Sälja häst till eget företag?

Sv: Sälja häst till eget företag?

Jag tror du tar ett klokt beslut och slipper problem om du inte tar in hästen i företaget och ser faktiskt inga fördelar med att ha hästen där , mer än om hästen inte tar sig och det kostar massor av pengar som du då kan dra av i företaget men sälja en fölunge i företaget drar med sig nackdelar det också . Det skall momsas och skattas på hästen när man säljer fölisen 3 års reklamationsrätt osv .

Och dessutom så vill du åter rida hästen sen igen. Sen får du tycka att man inte ska dra upp gamla trådar men det är väll revelant hur stor risk det är att ta in ett sto som är som en trisslott ?

Går det bra för dig och du får en fölis som du sen säljer privat så har du ju inte skattemyndigheten på dig på det sättet .....

Det kan inte vara kul att efteråt bli taxerad och få betala tillbaka skattepengar som inte blir godkända och dessutom få hela företaget kollat .

Det ger en massa ångest även om man anser att man gjort rätt .

Jag hoppas verkligen du får din häst dräktig och att det sker utan problem för det är inte roligt när man lägger ner massor av känslor och det inget blir .

Välj en station som gärna är egen vetrinär och ta bakterieprov direkt på första brunsten och tala om att hon haft problem så inte kostnaderna och tiden skenar iväg för dig .

Mia

Tycker det är lite trist att man mer eller mindre blir anklagad för skattefiffel bara för att man ställer en fråga.

Det finns tyvärr alltför många som verkar vilja ta på sig någon förmyndarroll och ifrågasätta allt ifall de bara kan hitta något som de kan hugga på.

Hur du än gör med hästen så önskar jag dig lycka till med den och att du får många fina föl.

Nu har ju TS en rörelse inom hästnäringen (hästmassör). Att ta ett föl om året, och kanske behålla första själv känns inte som det är något egentligt vinstsyfte. Som sagt; jag har svårt att se affärsplanen visa på vinst inom överskådlig framtid, med tanke på alla de kostnader som kommer med hästhållningen.

Som synes av länkarna är hästföretagarna hårdgranskade, många försöker maskera sin hobby som företagande och därigenom bli av med momsen och ta del av andra fördelar som det innebär att lägga in häst(arna) i företaget. Icke desto mindre är det så att det ska kunna visa på vinst, genom en vettig affärsplan.

Gamla garvade uppfödare som hållt på sedan Hedenhös har svårt att få någon vinst i sin verksamhet, trots fina hästar och god avel och bra produkter (föl). För att kunna slå sig fram behöver man verkligen ett speciellt koncept, särskilt om man lutar sig mot en häst som ensam ska vara avelsverksamheten.

Nu behöver inte TS gå på den informationen som framkommer genom länkar och erfarenheter här. Det är mycket enkelt och informativt att ringa SKV och höra hur de ser på saken, vilka kriterier de tittar på vid en granskning. Jag tror det kommer att ge TS en bra bild och ett vettigt underlag för beslut.

Man ska göra det så enkelt för sig som möjligt.

Det sista håller jag med om. Och därför ska det vara lätt att motivera alla typer av investeringar inom ramen för det företag man bedriver. Då gör man det lätt för sig. Och har underlag i en snygg trovärdig affärsplan eller investeringskalkyl om man skulle bli ifrågasatt. Det är enkelt.

Om man tar med hästen eller för den delen andra saker i företaget enkom i syfte att betala mindre i skatt, är man illa ute. Men den frågan kan bara var och en ställa sig själv. Det är inget jag beskyller TS för, eftersom jag inte har kännedom om de exakta omständigheterna.

Nu har ju TS en rörelse inom hästnäringen (hästmassör). Att ta ett föl om året, och kanske behålla första själv känns inte som det är något egentligt vinstsyfte. Som sagt; jag har svårt att se affärsplanen visa på vinst inom överskådlig framtid, med tanke på alla de kostnader som kommer med hästhållningen.

Nu visste jag inte att TS var hästmassör. Som jag ser det kan det ge möjligheter istället för som du ser det, bara problem.

