Miljövänligare hem och liv?

Dessutom, var kommer tygpåsen ifrån? Om jag köper ett påslakan på loppis och syr min egen påse jämfört med att jag går och köper en av nyproducerade tyger.
Det jag fiskade efter är att alla redan har flera tygpåsar i sina hem. De har redan gjort sitt avtryck på Moder Jord, och det kommer inte bli bättre av att man hittar på nya lösningar för dem, innan de går sönder av överanvändning.

Det är ju från >nu< man ska börja tänka vid varje ögonblick, istället för att ha Ågren över vad man borde gjort förr i tiden.

Samtidigt så har du ju helt rätt i att en påse i begagnat tyg är mycket bättre än en av nytt.

Att inte slentrianmässigt flyga en eller flera gånger om året bara för att "det är så man gör" på semestern och på långweekends och när man tycker sig ha för bråttom för tåget. @Mia_R nämnde det ovan men det förtjänar att nämnas igen. Jag fattar inte hur det kan vara så socialt accepterat, till och med i kretsar där man gör mycket annat miljömässigt smart.

På hemmaplan: Vädrar kläder som man inte känner att man behöver tvätta efter en dag. Använd ättika istället för sköljmedel och minska ner övriga tvättmedel (ytterst ovanligt att kläderna är så smutsiga att man behöver använda full dos). Fläckar tas om hand på en gång så slipper man kraftiga tvättmedel och fläckborttagare i onödan.
Köper kläder av ekologisk bomull, bambu, ylle etc. Handla inte nytt i onödan.
Jag som tycker om kött, köper ekologiskt alternativ och aldrig utländskt. Dyrare, jo, men har jag inte råd med svensk fläskfilé så köper jag det inte heller.
Sopsortera också förstås.

Sonen och jag försöker återanvända olika saker så gott det går. Istället för att slänga grejerna när de är trasiga och inte fungerar längre. Det kan vara allt från olika burkar som nu används till krukor och kläder som vi gjort om till påsar eller något annat. Nu senast gjorde jag ett par rainlegs till mig att ha i stallet av hans urväxta gamla regnbyxor tex.

Menskopp som någon annan skrev är super bra tycker jag.

Naturligtvis men är man ute och far är det inte alltid lätt gjort.

Om man alltid reser till Rom, så funkar det. :love:

nasoni-fontanelle-pubbliche.jpg

Dessutom, var kommer tygpåsen ifrån? Om jag köper ett påslakan på loppis och syr min egen påse jämfört med att jag går och köper en av nyproducerade tyger.

Här sys det lapptäckspåsar av gamla slitna arbetsbyxor som sedan används flitigt vid handling så det tyget är redan använt flera år innan det blir tygkasse. Det måste väl vara miljösmart :confused: :)
en gammal korg är dock min favoritkasse Den är säkert 20 år gammal men superb när man ska handla

Jag har läst att det bästa man kan höra för miljön är att skaffa ett mindre barn (alltså tex 1 barn idtället för 2). Det ger tydligen större effekt än allt annat om man tar ett livsperspektiv på miljöpåverkan.
Nr två på listan var att aldrig äga en bil.

De här små sakerna vi gör i vardagen hade em väldigt liten effekt, men klart att man ska göra det man kan!

Jag har läst att det bästa man kan höra för miljön är att skaffa ett mindre barn (alltså tex 1 barn idtället för 2). Det ger tydligen större effekt än allt annat om man tar ett livsperspektiv på miljöpåverkan.
Nr två på listan var att aldrig äga en bil.

De här små sakerna vi gör i vardagen hade em väldigt liten effekt, men klart att man ska göra det man kan!
Vad gör man med de större barnen då, klart att ett mindre barn förbrukar mindre resurser än en tonåring, men går de att byta? :confused:

Det jag fiskade efter är att alla redan har flera tygpåsar i sina hem. De har redan gjort sitt avtryck på Moder Jord, och det kommer inte bli bättre av att man hittar på nya lösningar för dem, innan de går sönder av överanvändning.

Det är ju från >nu< man ska börja tänka vid varje ögonblick, istället för att ha Ågren över vad man borde gjort förr i tiden.

Samtidigt så har du ju helt rätt i att en påse i begagnat tyg är mycket bättre än en av nytt.
Alla har redan tygpåsar i sitt hem? Kan du då berätta var mina gömmer sig?
/ hon som inte äger en enda tygpåse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka