Saknar du något inom ridskolan?

Sv: Saknar du något inom ridskolan?

Teori. Och kunskap om hästens naturliga beteenden, varför den gör si och så.

Jag håller med dig till fullo. Det var trist att ridskolan var så när jag var yngre. Men som tur är har den bytt ägare, har duktiga tjejer som rider till hästarna, dom fårkomma ut, och alla gamla pållarna som stått där i alla år fick komma till privatryttare!

Hade detta varit idag, det jag beskrev innan, hade jag inte tvekat att agera. Men jag var ung och visste inte hur det egentligen skulle se ut på en ridskola. Vet man inget annat är dte svårt att se.

och du har rätt, i vissa fall finns det hästar som nog skulle må bättre på ridskola än hos sina privatryttare:crazy:

Dessutom är det ju svårt att hålla lektioner på stigarna i skogen, så då blir det mest en mysig turridningsrunda. För egen del så känner jag att jag mest uppskattar det för hästarnas skull. Även om det är en skön känsla att rida ut, så ger det inte mig som ryttare så mycket i utbildningsväg. Det blir lite som att som privatryttare betala en instruktör för att komma och rida ut med hela stallet om ni förstår hur jag menar...

/Sork

Jag menar att rida ut ÄR lektion, man lägger till en erfarenhet som man inte kan få inom ridhusets väggar. Låter som om ridskolelärarna borde bli bättre på att förklara det?

Mörker är inte heller någon ursäkt tycker jag. De flesta hästägare rider i mörker 6 månader om året, det är ett alldeles ypperligt tillfälle att lära ut vad det finns för reflexer åt hästen och hur man använder dom. :idea:

Förlåt att jag inte kan låta bli att haka på detta stickspår!

Nu hamnar jag visserligen lite utanför ämnet, men jag tycker bara att det är tråkigt att så många har erfarenheter från dåliga ridskolor med avtrubbade hästar och ointresserade instruktörer!

Visst kan ridskolelivet vara tufft för hästarna. Det är många olika människor som hanterar/rider dem och de gör många pass i ridhuset som säkert kan bli ganska enformiga. De blir givetvis inte lika känsliga/lyhörda som en häst som hanteras och rids av samma, duktiga ryttare hela tiden. Men tyvärr så är ju inte alla privata hästägare så häst- och ridkunniga heller...

Hästarna (på en bra ridskola) har proffsiga hästmänniskor som tar hand om dem och vet vad de behöver. När de rids så är det inför en instruktör som ser till att de rids så korrekt som möjligt och snabbt upptäcker om de t ex är halta.
Dessutom är det många som har ögonen på ridskolorna och kan reagera om det finns brister i hästhanteringen!

Självklart finns det mycket att förbättra inom ridskolorna, men det är inte ALLTID bättre att vara privathäst...
Ni som rider på en dålig ridskola: AGERA! Ifrågasätt det ni tycker verkar fel och kräv att få den hjälp ni betalar för!

/Sork

Jag håller med dig till fullo. Jag tycker också att det är tråkigt, och även lite överraskande, att så många här verkar ha dåliga erfarenheter av ridskolor.

Jag har själv varit inne i hästsvängen i många år och ridit på ett tiotal olika ridskolor runt om i landet under 20-25 år, både parallellt med att jag haft egna hästar och under hästlösa perioder och jag har i stort bara positivt att säga om den svenska ridskolan.

Min uppfattning är att vi i Sverige är privilegierade som genom våra ridskolor kan erbjuda de flesta som är intresserade av ridning möjlighet att utöva detta i organiserad form.

Är man missnöjd med något på sin ridskola så håller jag helt med Sork om att man bör ta upp detta till diskussion.

Jag kan instämma i att den undervisning som bedrivs på ridskolor ofta är väldigt inriktad på själva ridningen och att hästkunskap hamnar lite i skymundan, men detta varierar oerhört mellan olika ridskolor.

Överlag upplever jag att man från ridskolornas sida är väldigt öppen för önskemål från elevernas sida om tex. kurser i hästskötsel/hästsjukvård/hantering osv., förutsatt att vi elever vågar höja rösten och komma med förslag.

Jag rider på ridskola och jag tycker att säkerheten ibland är FÖR hög.
Jag säger inte att man bara ska flänga runt men det måste finnas lite frihet också.
T.ex när man rider ut så får man knappt trava eftersom hästarna " kan sticka" men nån gång måste man ju också lära sig att kontrollera hästarna när man är ute och rider, i alla gångarter.
Man behöver självklart inte släpa ut ett gäng nybörjare i skogen, men dom som ridit några år borde få chansen att rida ut och t.ex galoppera i skogen. Man kanske kunde anordna uteritter speciellt för dom som vill prova på det?

Och sen det här med teorin. Anledningen till att folk inte kommer till teorin är att det är samma sak varje gång. Hästens färger, tecken, tävlingsgrenar,foder,utrustning...
Det skulle vara mycket mer lärorikt att på teorin få handskas med hästen t.ex öva horsemanship kanske, longering, tömkörning.

Jag menar att rida ut ÄR lektion, man lägger till en erfarenhet som man inte kan få inom ridhusets väggar. Låter som om ridskolelärarna borde bli bättre på att förklara det?

Mörker är inte heller någon ursäkt tycker jag. De flesta hästägare rider i mörker 6 månader om året, det är ett alldeles ypperligt tillfälle att lära ut vad det finns för reflexer åt hästen och hur man använder dom. :idea:

Jag förstår att du menar att det är lektion att rida ut, men jag håller inte riktigt med. Jag säger inte att man aldrig ska rida ut! Visst kan det vara både kul och nyttigt att som ridskolegrupp rida ut i naturen någon gång ibland. Inte minst för hästarnas skull, som sagt. Men det är svårt (för att inte säga omöjligt) för en instruktör som rider längst fram i ett led att ge någon konstruktiv kritik till de bakomvarande.
Det blir mest som en turridningstur...

På en ridskola där jag ridit tidigare hade vi dock en variant som fungerade väldigt bra. Vi red ibland ut till en äng i skogen och höll lektion där. Där fanns även några naturhinder att hoppa och en å att svalka hästbenen i efter lektionen. Där kunde vi få givande undervisning, samtidigt som hästarna fick lite omväxling. Perfekt!

Men så har vi då det där med mörkret... Jag letar inga ursäkter, bara förklaringar. Att ha lektion ute i mörka skogen verkar ganska meningslöst tycker jag. Ridläraren har ingen möjlighet att se och korrigera något och dessutom kan det bli riktigt obehagligt om något skulle gå snett och man inte ser ordentligt!
Som privatryttare ansvarar man ju för sig själv och sin häst, men jag skulle inte vilja vara ridlärare och dra ut en hel grupp i mörkret på mitt ansvar...

Jag (som även ridit mycket i skogen på privathäst) håller heller inte med om att man får känna på hästens riktiga natur genom att rida ut med ridskolegruppen. I mitt tycke är det något helt annat att rida ut en häst ensam i skogen!
Jag förstår vart du vill komma, men som jag ser det så måste man till sist ändå skaffa sig denna erfarenhet på annat sätt än genom vanlig lektionsridning.

/Sork

Det där är oerhört svårt. För om man säger något...blir det skitsnack, baktaleri osv. Man blir utfryst.

Ja, det är förstås inte lätt, men om ingen gör något... :(

/Sork

Ja, det är förstås inte lätt, men om ingen gör något... :(

/Sork

Jag är av din åsikt. Sanningen hur besvärlig den är...måste ut. Men den som säger något måste vara beredd på att bära hundhuvudet. För taletsättet 'don´t kill the messenger' finns inte alltid i allas huvuden.

...Det finns ca 500 ridskolor som går under Svenska ridsportsförbundets
verksamhetsidé. Jag antar att det är deras uppgift att se till och hjälpa ridskolorna att hålla måttet och utvecklas efter behoven som efterfrågas. Eller?

Jo men verksamheten ser ju väldigt olika ut på de olika ridskolorna. Det kanske kunde kontrolleras mera? Standarden borde vara jämnare än vad den är tycker jag.

Sammanhållning. Att alla ska vara lika "viktiga" oavsett hur mycket tid man hinner spendera i stallet. På min ridskola var det på tok för mycket favvorisering...

Men annars är det väl sådana saker som foderlära och andra liknande saker som inte togs upp på teorin.

Sammanhållning. Att alla ska vara lika "viktiga" oavsett hur mycket tid man hinner spendera i stallet. På min ridskola var det på tok för mycket favvorisering...

På alla klubbar jag varit medlem i har jag märkt av just den saken. Gullebarn-stuket.

Du behöver inte nämna några namn, men vet du om det existerar någon ridutbildning med denna målsättning idag?

I vilket fall äger du ett bra koncept utifall du startar ridverksamhet i framtiden ;)

Inte vad jag vet. Och ja det skulle vara kul att starta eget och lära ut det man själv saknat när man började med hästar.

Det jag lärt mig om hästar har inte kommit endast från ridskolan, utan från massa källor; gymnasium, kurser/läger, böcker, filmer, internet, erfarenheter, berättelser, jobb etc etc. Allt har gjort att jag fått en bra helhetsbild och valt ut de delar av hästhållning som jag står för. (dvs de saker jag nämnde i mitt första inlägg).

Det man skulle vilja är att man fick en större helhetsbild, och en sund hästsyn redan från början. Jag känner tyvärr att jag varit tvungen att lära om mycket inom ridning och hästkunskap¨som jag lärt mig från ridskolan. Vilket jag tycker 'är jättetrist.
Men ingen är komplett, detta koncept hade varit superb för mig men kanske inte för en annan.

Jag tror man i vilket fall som helst att man alltid behöver fakta från två eller flera olika håll och genom egna erfarenheter. Det är viktigt för att man själv ska kunna skapa sig en åsikt.

Inte vad jag vet. Och ja det skulle vara kul att starta eget och lära ut det man själv saknat när man började med hästar.

Jag tror man i vilket fall som helst att man alltid behöver fakta från två eller flera olika håll och genom egna erfarenheter. Det är viktigt för att man själv ska kunna skapa sig en åsikt.

Jag håller helt och fullt med dig. Man måste få "input" från olika håll och sen lära sig att lita på sig själv och inte förkasta sin egen kunskap. Ridskolan är allt för mekanisk och enkelspårig. Jag tror att den måste utvecklas bort från den traditonella skolan och ge elever chansen att bli lite ifrågasättande och kritiska. Jag tycker ridskolan kan bjuda in lite människor med andra åsikter och läror. Gör ridskolan till en plats där man diskuterar, resonerar och sätter hästen i centrum. Då kanske man i tidig ålder kan lära sig det finns "inte bara ett sätt" utan väldigt, väldigt många. :idea:

:bow::bow::bow:

Detta diskuterade vi hemma häromdagen. Om jag blir miljonär ngn gng snart så ska jag starta en hästskola med riktigt välutbildade snälla hästar och lite billigare terminsavgift med massor utav fler teorilektioner och mockning och daglig skötsel utav hästen man ska rida. Dvs rider du måndag 19.00 så kommer du 18.00 mockar, ryktar m.m. d.e. ridning och sedan en stund teori efteråt.

Ridskolorna har mkt att lära av naturbruksgymnasierna tycker jag!

Jag är nyfiken på att få svar från dig som har erfarenhet av ridskolor på något sätt. Frågan är: Finns det något du saknar inom den klassiska ridskolans verksamhet?

Ibland känns det som att en liten liten klick elever blir uppfångade och får en hel del feedback vilket är synd (inte för dom utan för de som känner sig utanför och sämre) då det ibland finns blyga elever som inte håller sig framme men som skulle kunna utvecklas mer och bättre om bara chansen gavs.

De ridskolor jag varit vid/på har inte kunnat erbjuda möjligheten att prova på voltige tex. Inte heller gymkhana övningar/tävling. DET hade jag tyckt varit kul.

Ridskolan är allt för mekanisk och enkelspårig. Jag tror att den måste utvecklas bort från den traditonella skolan och ge elever chansen att bli lite ifrågasättande och kritiska.
Huvet på spiken! ;) Gör det mindre till en SKOLA, gör det till ett kunskapscenter (hittar inget bättre ord) där man, som du skriver, diskuterar. Bort med: this is the only way - det existerar inte i hästvärlden!!

Huvet på spiken! ;) Gör det mindre till en SKOLA, gör det till ett kunskapscenter (hittar inget bättre ord) där man, som du skriver, diskuterar. Bort med: this is the only way - det existerar inte i hästvärlden!!

Kunskapscenter med innovativt tänkande:D! Problemet är bara att det finns nog lite möjligheter om man vill ha svenska ridsportsförbundet med sig... de värnar om den klassiska ridskolan det vill säga den läran som har sin grund i armén, och vad tycker armén om oliktänkande...iiinte riktigt deras filosofi kanske!? Dessvärre tror jag man måste ingå i ett större nätverk som svenska ridsportsförbundet för att alla hästmänniskor ska kunna ta del av kakan. Tråkigt men troligtvis sant!

Ordet innovation kommer från latinets innovare, vilket betyder förnyelse....visst ä dä vackert!

har träffat flera som bara ridit på ridskola och många har inte vetat hur man mockar, täckar och sådana där grundläggande saker runt ikring! skandal... det borde man ju absolut få göra och inte bara komma dit och rida. givetvis är det ju olika beroende på vart man rider.

Min spontana tanke är, utan att ha läst övriga svar, att det så ofta bara är att komma ut o rida och sedan åka hem.

På den ridskola jag senast jobbade på hade skötarna "samling" en gång om dagen och fick en uppgift, typ tvätta vattenkopp o krubba, eller reda ut svansen, putsa eller liknande. Det var OFTA suck och stön vid utdelningen av dessa uppgifter. De ville knappt borsta sina sköthästar...

Har några stalltjejer nu, och jag måste alltid be dem att borsta av de andra hästarna som de inte ridit för att det ska blir gjort, eller be dem tvätta vattenkopparna, (o då kan de ta tre av fem och strunta i de två sista). EN GÅNG har det hänt att en av dem putsat på eget bevåg, och då hängde TRE TRÄNS I SMÅDELAR över hela stallet när jag kom hem, man kan väl isf ta ett i taget, utan att plocka isär...:devil: (Igår fick jag ett mess kl 17.00 att tjejerna inte kunde komma, det var för kallt och mörkt... Det enda de gör är RIDER, de mockar inte ens... Jag måste hitta någon mer hjälpsam...)

Det svåra är att när man på ridskolan ställer krav så tycker jag att man ofta får höra av en del (inten alla) föräldrar att barnen blir utnyttjade, jobbar gratis osv. Men om man jämför med hur det är att ha egen häst, så är det ju ingenting det lilla "arbete" som de utför...

Det finns en hel del fantastiskt duktiga skötare och elever också, det har jag inte missat, men det är så många som pratar om att de vill ha egen häst men inte inser jobbet med det hela, där tror jag att ridskolan kan göra mer, fast jag har själv svårt att komma på hur.

Jag saknar inte så mkt i utbildningen, men däremot skulle jag önska mindre mobbing och ökad trevlighet främst mellan personal och elev. Jag saknar också möjlighet att få tävla, och att få påverka/säga vad jag tycker och önskar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 234
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar