Saknar du något inom ridskolan?

Sv: Saknar du något inom ridskolan?

På den ridskolan jag gick på, fick vi nästan aldrig rida ut, hästarna bara harvade runt i ridhuset, och hade vi tur, (läs hästarna) fick vi ut i paddocken..Jag köpte min häst därifrån,och i början visste han inte hur man gick utan för en paddock, ingen balans what so ever i terrängen..Så tragiskt..

Det vore kanon. Tyvärr har de teorilektioner jag varit inte varit så.

Nej, jag har inte heller upplevt några diskussioner som inlärningssätt inom ridskolans värld. Det är på högskolan jag fått förståelsen för värdet av att kunna tänka själv och diskutera med andra.

På den ridskolan jag gick på, fick vi nästan aldrig rida ut, hästarna bara harvade runt i ridhuset, och hade vi tur, (läs hästarna) fick vi ut i paddocken..Jag köpte min häst därifrån,och i början visste han inte hur man gick utan för en paddock, ingen balans what so ever i terrängen..Så tragiskt..

Verkligen jättesorgligt.

Innan jag skaffade egna hästar red jag också på ridskola. På den tiden stod dom flesta i spilta ca 17-18 timmar/dygn.

Jag ville så gärna köpa en halvblodsvalack därifrån, men hade då tyvärr inte råd. Senare så slaktades han pga förslitningsskada.

Hade en gång i tiden varit tävlingshäst i hoppning, men ridskolan knäckte honom.

Verkligen jättesorgligt.

Innan jag skaffade egna hästar red jag också på ridskola. På den tiden stod dom flesta i spilta ca 17-18 timmar/dygn.

Jag ville så gärna köpa en halvblodsvalack därifrån, men hade då tyvärr inte råd. Senare så slaktades han pga förslitningsskada.

Hade en gång i tiden varit tävlingshäst i hoppning, men ridskolan knäckte honom.

Usch:cry:

Min hade oxå varit tävlingshäst ,i Danmark med bra resultat. Men ridskolan knäckte hans självkänsla helt, lät honom bara gå lektion efter lektion med små barn som drog honom i munnen..när jag köpte honom var han apatisk och trög. Han hade även mild förslitning på vänster fram, men inget som störde honom resten av den tiden jag hade honom, som tur var! Men vilken skillnad det var när han kom bort från ridskolan. han vaknade till liv och levde igen=)Men hemskt att dom på vissa ridskolor aldrig rider igenom hästarna, låter dom få komma ut och håller deras utbildning uppdaterad:(

Senast ändrad:

Jag är kanonnöjd med min ridskola! Ibland saknar jag teori om själva hanterningen, d.v.s hur ska man bete sig om t.ex. hästen bits eller rusar när man leder. Men jag tror det kan vara svårt att hinna få in det i undervisningen.

Jag har aldrig upplevt att jag gjort en rörelse utan att få veta varför! Isåfall hade det känts himla onödigt...!

ja tycker att rida ut är absolut jätteviktigt del när man går på ridskola,då får man verkligen se hur hästen reagerar i en annan miljö o hur dom funkar på "riktigt".visst kanske man lär sej mycke inne i en manege men ute i d fria då lär man sej ju verkligen hur hästen reagerar i olika situationer o hur den "igentligen" är...:angel:...

Men olycksrisken är ju mycket högre vid uteridning. Därför är de nog väldigt försiktiga med att släppa ut eleverna.

Tänkte svara igår men eftersom bukefalos krånglade så blir det nu istället.
Det jag saknar inom ridskolan:

*Vikten av kärlek och respekt till hästen.
*Alternativa vägar till målet. (inte bara "så här måste det vara", utan "så här kan man också gå tillväga". Alla är individer och det finns ingen hästbibel).
*Förklaring till allt!!
*Hantering från marken. Lär känna din häst-tänk.
*Nyttig teori om hästkunskap och hästhantering och säkerhet.
*Positiv inlärning. Se som mål att rida med så små hjälper som möjligt och så lite utrustning som möjligt!
*Det viktiga är att ryttare och häst har kul och utvecklas tillsammans. Man måste inte ha som mål att tävla för då blir ridning en prestationssport. Hantering av djur ska aldrig bli till prestation, eller "tvång". Peppa ridskoleeleven och SE ALLA!

Med en nypa salt...;) Förstås kraftigt förenklat till de yngre barnen och mer fördjupat till de äldre/de vuxna.

AMK: Du satte huvudet på spiken lr vad det heter ha ha ..
jag tänker precis som du att de lär ut så dåligt, de förklarar inte direkt på detalj.:(

*kl*

Om jag rider på en ridskola vill jag lära mig, jag vill förstå vad i h-vete jag håller på med. Inte något larv om kanske-stuket. Jag vill veta!

*Alternativa vägar till målet. (inte bara "så här måste det vara", utan "så här kan man också gå tillväga". Alla är individer och det finns ingen hästbibel).
*Förklaring till allt!!
*Positiv inlärning. Se som mål att rida med så små hjälper som möjligt och så lite utrustning som möjligt!
*Det viktiga är att ryttare och häst har kul och utvecklas tillsammans. Man måste inte ha som mål att tävla för då blir ridning en prestationssport. Hantering av djur ska aldrig bli till prestation, eller "tvång". Peppa ridskoleeleven och SE ALLA!

Med en nypa salt...;) Förstås kraftigt förenklat till de yngre barnen och mer fördjupat till de äldre/de vuxna.

Tänk vilka superbra hästmänniskor en sådan ridskola med de värderingarna skulle bidra till...å lyckliga hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Tänk vilka superbra hästmänniskor en sådan ridskola med de värderingarna skulle bidra till...å lyckliga hästar.

Precis!! :love: Skulle jag nån dag starta en egen ridskola så skulle det vara i just denna anda. Så man lär ut sund horsemanship redan från grunden.

Nu hamnar jag visserligen lite utanför ämnet, men jag tycker bara att det är tråkigt att så många har erfarenheter från dåliga ridskolor med avtrubbade hästar och ointresserade instruktörer!

Visst kan ridskolelivet vara tufft för hästarna. Det är många olika människor som hanterar/rider dem och de gör många pass i ridhuset som säkert kan bli ganska enformiga. De blir givetvis inte lika känsliga/lyhörda som en häst som hanteras och rids av samma, duktiga ryttare hela tiden. Men tyvärr så är ju inte alla privata hästägare så häst- och ridkunniga heller...

Hästarna (på en bra ridskola) har proffsiga hästmänniskor som tar hand om dem och vet vad de behöver. När de rids så är det inför en instruktör som ser till att de rids så korrekt som möjligt och snabbt upptäcker om de t ex är halta.
Dessutom är det många som har ögonen på ridskolorna och kan reagera om det finns brister i hästhanteringen!

Självklart finns det mycket att förbättra inom ridskolorna, men det är inte ALLTID bättre att vara privathäst...
Ni som rider på en dålig ridskola: AGERA! Ifrågasätt det ni tycker verkar fel och kräv att få den hjälp ni betalar för!

/Sork

Ni som rider på en dålig ridskola: AGERA! Ifrågasätt det ni tycker verkar fel och kräv att få den hjälp ni betalar för!

Det där är oerhört svårt. För om man säger något...blir det skitsnack, baktaleri osv. Man blir utfryst.

Jag går på ridskola för att just utveckla och lära mig mer inom ridningen, och jag har verkligen lärt mig mer än vad jag kunde ana när jag började här. Har ridit i 25 år, men har inte ridit på ridskola sen början av 80-talet.
Hästhantering utöver ridningen tycker jag att jag har lärt mig under alla år jag har skött och ridit privathästar. Däremot är det inte fel om ridskolorna utöver just lektionerna även anordnar teorikurser som alla bör gå för att få kliva upp högre i grupperna, eller på annat sätt kunna visa att man inte bara kan rida, utan även det som krävs för att äga eller sköta en häst.

När jag har läst här på buke, så verkar det finnas väldigt många dåliga ridskolor. Det är skrämmande tycker jag. Man inser hur glad man är för att man har hittat en ridskola med bra hästhållning och bra miljö :bow:

När jag har läst här på buke, så verkar det finnas väldigt många dåliga ridskolor. Det är skrämmande tycker jag. Man inser hur glad man är för att man har hittat en ridskola med bra hästhållning och bra miljö :bow:

Du skall vara oerhört glad! :-)

Jag saknar en ridskola som är en hybrid mellan medrytteri-ridskola-fodervärdskap... eller nåt sånt. Alltså, där man rider X antal lektioner i veckan, men även kan ha en häst som sin några dagar i veckan. Dessvärre skulle säkert ridskolorna förlora massa pengar på det.... tjänar väl mer på att låta hästarna gå 3 lektioner/dag... men det skulle vara det ultimata.

När jag red på ridskola så, visst, vi var ute och tävlade och så utanför klubben. Men den enda gången någonsin man fick rida "sin" häst (den man tävlade mest) utanför de vanliga lektionerna var på tävlingar, på klubben eller utanför, samt någon gång ibland inför någon särskilt "viktig" tävling när man fick träna för nån bra tränare en gång eller så. Det tycker jag var tråkigt. Skulle vara bra både för hästarna och de duktigare ryttarna på ridskolan, hästarna får omväxling och lite tillridning och ryttarna får rida mer enskilt, mer erfarenhet inför att kanske skaffa en egen häst, o.s.v..

Självklart skulle man också betala för dessa dagar då man red hästen utanför lektioner.

Detta är säkert en omöjlig utopi, men det skulle vara bra. :banana:

*Förklaring till allt!!

Du behöver inte nämna några namn, men vet du om det existerar någon ridutbildning med denna målsättning idag?

I vilket fall äger du ett bra koncept utifall du startar ridverksamhet i framtiden ;)

Där jag red i 15 år sattes teori i fokus. Vi pratade mycket om hur hästar fungerar, hur de ska skötas, deras behov osv. Likaså när det gäller ridningen så poängetades alltid vad ,hur och varför. (som jag tycker är otroligt viktigt)
Tyvärr tror jag inte alla ridskolor ser ut så som den gjorde. (och troligtvis fortfarande gör)
Ridningen är ändå bara en liten del av allt man gör med hästen.
Jag har sett exempel på ridskolor som jag tyckt varit usla ur ett helhetsperspektiv. Borde det finnas någon slags kvalitetsstämpel på ridskolorna? eller finns det redan? (jag har väldigt lite kontakt med ridskolor nuförtiden)

...Det finns ca 500 ridskolor som går under Svenska ridsportsförbundets
verksamhetsidé. Jag antar att det är deras uppgift att se till och hjälpa ridskolorna att hålla måttet och utvecklas efter behoven som efterfrågas. Eller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 234
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar