E
Egonson
Sv: Saknar du något inom ridskolan?
Teori. Och kunskap om hästens naturliga beteenden, varför den gör si och så.
Teori. Och kunskap om hästens naturliga beteenden, varför den gör si och så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom är det ju svårt att hålla lektioner på stigarna i skogen, så då blir det mest en mysig turridningsrunda. För egen del så känner jag att jag mest uppskattar det för hästarnas skull. Även om det är en skön känsla att rida ut, så ger det inte mig som ryttare så mycket i utbildningsväg. Det blir lite som att som privatryttare betala en instruktör för att komma och rida ut med hela stallet om ni förstår hur jag menar...
/Sork
Nu hamnar jag visserligen lite utanför ämnet, men jag tycker bara att det är tråkigt att så många har erfarenheter från dåliga ridskolor med avtrubbade hästar och ointresserade instruktörer!
Visst kan ridskolelivet vara tufft för hästarna. Det är många olika människor som hanterar/rider dem och de gör många pass i ridhuset som säkert kan bli ganska enformiga. De blir givetvis inte lika känsliga/lyhörda som en häst som hanteras och rids av samma, duktiga ryttare hela tiden. Men tyvärr så är ju inte alla privata hästägare så häst- och ridkunniga heller...
Hästarna (på en bra ridskola) har proffsiga hästmänniskor som tar hand om dem och vet vad de behöver. När de rids så är det inför en instruktör som ser till att de rids så korrekt som möjligt och snabbt upptäcker om de t ex är halta.
Dessutom är det många som har ögonen på ridskolorna och kan reagera om det finns brister i hästhanteringen!
Självklart finns det mycket att förbättra inom ridskolorna, men det är inte ALLTID bättre att vara privathäst...
Ni som rider på en dålig ridskola: AGERA! Ifrågasätt det ni tycker verkar fel och kräv att få den hjälp ni betalar för!
/Sork
Jag menar att rida ut ÄR lektion, man lägger till en erfarenhet som man inte kan få inom ridhusets väggar. Låter som om ridskolelärarna borde bli bättre på att förklara det?
Mörker är inte heller någon ursäkt tycker jag. De flesta hästägare rider i mörker 6 månader om året, det är ett alldeles ypperligt tillfälle att lära ut vad det finns för reflexer åt hästen och hur man använder dom.
Det där är oerhört svårt. För om man säger något...blir det skitsnack, baktaleri osv. Man blir utfryst.
Ja, det är förstås inte lätt, men om ingen gör något...
/Sork
...Det finns ca 500 ridskolor som går under Svenska ridsportsförbundets
verksamhetsidé. Jag antar att det är deras uppgift att se till och hjälpa ridskolorna att hålla måttet och utvecklas efter behoven som efterfrågas. Eller?
Sammanhållning. Att alla ska vara lika "viktiga" oavsett hur mycket tid man hinner spendera i stallet. På min ridskola var det på tok för mycket favvorisering...
Du behöver inte nämna några namn, men vet du om det existerar någon ridutbildning med denna målsättning idag?
I vilket fall äger du ett bra koncept utifall du startar ridverksamhet i framtiden
Inte vad jag vet. Och ja det skulle vara kul att starta eget och lära ut det man själv saknat när man började med hästar.
Jag tror man i vilket fall som helst att man alltid behöver fakta från två eller flera olika håll och genom egna erfarenheter. Det är viktigt för att man själv ska kunna skapa sig en åsikt.
Jag är nyfiken på att få svar från dig som har erfarenhet av ridskolor på något sätt. Frågan är: Finns det något du saknar inom den klassiska ridskolans verksamhet?
Huvet på spiken! Gör det mindre till en SKOLA, gör det till ett kunskapscenter (hittar inget bättre ord) där man, som du skriver, diskuterar. Bort med: this is the only way - det existerar inte i hästvärlden!!Ridskolan är allt för mekanisk och enkelspårig. Jag tror att den måste utvecklas bort från den traditonella skolan och ge elever chansen att bli lite ifrågasättande och kritiska.
Huvet på spiken! Gör det mindre till en SKOLA, gör det till ett kunskapscenter (hittar inget bättre ord) där man, som du skriver, diskuterar. Bort med: this is the only way - det existerar inte i hästvärlden!!