Säkerhetshandtag

Julienne

Trådstartare
Finns det någon här på buke som använder sig utav ett säkerhetshandtag på dressyrtävling? Vad har ni då för något? Bild? Jag har sökt på nätet men inte hittat några förslag..

Min tränare sa att det används på de flesta unghästar så någon borde väl ha använt en tycker jag?

Tacksam för hjälp!

Sv: Säkerhetshandtag

Nu tävlar inte jag men jag har ett hantag som jag har köpt på H**ks, funkar bra!

Jag har lädersporremmar fastsatt i ögglorna på sadeln, för att hålla lillfingret till ytterhanden i för jag blir instabil i den. Så att hästen ska få ett ärligare stöd utan att jag tappar hållningen av handen där. Min tränare hade så när hon tävlade i början av samma anledning och för att hennes häst var väldigt grön som ung och kunde få för sig dittan och datten, och det hade funkat jättebra. Om man vill ha dem enbart som handtag går det att dra en rem till båda ögglorna. :)

Man får ha det på sadeln men inte hålla i det.

Vart står det? Enda jag hittat är att det är tillåtet att ha..

Det va min tränare som tyckte jag skulle ha en och nypa fast lite med lillfingret för att kunna sitta stabilare i ökningarna. Har nyss köpt hästen och har ännu inte lärt att mig att sitta ner i hennes stora ökade trav.. Och för att jag inte ska störa henne så tyckte hon säkerhetshandtag.. Så därför vill jag gärna ha koll :p Vill ju inte bli utesluten av en sån fjantig grej :p

Du kan ju testa men ser domaren det blir du (eller ska du bli) utesluten.
Det blir ju mer eller mindre en mänsklig inspänning när man håller i sig så.
Har svårt att tro att det inte står att man inte får hålla i sig även om det är luddigt uttryckt...

Jag har ett avtagbart handtag i min sadel (eller egentligen är det ett läderdelta, samma sak, men längre o billigare), har bara tävlat en gång sen jag satte dit det men den gången glömde jag ta av det, men ingen sa något. Självklart använde jag mig inte av det. Vet flera som har det på sadeln men som pillar ner det under framvalvet inför start..

Emelie Brolin blev väl diskad på ett ponny-SM för massor med år sedan för att hon hade ett sådant? Vet inte om hon höll i det men hon hade ett med motiveringen att hon red hingstar och de kunde få för sig saker. Det var ett herrans liv runt det där!

Jag skulle aldrig rekommendera någon att använda sig av säkerhetshandtag på tävling för att kunna sitta ner! Du får väl låta bli att tävla tills du kan sitta på hästen?

Emelie höll i det under ritten på tävlingen, det var det bildbevis på efteråt, det var det som det blev rabalder om...

På framridning vet jag flera som har både handtag i sadeln och/eller halsrem, ofta om de rider unga hästar, men en halsrem tror jag inte man glömmer knäppa av innan man går in på banan.

Ja det var ett herrans liv om det... Man "kan" ju knyckla ihop hästen ganska enkelt genom att hålla eller dra igenom tygeln.
Jag tar av mitt vid start, ok att man har kvar det på stökiga unghästar men beter dom sig så att man måste hålla i det på banan utgår väl dom flesta.
Och jag skulle inte använda det för att kunna sitta i ökningar, och isf inte på banan...

TR II, mom 223:

Sadling
Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. Förgjord, sadelgjordstunnel och säkerhetshandtag är tillåtet.

Så säkerhetshandtag på sadeln under tävlingsritt är godkänt och jag kan i anslutning till texten inte se att det står att man inte får hålla i det, men jag antar att man inte bör hålla i sig i det under längre sträckor, utan ha det just som en extra säkerhet för det fall hästen studsar till etc.

Jag har också fått tips från tränare att ha handtag och vid behov lirka in ett finger under remmen (om jag använder handtag så har jag två snokremmar som blir ett lagom långt handtag) vid t.ex. avbrott galopp -> trav där min häst gärna blir lite studsig och jag spänd och oföljsam. Detta nyttjar jag ibland vid träning, men skulle inte göra det vid tävling.

Senast ändrad:

Du kan ju testa men ser domaren det blir du (eller ska du bli) utesluten.
Det blir ju mer eller mindre en mänsklig inspänning när man håller i sig så.
Har svårt att tro att det inte står att man inte får hålla i sig även om det är luddigt uttryckt...

Nu har jag snabbkollat TR II och kan inte hitta att det står att du absolut inte får hålla i handtaget under tävlingsritt = du borde inte kunna bli utesluten för att du håller i det. Däremot är det väl upp till domaren att dra ner på poäng vid de moment där man "fuskar" med handtagshjälp samt även påverka allmänna intrycket (hjälper, eller vad nu punkten heter).

Fast frågan är vad det går under i tr? Jag har vart med om flera tillsägningar (inte på mig då eller hur man säger) och det kan antagligen tolkas under något annat avsnitt?

jag använder den undre ställbara delen från en lädergrimma som säkerhetshandtag, har varit till hjälp ett par gånger när jag ridit min sprattelyngling :)

Ang TR så står det säkert i ett helt annat avsnitt än just om sadel och utrustning...

TR II mom 261 & 262 tar upp ryttarens sits resp inverkan. I mom 261 nämns händerna som "ska vara låga, fria och burna". Under mom 262 står det att "tygelhållning ska vara med två händer". Så det är väl med stöd av detta som man kan anmärka på ryttare som håller i handtaget vid tävlingsritt.

Moment 273 tar upp fel som leder till uteslutning, det står, vad jag kan se, inget om att "hålla i säkerhetshandtaget leder till uteslutning".

Men intressant det här, jag ska fråga mina dressyrdomarvänner om detta!

Senast ändrad:

Nä men det är inte så konstigt haha tr är ju som tr är, däremot tycker jag i mitt huvud att det är helt logiskt att man inte får hålla fast sig på något vis vid tävling! Det kan ju definitivt ge fördelar som i tex ökningar att man kan hålla sig fast/nere.
Har hur som hört/sett fler som fått tillsägelser ang det här, inte blivit uteslutna men varning så som att "du får inte fortsätta ritten om du inte släpper".
Men lite intressant ang hur det styrks, har varit olika klasser, domare & distrikt.

jag satt precis också och läste igenpm TR och hittade exakt samma paragrafer som du. Jag ser inte heller att det står något om säkerhetshandtag under mom 273 och ryttaren bör alltså inte kunna uteslutas. Möjligen, även om det är en smula långsökt, att upprepande tag om handtaget skulle räknas som felridning, och att de då kan uteslutas - långsökt som sagt och knappast troligt.

Om TR har ändrats, eller om ryttaren på ponny-SM diskades för nåt annat lämnar jag osagt...

I mom 261 nämns händerna som "ska vara låga, fria och burna". Under mom 262 står det att "tygelhållning ska vara med två händer". Så det är väl med stöd av detta som man kan anmärka på ryttare som håller i handtaget vid tävlingsritt

Nä men händerna är ju knappast fria och burna om man håller i säkerhetshandtaget så självklart är det inte tillåtet.

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·
Hemmet Jag dricker mängder av te. Dels för att jag tycker om det och delvis för dethjälper mig att få i mig de 2,5 liter vätska vården...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
538
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar