Det finns alltid undantag som älskar att få bekräfta regeln.Alla har redan tygpåsar i sitt hem? Kan du då berätta var mina gömmer sig?
/ hon som inte äger en enda tygpåse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns alltid undantag som älskar att få bekräfta regeln.Alla har redan tygpåsar i sitt hem? Kan du då berätta var mina gömmer sig?
Haha! Alla vägar går till Rom.. men om man ska vara sån är det inte särskilt miljövänligt att resa dit heller.Om man alltid reser till Rom, så funkar det.
Men det förutsätter ju att man bor i hus.Kompost för matavfall, samt från när man rensar grönsaker/frukt. Tillsätt gärna några daggmaskar,
du kan ha en egen liten kökskompost om du vill, det går att tillsätta några kompostmaskar där också dessutom. Och det som blir kvar kan du lägga i blomkrukorna som prima gödning...Men det förutsätter ju att man bor i hus.
Men det förutsätter ju att man bor i hus.
Jag har faktiskt tänkt starta en liknande tråd, jag har ganska ofta samvetskval ang olika miljöval. Som tex tygpåse eller plastpåse- det går åt enorma mängder vatten vid tillverkning av en tygpåse, du måste använda den i minst tre år för att den ska vara lika "miljövänlig" som plastpåsar, trots att man vill tro att tyg är bättre. Eller som tygblöjor är ofta gjorda av plastmaterial, så när de tvättas åker små microplaster ut i våra vatten. Är det bättre då än att försöka med babypotting och använda så få engångsblöjor som vanligt?
Såhär fortsätter det i min hjärna med olika val.
Jag har kommit fram till i alla fall två saker:
1. Köp så lite du behöver och släng inte hela saker. Många pratar om att plastbanta, då slänger folk fullt fyngerande plastsaker och köper nya i rostfritt, som kräver enorma mängder med energi för att tillverkas. Då tycker inte jag att man gjort klimatet en tjänst.
2. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Om vi alla försöker hitta miljövänligare alternativ i vardagen så tror jag vi kommer långt
Men hur mår våra sjöar och vattendrag om alla börjar tvätta med ättika?? Ättika dödar ju ogräs bla.På hemmaplan: Vädrar kläder som man inte känner att man behöver tvätta efter en dag. Använd ättika istället för sköljmedel och minska ner övriga tvättmedel (ytterst ovanligt att kläderna är så smutsiga att man behöver använda full dos). Fläckar tas om hand på en gång så slipper man kraftiga tvättmedel och fläckborttagare i onödan.
Köper kläder av ekologisk bomull, bambu, ylle etc. Handla inte nytt i onödan.
Jag som tycker om kött, köper ekologiskt alternativ och aldrig utländskt. Dyrare, jo, men har jag inte råd med svensk fläskfilé så köper jag det inte heller.
Sopsortera också förstås.
Jag äger ingen heller. Tygväskor finns dock.Alla har redan tygpåsar i sitt hem? Kan du då berätta var mina gömmer sig?
Min ryggsäck (flitigt använd!) är i tyg, men det är väl ungefär det Till större saker används ikeakassar.Jag äger ingen heller. Tygväskor finns dock.
Samma här. Dock så är jag expert på att glömma alla påsar i bilen. Förr handlade jag ofta i ''kartong '' tyvärr har många butiker slutat med det. Det var himla smidigt annars. Sen var det bara att elda upp kartongen i pannan.Min ryggsäck (flitigt använd!) är i tyg, men det är väl ungefär det Till större saker används ikeakassar.
Appen finns för tillfället inte att få tag på för de med Android. Står på deras hemsida att den kommer tillbaka när uppdatering gjorts.Naturskyddsföreningen har en app som jag tycker är bra där de tipsar om vad man kan göra för att bli mer miljövänlig. Där kan man även kryssa i de moment man gör
Har du någon Ikea kasse istället? Bättre att använda det man har än att köpa nytt Annars går det ju alltid att sy en om man tvunget vill ha tyg. Sen finns det en hel del tutorials på hur man kan göra en egen av en gammal t-tröja.Alla har redan tygpåsar i sitt hem? Kan du då berätta var mina gömmer sig?
Väldigt mycket kor hålls ju inte alls på sätt som gynnar den biologiska mångfalden. Gäller alltså även det svenskt nötkött. Där tror jag för all del mycket mer på politiska styrmedel än på perfekta konsumenter som påverkansmöjlighet.Just nötkött har jag verkligen dubbla känslor för. Visst, det är inte bra för klimatet, men för den biologiska mångfalden är nöt och andra idisslare bra att ha kvar (gäller alltså svenskt nötkött).
Om man tänker på djurens välfärd så äter jag ju mkt hellre nöt än tex gris eller kyckling. Svårt det här om man inte vill gå över helt till vegetariskt!Tyvärr är ju de jobbigaste sakerna de mest effektiva. Pratar vi klimat är det ju: undvika bil, undvika flyg, bo litet och se över uppvärmningen, samt ät inte nötkött (eller lamm, som också idisslar). Alla de sakerna gör svenskar globalt sett ganska mycket fel på. Vi kör rätt mycket bil, vi reser mycket, vi bor väldigt spatiöst och vi äter rätt mycket nötkött.
Jo, så är det ju. Den djurhållning även svenska höns och grisar får utstå, är det för mig obegripligt att den ens är tillåten.Om man tänker på djurens välfärd så äter jag ju mkt hellre nöt än tex gris eller kyckling. Svårt det här om man inte vill gå över helt till vegetariskt!
Men jag försöker justera mängderna iaf.
Värphöns har det ju bättre, men köttkycklingar är ju en betydligt värre historiaJo, så är det ju. Den djurhållning även svenska höns och grisar får utstå, är det för mig obegripligt att den ens är tillåten.
Där kan man ju ändå göra aktiva val, köpa ägg från frigående hönor med utevistelse, avstå broilern och köpa frigående kycklingar istället, köpa kött från djur som får gå ute och beta, köpa av gårdsbutiker när man har den möjligheten, skriva på uppropet mot att kultingarnas ska få tas tidigare från suggan mm. Alternativ finns men det är dyrare och är jobbigare än slänga ner en köttbit "naturkött" från charken.Värphöns har det ju bättre, men köttkycklingar är ju en betydligt värre historia
Alltid svårt när det blir krockar miljö - djurens välfärd!