Sälja / avliva / pensionera..?

Duggregnsgudinna

Trådstartare
Köpte en liten näpen isis till dottern för ett antal år sedan. Hästen var då i mogen ålder, men en helt fantastisk läromästare, världens bästa lilla häst som jag alltid varit trygg med, och som lärt mig dotter att bli en mycket duktig ryttarinna! :love:Tanken var att hästen skulle få vara hos oss tills den blev gammal och skruttig, och sedan få avsluta sina dagar här på gården.

Nu är läget lite knepigt...

Dottern har blivit "nästan vuxen", 170 cm lång, och rider numera dressyr på en annan häst. Gamla Isa däremot, blev inte gammal och skruttig, utan bara gammal...

Så vad gör jag nu?

Isa är definitivt inte redo för att pensioneras. Hon är frisk som en nötkärna och alltid pigg och glad, men har ju naturligtvis inte samma ork som de yngre hästarna. Jag tycker också det är synd att denna lilla sagohäst inte skulle få möjlighet att göra fler barn glada och trygga i sin ridning.

Att avliva vore egoistiskt, bekvämt för mig att slippa leta nytt BRA hem åt henne, när hon uppenbarligen har så mycket kvar att ge, men ett simpelt sätt att lösa problemet...

Att "ställa av henne", pensionera, plocka bort skorna och låta henne bara gå i hagen, det känns verkligen inte som rätt mot henne. Hon är alltid intresserad av att göra nåt, och att bara gå och dra några år i väntan på att bli skröpplig och bli avlivad, det är ju helt vansinnigt, då kan man ju lika gärna ta bort henne direkt. Hon behöver ju med ålderns rätt få röra på sig för att få vara fortsatt frisk, en gammal häst som inte få röra på sig regelbundet blir snart stel och skadad.
Fodervärd är inte aktuellt, men att säljas för en mycket symbolisk summa..??
Medryttare är inte heller aktuellt.

Men jag kunde ju aldrig i min vildaste fantasi tänka mig att jag överhuvudtaget skulle överväga att sälja en häst på 24 år... Detta är helt emot mina principer, så nu behöver jag hjälp i mina funderingar och tankegångar!

(trevlig ton önskas i tråden)

Sv: Sälja / avliva / pensionera..?

Kan utlåning till lättare ridskole verksamhet eller ridlekis vara ett alternativ?

Jag hade nog varit väldigt försiktig med att sälja iväg en så pass gammal häst.

Så jag hade antingen lånat ut den till någon passande som läromästare där den går i lagom motion eller tagit bort den.

Jag hade inte sålt. Det är jag personligen som inte hade kunnat sälja en trotjänare. Lämna ut på foder till någon dokumenterat bra person, nära så jag kunde kolla hela tiden - möjligen. Men hellre behållt hemma och hittat någon som ville rida, vara medryttare.

Jag har svårt för när man skeppar iväg så gamla hästar till andra, med de risker det innebär att hästen inte får ett värdigt slut i livet.

Låt henne gå kvar hos er, ni är ju hennes flock.

Inte behöver hon väl inte gå alls för att ni plockar av skorna och pensionerar henne.

Ptr

Varför inte fodervärd eller medryttare? Låter ju som de bästa alternativen. Måste ju som Dandylinn skrev inte vara en privatperson, som läromästare och äldre verkar hon ju perfekt för mindre barn. Sälja låter lite riskabelt, du vet ju aldrig vad som händer. Hon har ju inget ont av att bli avlivad, även om det är lite synd om hon är pigg och frisk. Men ja, det är ett svårt beslut.

24 är väl ingen ålder för en frisk islandshäst. Sälj! Till rätt hem givetvis. Eftersom du inte behöver göra dig av med hästen akut så kan du i lugn och ro leta efter precis rätt människor.

svarar alla

Vi bor "långt bortom all ära och redlighet", vilket gör det svårt med medryttare.

Jag har ev redan ett nytt hem på gång, där jag vet att hon skulle få det så bra!!!:love: och få jobba bli lagom aktiverad och oerhört väl omskött.
Problemet är väl egentligen bara mina egna principer, jag hade ju tänkt att hon skulle bli kvar här livet ut. Men så inser jag att hon skulle få ytterligare några bra sista år där.

Men inte KAN man lämna bort en häst på 24 år..?

Usch så svårt det är, med principer...:(

Tänk på hästens bästa. Är det att få bli aktiverad eller att bli pensionär?

Jag hade behållt den hemma och låtit den bli pensionär. Den kan väl få följa med på lite promenader osv? Hade inte klarat av att lämnat bort en så gammal häst som ni känner så väl. De nya människorna kommer inte lika lätt som er som känner hästen väl, kunna märka små skillnader i hennes mående som kan vara av stor betydelse för en åldrande häst.

Jag hade i vilket fall som helst inte sålt hästen, utan lämnat den på livstidsfoder just för att ha kontrollen om det går utför.

Om du hittat ett bra hem åt henne låt henne flytta dit. Min första häst var ett islandssto på just 24 år, vi hade många roliga år ihop. Hon pensionerades väl när hon var runt 30 och blev inte skruttig förrän vid 34.

Om hästen känns helt fräsch så finns ingen anledning att hon ska gå och skrota hos er i kanske 10 år. Ge henne en chans att ha kul ihop med en ny ryttare :)

Jag hade sökt en medryttare eller fodervärd till hästen och låtit den stanna hemma :)

svarar alla

Vi bor "långt bortom all ära och redlighet", vilket gör det svårt med medryttare.

Jag har ev redan ett nytt hem på gång, där jag vet att hon skulle få det så bra!!!:love: och få jobba bli lagom aktiverad och oerhört väl omskött.
Problemet är väl egentligen bara mina egna principer, jag hade ju tänkt att hon skulle bli kvar här livet ut. Men så inser jag att hon skulle få ytterligare några bra sista år där.

Går emot strömmen lite här och säger att man visst kan överlåta/sälja en gammal häst. OM man vet vilket hem den kommer till. Jag överlät min 23-åriga storhäst till henne som var medryttare 2 dgr/v på honom. Hon hade lånat honom på foder en sommar innan överlåtelsen och det hade fungerat bra. Hon älskade honom över allt annat. Hon fick hästen gratis och betalade en symbolisk summa för utrustningen. Han var oerhört pigg för sin ålder och behövde aktiveras. Familjen hade vid det tillfället inte haft råd att köpa en häst. Hon hade honom i 5 år.

Lämna ut på foder så har du fortfarande kontrollen och behöver inte ha samvete för nånting. Då har du verkligen gjort det bästa av situationen.

Jag har en ganska gammal ponny så jag funderar en del på det där med pensionering. Är det så att hästen gillar att 'slippa' arbeta så varför inte? Min dam däremot skulle bara bli förnärmad om hon inte fick träna. Så du får väl klura ut hur du tror det är med din.

Är hon inte typen för att skrota i hagen så hitta en engagerad människa till henne - om du inte vill jobba med henne själv? Du behöver ju inte rida utan kan arbeta henne från marken. Sälja skulle jag inte, hellre foder/medryttare.

Man kan visst sälja en äldre häst. En av våra hästar, som vi ägde på 80- och 90-talet, hade vad jag vet hela 6 ägare i sitt liv. Vi var ägare nummer tre i ordningen (med uppfödaren medräknad). Först var han på foder hos en tjej som vi senare sålde till. När hon blev för stor för honom såldes han vidare till ett hem där han tävlades flitigt. Från detta hem såldes han sedan till sitt sista hem, och då tror jag att han var i ca den ålder som din häst är i nu. Han var pigg och glad i ytterligare några år och avlivades, om jag inte minns fel, när han var 28 år. En New Forest-ponny var detta. Han hade det bra på alla ställen. Det var en lättanpassad rolig ponny som gärna hoppade och galopperade fort :)! Jag har inga misstankar om att han på något vis led av att säljes när han var 20+...

Jag skulle fodervärdat ut hästen.
Kontrollerat med jämna mellanrum att allt är bra med den och
att den får den vård/veterinärvård etc som jag anser att den behöver.
Kan på så sätt också själv ha bestämmanderätten att ta hem den
och om när ev avlivning ska ske. Hade själv bekostat avlivning.

Med facit I hand är det så jag skulle gjort istället för att sälja min äldre häst.
Jag satt I liknande situation som ni.

svarar alla

Ge på livstids foder å en dagen DU tycker att hon har "gjort sitt" så tar du bort henne :) Inte så kul om du hittar henne på annons kort därefter....

Alt 2, kan hon gå med som handhäst eller så?
Tycker du gör rätt i att inte bara ställa av, för då kan du som du säger lika gärna avsluta det nu med flaggan i topp.

Hoppas du finner en bra lösning för er :)

Sitter här som nyblivna "förhoppningsvis snart ägare" till en 22årig häst. Vi har henne på prov och får henne sedan till skänks mot en rimlig summa för utrustningen om allt känns bra om en månad.

Vi är SÅ fantastiskt tacksamma för denna möjlighet till en läromästare till vår dotter! Jag är medveten om att det kanske inte är jättelätt att hitta rätt köpare men gör ni det så kommer ni göra både hästen och ryttaren en stor tjänst. Som köpare gjorde jag så till att börja med att jag släppte in säljaren på min facebook. Eftersom jag är ganska aktiv där går det att göra sig en första uppfattning så.

Sophia

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 424
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 217
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 504
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka