Jag har vid visitation tillfrågats om det var ok med en man eller om jag ville vänta tills en kvinna blev ledig (Oslo) valde mannen då jag hade bråttom och han var noga med att inte ta på vare sig brösten eller skrevet)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har någonstans hört att kontrollen ger utslag efter en viss mängd metall och att det kan vara anledningen till att det piper ibland och ibland inte fast man har samma saker på sig båda gångerna, alltså om det är någon innan dig som haft flera smycken och så har du också det. Jag har dock ingen aning om det stämmer.
Bågarna reagerar inte bara på metall utav ger även slumpvisa utslag för slumpvis kontroll.
Jag gillar när det går smidigt i kontrollen och tar därför alltid av mig allt som jag misstänker kan ge utslag, även skor om jag har annat än gympadojjor på mig.
Även gympaskor kan ge utslag. Många gympaskor har nämligen en metallskena i sulan. Dessutom kan många öljetter (heter det så på skor?) räcka för att ge utslag.
Måste man ha tagit av sig sina smycken när man går igenom säkerhetskontrollen på Arlanda?
Jag har två halskedjor, två armband och en ring - alla i silver.
Nej, jag är inte så van vid att resa utomlands.
Ja, absolut men med gympaskor brukar jag "chansa" och ha dem på genom bågen, har jag däremot skor med någon form av klack tar jag alltid av dem och låter dem gå igenom maskinen.
(och ännu har inga av mina gympaskor gett utslag)
Det kan ju bero på vilka flygplatser du rest från i de länderna. Min erfarenhet är att det på mindre flygplatser (turistorter) inte alltid är lika hård kontroll som på de stora flygplatserna.Oj
Nu har jag visserligen inte rest så mycket, men i både Spanien och Grekland upplevde jag att säkerhetskontrollen knappt ens var värd namnet. I Tyskland så var den värd namnet, men då var det typ "lägg upp handbagaget här och gå igenom där" och sen ingenting mer med det, trots att jag t.ex. hade flertalet smycken på mig mm.
Jo, ok, det kan jag godta, men (har hänt liknande flera gånger så kan missminna mig!), men den gången ovan har jag för mig att det t.om. var män som skulle visitera mig. Och förlåt, men det kändes inte helt bekvämt...
Jag hör också till dem som kontrollerar och frågar om metall i kläder - och har faktiskt även framfört klagomål på att det är så onödigt mycket metall på t ex byxor. Budskapet; era kläder passar inte för personer som reser. Vet inte om det har hjälpt. Men fler får gärna hjälpa till.
Om man flyger ofta, som jag gjorde i tjänsten ett tag, så är det irriterande och kan även ta onödig tid. Jag tycker att det i en del jeansliknande kläder finns div nitar/metallplattor som inte fyller någon funktion. Men kanske är det bara så att jag har otur och får slumpmässiga pip och inte skall skylla på kläderna? Visste inte att det fanns slumpmässiga pip och har därför försökt att göra hela proceduren smidigare genom att inte ha saker på mig som jag vet kan orsaka pip.Slappna av lite, det gör väl inget om det eventuellt tjuter? Att kontrollera kläder för att säkerställa att de inte ska tjuta låter extremt överdrivet. Och vad använder du för speciella kläder som har så mycket metall? Vanliga kläder, som jeans och bh:ar med metallbyglar, ger inte ensamt utslag. Om som sagt sker slumpmässiga kontroller. Det kan alltså tjuta även om du går naken.
Om man flyger ofta, som jag gjorde i tjänsten ett tag, så är det irriterande och kan även ta onödig tid. Jag tycker att det i en del jeansliknande kläder finns div nitar/metallplattor som inte fyller någon funktion. Men kanske är det bara så att jag har otur och får slumpmässiga pip och inte skall skylla på kläderna? Visste inte att det fanns slumpmässiga pip och har därför försökt att göra hela proceduren smidigare genom att inte ha saker på mig som jag vet kan orsaka pip.
Finns det anslag på flygplatserna om att det kan pipa slumpmässigt - jag har aldrig noterat det?
Exact! Man bor undvika att ha skor eller balten med metall spannen, eller storre smycken. Mitt armband av en silver gaffel fick aka resvaska sist jag flog.
Jag tänker likadant. Jag kanske är överdrivet försiktig, men när jag ska flyga, brukar jag stoppa en ring och en halskedja i plånboken och ta på dem först efter säkerhetskontrollen. Skor, om jag vet att de kan ge utslag, tar jag också av mig direkt.Jag gillar när det går smidigt i kontrollen och tar därför alltid av mig allt som jag misstänker kan ge utslag, även skor om jag har annat än gympadojjor på mig.
. Finns inga anslag om att bågarna ger slumpmässiga utslag, varför skulle det?
1. För då behöver man inte fundera på vad det vars om gav utslag och undvika det nästa gång.
2. Dessutom tycker jag det hör till "allmän hyfs" eller vad jag ska kalla det att upplysa resenärerna (=kunderna) om att det kan pipa även om man inte gjort något fel.
OT, men det armbandet låter coolt, får man se det?