Saker ni gör av lathet som blir bra för miljön

Jag är rätt lat, eller hittar gärna genvägar på saker. När jag tänker efter gör det mig omedvetet miljövänlig i många fall. Har ni såna saker också? Saker ni gör av bekvämlighet som dessutom blir bra för samhälle och miljö?

Jag börjar:
* Jag har dubbelsäng, men är ensamstående. Jag vill ändå att sängkläderna på båda sidor matchar. Så när det är dags att byta sängkläder byter jag bara plats på dom. Byter sida på kuddar och täcke, samt byter plats på lakanen. Då behöver jag inte bädda rent lika ofta och sparar in på tvätt samtidigt.

* Jag orkar inte åka och handla nya dammsugarpåsar om de blir för fulla när jag dammsuger, så jag återanvänder dom. Jag tömmer ur innehållet och använder igen. Det sparar in på antalet påsar jag använder i längden och sparar på miljön. Det funkar att återanvända dom ett par gånger (för de glömska)

* Jag är för lat för att orka tända alla fönsterlampor hela tiden = sparar energi.

* Jag och ena hunden duschar samtidigt. Hon är liten nakenhund så det är inga problem och det sparar in på vatten.

* Jag äter min mat direkt ur matlådorna, både hemma och på jobb. Sparar då in på disk.

Så, vad gör ni av bekvämlighet som blir nyttigt som en bonus?

* Återanvänder vattenglas / bara sköljer av porslin utan att diska ordentligt.

* Undviker centrala stan vid realisationstider, och undviker spontanshopping.

* Åker enbart kommunalt / cyklar då jag inte har tagit körkort (kombo snålhet/lathet)

* Äter nästan uteslutande veganskt då jag sällan pallar att åka ut på landet för att köpa kött/ägg från djur som är ekologiskt och djuretiskt uppfödda och slaktade.

* Använder min gamla Micro inköpt i början av 1990-talet. Varför byta ut något som funkar, och hela konceptet med att släpa iväg den till återvinningen och sedan köpa ny? Vilken runda... helt i onödan. Samma med tjock-TVn.

Skaffade diskmaskin. Jag tycker att det är skittråkigt att diska, och måste dessutom göra det under rinnande vatten för att inte få utslag på händerna av diskmedlet (trots att jag provat flera olika, och handskar orsakar klåda). Så med diskmaskin sparas många liter vatten, och dessutom brukar jag välja snabbprogrammet som sparar ytterligare några liter.

På samma tema använder jag samma vattenglas många gånger innan det hamnar i maskinen. Speciellt det som står i badrummet brukar bli kvar några dagar (och även där sparas vatten eftersom jag då fyller ett glas att ha till tandborstningen, istället för att skölja/dricka direkt ur kranen).

Det mesta av mitt miljötänk hänger nog mest ihop med snålhet.

Jag sopar oftare än jag dammsuger då det mest är kattsand och dammråttor som annars skulle fylla dammsugarpåsen. Ska jag torka golvet dammsuger jag efter jag sopat.

Rena, använda kläder tvättas inte utan jag använder dem tills de behöver tvättas. Mina jobbkläder använder jag när jag ska jobba, sen byter jag om när jag kommer hem om jag jobbar dagtid. Är jag ledig använder jag andra kläder, dvs lappade, urtvättade eller om det är något hål nånstans spelar ingen roll för varesig djuren, trädgården, huset eller mina vänner. När "jobbkläderna" blir slitna nedgraderas de till hemmakläder och jag köper nytt att ha på jobbet eller om jag är ute offentligt. Så här års händer det att jag har tre par skor när jag ska jobba. Ett par när jag går till bilen när det är blött och klaffsigt ute, ett annat par som jag byter om till när jag kommer till jobbet och sedan ett par inomhusskor som jag har när jag jobbar.

Jag lagar ofta mycket mat trots att jag är singel, som nu när det är höst blir det mycket grytor som jag kan värma upp sen eller ha till matlåda. Mitt vattenglas återanvänds innan det hamnar i disken likaså min temugg. Kaffekoppar gör det inte.

Jag har draperier uppsatta vid ytterdörren, i hallen och till sovrummet för att spara energi. Jag gillar att ha kallt i sovrummet men när det är under 10 grader där på vintern är det inte lika roligt om det är det i resten av huset, så för att hundar och katter ska kunna komma och gå som de vill har jag draperi istället för stängd sovrumsdörr. :D

Sommartid brukar jag bara sova under ett lakan, nu när det är kyligare har jag två täcken av olika tjocklek så jag kan växla beroende på hur svalt sovrummet är. När det är riktigt svalt sover jag under bägge + då sover oftast även katterna under samma täcke. Påslakanen byter jag inte lika ofta som bäddlakanet.

Hade jag varit lat hade jag dammsugit mer, tvättat oftare och haft högre innertemperatur, köpt mer färdigrätter.

Jag kom på två till:
Jag återanvänder också glas/temugg. Temuggen sköljer jag bara ur lite snabbt innan nästa användning.

Mina hundar sköter fördisken. Jag kan ställa ner grytor, gratängformar på golvet så fördiskar hundarna (och är lyckliga som få). Då behöver jag inte fördiska för hand + kan använda ett mildare tvättprogram i diskmaskinen eftersom disken inte är hårt nersmutsad.

Hm, ja den där listan kan nog göras lång... några exempel.
Duschar sällan, max 2-3 ggr veckan.
Diskar sällan, brukar hinna bli ett "diskberg" innan det är dags och då diskas allt i ett svep.
Städar när jag tycker det behövs, vilket inte alltid blir varje vecka (fördelen med att bo själv).
Tvättar sällan, brukar oftast tvätta när kläderna är slut i byrån. :rofl::rofl:
Använder samma te-kopp hemma utan att diska den, bara skölja ur.

Finns nog massor att fylla på med, men då blir det en halv novell. Så ett litet axplock från mig. :)

Varför är det bättre för miljön att diska sällan? Det är ju samma mängd disk. Har jag missat något?

Ja, det du missade var att om jag skulle diska varje dag innebär det att jag spolar upp ett diskbad, varje dag. Istället för 7 diskbad blir det bara 1 i och med att jag ej diskar varje dag, dvs sparar på vattnet.

Ahh.....om jag handdiskar är jag en större miljöbov än så. Jag spolar hela tiden. Därför fick jag inte ihop det.

Ahh.....om jag handdiskar är jag en större miljöbov än så. Jag spolar hela tiden. Därför fick jag inte ihop det.
Jag har till och med slutat spola enskild disk när jag ska skölja. Förr sköljde jag varje enskild pryl under rinnande vatten. Numera sparar jag ihop t ex besticken och sköljer alla samtidigt.

Bästa hade nog varit som mamma har det i sommarstugan, där finns det ej gott om vatten. Där hade vi både sköljvattnet och diskvattnet i bad. :)

Skall man handdiska miljövänligt skall man ha två baljor, en med diskmedel o en för att skölja. Så där som man gör när man inte har rinnande vatten indraget. Att skölja under rinnande kran är extremt osmart av flera anledningar.

Jag vet men jag handdiskar ju typ inte alls så jag tänkte inte ens så långt denna gång.

Skall man handdiska miljövänligt skall man ha två baljor, en med diskmedel o en för att skölja. Så där som man gör när man inte har rinnande vatten indraget. Att skölja under rinnande kran är extremt osmart av flera anledningar.

Vilka är dessa flera anledningar?

Jag kom på två till:
Jag återanvänder också glas/temugg. Temuggen sköljer jag bara ur lite snabbt innan nästa användning.
Det där är nog det enda miljövänliga jag gör av lathet.

Jag gör mycket(!) mer miljövänliga saker än vad de flesta i min bekantskapskrets gör, men väldigt lite av det är pga lathet. Ett visst miljötänk är närvarande i det allra mesta jag gör. Det är så självklart för mig att tex shoppa second hand istället för nyproducerat och bara tvätta när det går att fylla en hel maskin att jag inte riktigt kan se de icke-miljövänliga alternativen som några riktiga alternativ.

Alla människor jag känner som handdiskar har en sköljbalja, trodde det var självklart även när man har en vattenkran. Eller byter vatten i diskhon och sköljer där.

Sen vattnar man blommorna med sköljvattnet. ;)
Vilka är dessa flera anledningar?
Tjorvigt att vända på saker för att komma åt alla sidor under kranen och stänker och tar längre tid.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 089
Senast: Kakis
·
Äldre Kom varken på en bra rubrik eller vart jag skulle lägga tråden... Jag funderar mycket på det här vad man kan göra i sin vardag för att...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 839
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar