Säkerhets väst f.r.o.m 2009

H

hossasock

Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Stämmer det att det kommer bli lag på stor häst att även där ha säkerhetsväst som det är på ponny vid hoppning???
Tacksam för svar!! Stämmer detta så kommer det skapas protestlistor!! Så är ni av samma åsikt så haka på:devil:S:(:(

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säkerhets väst f.r.o.m 2009

haha skulle gärna vilja se roffe och gänget komma med säkerhets väst på tävlingarna :D

har inte hört nåt om det. men tror inte det stämmer.

haha då kommer de ju iallafall aldrig tävla med i sverige iaf.

Det är ju redan en drös juniorer som tävlar/flyttat utomlans haha

Sv: Säkerhetsväst f.r.o.m 2009

Stämmer detta så kommer det skapas protestlistor!![/B][/B][/B]

Hmm, ok? Det är ju bara i fråga om säkerhet, själv tycker jag att det skulle va bra om det kom en likadan lag till oss som tävlar häst också. Jag menar, man sitter ju trots allt på en häst då också? Och eftersom alla åker av någon gång så skulle det ju vara bättre. Jag rider alltid med säkerhetsväst, man har ju trots allt så pass mycket inre organ som man vill skydda. :p

Är det inte lag för juniorer/ponnyryttare att ha säkerhetsväst f.o.m i år?

Är det hela året man fyller 18 eller bara fram tills den dag man fyller?
(Jag fyller 18 den 25 mars..)

//Alexandra

Är det inte lag för juniorer/ponnyryttare att ha säkerhetsväst f.o.m i år?

Någon lag är det då rakt inte....

däremot stämmer det, precis som Nelliz_Benni skriver, att man fram till det kalenderår man fyller 19 måste ha det - och det enligt ridsportsförbundets tävlingsreglemente, TR, alltså ingen lag

Reglerna uppstår av en anledning, tror inte direkt att svenska ridsportförbundet inför dessa krav för att försvåra hela tävlingssättet, utan för att göra ridsporten mer säker. Använd hjärnan.

*kl*

Altså på tal om ingenting typ.

Det som är riktigt komiskt är att de "vuxna" som "säjer åt oss juniorer att det är bra med väst" och att det är rätt med en ny regel osv inte använder väst själv ? :confused:

Jo jag håller faktiskt med dig där! Det är knäppt.

Det borde inte vara västtvång för någon utan det ska vara upp till föräldrarna! Om dom inte kan tvinga sina barn att ha väst (om dom nu tycker att barnet borde ha det) så får dom väl se till att skaffa sig en ryggrad:smirk:

Det finns många ponnyryttare som behöver ha väst men lika många som klarar sig utmärkt utan.
Sen finns det otroligt många seniorer som också borde ha väst!

Är själv senior med en viss motvilja mot väst men har den ibland (ytterst sällan)

Att man får bestämma över sin egen säkerhet tycker jag ska vara självklart. Rider jag utan väst så får jag väl skylla mig själv om jag skadar mig!

Reglerna uppstår av en anledning, tror inte direkt att svenska ridsportförbundet inför dessa krav för att försvåra hela tävlingssättet, utan för att göra ridsporten mer säker. Använd hjärnan.

Hur många skadar sig egentligen allvarligt på tävlingsbanorna jämfört med hemma??
Det finns ju inget som tvingar en att ha hjälm på hemma även om det ju är självklart för dom flesta.

En duktig fällttävlandsryttare ramlade av och bröt armen.
I skritt!
I paddocken!
På lång tygel!
Hon tyckte att det var mycket pinsamt:D

Det finns många ponnyryttare som behöver ha väst men lika många som klarar sig utmärkt utan.

:confused: vad menar du med det här? Är olyckan väl framme spelar det väl ingen roll "vem man är", likt förbannat skadar man sig i alla fall..

Jo jag håller faktiskt med dig där! Det är knäppt.

Det borde inte vara västtvång för någon utan det ska vara upp till föräldrarna! Om dom inte kan tvinga sina barn att ha väst (om dom nu tycker att barnet borde ha det) så får dom väl se till att skaffa sig en ryggrad:smirk:

Är själv senior med en viss motvilja mot väst men har den ibland (ytterst sällan)

Att man får bestämma över sin egen säkerhet tycker jag ska vara självklart. Rider jag utan väst så får jag väl skylla mig själv om jag skadar mig!

Visst du får skylla dig själv men nu är det inte så att det bara är ridsportsförbundet som bestämmer, försäkringsbolagen har med börjat ställa krav. Varför ska de betala ut massa pengar om det händer ngt med en person som inte har skyddat sig på bästa möjliga sätt?

Du får gärna förklara för mig vad det är som avgör vilka som behöver ha väst och vilka som klarar sig så bra att de garanterat aldrig slår sig om de faller.
:confused:

Det är väl inte mer än rätt att använda väst på stora hästar också??:confused:

Håller med! Jag är 36 och började rida med väst i höstas när jag äntligen införskaffade en. Jag har trillat av en gång sen dess och kan lugnt säga att man landar betydligt mjukare med väst än utan...! Enda gången jag rider utan väst numera är när jag rider dressyr under kontrollerade former. Min väst slår tyvärr bakvalvet på dressyrsadeln och det gör ju att jag inte kan sitta rätt och avslappnat. När plånboken blir fetare så kanske jag kan köpa en väst av annan modell som funkar bättre även i den sadeln.

Det handlar ju som sagt bara om ens egen säkerhet och ju äldre man blir, desto skörare blir man. Alltså är det väl lika viktigt att vuxna rider med väst? Om jag skulle köra motorcykel utan säkerhetsställ/ryggskydd/axel- och knäpuckar/förstärkta stövlar och råka bli påkörd, så gäller inte min försäkring. Det bör väl bara vara en tidsfråga innan samma regler kommer att gälla inom ridsporten? Ridsporten är ju tyvärr ganska skadedrabbad...

Men ni som är rädda för klumpiga säkerhetsvästar - det kommer nog snart tunna, smidiga västar i supermaterial som även ni kan ha utan att skämmas! Fälttävlansryttarna verkar väl inte tycka att det är fel med väst iallafall...?

Självklart. Juniorerna hoppar skolan, sticker från föräldrarna och köper en egen hästgård utomlands där de lever lyxliv och slipper rida med väst.

Så om min dotter inte varit så förtjust i sin väst hade hon bott i Tyskland nu? Kan de inte ta med en föräldrer till det där lyxlivet? :angel:

:bow: Huvudet på spiken :bow:

Om det blir tvång så kanske man slutar slarva med västen (läs: "jag").
Varför protestera mot en säkerhetshöjning? Det kanske borde bli frivilligt med hjälm oxå??

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 599
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar