Sålde min hund som nu inte mår bra, vad göra?

ponilover

Trådstartare
Jag köpte en valp i somras som var den finaste och underbaraste hunden jag sett. Tyvärr blev det ändrade familjeförhållanden och jag kunde inte längre ha honom kvar ensam då jag jobbade en del. Detta sved oerhört att göra mig av med honom men det fanns inget val just då. (Om jag visste att jag bara någon vecka senare skulle bli långtidssjukskriven skulle jag aldrig lämnat iväg honom).
Jag lämnade honom till en familj som är hundvan och redan har 2 hundar. Då det är en fårhund så tänkte jag att det skulle bli bra att han skulle bli aktiverad och sysselsatt. Jag har nu varit hundvakt till honom en vecka eftersom familjen skulle resa iväg. Och jag inser att han inte mår bra hos den nya familjen. Jag har varje dag sen han flyttade fått höra hur olydig han är, han biter sönder saker dagligen, är uppe i varv och lyssnar inte alls på familjen.

Hos mig har han inte ens försökt bita sönder nånting, han kan gärna vila på dagtid och lyssnar på mig när jag säger åt honom.

Jag misstänker att det är en himla stress för honom att bo hos den nya familjen. Jag märker att han har lite svårt att slappna av även hos mig men långt ifrån så illa som det är när han är "hemma". Han leker med dom andra hundarna 24/7 under okontrollerade former både inne och ute. Han leker med ungarna och det ska gärna kastas pinnar och hoppas och studsas. Dom trissar upp honom och stimulerar hans flygande och farande inomhus genom att klappa och leka med honom när han är så uppe i varv. Han har även tappat i hull och börjar magra ur. För mig är det uppenbart att han är stressad i sin nya miljö och hans nya familj gör ingenting för att försöka lära honom att man faktiskt kan LIGGA ner och TA DET LUGNT.
Helst av allt skulle jag såklart vilja ha tillbaka honom. Då jag saknar honom innerligt. Men jag förstår att det inte går. men hur ska jag förklara för den nya familjen att han inte mår bra? För enligt dom mår han bra så länge han är glad, och viftar han på svansen så "är han ju glad"..

Vill inte lämna tillbaka honom när familjen kommer hem igen, vill inte att han ska tillbaka till den miljön där det är konstant stress..

Sv: Sålde min hund som nu inte mår bra, vad göra?

Kan du inte fråga rakt ut om du får köpa tillbaka honom, eftersom du nu har möjligheten att ta hand om honom igen?

Vet redan nu att jag inte kommer få köpa tillbaka honom då han är familjens allt och "sitter ihop med familjens man" som dom så fint säger.. Jag mår dåligt över att en så fin hund som verkligen VILL lära sig och bli aktiverad på ett bra sätt ska kastas bort såhär.

Om du inte får köpa tillbaka honom, kan du inte erbjuda dig att vara hundvakt på dagtid om du är långtidssjukskriven? Då kan du ju aktivera honom ändå, även om det kanske inte är den ultimata lösningen.

Rent krasst. Du kan inte göra någonting. Du sålde och gjorde därmed ditt val.
Det är helt upp till de nya ägarna hurvida du kan ha något med hunden att göra eller inte.
Tragiskt absolut, men sanning.

Informera om passiitetsträning. Tipsa om nån kurs?

Informera om passiitetsträning. Tipsa om nån kurs?

Håller med Jenka. Varför inta tala med ägarna och säg hur du ser det men säg det på ett bra sett vid rätt tillfälle. Tex om ägarna tar upp att hunden bitit sönder en massa saker och är uppe i varv så är ju detta ett perfekt tillfälle för dig att på ett snällt sätt säga att din uppfattning är att det lätt kan bli så med aktiva hundar om man inte lär dem passivitet och att det faktiskt kan vara skönt att vila. Många tar förgivet att hundar lägger sig när dem är trött men har man hållit på med aktiva hundar så vet man att så inte är fallet. Dem är mer som trötta barn, gör ALLT för att hålla sig vaken och, i hundarnas fall, ofta med söndertuggade saker och okoncentrerads (olydnad) hund som en vanlig följd.

Men innan du nämner det över huvetaget så förbered dig ordentligt för samtalet, fundera hur du kan resonera med dem vid ev. Invändningar och kolla upp innan om det finns någon bra kurs eller en bra instruktör att tipsa om och se till att det inte är ett "samtal i hallen" när någon av Er ha bråttom för då kommer dem mest trolig känna att du kastar på dem dina åsikter och i värsta fall känna att du inte anser att dem kan ta hand om hunden (Går själv just nu på kurs för hur man ska handskas med bångstyriga föräldrar som gärna tar alla tips och idéer angående deras barn som negativ kritik :angel: tror detta kan vara ungefär samma grej :p )

Men som någon nämnde så har du rent juridiskt sett inga rättigheter men ett samtal kan säkerligen vara en god idé.

Lycka till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 379
Senast: Tonto
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
824
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka