Sälja häst till eget företag?

Sv: Sälja häst till eget företag?

jag tycker inte att såna inlägg har kommit från de som debatterar mest med dig.
Att Ts tolkar det så när folk påpekar risken med upplägget är lite upp henne själv.

Precis som det är lite upp till mig att uppfatta något som moraliserande även ifall du inte gör det. Jag tycker att det förekommit lite moraliserande pekpinnar, det är inget som du kan ändra på. På samma sätt som jag antagligen inte kan ändra på din uppfattning.

Det är ju bara att se på litteraturvetare som analyserar en text. De kan komma till väldigt olika slutsatser utifrån exakt samma text.

Som TS kan jag säga att ja, jag tycker verkligen denna tråd övergått i moraliserande. Men samtidigt har jag fått bra svar och tänkvärda funderingar, om inte annnt så har jag iaf blivit avskräckt från att ta in hästen i företaget.. ;)

Som TS kan jag säga att ja, jag tycker verkligen denna tråd övergått i moraliserande. Men samtidigt har jag fått bra svar och tänkvärda funderingar, om inte annnt så har jag iaf blivit avskräckt från att ta in hästen i företaget.. ;)

Fast avskräckt borde du inte ha blivit. Om hästen verkligen används huvudsakligen i företaget för att skapa företagets intäkter är det självklart så att den ska tas in i företaget.

Däremot finns det stora risker om man känner att det inte är riktigt så det förhåller sig och i de fallen är den avskräckande effekten bra. Om själva avsikten med att ta in hästen är att undvika skatt på annan intäkt är man ute i galen tunna.

Sedan att man tycker att tråden övergår i moraliserande? Tja, skattesystemet är inte utformat och avsett för att subventionera privat hästägande. Därför uttrycks ett starkt motstånd mot det fusk som de facto existerar i alltför stor utsträckning. Det är sunt och riktigt.

Jag tror inte att SKV i praktiken har några andra åsikter om hästföretag än andra typer av företag. Däremot är det en bransch där det har fuskats mycket och därför har man luppen på sig. Dessutom en bransch där många kostnader som ingår, ofta likaväl kan ha en prägel av privata kostnader. Därför är det extra viktigt att tänka efter före! En affärsplan är ett bra instrument för både egen del och i extern kommunikation.

Har man ett bra syfte, skäl och mål med att ta upp kostnaderna inom företaget ser jag precis som lahsd inga problem med att göra det. Då är det istället fel att inte göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 334
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 322
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i... 2
Svar
35
· Visningar
3 532
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka