Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009
Håller med! Jag är 36 och började rida med väst i höstas när jag äntligen införskaffade en. Jag har trillat av en gång sen dess och kan lugnt säga att man landar betydligt mjukare med väst än utan...! Enda gången jag rider utan väst numera är när jag rider dressyr under kontrollerade former. Min väst slår tyvärr bakvalvet på dressyrsadeln och det gör ju att jag inte kan sitta rätt och avslappnat. När plånboken blir fetare så kanske jag kan köpa en väst av annan modell som funkar bättre även i den sadeln.
Det handlar ju som sagt bara om ens egen säkerhet och ju äldre man blir, desto skörare blir man. Alltså är det väl lika viktigt att vuxna rider med väst? Om jag skulle köra motorcykel utan säkerhetsställ/ryggskydd/axel- och knäpuckar/förstärkta stövlar och råka bli påkörd, så gäller inte min försäkring. Det bör väl bara vara en tidsfråga innan samma regler kommer att gälla inom ridsporten? Ridsporten är ju tyvärr ganska skadedrabbad...
Men ni som är rädda för klumpiga säkerhetsvästar - det kommer nog snart tunna, smidiga västar i supermaterial som även ni kan ha utan att skämmas! Fälttävlansryttarna verkar väl inte tycka att det är fel med väst iallafall...?