här exemplet. Och det är inte att vara dum mot sin partner att inte vilja ha hund. Andra aspekter av relationen kan diskuteras. Men om ens partner inte är intresserad av att hitta gemensamma konstruktiva lösningar eller man upptäcker att man inte är kompatibla, då gör man slut.
Angående katt det finns inget jag är så emot som att ha en innekatt jag blir äcklad av bara tanken på att ha en stinkande låda på toan och en katt som hänger i gardiner och klöser på mina fötter men skulle min sambo högsta önskan vara en katt hade jag inte sagt nej bor man till får man göra lite uppoffringar för den andres skull.

Bli särbo!!
Usch, nu låter det värre än vad det är när du lägger fram det så. Han är ingen skithög! Han är den som lagar all mat och lägger ner tid på att vi ska få god och bra mat. Han hjälper till med barnens läxor när det behövs, följer med på utvecklingssamtal, hämtar efter träning osv osv. Och han sitter inte framför datorn varje kväll! Så illa är det inte som du skriver ☺️

Klart vi inte vet vad de har kommit överens. Men man behöver ju bara ha lite känslor i kroppen för att förstå hur det skulle kännas för ett barn att leva med en vuxen som inte brydde sig om ens aktiviteter, skola eller hjälpte till. Det är inte sunt mot ett barn att exludera barnet i en relation och bara ”är ihop med föräldern”.
Nu blir det väldigt OT så jag går inte vidare på det spåret.
Han är engagerad i båda barn -så inget att ”anmärka” på där!

Ja, alltså att börja spekulera om hur involverad sambon är i barnens liv, hur han känner sig, vad han gör och vad han tänker...

Vi vet absolut ingenting. Jag tycker att konversationen känns väldigt oproduktiv när man bara pratar runt varandra utan egentligen veta något om situationen.

Är det taskigt att han vetat länge om sin sambos önskan om hund och plötsligt nu tvärvägrar?
- ja
Är det taskigt att han inte ens kan ha en öppen diskussion om det?
- ja
Är det taskigt att han börjar hålla ultimatum "det är jag eller hunden"?
- absolut! Det är faktiskt omoget och en röd flagga när man börjar hota sin partner på det viset.

Hur han sedan är som person, vad han hittar på med barnen.... Vi vet absolut inget om honom. Så att uttala sig om att han är en skitstövel och anklaga honom för saker som är osanna (han tar inte hand om barnen! Osv) är ingen diskussion som kommer komma någonvart. Om han har rimliga skäl för att bete sig som han gör, det lär vi heller inte veta för vi vet inte hans sida. Vi kan bara utgå från det TS säger helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 757
Senast: Fan of Bill
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 531
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka