Sälja / avliva / pensionera..?

Sv: Sälja / avliva / pensionera..?

När jag sålde min 20-åring fick jag en vänskapsförfrågan dagen efter jag sålt honom och nya ägaren startade en sluten grupp om hästen som hon två år senare fortfarande lägger upp bilder o uppdateringar i för min skull. Helt på eget initiativ och det kan jag lova uppskattas. :D :bow:

svarar alla

Vi bor "långt bortom all ära och redlighet", vilket gör det svårt med medryttare.

Jag har ev redan ett nytt hem på gång, där jag vet att hon skulle få det så bra!!!:love: och få jobba bli lagom aktiverad och oerhört väl omskött.
Problemet är väl egentligen bara mina egna principer, jag hade ju tänkt att hon skulle bli kvar här livet ut. Men så inser jag att hon skulle få ytterligare några bra sista år där.

Men inte KAN man lämna bort en häst på 24 år..?

Usch så svårt det är, med principer...:(
Säger som flera andra; De kan inte tänka sig att ta henne på foder på obestämd tid eller livstid? Det låter ju som det allra bästa alternativet. Det blir som deras egen häst men du bestämmer om och hur hon så småningom ska avlivas, och vad som händer om de ändå inte kan ha kvar henne.

Dilemma.... förstår dig.

Är hemmet som du hittat verkligen rätt, och de vill köpa så skulle jag sälja. Min erfarenhet är (nu sticker jag ut hakan lite) är att folk i allmänhet är lite mer rädda om sina egna hästar. ;)

Fodervärd skulle jag endast överväga om jag hade nära och möjlighet att besöka med jämna mellanrum.

Sen det där med pensionär.. Har flera i bekantskapskretsen som valt att resonera som du. Dvs "att den här hästen skall få gå här och bli gammal".
Pigga friska, men gamla hästar. Efter ett tag börjar ett dåligt samvete krypa på dem. De far illa över att se den där äldre hästen, gå där i hagen och göra ingenting.

En äldre lite knackig häst genererar inte det där dåliga samvetet i allmänhet. Bara en olustig känsla av att man skall missa "när det är dags"

Som sagt... är hästen pigg och fullt brukbar så skulle jag försökt få ut den till ett nytt hem där den kunde få fortsätta arbeta. I detta fallet förstod jag att det var en häst som uppskattade detta.

Har samma sits, en 24 årig arab.
Pigg o frisk, gammal men inte skruttig
Påläggskalvarna har redan satts igång när det var tänkt hon skulle vara som du säger "gammal och skruttig" nu.
Har själv lånat ut henne till en som vill avla på hästen (hade föl senast -13), går det inte får jag nog se sanningen i vitögat.
Är precis som dig, vill inte sälja en gammal häst men dumma omständigheter gör att jag inte har hjärta att låta en pigg häst som tycker om att jobba/aktivitet bara ska gå hemma och skrota och tycka livet är lite "sådär"
men är även emot mina principer att avliva en frisk häst bara "för att"

Lycka till med det nya hemmet om det var så det blev, kanske är det bästa ändå :)

svarar alla

Tack alla för svar och tankar! Jag har nu landat lite mer i tanken att lämna ut henne på foder, till det hemmet jag "har på lut". Då kan jag som sagt ta hem henne om det mot förmodan inte skulle bli som det är tänkt. Nu är jag iofs övertygad om att det är världens bästa hem, Isa kommer där att få det så bra och få tjänstgöra som den fantastiska läromästare hon är!

Märker ju att flera har samma "problem" med gamla men fräscha hästar som behöver få jobba lite. Det stora problemet är ju att, om man ställer av en gammal häst så är det svårt att få igång dom bra igen, därför behöver man ju ligga steget före i sina tankar.

Tar gärna emot fler funderingar! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 424
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 217
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 504
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka