Det är tungt att ha en partner som är motvals till hund om man ska ha en, det förtar lite av glädjen.
Jag skulle ta honom och åka till en uppfödare som har valpar under förevändning att du "vill känna efter" eller bara titta (obs utan barn och inte nödvändigtvis berätta för dom heller då de ska slippa bli besvikna och faktiskt inte är involverade i beslutet). Om han gillar hundar så ska han ha ett hjärta av sten för att inte trilla dit och vilja ha en...
Har åkt med maken och bara "tittat" på valp tre gånger och i samtliga fall har det följt med en valp hem och han är den som trillat dit och velat ha en
. Sen har vi ju gjort planerade hundköp också såklart. Numera har vi tre hundar och en till är inga problem, det är steget från 0 hundar till en hund som tagit emot eller att utöka flocken med ytterligare en men numera så umgås vi med så mycket hundmänniskor när vi tävlar så vi tycker att vi inte har särskilt många
.
Om han verkligen kan motstå en valp när ni är och tittar så då skulle jag fundera vidare på om det lönt att skaffa hund när den ena parten vill.. Nånstans måste han ju ändå vara ok med beslutet att bo ihop med en annan varelse och inte ta ut ev bitterhet på den när han har en dålig dag. Kanske är det lättare om han ändå får åka och hälsa på och känna efter på riktigt och vara den som "tar" beslutet att släppa in en hund i sitt hjärta. Jag skulle hålla barnen utanför dock så att det inte blir alla mot en då det är ni vuxna till syvende och sist som bestämmer (och för att de ska slippa bli besvikna, tjata eller påverka er diskussion sinsemellan ). Att åka och hälsa på en valpkull skulle kanske lösa upp mer knutar än att försöka hålla nån dialog när ni är så låsta. Är han helt emot chihuahuor så välj en annan ras, det finns väldigt många sällskapraser som är trevliga och helt bedårande som valpar typ bichon, havannes, malteser, pappillion osv.
Jag älskar hundar men just chihuahua tilltalar mig inte alls, de är för små, de jag träffat har varit väldigt bjäbbiga och haft en del hälsoproblem och har sambon uttalat motvilja mot just den rasen så kanske ni ska åka och hälsa på en annan så att även du kan känna efter om du kan tänka dig en annan ras.