Sv: Sälja häst till eget företag?
Om Du vill ta in Din häst i Ditt företag måste Du ha en marknadsvärdering av henne - alltså inte bara tycka något utan helst oberoende värderingsman, alternativt erkänt stuteri som kan värdera vad hon kan vara värd som avelssto.
Svårvärderat säger jag, om hästen inte fått avkommor tidigare, har extremt bra tävlingsresultat själv eller närstående med extremt bra stam. Annars antagligen inget större värde som avelssto, tyvärr.
Sedan kommer nästa led, vad kan hon generera för "vinst", dvs vad kan Du få för en fölunge? Kan Du räkna hem detta överhuvudtaget? Antagligen inte, då det är svårt att få lönsamhet på ett avelssto.
Jag hoppar litet framåt i resonemanget och vill säga att det troligen kommer att vara svårt att bevisa för skv att aveln är näringsverksamhet, kommer troligtvis att ses som hobbyverksamhet.
Sedan är det så att vill Du kunna rida Din häst så finns ett problem till och det är att Du kan nyttja företagets egendom för enskilt/privat bruk och detta är ett dilemma i skattehänseenden. Det är dessutom så att det är nyttjanderätten som är skattepliktig inte det faktiska nyttjandet.
Har man dessutom bara en häst i sin avelsverksamhet, man har tidigare ägt den privat osv så är det nog ingen bra idé att lyfta över hästen till näringsverksamhet, utifrån ett skattehänseende.
Som några andra varit inne på här med affärsplan o dyl, så är det så att i skattefrågor gäller omvänd bevisbörda, dvs det är Du som skall bevisa att Ditt företag uppfyller kraven på näringsverksamhet, det är Du som skall göra troligt att Ditt företag kommer att gå med vinst etc. Skv behöver inte bevisa någonting.
Så, mitt råd är ha det som Du har det, hästen privat och företagandet som just företag, så slipper Du antaligen massa krångel framöver.
Lycka till.