Säkerhetshandtag

Sv: Säkerhetshandtag

+ fio

Men det är ju det jag försöker få fram, att det står i mom 261-262 om händer och inverkan och att det troligtvis med dessa som stöd som man kan "slå ner på" ryttare som upprepade gånger eller längre stunder håller i sig på något vis (handtag/schabrak/vad man nu kan grappa tag i) under tävlingsritten.

Man FÅR ju ha handtag och rimligtvis borde man då kunna få hålla tag där ett kort ögonblick om hästen skuttar till eller om man själv av någon anledning tappar balansen utan att bli direkt utesluten, men sedan är det upp till domaren att avgöra hur detta skall bedömas/poängsättas.

Men som sagt, TR är verkligen luddigt...

Kl
Sen är det väl så med tr att står det inte klart och tydligt att just det är tillåtet, så är det inte det?
Brukar ju heta att finns det inte i tr får du inte ha det. Eller har jag fel?

Nja, inte önskvärt i alla fall då paragrafen handlar om ryttarens sits. Knappast grund för uteslutning i alla fall?

Det står ju även t.ex. "Axlar, höfter och hälar skall vara i ungefär samma lodlinje. Ryttaren skall sitta väl ned i sadelns mitt över hästens mittlinje och med höfterna lodrätt över sätet."

En ryttare som sitter snett får ju "bara" nerdrag på poängen... även om jag tycker det är bra mycket värre än att behöva ta tag i en hastig övergång. Hellre handtaget än i hästens mun - trots att det givetvis är dressyrtävling det handlar om med allt vad det innebär... ;)

Jag kan tänka mig såhär. När hästen bockar och far runt kan man hålla sig i det och när den har alla 4-ben på marken måste man släppa och gör man inte det så får man nog en varning/tillsägelse.. undrar om domaren blåser av ritten och säger till eller hur ska det annars gå till?? Efteråt känns ju inte helt rättvist?

Fast det är ju skillnad på att sitta snett och att hålla i sig i en rem.. iallafall i min värld ^^

Jag kan tänka mig såhär. När hästen bockar och far runt kan man hålla sig i det och när den har alla 4-ben på marken måste man släppa och gör man inte det så får man nog en varning/tillsägelse.. undrar om domaren blåser av ritten och säger till eller hur ska det annars gå till?? Efteråt känns ju inte helt rättvist?

Ja, jag tänker också att så är tanken med att man får ha handtag. Håller man i det "för länge" borde man bli avblåst under ritten på samma vis som man blir avblåst om man rider fel.

När jag red en MsvC i våras på mörkgrå så reste han sig efter lite studs och hopp i galoppen då höll jag ju tag i manen medans han hoppade runt där dock tror jag inte att jag skulle få fortsätta hålla tag i manen i resten av programmet även om hästar får ha man och det inte står i TR att man inte får hålla sig i den ;)

Ja men du får fram det :D jag bara fortsätter haha ;)
Är oxå inne på samma sak som fio med den fria handen.
Man kanske ska maila & fråga bara för att :)

*kl*

Jag håller med er allihop om att man inte borde få hålla i sig i den för de är ju som fusk.. Därför blev jag lite förvånad när min tränare tyckte jag skulle skaffa en sådan och hålla i lite.
Pratade med henne igen och sa det ni skrivit och hon blev lite förvånad och att hon inte tänkt på det, hon rekommenderade att fråga överdomaren vilket jag nu också har gjort, det är även hon som dömer klassen så då får jag verkligen svar på hur hon tycker och tolkar det hela.
Men jag tycker det låter märkligt om man får.. Då kan ju alla sitta och hålla i sig och inte träna sin sits.

Jag håller också med om att jag inte borde tävla så länge jag inte kan sitta ner, men grejen va att jag inte hade tränat på det sättet som det kom fram att jag skulle på träningen, vilket gjorde att det helt nya tempot och det extremt stora stegen som kom vid ökningar blev lite väl mycket för mina stackars magmuskler.
Och jag har inte lust att betala 300kr för att sen inte åka bara för att jag inte kan sitta ner i ökningen.. Så jag tänker åka och får jag inte tjuvhålla lite så får jag göra det bästa av situationen helt enkelt!

Och jag lovar, jag tränar magen allt jag kan!

Fast det är ju skillnad på att sitta snett och att hålla i sig i en rem.. iallafall i min värld ^^

Absolut!! Det var det jag menade med att det är bra mycket värre att sitta snett än att behöva ta tag ;)

KL
Sen tycker jag man visst kan åka och tävla fastän inte allt är perfekt!! Jag tävlar (tävlade ska jag kanske säga, det var lääänge sen nu) för att få en bedömning på vad vi behöver förbättra, ett kvitto på om vi är på väg åt rätt håll sedan sist osv.

*kl*

Min tränare som tävlat i många många år har haft ett sådant handtag på unghästar och hållt i det under ritt, och blivit placerad.

Då är ju frågan om domaren sett det? Det vet man väl inte riktigt.
Jag tycker inte allt behöver vara perfekt bara för att man åker ut & tävlar men "måste" man hålla i sig (om det inte är nödfall) skulle jag nog tänka om...
Det är också anledningen till att jag tar bort mitt handtag på tävling, för att inte råka ta tag i det.

Precis min poäng!

Självklart kan man tävla trots att allt inte är perfekt eller färdigt men att behöva hålla fast sig för att sitta ordentligt kändes sådär...

Nej det vet man förstås inte. :) Hon hade det dock väldigt många tävlingar och högg tag i den om hästen lättade i rumpan. Speciell dam :D Känns ju inte som en godkänd lösning för att hålla i dig i för att kunna sitta ner. Utan jag menar mer på att ha och hugga tag i om hästen konstrar så man inte flyger av. Korta sekvenser alltså som säkerhet. :)

Precis min poäng!

Självklart kan man tävla trots att allt inte är perfekt eller färdigt men att behöva hålla fast sig för att sitta ordentligt kändes sådär...

Alltså, jag kan sitta ner inga problem, men det blir SNYGGARE och mer balanserat för hästen gissar jag. Jag har dock aldrig använt mig av någon så jag har ingen aning om det ens skulle kunna hjälpa. Förmodligen skulle jag inte ens kunna hålla för det skulle kännas alldeles för bakvänt.. Så det jag pratar om är kanske att höja betyget från kanske 5 till 7, då hästen har väldigt fina ökningar men jag kan ännu inte följa henne i dem så då ökar hon ju inte som hon egentligen kan.

Fast det där är ju fusk så det bara sjunger om det..:mad:

Vore ju extremt konstigt om det vore tillåtet, det du just skriver nu är sådant som gör mig extremt förbannad! Vafan egen balans?? Sitsträning?? Hört talas om det?

Nä det är väl inte alltid så lätt att sitta ner i trav men om alla skaffar sig en rem att hålla i för att få upp betyget ja då vette fan om Dressyr ens ska få finnas kvar som tävling :devil:

Fast det där är ju fusk så det bara sjunger om det..:mad:

Vore ju extremt konstigt om det vore tillåtet, det du just skriver nu är sådant som gör mig extremt förbannad! Vafan egen balans?? Sitsträning?? Hört talas om det?

Nä det är väl inte alltid så lätt att sitta ner i trav men om alla skaffar sig en rem att hålla i för att få upp betyget ja då vette fan om Dressyr ens ska få finnas kvar som tävling :devil:

Men snälla rara människa.. Få inte en hjärtattack nu.. :grin:

Jag tycker precis som dig vilket jag skrivit flera gånger.. Men det var min tränare som sa det åt mig.. Jag själv hade aldrig kommit på tanken.. Och jag tycker det verkade väldigt konstigt om det skulle vara tillåtet.. Då skulle ju alla skita i att träna sin sits (som jag också skrev ovan...) och bara hålla i en rem.

Och jag har tränat sitsträning sen jag fick första egna ponnyn när jag va 9 år.. Så jodå jag vet vad det är.. Och 9or på sitsen i protokollen på tävling har gett mig respons på att jag tränat rätt.. :bump:

Men då vill jag tävla med spö, för min häst går bäst då. Så kan jag höja mina 6or till 8or för att han inte lägger av på banan då.

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·
Hemmet Jag dricker mängder av te. Dels för att jag tycker om det och delvis för dethjälper mig att få i mig de 2,5 liter vätska vården...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
538
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar