Säkerhetshandtag

Sv: Säkerhetshandtag

Knapp

I hoppningen har vi ju bestämmelser där man rätt klart kan läsa att det inte är tillåtet med säkerhetshandtag.

Mom 371
"...Det är inte tillåtet för ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning."

Det enda jag kan hitta i dressyrens TR är att det är tillåtet med handtag på sadlen precis som flera andra skrivit.

Knapp

I hoppningen har vi ju bestämmelser där man rätt klart kan läsa att det inte är tillåtet med säkerhetshandtag.

Mom 371
"...Det är inte tillåtet för ryttaren att på något sätt fästa, direkt eller indirekt, någon del av sig själv till hästens utrustning."

Det enda jag kan hitta i dressyrens TR är att det är tillåtet med handtag på sadlen precis som flera andra skrivit.

Det var ju betydligt mycket bättre formulerat tycker jag!

Ah nä du fuskar väl om du vill, hoppas du blir tillsagd säger jag för det blir ju inte lika för alla då sas :)

Kommer nog inte orka leta rätt på någon rem för att testa och jag tycker inte de känns roligt heller, att riskera något. Ja det ska vara om överdomaren säger att "Ja visst får du hålla i dig", men det lär ju vara lika troligt som att jultomten finns..

Men snälla rara människa.. Få inte en hjärtattack nu.. :grin:

Jag tycker precis som dig vilket jag skrivit flera gånger.. Men det var min tränare som sa det åt mig.. Jag själv hade aldrig kommit på tanken.. Och jag tycker det verkade väldigt konstigt om det skulle vara tillåtet.. Då skulle ju alla skita i att träna sin sits (som jag också skrev ovan...) och bara hålla i en rem.

Och jag har tränat sitsträning sen jag fick första egna ponnyn när jag va 9 år.. Så jodå jag vet vad det är.. Och 9or på sitsen i protokollen på tävling har gett mig respons på att jag tränat rätt.. :bump:

Om du verkligen får 9 på sitsen men inte kan sitta i en ökning och därmed får 5: or hade jag börjat fundera på vad som är fel.. för rätt låter det inte om du måste hålla i dig då för att sitta kvar.

Låter också väldigt märkligt att man måste hugga tag i ett handtag om hästen lättar i rumpan, antingen måste hon ju ha extremt dålig balans eller vara livrädd?

Om du verkligen får 9 på sitsen men inte kan sitta i en ökning och därmed får 5: or hade jag börjat fundera på vad som är fel.. för rätt låter det inte om du måste hålla i dig då för att sitta kvar.

Och du bör läsa igenom vad jag skrivit kanske.. Men jag kan skriva det igen för de som behöver..
Jag har NYSS köpt hästen och är inte VAN hennes STORA gångarter.

Och om du inte vet så är det grymt mycket svårare att sitta på en häst med stora gångarter än små. Alla tidigare hästar jag haft har haft normala mot små.

Och jag har aldrig någonsin fått 5a för eller pga sitsen...

Senast ändrad:

Nää snarare en riktigt speciell häst! Hon ville inte riskera nåt. Vad är fel med det? Hästen växte ifrån beteendet och tävlar idag med stadiga placeringar och vinster i MVS B än så länge. :)

Kommer nog inte orka leta rätt på någon rem för att testa och jag tycker inte de känns roligt heller, att riskera något. Ja det ska vara om överdomaren säger att "Ja visst får du hålla i dig", men det lär ju vara lika troligt som att jultomten finns..

Det absolut bästa är väl att se om du har en lösning med rem som fungerar och sen faktiskt fråga överdomaren på tävlingen om det är ok om du suger tag i den?
Det kanske sänker poängen på just det momentet men iom att du själv skrev att det kan bli att du stör lite så är det väl bättre att det blir behagligt för pållan?:)

Och du bör läsa igenom vad jag skrivit kanske.. Men jag kan skriva det igen för de som behöver..
Jag har NYSS köpt hästen och är inte VAN hennes STORA gångarter.

Och om du inte vet så är det grymt mycket svårare att sitta på en häst med stora gångarter än små. Alla tidigare hästar jag haft har haft normala mot små.

Och jag har aldrig någonsin fått 5a för eller pga sitsen...

Å då kommer vi tillbaka till det jag skrev innan. Sitsträning!! Egen balans!!

Men du satt ju som en 9 och gjorde allt rätt påstod du, så vad är problemet? Jo att du inte kan sitta ordenligt och då är det som jag tidigare sa sitsträning och egen balans som gäller .. DU kanske borde läsa igenom ordentligt vad DU skriver.

Å då kommer vi tillbaka till det jag skrev innan. Sitsträning!! Egen balans!!

Men du satt ju som en 9 och gjorde allt rätt påstod du, så vad är problemet? Jo att du inte kan sitta ordenligt och då är det som jag tidigare sa sitsträning och egen balans som gäller .. DU kanske borde läsa igenom ordentligt vad DU skriver.

Nej så skrev jag inte, jag skrev att jag tränat sitsen sen jag va 9, och sitsträning är något man ständigt tränar enligt mig. Och att jag har fått 9or på tävling innebär inte att man är fullärd och kan sluta träna. Nej, man måste fortsätta och förbättra med de nya hästar man får, men det går ju inte direkt på en grisblink.. Jag kan återkomma om 1-2 månader, då kan jag garanterat sitta bra även i ökas trav på henne. Men nu har jag haft henne i knappt 1 månad så den har ännu inte hunnit blivit bra.

Om du bara har haft hästen i 1 månad och tror att problemet kommer var löst om 1-2 månader så är det väl bara att vänta med att tävla tills dess? 3 månader är ju ingen lång tid.

Jag har säkerhetshandtag på min foderhäst när jag rider ut men det är för att han far i luften lite då och då och ibland tvärvänder. Då är det väldigt skönt att ha något att grabba tag i. :D

Om du bara har haft hästen i 1 månad och tror att problemet kommer var löst om 1-2 månader så är det väl bara att vänta med att tävla tills dess? 3 månader är ju ingen lång tid.

Håller med dig, men jag blev lite ivrig och tänkte att äsch det går nog. Men i måndags när jag red för min tränare för första gången som känner hästen sen tidigare framkom det att jag skulle driva på mkt mkt mer än jag trott och då blev förstås hennes steg större än jag tränat fram tills dess..

Hade de inte varit för att man får betala oavsett så hade jag inte startat men jag har inte lust att betala och sen inte åka.. då åker jag hellre och tar det som träning. Man måste ju inte vinna jämt :angel:

Knapp

Mom 371

Hmm hur halkade jag in på dressyrforumet ?

Att den där paragrafen skulle förbjuda säkerhetshandtag kan jag däremot direkt dementera. Säkerhetshandtag är tillåtet i hoppningen och du får hålla i det hur mkt du vill däremot får du inte spänna fast dig vilket du inte gör genom att hålla i något. Den paragrafen kom när det plötsligt blev så populärt att spänna fast stigbyglarna i sadelgjorden med en sporr rem för att få stadigare skänkel, fullkomligt livsfarligt och därför dök också denna paragraf upp just för att förhindra det.

Intressant att "normala" dressyrhästar är så flippade eller flippningsbenägna att även tränare behöver säkerhetshandtag på MSV nivå.

Spontan reaktion: fusk att hålla i sig i säkerhetshandtag för att snygga till sitsen.

TR-reflexion: troligen OK att hålla i sig i säkerhetshandtag även för att snygga till sitsen.

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·
Hemmet Jag dricker mängder av te. Dels för att jag tycker om det och delvis för dethjälper mig att få i mig de 2,5 liter vätska vården...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
538
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar