Sälja häst till eget företag?

Sv: Sälja häst till eget företag?

mia - Att driva företag för att tjäna och till viss del spara pengar är knappast något man behöver skämmas för. Frågan var ju heller inte "kan jag starta ett avelsföretag på dessa premisser" utan "kan jag lägga in denna häst i mitt redan befintliga hästföretag".

Jag skulle gärna vilja ha tips på var jag hittar "dessa klara kriterier för hur ett hästföretag skall se ut", hellre än spekulationer kring min häst, hennes avelsvärde eller eventuella misslyckade betäckningar.

Vilka regler blir annorlunda vid försäljning av fölen, om jag rider på stoet? Sådant är jag verkligt intresserad att att lära mig!

missan

Men vänta här nu, du kan inte starta företag/lägga in hästen i företaget för att spara pengar (åt dig privat). Det ska ju i slutänden vara mer pengar till SKV genom att hästen ligger i företaget (moms in till SKV, skatt på vinst etc), vilket innebär att det är mer ekonomiskt att behålla hästen i privat ägo.

Att lägga in hästen för att få dra kostnaderna är något många fått erfara att SKV inte uppskattar. Det finns de som fått avslag då de haft upp till fyra ston i avel, just för att verksamheten var för liten.

Planerar du att behålla hästen som ridhäst och kanske då och då ta ett föl som kanske ska säljs, är det inte en bärande affärsidé och har inget i företagsform att göra. Det är en hobby som du vill spara pengar genom att finansiera genom en firma.

Planerar du att behålla hästen som ridhäst och kanske då och då ta ett föl som kanske ska säljs, är det inte en bärande affärsidé och har inget i företagsform att göra. Det är en hobby som du vill spara pengar genom att finansiera genom en firma.

Fast detta gör ju mängder av ägare till travston.

Jag vet bönder som har ett eller två travston som ej tävlar längre. De tar föl kanske vartannat, vart tredje år och gör definitivt ingen vinst på försäljningen om man ser till vad hästarna kostar i drift + levandefölavgift.

En har haft skattemyndigheten på sig så han fått skicka in bokföring. Skattemyndigheten har ej ifrågasatt fölstoet vilket de väl borde ifall det är som du säger.

Syftet med fölförsäljningen är ju ändå att göra vinst även om addsen är taskiga. Sen kan jag inte se varför det skulle skilja ifall man sålde travhästar eller ridhästar.

Att man sen använder hästen lite privat är ju inget skattemyndigheten vet om. Hur skulle de kunna veta det. Det är ju inte konstigare än att en hantverkare använder företagets skruvdragare ifall han behöver skruva inne hos sig. Vill man göra 100% enligt reglerna så kan man ju i det fallet räkna ut ett förmånsvärde för ridningen.

Det råder ju väldigt delade meningar om detta, främst delade mellan SKV och hästägarna som försökt få det till avdraggill verksamhet.

Det finns mycket att läsa i ämnet, inte minst i Tidningen Ridsport. Det är inte sällan hästföretagaren drar kortaste strået, och med staffavgifter på det man blir återbetalningsskyldig så tycker jag nog att man ska ha väldigt gott på fötterna innan man riskerar för mycket.

Det finns mycket att läsa på nätet, bl a genom länken nedan. Jag kan bara önska lycka till att upprätta en seriös affärsplan som visar på vinst, sett till TS upplägg.

---
...
När det gäller hästverksamheter är det dock inte ovanligt att vinstsyftet ifrågasätts
redan under startåret.

Det bör framhållas att det generellt är nödvändigt att ha upprättat en affärsplan före
det att en näringsverksamhet startas
. Genom en sådan kan man beräkna utfallet av
verksamheten och visa på verksamhetens vinstsyfte. Skulle verksamhetens
vinstsyfte ifrågasättas är affärsplanen ett bevis för verksamhetens syfte. Skatteverket
gör dock alltid sin egen bedömning av om verksamheten har vinstsyfte eller inte.
---
http://www.sjv.se/download/18.62af51191240430af4d80001985/Beskattning+av+hästföretagare.pdf

Det finns mycket att läsa på nätet, bl a genom länken nedan. Jag kan bara önska lycka till att upprätta en seriös affärsplan som visar på vinst, sett till TS upplägg.

Fast TS har ju redan en enskild firma så det är ju inte tal om att det ska registreras en ny firma.

Eftersom TS har stall kan man ju gissa att den enskilda firman har med gården att göra. Att föda upp hästar lär ju passa in i de flesta bondeföretag utan att man måste registrera om bolaget på något sätt. Skulle någon börja med getavel så hade det ju inte ifrågasatts även om lönsamheten där säkert inte är särskilt hög.

Jag kan se problemet ifall man har en frisörfirma och vill ha in hästen där. Fast jag känner till en person som har klädaffär samt äger en travhäst i samma firma så omöjligt är det nog inte.

Överlag tror jag att många hänger upp sig på det där med att företaget måste visa vinst.
Det enda kravet vad jag vet är att man ska ha en målsättning att visa vinst. Sen att oddsen inte är särskilt bra är helt ointressant. Och TS har ju givetvis en målsättning att sälja föl med vinst. Skulle man kräva goda odds för vinstgenerering så skulle ju aldrig forskningsintensiva läkemedelsbolag få startas. Det är en ytterst liten andel av alla läkemedelsbolag som startas som någonsin visar vinst.

Reglerna gäller oavsett företagsform. Vilket du säkert ser när du läser materialet.

Ja, det verkar ju helt klart så att SKV, LRF Konsult och Statens Jordbruksverk anser att företaget på sikt måste visa vinst. Det är faktiskt ett av de tyngre kriterierna för näringsverksamhet. Innan man startar bör man ha en trovärdig, seriös affärsplan som visar på när vinsten ska komma, och som man sedan kan stämma av - återigen, med trovärdiga skäl - till att det inte blivit vinst. Om vinsten uteblir.

Att få ihop upplägget ovan med en affärsplan som visar vinst på sikt tror jag är någonstans mellan svårt och omöjligt.

Reglerna gäller oavsett företagsform. Vilket du säkert ser när du läser materialet.

Ja, det verkar ju helt klart så att SKV, LRF Konsult och Statens Jordbruksverk anser att företaget på sikt måste visa vinst. Det är faktiskt ett av de tyngre kriterierna för näringsverksamhet. Innan man startar bör man ha en trovärdig, seriös affärsplan som visar på när vinsten ska komma, och som man sedan kan stämma av - återigen, med trovärdiga skäl - till att det inte blivit vinst. Om vinsten uteblir.

Att få ihop upplägget ovan med en affärsplan som visar vinst på sikt tror jag är någonstans mellan svårt och omöjligt.

Jag har själv startat företag (enskild firma) så jag vet att man inte måste ha någon affärsplan när man registrerar företaget. Däremot ska man ange med vad man ska syssla. Men någon dedikerad affärsplan behöver man inte ha.

Sen kan man ju tänka sig att SKV någon gång i framtiden vill att man upprättar en sådan ifall de av någon anledning får för sig att ifrågasätta företaget. Men den dagen den sorgen. Sannolikheten att det sker är nog ganska låg och i så fall får man väl plita ihop någonting.

Som framgår så har ju TS redan ett företag. Är det företaget vinstgivande redan så lär ju förhoppningsvis inte hästen göra att bolaget går med förlust. Så går hela företaget inklusive hästen med vinst så lär ju aldrig SKV få någon anledning att ifrågasätta företaget.

Läser man lrf länken du gav så står följande:
---
Visar verksamheten underskott under flera år, kan
vinstsyftet ifrågasättas av Skatteverket.
---

Så i värsta fall får man ett ifrågasättande efter flera år. Jag kan tänka mig att man kan skylla på diverse saker varför bolaget gjort förlust. Otur med fölen som inte blivit lika fina som man hoppats lär ju vara det uppenbara. Givetvis påpekar man att man har stora förhoppningar på nästa föl då man hittat en passande hingst.

Man ska inte vara så rädd för myndigheterna. Jag tycker faktiskt att SKV varit helt OK att ha att göra med de gånger jag haft den äran.

Senast ändrad:

För att starta bolaget behövs inte någon affärsplan, varför skulle det? Ligger ju bara i ägarens intresse att affärerna fungerar, annars händer ju en rad mycket tråkiga saker.

Det finns många hästföretagare som får ögat på sig redan första året, just för att det är hästföretag och SKV hårdgranskar. Och att då inte ha följt de riktlinjer som mycket tydligt finns uppdragna (från hästnäringens intresseorganisationer) verkar ju extremt dumt.

Travhästar ska alltid betraktas som näringsverksamhet av ngn underlig anledning.

För att starta bolaget behövs inte någon affärsplan, varför skulle det? Ligger ju bara i ägarens intresse att affärerna fungerar, annars händer ju en rad mycket tråkiga saker.

Det krävde SKV av mig när jag startade hästföretag, det var 2003 tror jag.

Se där, då stämmer alltså indikationen att hästföretagare är hårdare bevakade än andra branscher.

Det finns många hästföretagare som får ögat på sig redan första året, just för att det är hästföretag och SKV hårdgranskar. Och att då inte ha följt de riktlinjer som mycket tydligt finns uppdragna (från hästnäringens intresseorganisationer) verkar ju extremt dumt.

Fast TS verkar ju inte ha något hästföretag. Det handlar ju om att flytta in hästen i en befintlig firma (som jag antar inte är ett hästföretag).

Ifall den firman har något med lantbruksverksamhet att göra så lär man ju inte ens behöva modifiera vad firman ska syssla med. I det fallet är ju det allra troligaste att SKV aldrig ens kommer att få reda på att det är en häst i firman. Normalt skickar man ju inte in några fakturor till SKV, det är ju bara ifall de gör en ordentlig kontroll som de ser alla kvitton. Och då får man ju motivera hästen i det fall de skulle ifrågasätta den.

Annars så kan man ju meddela till SKV att den befintliga firman även kommer att syssla med 'lantbruk och med lantbruk förenliga sysslor'. En ganska vag beteckning som kan innehålla saker som djuruppfödning och knappast triggar någon hästdetektor hos SKV.

Du verkar tro att det handlar om att TS ska starta en ny firma med ett avelssto som enda innehåll. Det är ju helt fel.

Som framgår så har ju TS redan ett företag. Är det företaget vinstgivande redan så lär ju förhoppningsvis inte hästen göra att bolaget går med förlust. Så går hela företaget inklusive hästen med vinst så lär ju aldrig SKV få någon anledning att ifrågasätta företaget.

Det där stämmer inte alls. Det är inte tillåtet att föra in tillgångar som inte har med verksamheten att göra, och just med hästar är SKV extra petiga - eftersom det ofta handlar om ett helt privat intresse.

Det är ett ganska avancerat skattebedrägeri om man medvetet plockar in kostnader som inte har med företagets intäkter att göra för att minska den vinst som finns och därmed beskattningen. Lätt att åtala för.

Det där stämmer inte alls. Det är inte tillåtet att föra in tillgångar som inte har med verksamheten att göra, och just med hästar är SKV extra petiga - eftersom det ofta handlar om ett helt privat intresse.

Det är ett ganska avancerat skattebedrägeri om man medvetet plockar in kostnader som inte har med företagets intäkter att göra för att minska den vinst som finns och därmed beskattningen. Lätt att åtala för.

Om du kollar mitt inlägg från 10:17 (du skrev kanske ditt inlägg då) så ser du att jag är medveten om det och även har ett förslag på hur man kan göra för att helt lagligt få in hästar utan att få SKV att börja misstänka hästföretag. Knepet är att man anger företagets syssla så vagt man kan för att det ska vara OK att ha häst i företaget.

Och OK är det om hästen bidrar till vinstsyftet, antingen direkt eller indirekt. Annars är det inte OK.

Istället för en vag och flummig beskrivning behövs en mycket tydlig beskrivning som kopplar hästen till vinstsyftet.

Och OK är det om hästen bidrar till vinstsyftet, antingen direkt eller indirekt. Annars är det inte OK.

Om man tar för och avser att sälja fölet så vill man väl göra vinst på affären. Alltså har man vinstsyfte. Att det inte alltid går som man vill har inget med det att göra, syftet är ju ändå att tjäna pengar på fölet.

Istället för en vag och flummig beskrivning behövs en mycket tydlig beskrivning som kopplar hästen till vinstsyftet.

Jag har gått en kurs för nyföretagare hos skatteverket. Den som höll i den kursen ansåg att det var bra att beskriva sitt företag så generellt som möjligt just för att man inte skulle få en massa problem med tveksamma fall. Om du ser i tidningar där nya företag listas och läser beskrivningarna så ser du att det väldigt ofta är skrivet på ett sätt som kan tillåta företaget att syssla med mycket olika saker.

Om man tar en person som ska starta en målarfirma så är det smidigast att från början registrera bolaget så att man kan göra i princip allt inom byggbranschen istället för att bara begränsa sig till målning.

Så om man beskriver sitt företag som sådant att det kan hålla på med det mesta inom lantbruk så behöver du ju inte specialmotivera hästen mer än ifall du köper in en get till företaget för att syssla med getavel.

Man ska göra det så enkelt för sig som möjligt.

Tack alla för många tänkvärda svar! Ska kolla upp ämnet bättre men det lutar åt att jag håller företaget och hästen åskilda.

Tycker det är lite trist att man mer eller mindre blir anklagad för skattefiffel bara för att man ställer en fråga. Att dessutom börja argumentera om saker jag skrivit i en helt annan tråd känns inte helt ok. Men nåja, det är en annan diskussion, från er andra har jag fått bra och konstruktiva tips.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 245
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 364
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka