Saknar tårkanaler

Pangare

Trådstartare
Känner någon till något om hundar som saknar tårkanaler.

En bekant har köpt en Cavaljer King Ch. spanniel. Den hade så fuktiga ögon så den undersöktes och befanns vara utan tårkanaler.

Har aldrig hört talas om detta förut. Är det något som bara förekommer hos vissa raser eller är detta ett unikum.

Om det förekommer går det göra något åt eländet?

Sv: Saknar tårkanaler

Att sakna tårkanaler låter skumt, tycker jag. Jag har en väninna som har tibetansk spaniel. De "gråter" alltid, stora tårar rinner ned för kinderna - men det beror på igentäpta tårkanaler, enligt ägaren.

Jag vet inte om hon har rätt, men ögonen är alltid glansiga av mycket vätska, som till sist rinner ned.

Ja, har varit med om det en gång. Det var en golden som skulle få tårkanalerna spolade, men det fanns helt enkelt inga!
Så det förekommer, men jag tror inte det är så vanligt.

Fick precis reda på att min farmors cavalier på 6 månader, att den ej har tårkanaler...

men är inte det en vanlig defekt på cavalieren?? ögonfel övht....jag har en bekant vars cavaliers öga trilladr UR när den lekte med en annan hund :crazy: ögonen sitter ju så "långt ut " i ögonhålan...
sen brukar dom väl ha hjärtproblem också..

*martha..pessimisten :D *

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 769
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 792
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix