Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mina öron låter det som att du bor i villa eller liknande? Själv bor jag i lägenhet, och vad det då finns för möjligheter till återvinning är det inte riktigt jag själv som bestämmer.
Ja alltså, jag återvinner en hel del saker, men det måste ju gå att slänga sakerna också. Jag kan inte samla allt i lägenheten i all framtidJodå det går i lägenhet med! Jag har själv haft både återvinning och kompost i lägenhet, inga problem.
Bokashikompost är enkelt att ha i lägenhet.
Där är vi med i dagsläget, dock tar vi nästan aldrig (det är extremt sällsynt att det händer) plastpåsar när vi handlar då vi har med egna shoppingkassar. Majoriteten av de plastpåsar vi har i hemmet är som vi fått på ett eller annat vis, tex om vi lånat ut något så händer det 9ggr av 10 att vi får tillbaka det i en plastpåse. Mina tygpåsar används främst som handväskorGrejen är ju också den att jag behöver plastpåsar. Nu vet jag inte hur plastpåselösa personer gör, men jag får i alla fall en hel del skräp som behöver slängas i soppåsar, även om jag sorterar så mycket som möjligt till återvinningen. Hade jag helt slutat ta plastpåsar när jag handlar, då hade jag istället behövt köpa rullar med plastpåsar. Det känns lite onödigt.
Ja alltså, jag återvinner en hel del saker, men det måste ju gå att slänga sakerna också. Jag kan inte samla allt i lägenheten i all framtid
Förutsätter att man har bil.Återvinningsstationer finns över hela landet
Det finns ägg från konventionella utehöns att köpa i affär! Köper jag alltid som förstahandsval, i andra hand ekoägg.Man skulle önska att det fanns ett mellanting mellan kravägg (där hönsen både äter ekologiskt och har tillgång till utevistelse) och konventionella ägg (frigående höns inomhus med "vanligt" foder. Jag skulle gärna köpa "sprättägg" (från höns som äter vanligt foder och har tillgång till utevistelse) om det fanns i mina butiker.
(utöver de sprättägg som mina egna små hönor värper - de gånger vi hittar var de gömt dem...)
Vill bara veta vad du menar med frigående i detta fallet?
Sen vad gäller köttkonsumtion så är jag av åsikten (och inte helt ensam om den) att man måste se på helheten! Nog för att idisslare rapar upp en del "växthusgaser", men så länge de går ute på bete ingår dessa gaser i naturens kretslopp. Betesmark har kapacitet att ta hand om ganska stora mängder...
Så, trots att jag själv äter vegetariskt sedan 30+ år, skulle jag säga: ät kött, bara det är rätt kött!
Importerat sydamerikanskt feedlot-kött är miljövidrigt på flera plan (åt h-vete för många djur per ytenehet, utfodring med soja från skövlade regnskogsmarker och dessutom transport hit tvärs över halva jordklotet)
Men ät gärna köttet från grannbyns betande nötter/får/whatever!
Jag håller med om att vi inte utnyttjar korna som naturvårdare så mycket som vi skulle kunna göra och där kan vi helt klart bli bättre. Jag håller även med om att vi alla bör minska vår köttproduktion, men samtidigt är det viktigt att ha kvar djur som håller markerna öppna. Att förlita sig på att konsumenter gör vettiga val är inte lösningen i något avseende eftersom konsumenten inte kan göra rätt.Väldigt mycket kor hålls ju inte alls på sätt som gynnar den biologiska mångfalden. Gäller alltså även det svenskt nötkött. Där tror jag för all del mycket mer på politiska styrmedel än på perfekta konsumenter som påverkansmöjlighet.
Vill man ändå känna att man bidrar i sammanhanget, tror jag mer på att minska mängden nötkött (eller undvika det helt) och lita på att andra nog äter det så det räcker till och blir över. Jag känner ingen som helst oro för att köttkonsumtionen skulle bli "för låg".
Förutsätter att man har bil.
Jag vet inte om jag tycker att värphöns har det bättre än broilers, åtminstone inte de som hålls i frigående system inomhus. Att hitta produkter från fjäderfä som är producerade på ett bra sätt är tyvärr jättesvårt om man inte bor granne med en småskalig producent.Värphöns har det ju bättre, men köttkycklingar är ju en betydligt värre historia
Alltid svårt när det blir krockar miljö - djurens välfärd!
Jag kan varken gå eller cykla 17 km enkel resa till återvinningsstation.Icke, det går utmärkt med cykel eller fötter. Har själv bott utanför Skara utan bil och cyklade in med min återvinning. Tog en kasse i taget och cyklade in till stan. Inga problem alls.
Jo kanske ett. Jag, 20 år gammal, blev kallad tant av barnen i området
Ja det kan man ju tycka olika om. Jag har sett värphöns på nära håll/över lång tid i olika produktionssystem och känner mig trygg i att värphönsen lever rätt så bra. Väljer dock i första hand från höns som går ute.Jag vet inte om jag tycker att värphöns har det bättre än broilers, åtminstone inte de som hålls i frigående system inomhus. Att hitta produkter från fjäderfä som är producerade på ett bra sätt är tyvärr jättesvårt om man inte bor granne med en småskalig producent.
Vad som är enklast, slänga ner en dansk fläskfilé och låtsas som ingenting eller avstå att köpa öht om man inte kan köpa svenskt. Jag vet inte vad det har med att låtsas vara duktig att göra utan spann vidare på det du skrev.Hur var det där ett svar på vad jag skrev?
Jag kan varken gå eller cykla 17 km enkel resa till återvinningsstation.
Nu bor jag inte i lägenhet o här finns ingen kollektivtrafik.Fast är det verkligen representativt för lägenhetsboende, att ha 17 km enkel väg? Tror inte det.
Det finns tusentals runt om i Sverige och de allra flesta har nära till en. Jag själv, som bor på landet, har 6 km till en. Inom 17 km har jag minst fyra som jag känner till. Bor man inne i samhället finns det ännu fler.
Kollektivtrafik?
Jo, åsikterna går verkligen isär där. De som har sk. aviärsystem inomhus är snäppet bättre än de som inte har det - de lever ju i princip på samma sätt som broilers. I butik görs tyvärr inte skillnad på dessa system utan klumpas ihop till "frigående inomhus". Utegående tycker jag också är bäst ur ett välfärdsperspektiv.Ja det kan man ju tycka olika om. Jag har sett värphöns på nära håll/över lång tid i olika produktionssystem och känner mig trygg i att värphönsen lever rätt så bra. Väljer dock i första hand från höns som går ute.
Nu bor jag inte i lägenhet o här finns ingen kollektivtrafik.
Inte nu längre, är beroende av färdtjänst.Men inlägget jag svarade på bodde i lägenhet och mitt svar baserades på det.
Ingen kollektivtrafik, då har du bil?