Säkerhetskontroll och smycken

Jag har vid visitation tillfrågats om det var ok med en man eller om jag ville vänta tills en kvinna blev ledig (Oslo) valde mannen då jag hade bråttom och han var noga med att inte ta på vare sig brösten eller skrevet)

Jag har någonstans hört att kontrollen ger utslag efter en viss mängd metall och att det kan vara anledningen till att det piper ibland och ibland inte fast man har samma saker på sig båda gångerna, alltså om det är någon innan dig som haft flera smycken och så har du också det. Jag har dock ingen aning om det stämmer. Däremot är jag säker på att det är olika känsligt på olika flygplatser. Farmors metallknä gav utslag på Arlanda men inte när vi bytte plan på Schipol. Har man sådant i kroppen kan man be läkare att skriva ett intyg som man kan visa upp.

Jag har någonstans hört att kontrollen ger utslag efter en viss mängd metall och att det kan vara anledningen till att det piper ibland och ibland inte fast man har samma saker på sig båda gångerna, alltså om det är någon innan dig som haft flera smycken och så har du också det. Jag har dock ingen aning om det stämmer.

Bågarna reagerar inte bara på metall utav ger även slumpvisa utslag för slumpvis kontroll.

Jag gillar när det går smidigt i kontrollen och tar därför alltid av mig allt som jag misstänker kan ge utslag, även skor om jag har annat än gympadojjor på mig.

Jag gillar när det går smidigt i kontrollen och tar därför alltid av mig allt som jag misstänker kan ge utslag, även skor om jag har annat än gympadojjor på mig.

Även gympaskor kan ge utslag. Många gympaskor har nämligen en metallskena i sulan. Dessutom kan många öljetter (heter det så på skor?) räcka för att ge utslag.

Även gympaskor kan ge utslag. Många gympaskor har nämligen en metallskena i sulan. Dessutom kan många öljetter (heter det så på skor?) räcka för att ge utslag.

Ja, absolut men med gympaskor brukar jag "chansa" och ha dem på genom bågen, har jag däremot skor med någon form av klack tar jag alltid av dem och låter dem gå igenom maskinen.
(och ännu har inga av mina gympaskor gett utslag)

Måste man ha tagit av sig sina smycken när man går igenom säkerhetskontrollen på Arlanda?
Jag har två halskedjor, två armband och en ring - alla i silver.

Nej, jag är inte så van vid att resa utomlands.

Aldrig tagit av mig varken smycken eller skor vad jag kan komma på. Har smycken i guld och titan, antar jag haft byggelbh på mig och har jämt sneakers.

Ja, absolut men med gympaskor brukar jag "chansa" och ha dem på genom bågen, har jag däremot skor med någon form av klack tar jag alltid av dem och låter dem gå igenom maskinen.
(och ännu har inga av mina gympaskor gett utslag)

Jag tar inte heller av mig gympaskor :) Ville bara poängtera att gympaskor inte är någon garanti för att det inte piper.

Oj :eek:
Nu har jag visserligen inte rest mycket, men i både Spanien och Grekland upplevde jag att säkerhetskontrollen knappt ens var värd namnet. I Tyskland så var den värd namnet, men då var det typ "lägg upp handbagaget här och gå igenom där" och sen ingenting mer med det, trots att jag t.ex. hade flertalet smycken på mig mm.
Jo, ok, det kan jag godta, men (har hänt liknande flera gånger så kan missminna mig!), men den gången ovan har jag för mig att det t.om. var män som skulle visitera mig. Och förlåt, men det kändes inte helt bekvämt...
Det kan ju bero på vilka flygplatser du rest från i de länderna. Min erfarenhet är att det på mindre flygplatser (turistorter) inte alltid är lika hård kontroll som på de stora flygplatserna.

Min egen erfarenhet är annars att mycket som passerar på Arlanda inte gör det på andra större flygplatser i Europa. Det märken man speciellt om man åker över dagen och alltså garanterat har samma på sig när man åker ut som hem.

Att ta av sig skorna är, som flera påpekat, ett hett tips. Har jag bråttom tar jag även av mig större smycken. Var en gång sen till flyget i Bryssel och fick gå förbi kön. Självklart tjöt det! Tipset jag fick då av personalen var just att alltid ta av mig skorna.

Jag hör också till dem som kontrollerar och frågar om metall i kläder - och har faktiskt även framfört klagomål på att det är så onödigt mycket metall på t ex byxor. Budskapet; era kläder passar inte för personer som reser. Vet inte om det har hjälpt. Men fler får gärna hjälpa till.

Mest notoriska flygplatsen jag stött på var Åbo. Inte ens ett läppstift fick passera i handväskan. Men de hade förstås inte så mycket att göra....

Jag hör också till dem som kontrollerar och frågar om metall i kläder - och har faktiskt även framfört klagomål på att det är så onödigt mycket metall på t ex byxor. Budskapet; era kläder passar inte för personer som reser. Vet inte om det har hjälpt. Men fler får gärna hjälpa till.

Slappna av lite, det gör väl inget om det eventuellt tjuter? Att kontrollera kläder för att säkerställa att de inte ska tjuta låter extremt överdrivet. Och vad använder du för speciella kläder som har så mycket metall? Vanliga kläder, som jeans och bh:ar med metallbyglar, ger inte ensamt utslag. Om som sagt sker slumpmässiga kontroller. Det kan alltså tjuta även om du går naken.

Slappna av lite, det gör väl inget om det eventuellt tjuter? Att kontrollera kläder för att säkerställa att de inte ska tjuta låter extremt överdrivet. Och vad använder du för speciella kläder som har så mycket metall? Vanliga kläder, som jeans och bh:ar med metallbyglar, ger inte ensamt utslag. Om som sagt sker slumpmässiga kontroller. Det kan alltså tjuta även om du går naken.
Om man flyger ofta, som jag gjorde i tjänsten ett tag, så är det irriterande och kan även ta onödig tid. Jag tycker att det i en del jeansliknande kläder finns div nitar/metallplattor som inte fyller någon funktion. Men kanske är det bara så att jag har otur och får slumpmässiga pip och inte skall skylla på kläderna? Visste inte att det fanns slumpmässiga pip och har därför försökt att göra hela proceduren smidigare genom att inte ha saker på mig som jag vet kan orsaka pip.

Finns det anslag på flygplatserna om att det kan pipa slumpmässigt - jag har aldrig noterat det?

Om man flyger ofta, som jag gjorde i tjänsten ett tag, så är det irriterande och kan även ta onödig tid. Jag tycker att det i en del jeansliknande kläder finns div nitar/metallplattor som inte fyller någon funktion. Men kanske är det bara så att jag har otur och får slumpmässiga pip och inte skall skylla på kläderna? Visste inte att det fanns slumpmässiga pip och har därför försökt att göra hela proceduren smidigare genom att inte ha saker på mig som jag vet kan orsaka pip.

Finns det anslag på flygplatserna om att det kan pipa slumpmässigt - jag har aldrig noterat det?

Jag jobbar på Arlanda och går genom säkerhetskontrollerna flera gånger per dag. Blir visiterad någon- några gånger i veckan pga slump. Finns inga anslag om att bågarna ger slumpmässiga utslag, varför skulle det?

Klart man ska minimera risken för pip genom att t.ex. ta av sig klocka och skärp. Men ser ingen poäng med att undvika att bära t.ex. jeans. Inga jeans jag äger ger utslag och jag går som sagt genom Arlandas säkerhetskontroller flera gånger om dagen.

Senast ändrad:
Reser sällan via Arlanda men ofta till/från Bromma. Där brukar de meddela att "det blev en slumpmässig kontroll" när så är fallet. Händer lite nu och då.

Tar för det mesta av mig skorna eftersom typ alla larmar så jag förekommer hellre än att förekommas. Tycker även att de blivit mycket petigare med smycken på senare tid. Har blivit ombedd att ta av såväl örhängen och halsband som hårsnodd med cuff vid separata tillfällen.

Jag tänker likadant. Jag kanske är överdrivet försiktig, men när jag ska flyga, brukar jag stoppa en ring och en halskedja i plånboken och ta på dem först efter säkerhetskontrollen. Skor, om jag vet att de kan ge utslag, tar jag också av mig direkt.

För mig är det en större källa till oro, när man inte har ordentlig kontroll. I Turkmenistan och Uzbekistan pep och blinkade larmbågarna som på ett tivoli, men väktarna viftade bara folk vidare utan någon som helst kontroll.

. Finns inga anslag om att bågarna ger slumpmässiga utslag, varför skulle det?

1. För då behöver man inte fundera på vad det vars om gav utslag och undvika det nästa gång.

2. Dessutom tycker jag det hör till "allmän hyfs" eller vad jag ska kalla det att upplysa resenärerna (=kunderna) om att det kan pipa även om man inte gjort något fel.

1. För då behöver man inte fundera på vad det vars om gav utslag och undvika det nästa gång.

2. Dessutom tycker jag det hör till "allmän hyfs" eller vad jag ska kalla det att upplysa resenärerna (=kunderna) om att det kan pipa även om man inte gjort något fel.

Jag har flertalet gånger blivit informerad av personalen om att det är slumpvisa pip, både som anställd och som resenär på olika flygplatser. Du kanske kan fråga personalen nästa gång vad som ger utslag? Oavsett tycker jag inte att du ska se det som att du gjort något fel för att det piper. Det är orsaken till att det piper som är intessant, inte att det piper. Så länge du inte medför otillåtna föremål är det ju inte heller något egentligt problem att det piper. Säkerhetskontrollen är till för resenärernas trygghet, inte för att ge folk skuldkänslor.

pipen i 'metall bagen' ar inte random ... den piper nar man har for mycket metall eller nar den ar sa snalt stalld att den piper om man har amalgam i munnen.

OT, men det armbandet låter coolt, får man se det? :)

Dat ar coolt. :)

15178295894_029e67330d_o.jpg

15796370231_1030f98fd3_o.jpg

15796370231_1030f98fd3_o.jpg

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: WS6

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 009
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 422
Senast: Paddington
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 319
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar