Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min spontana tanke är, utan att ha läst övriga svar, att det så ofta bara är att komma ut o rida och sedan åka hem.
På den ridskola jag senast jobbade på hade skötarna "samling" en gång om dagen och fick en uppgift, typ tvätta vattenkopp o krubba, eller reda ut svansen, putsa eller liknande. Det var OFTA suck och stön vid utdelningen av dessa uppgifter. De ville knappt borsta sina sköthästar...
Har några stalltjejer nu, och jag måste alltid be dem att borsta av de andra hästarna som de inte ridit för att det ska blir gjort, eller be dem tvätta vattenkopparna, (o då kan de ta tre av fem och strunta i de två sista). EN GÅNG har det hänt att en av dem putsat på eget bevåg, och då hängde TRE TRÄNS I SMÅDELAR över hela stallet när jag kom hem, man kan väl isf ta ett i taget, utan att plocka isär... (Igår fick jag ett mess kl 17.00 att tjejerna inte kunde komma, det var för kallt och mörkt... Det enda de gör är RIDER, de mockar inte ens... Jag måste hitta någon mer hjälpsam...)
Det svåra är att när man på ridskolan ställer krav så tycker jag att man ofta får höra av en del (inten alla) föräldrar att barnen blir utnyttjade, jobbar gratis osv. Men om man jämför med hur det är att ha egen häst, så är det ju ingenting det lilla "arbete" som de utför...
Det finns en hel del fantastiskt duktiga skötare och elever också, det har jag inte missat, men det är så många som pratar om att de vill ha egen häst men inte inser jobbet med det hela, där tror jag att ridskolan kan göra mer, fast jag har själv svårt att komma på hur.
Något som jag har saknat under min ridskoletid. TEORI!!!
Jag har ridit på både kommunal och privat ridskola. När jag gick från ridskoleelev till medryttare insåg jag att jag hade behövt lära mig ex. om utfodring och näringslära, lite grundläggande om sjukdomar och hälsa, "annat än hoppning och dressyr" ex. longering m.m. Jag minns t.ex. inte att jag någonsin fick lägga på/ta av täcken någonsin under mina år som elev vid kommunal ridskola. Det finns frågor som är bra att ha svar på INNAN man blir medryttare/fodervärd/hästägare Ex. När ska man använda täcke? Hur märker jag om sadeln passar? Hur hanterar jag en lös sko? Vad är lämplig/omlämplig terräng? Sorgligt nog finns det många som efter några år på ridskola har köpt sin första häst utan att kunna avgöra vad som är bäst för sin ponny: "-Vadå, jag har ju faktiskt ridit i sex år?!" Nej - åkt häst en timme i veckan * 52 veckor * 6 år minus sommar- och juluppehåll. Det är tragiskt att den första hästen ska bli något att exprementera och lära sig med, när den kunskapen redan skulle kunna finnas där, om man bara hade offrat lite effektiv hoppträning mot en lite teori. Terori behöver inte vara tråkigt, och kan ofta kombineras med praktik.
Nu går ju varken jag eller barnen på ridskola. Men mera teori skulle absolut inte vara fel. Mera om foder och allmän hästhållning.
Det där är oerhört svårt. För om man säger något...blir det skitsnack, baktaleri osv. Man blir utfryst.
Jag har inte ridit på ridskola men jag blir ständigt förvånad över att träffa folk som ridit på ridskola i X antal år och har aldrig, aldrig, aldrig ridit ut och som är rätt skraj för att göra det. Det tycker jag är konstigt.
Är det verkligen så generellt, att man inte rider ut? Eller varierar det mycket från skola till skola?
kl
Det jag saknar på min ridskola är mer tävling och träning på högre nivå.
ja tycker att rida ut är absolut jätteviktigt del när man går på ridskola,då får man verkligen se hur hästen reagerar i en annan miljö o hur dom funkar på "riktigt".visst kanske man lär sej mycke inne i en manege men ute i d fria då lär man sej ju verkligen hur hästen reagerar i olika situationer o hur den "igentligen" är......