Vi har lite olika grundsyn på det här med SKV verkar det som.
Du ser deras regler som spärrar, medan jag nog mer ser dem som hinder som man kan klättra över.

Så är man hästmassör och vill ha in sin häst i bolaget så får man ju försöka komma på skäl som SKV köper. Jag skulle kunna tänka mig dessa punkter.

1 - Jag behöver en häst eftersom jag ska börja ge kurser i hästmassage. Då måste jag ha en häst att demonstrera på.

2 - För att utvecklas inom yrket så är det bra att ha en egen häst som jag kan prova nya rön på.

3 - Då det är en del kostnader att hålla denna häst så tänkte jag ta föl ibland. Dessa föl ska jag sedan sälja och åtminstone täcka en stor del av hästens kostnader.

Man kan nog hitta på fler saker också. Dessa tog inte många minuter att hitta på.

Jag tycker att dessa är alldeles tillräckliga såvida det är sanningsenligt och hästen kan anses vara skäligt värderad för dessa ändamål.

Med det sistnämnda menar jag bara att en häst för mer än hundratusen inte är rimlig med angivna anledningar, eftersom en häst i klassen 20-40.000 med råge skulle uppfylla behovskriterierna.

(Däremot är det inte med dessa kriterier rimligt att köpa exempelvis ridutrustning inom företaget.)

Genom att tänka igenom varför och teckna ned syftet (precis som du experimenterat med) får man dessutom själv en god uppfattning om man är ute och cyklar på grumliga ekobrottsvatten eller bedriver god företagsamhet....

Beror helt på vad hästen kostar per månad och hur mycket man kan tänkas dra in på att ha hästen.

Själv hade jag A L D R I G i en affärsverksamhet tagit in en häst av de anledningarna du nämner. För jag hade inte fått det att gå ihop. Jag är inte ett dugg intresserad av att rida den eller bruka den privat, utan det är en ren investering i affärssyfte.

1) Jag lånar in en bekants häst/låter ridskolan betala mindre för att jag får använda deras hästmaterial. Då får jag dessutom tillgång till deras lokaler för teori, och bra övriga lokaler (toalett etc). Jag får dessutom betalt (om än mindre) för att jag håller kurserna - av ridskolan som får sina hästar masserade.
2) Jag utvecklas genom att se olika hästar (kunders) och olika problemställningar. Nya rön applicerar jag inom ramarna för min verksamhet, kunderna
3) Jag kan ta föl på min privathäst och enkelt kunna ta hela den inkomsten privat, istället för att behöva lägga på 25 % moms vilket gör den ytterligare svårsåld om jag inte har ett väldigt gott kontaktnät och kan sälja den till företagare.

Jag tänker på firmans lönsamhet.

Det är ju en sak att du inte vill ta in hästen i din firma.

Men du måste ju förstå att det finns folk som kan vilja ta in en häst i firman av någon för dig okänd men fullt giltig anledning.

Det är ju för en sådan person mina tips gäller. Det kan ju finnas lönsamheter i upplägget som inte du ser.

Så i ett sådant fall så borde ju mina argument fungera. SKV kan ju inte säga att jag ska låna en häst av en kompis ifall jag behöver ha den någon gång. SKV kan ju inte veta ifall jag känner någon med häst.

Så kan man bara argumentera inför SKV varför man behöver ha hästen i firman så lär ju inte SKV säga nej. Sen krävs det antagligen lite otur också för att SKV ska börja rota och kräva förklaringar så förhoppningsvis slipper man ju att någonsin göra det.

Bara argumentering kommer inte att ge ett dugg. Om man däremot har god anledning och bra skäl till att överklaga beslut eller motivera handlande - då är inte SKV omöjliga.

Jag har själv aldrig fått avslag på ett överklagande, däremot har jag sett många som får det. Och jag är noga med att välja mina fajter. Jag skulle aldrig överklaga ett beslut där det inte är m e m solklart att utgången kommer att bli till min fördel.

Och min erfarenhet är den motsatta; det krävs alls inte mycket eller ens något utöver rutin för att SKV ska begära in underlag.

Bara argumentering kommer inte att ge ett dugg. Om man däremot har god anledning och bra skäl till att överklaga beslut eller motivera handlande - då är inte SKV omöjliga.

Fast argumenteringen används ju för att visa SKV att man har god anledning och bra skäl. Givetvis måste argumenteringen vara förankrad i verkligheteten. Säger man att man ska ha hästen till kursverksamhet hemma på gården så kan ju inte gärna SKV säga nej till det. Sen kan ju tyvärr utfallet av kursverksamheten bli noll. Men det är ju inte alltför ovanligt i all affärsverksamhet. Det visade sig att du inte kunde hitta några kunder till den. Man kan ju sätt in en radannons i lokaltidningen ifall man känner att man vill kunna bevisa för SKV att man annonserat.

Och min erfarenhet är den motsatta; det krävs alls inte mycket eller ens något utöver rutin för att SKV ska begära in underlag.

Med den erfarenheten kan jag förstå din rädsla för att göra något som eventuellt kan fånga SKVs intresse. Min erfarenhet är den direkt motsatta.

Fast en person som en gång åkt fast för 'tveksam bokföring' lär ju behöva vara extra försiktig ett tag. Det är ju i sådana fall som SKV vanligtvis håller på att kolla bokföringen för. De allra flesta småföretagare lär inte åka på någon djupare koll.

Försöker du insinuera att jag skulle hålla på med "tveksam bokföring"?! Det är nämligen precis vad det ser ut som i detta inlägget. I så fall kan jag direkt dementera det, däremot har min mentor en lång och givande bakgrund som revisor på SKV och en av mina bästa vänner har jobbat som revisor på SKV.

Jag har på nära håll sett hur snabbt det kan gå när något väl fångar SKV´s intresse, och det går att läsa i bl a Tidningen Ridsport vilken motvind många mindre hästföretagare arbetar i. Ju mindre, desto mer motvind.

Försöker du insinuera att jag skulle hålla på med "tveksam bokföring"?! Det är nämligen precis vad det ser ut som i detta inlägget. I så fall kan jag direkt dementera det, däremot har min mentor en lång och givande bakgrund som revisor på SKV och en av mina bästa vänner har jobbat som revisor på SKV.

Du gav faktiskt skäl att tro att du haft problem med SKV. Ursäkta ifall jag misstolkade.

Du skrev. 'Jag har själv aldrig fått avslag på ett överklagande', det gav ju intryck att du fått överklaga en del vilket ju skulle kunna bero på att SKV ansåg at det fanns tveksamheter i din bokföring.

Sen skrev du. 'Och jag är noga med att välja mina fajter. Jag skulle aldrig överklaga ett beslut där det inte är m e m solklart att utgången kommer att bli till min fördel.'

Av det låter det ju som att det även har hänt att du inte överklagat ibland och alltså gett SKV rätt i sin kritik mot din rörelse.

Så jag hoppas att du ser att det kunde finnas skäl för mig att tro att du haft en del problem med SKV. Och det brukar ju ofta betyda att SKV hittat vad de tycker är tveksamheter i bokföringen.

Jag har aldrig haft SKV i närheten av någon bokföring jag har haft ansvar för.

MEN självklart så gör jag förfrågningar och får beslut i de fall jag anser att så krävs - gör inte du det?

Om jag t ex gör en förändring i en momsredovisning får jag ett beslut om detta från SKV, men det vet du ju säkert?

Jag har aldrig haft SKV i närheten av någon bokföring jag har haft ansvar för.

MEN självklart så gör jag förfrågningar och får beslut i de fall jag anser att så krävs - gör inte du det?

Jo, men nu använde du ju ordet överklaganden. Då låter det som att det varit en liten tvist.

Om jag t ex gör en förändring i en momsredovisning får jag ett beslut om detta från SKV, men det vet du ju säkert?

Men det är ju inte heller något överklagande. Jag har gjort förändringar i t.ex. förskottsskattebelopp och företagsinriktning, men faktiskt aldrig varit med om att SKV haft avvikande åsikter om det. Det är möjligt att vi använder ordet överklagan lite olika.

Men nu vet jag ju hur det är. Och jag inser att jag missförstod och ber om ursäkt för min antydning. Fast jag hoppas att du när du ser vad du skrev tidigare ändå förstår hur jag kunde tro det jag trodde.

Jodå, när du har fått ett beslut så överklagar du om du inte är nöjd. Det är en överklagan.

Jodå, när du har fått ett beslut så överklagar du om du inte är nöjd. Det är en överklagan.

Håller med, men vissa typer av SKV beslut är ju automatiska så att säga.

Varje år får man ju hur mycket man ska betala in i prel.skatt varje månad. Dessa brukar jag oftast ändra, men även om det tekniskt sett handlar om en överklagan så ser jag det mer som att jag informerar SKV om vilka siffror som ska gälla. Har aldrig varit med om att de ifrågasatt det.

För att jag i språkbruk ska kalla något en överklagan så krävs det att det fattats ett 'lite mer' aktivt beslut. T.ex. att de har något att invända på.

Hoppas att du fattar hur jag tänker, även om mitt sätt att tänka inte är helt korrekt enligt gällande SKV-vokabulär.

Jag använder de begrepp jag avser att diskutera, och vi har hela tiden pratat om SKV. Om du kallar gult för blått kommer det att bli väldigt snett att diskutera.

Det är jättebra att du inte har de erfarenheterna, men det kanske hjälper TS mer att få lite vidare information än så. T ex har det ju lagts en del länkar som är väldigt tydliga med hur de tunga organisationernas (LRF & SJV) rekommendationer ser ut. Varför gå emot dessa rekommendationer på grund val av EN användares personliga erfarenheter?

Det är inte roligt att bli granskad. Tro mig, det kan jag säga utan att själv ha blivit granskad. Det räcker med de förtvivlade insändera och uttalanden man hör. Och det är människor som gjort bedömningar av sin egen verksamhet, låtit det rulla på och sedan fått slaget - år senare. Det är mycket pengar att återbetala när det omtaxeras. Det kan bli en personlig tragedi.

Därför tycker jag det är viktigt med saklig information om vad som KAN hända. Att det inte händer just dig eller dina vänner, betyder inte att det är små risker eller att det inte kan bli verklighet för TS.

TS skrev mycket tidigt i tråden att det gällde en firma inom hästnäringen, och hästnäringen ÄR hårdare kontrollerad. Just för att man inte ska lägga in sin privata hobbyhäst som en del i ett företagande. Och många, MÅNGA på SKV är faktiskt hästmänniskor.

Jag använder de begrepp jag avser att diskutera, och vi har hela tiden pratat om SKV. Om du kallar gult för blått kommer det att bli väldigt snett att diskutera.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag varken skriver eller talar kanslisvenska.

Det är jättebra att du inte har de erfarenheterna, men det kanske hjälper TS mer att få lite vidare information än så. T ex har det ju lagts en del länkar som är väldigt tydliga med hur de tunga organisationernas (LRF & SJV) rekommendationer ser ut. Varför gå emot dessa rekommendationer på grund val av EN användares personliga erfarenheter?

Saken är den att ifall alla skulle följa alla regler som finns till punkt och pricka så hade vi knappt haft några företag i detta land. Så vill man att det ska fungera smidigt måste man ofta vara lite kreativ för att få det att fungera. Sen tror jag inte jag är särskilt ensam i mina åsikter. Jag är tämligen säker på att de flesta småföretagare delar den. Din närmast preussiska regelföljarstil har jag dock aldrig stött på bland någon småföretagare jag träffat.

Det är inte roligt att bli granskad. Tro mig, det kan jag säga utan att själv ha blivit granskad. Det räcker med de förtvivlade insändera och uttalanden man hör. Och det är människor som gjort bedömningar av sin egen verksamhet, låtit det rulla på och sedan fått slaget - år senare. Det är mycket pengar att återbetala när det omtaxeras. Det kan bli en personlig tragedi.

Det är ju av den anledningen jag hela tiden skrivit att man ska ha vettiga argument för de saker man gör. Jag antar att de som du tänker på inte haft det. Försöker du dra av 1500 liter diesel per år och SKV kommer på att du inte äger någon traktor så åker du dit. Men har du en gammal traktor anno 1960 i garaget (+ äger lantbruksfastighet) så klarar du dig även ifall du aldrig använder traktorn. Det här var ett övertydligt exempel, ingen rekommendation att göra så. Grunden är att kan du motivera en kostnad för SKV så funkar det.

Därför tycker jag det är viktigt med saklig information om vad som KAN hända. Att det inte händer just dig eller dina vänner, betyder inte att det är små risker eller att det inte kan bli verklighet för TS.

Ärligt talat tycker jag att det är du som kör med skräckpropagandan här. Du verkar ju dra dina slutsatser av några snyftreportage i Ridsport. De som figurerar i snyftreportagen har ju uppenbart misslyckats att motivera sina utgifter. Varför drar du av det slutsatsen att alla andra är lika dåliga på att sköta sina affärer.

TS skrev mycket tidigt i tråden att det gällde en firma inom hästnäringen, och hästnäringen ÄR hårdare kontrollerad. Just för att man inte ska lägga in sin privata hobbyhäst som en del i ett företagande. Och många, MÅNGA på SKV är faktiskt hästmänniskor.

Och eftersom det är hårdare kontrollerat så måste man se till att ha bättre argument. Du borde väl ändå hålla med om att man kan ta in sin häst i rörelsen ifall man kan komma på några argument som SKV kan köpa? Är man osäker så kan man ju kontakta SKV innan för att se ifall de tycker att ens argument duger.

Det är ju av den anledningen jag hela tiden skrivit att man ska ha vettiga argument för de saker man gör. Jag antar att de som du tänker på inte haft det. Försöker du dra av 1500 liter diesel per år och SKV kommer på att du inte äger någon traktor så åker du dit. Men har du en gammal traktor anno 1960 i garaget (+ äger lantbruksfastighet) så klarar du dig även ifall du aldrig använder traktorn. Det här var ett övertydligt exempel, ingen rekommendation att göra så. Grunden är att kan du motivera en kostnad för SKV så funkar det.

Ja, det kan ju fungera. Men det är inte mindre brottsligt för det.

Det handlar (för de av oss som vill bedriva seriösa företag) inte om att lura SKV och hitta falska argument för att kunna betala in mindre i skatt. Det handlar om att bedriva en ärlig, laglig och bra verksamhet där man betalar in RÄTT skatt, enligt det system som gäller. Och genom att hitta argument, som är verkliga och inte skenargument, kan man säkerställa det både för egen del och i kontrollfall för SKV.

Vill man vara kriminell och begå ekonomiska brott finns det många sätt att göra det på inom många områden, både lättupptäckta och svårupptäckta.

Ja, det kan ju fungera. Men det är inte mindre brottsligt för det.

Det handlar (för de av oss som vill bedriva seriösa företag) inte om att lura SKV och hitta falska argument för att kunna betala in mindre i skatt. Det handlar om att bedriva en ärlig, laglig och bra verksamhet där man betalar in RÄTT skatt, enligt det system som gäller. Och genom att hitta argument, som är verkliga och inte skenargument, kan man säkerställa det både för egen del och i kontrollfall för SKV.

Vill man vara kriminell och begå ekonomiska brott finns det många sätt att göra det på inom många områden, både lättupptäckta och svårupptäckta.

Nu skrev jag att det var ett övertydligt exempel just för att slippa sådana här kommentarer. Men jag var väl naiv att tro att det skulle hjälpa.

Så jag ska försöka mig på en lite längre förklaring.

Problemet är att det väldigt sällan är svart eller vitt när det gäller kostnader som dras på firman.

Köper du ett par arbetsskor (med stålhätta) för att använda på jobbet på gården så är det ju helt OK. Men vad tycker du jag ska göra ifall jag tar på mig stövlarna en dag och går över till grannen och fikar och går hem sen och tar av stövlarna.

Är jag då kriminell ifall jag inte drar av ett förmånsvärde eller på något annat sätt tar en kostnad privat.

Inse att det finns massor med liknande exempel ifall det nu finns något prejudikat på att arbetsskoanvändande privat är OK.

Mycket är vad man skulle kunna kalla en gråzon, där man med lite kreativt tänkande kan göra saker utan att du kan säga att det är kriminellt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 245
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 327
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 499
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 508
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025