Sälja häst till eget företag?

Sv: Sälja häst till eget företag?

Det finns gråzoner. Men att ta upp kostnader för diesel för sin privata bil under förevändning att man använder det i en traktor som aldrig används i verksamheten, är ingen gråzon. Det är uppsåtlig ekonomisk brottslighet. Hur grovt det är avgörs mest av beloppet, 1500 liter diesel är dock en avsevärd summa.

Det var det exemplet jag kommenterade.

Jag tycker Sjöberga har sagt allt som finns att säga i saken. Vill man fiffla, mygla och bedriva gråzonsverksamhet är det upp till var och en, tills den dag man blir ertappad.

Frågan är inte vad man presenterar, frågan är hur verkligheten ser ut. Varför skulle skattebetalarna vilja vara med och sponsra någon annas ridhäst för att det myglas friskt i verksamheten? Jag vet flera hål jag hellre stoppar de pengarna i, faktiskt.

Det finns gråzoner. Men att ta upp kostnader för diesel för sin privata bil under förevändning att man använder det i en traktor som aldrig används i verksamheten, är ingen gråzon. Det är uppsåtlig ekonomisk brottslighet. Hur grovt det är avgörs mest av beloppet, 1500 liter diesel är dock en avsevärd summa.

Det var det exemplet jag kommenterade.

Jag håller med om att man är kriminell om man gör som i dieselfallet. Men som
jag skrev så tog jag det bara som ett övertydligt exempel. Men det var tydligen ett misstag eftersom allt hakas upp på det.

Men vad tycker du om att man nyttjar saker köpta till företaget privat utan att korrigera för det i bokföringen?

Ser du en som kör ungarna på flak efter traktorn vid en skolavsutning som kriminell ifall han tar den dieseln som går åt på firman?

Eller snickaren som tar en spik från firman när han sätter upp en tavla hemma utan att korrigera för detta i bokföringen.

Är det enligt dig OK att göra så?

Varför skulle skattebetalarna vilja vara med och sponsra någon annas ridhäst för att det myglas friskt i verksamheten?

Det är väl inte mygel ifall det är fullt lagligt.

Tänk på alla storföretag som helt lagligt skatteplanerar. Du kan tycka att det är omoraliskt, men det är ändå fullt lagligt.

Ifall man inte gör något olagligt så är det lite övermaga att du ska komma och moralisera över det.

Nej, det är inte OK om det är någon som helst signifikativ omfattning. Om man tar 10 spik om året, är det kanske så ringa att det ingår i din gråzon. Att köra privat på diesel som tas som kostnad i företaget är inte OK, det är görenkelt att redovisa det uttaget och bör rimligen ingå ofta som en ganska vanlig bokföringspost.

Någonstans går gränsen, där är vi överens, där arbetet med att bokföra på något sätt överstiger värdet av felet som uppstår. Pratar man enstaka spik är man där under. Jag tror att den gräns jag skulle vilja hävda ligger mycket, mycket lägre än den du skulle vilja hävda dock.

Det är väl inte mygel ifall det är fullt lagligt.

Tänk på alla storföretag som helt lagligt skatteplanerar. Du kan tycka att det är omoraliskt, men det är ändå fullt lagligt.

Ifall man inte gör något olagligt så är det lite övermaga att du ska komma och moralisera över det.

Självklart ska Lovisaleonora kunna ha åsikter om hur företag myglar, både innanför lagens gräns och utanför. Det är extremt viktigt att debattera, tydliggöra och bilda opinion för att ändra och korrigera i lagar och regler när stora hål uppstår - som utnyttjas av företagare på ett sätt som uppenbart inte är tanken.

Det är inte övermaga. Det är att ge prov på sunt medborgarskap.

Någonstans går gränsen, där är vi överens, där arbetet med att bokföra på något sätt överstiger värdet av felet som uppstår. Pratar man enstaka spik är man där under. Jag tror att den gräns jag skulle vilja hävda ligger mycket, mycket lägre än den du skulle vilja hävda dock.

Nu är jag ganska säker på att SKV inte har någon regel som säger att man får strunta i saker bara för att det är för jobbigt att bokföra. Så ska man följa lagen till punkt och pricka så ska nog spiken in i bokföringen.

Jag tror nog också att din gräns är lägre. Om du tar en spik kanske jag tar fem. Men en som ser strikt enligt lagen skulle säkert kalla oss båda kriminella. Tänk på det när du säger att andra är kriminella. Det blir lite som att kasta sten i glashus.

Nej, juridiken är klar. Jag har heller inte påstått att det är icke-kriminellt att fuska.

Jag säger det igen: det är upp till var och en att besluta hur man vill göra. MEN man ska vara medveten om spelreglerna och när man bryter mot dem. Att det kan komma surt efter, även om man tycker att det är "vattentätt".

Jag säger det igen: det är upp till var och en att besluta hur man vill göra. MEN man ska vara medveten om spelreglerna och när man bryter mot dem. Att det kan komma surt efter, även om man tycker att det är "vattentätt".

Än en gång. Du verkar ha missuppfattat mig.

Jag är mycket väl medveten om spelreglerna. Därav mina råd till TS. I de råd jag givit till TS har jag väl inte brutit mot SKVs spelregler? Jag har ju sagt att man ska ha vettiga motiveringar för sina beslut.

Det är en väldig skillnad att använda skor privat och att ta in en häst som kostar en betydlig summa varje månad.

Jag jobbar som ekonom på ett stort bolag, här hade vi förmånsbeskattat om du gick med dina skor. Just för att SKV
är så nitiska.

Det är inte ett snyftreportage, det är gamla stuterier som tidigare gått med vinst som SKV nu omvärderat till hobbyverksamhet. Hästbranschen är utsatt för granskning just
nu och just därav bör man vara försiktig.

Ännu en med den erfarenheten. Skönt att inte alla års yrkeserfarenhet är helt åt skogen för mig :D

Det är en väldig skillnad att använda skor privat och att ta in en häst som kostar en betydlig summa varje månad.

Jag jobbar som ekonom på ett stort bolag, här hade vi förmånsbeskattat om du gick med dina skor. Just för att SKV
är så nitiska.

Det är ju som jag sagt en gråzon. Det handlar kanske om ifall man lurar skattemyndigheten på 50 eller 500 kronor i månaden.

Det en del i tråden säger är ju i princip att det är OK att snatta smågodis, men kriminellt att snatta oxfile.

Jag tycker att det är dubbelmoral ifall man använder sina 'arbetsskor' privat och samtidigt moraliserar över en som använder sin 'arbetshäst' privat. Då handlar det bara om dubbelmoral.

Vad har det med moral att göra?

Saken är att SKV troligen inte kommer komma på dig om du använder
skorna privat men tar du in hästen är chansen stor att du åker dit.

ingen av oss har sagt nåt om vad som är rätt och fel, bara om hur det är.

Vad har det med moral att göra?

Saken är att SKV troligen inte kommer komma på dig om du använder
skorna privat men tar du in hästen är chansen stor att du åker dit.

ingen av oss har sagt nåt om vad som är rätt och fel, bara om hur det är.

Jag tycker nog det varit en hel del moraliserande i tråden.

Bara hur TS uppfattar det tycker jag säger en hel del.

Tycker det är lite trist att man mer eller mindre blir anklagad för skattefiffel bara för att man ställer en fråga.

Om Du vill ta in Din häst i Ditt företag måste Du ha en marknadsvärdering av henne - alltså inte bara tycka något utan helst oberoende värderingsman, alternativt erkänt stuteri som kan värdera vad hon kan vara värd som avelssto.

Svårvärderat säger jag, om hästen inte fått avkommor tidigare, har extremt bra tävlingsresultat själv eller närstående med extremt bra stam. Annars antagligen inget större värde som avelssto, tyvärr.

Sedan kommer nästa led, vad kan hon generera för "vinst", dvs vad kan Du få för en fölunge? Kan Du räkna hem detta överhuvudtaget? Antagligen inte, då det är svårt att få lönsamhet på ett avelssto.

Jag hoppar litet framåt i resonemanget och vill säga att det troligen kommer att vara svårt att bevisa för skv att aveln är näringsverksamhet, kommer troligtvis att ses som hobbyverksamhet.

Sedan är det så att vill Du kunna rida Din häst så finns ett problem till och det är att Du kan nyttja företagets egendom för enskilt/privat bruk och detta är ett dilemma i skattehänseenden. Det är dessutom så att det är nyttjanderätten som är skattepliktig inte det faktiska nyttjandet.

Har man dessutom bara en häst i sin avelsverksamhet, man har tidigare ägt den privat osv så är det nog ingen bra idé att lyfta över hästen till näringsverksamhet, utifrån ett skattehänseende.

Som några andra varit inne på här med affärsplan o dyl, så är det så att i skattefrågor gäller omvänd bevisbörda, dvs det är Du som skall bevisa att Ditt företag uppfyller kraven på näringsverksamhet, det är Du som skall göra troligt att Ditt företag kommer att gå med vinst etc. Skv behöver inte bevisa någonting.

Så, mitt råd är ha det som Du har det, hästen privat och företagandet som just företag, så slipper Du antaligen massa krångel framöver.

Lycka till.

Jag tycker du diskuterar två helt skilda saker. Moral och vad man/SKV faktiskt kan se som affärsmässigt upplägg.

Jag (och fler med mig) har gett input vad gäller ts ursprungsfråga.

Sedan blandas det in moral och arbetsskor, vilket nog inte har med kärnfrågan att göra. SKV ser ju till vad som är mindre/ringa värde, det är ingen som är ute efter att jaga femkronor.

Om man däremot väljer att bygga stora delar av sin verksamhet på något som egentligen är hobbyverksamhet (och inte hör hemma i företaget) får man nog vackert acceptera att SKV kan komma att intressera sig rätt snabbt. Att helt plötsligt öka sina kostnader (t ex ta in en häst som dels kostar i investering men också i vård etc) i förhållande till omsättningen - ja, det är som att be om uppmärksamhet. Särskilt om man kodar som hästverksamhet.

Särskilt om man kodar som hästverksamhet.

Att man inte ska koda bolaget som hästverksamhet det håller jag med om är att be om problem. Man ska se till att ha en mer generell beskrivning som t.ex. 'lantbruk och med lantbruk förenliga sysslor'. Det ger stora friheter med vad man kan syssla med utan att SKV kan komma med invändningar.

Det jag egentligen sagt är att man ska ha bra motiveringar för allt man tar in i bolaget. Sen kanske vi är lite oense om vad som är bra motiveringar.

Men i grundpåståendet att man ska kunna motivera allt man har i företaget borde vi ju vara överens hoppas jag.

Självklart ska man kunna motivera sina kostnader i firman. Om sedan SKV köper motiveringen är en (helt) annan femma. Och det är där det gäller att vara påläst och fatta välgrundade beslut INNAN. Just för att t ex skattetillägget är grymt och kan stjälpa en ömtålig verksamhet.

jag tycker inte att såna inlägg har kommit från de som debatterar mest med dig.
Att Ts tolkar det så när folk påpekar risken med upplägget är lite upp henne själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 245
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 327
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025