Tack, ja det var väl lite det jag kände att jag behövde. Då blev det ju många förklaringar, dock var jag känslomässigt bortkopplas från honom under tiden vilket ju är bra.Du behöver verkligen inte känna att du måste försvara dig mot @Thaliaste . Gå på den linje du och din terapeut stakat ut. Jag har varit i ett "på/av" förhållande det skapar liknande ångest/glädjetoppar som det du beskriver. Det är svårt att se när man är i det och det kan ta ett tag innan man lyckas fjärma sig.
Vad som framgick tydligt i hans tråd som jag uppfattade det var att han hade en väldigt egoistisk syn på sin del i en medmänsklig relation oavsett om den är romantisk/sexuell eller vänskaplig. Att enbart se till sina egna behov när man har med andra människor att göra är inte ok. Ignorans/utfrysning är ett väldigt starkt maktmedel. Om han ville vara ifred så borde han inte söka upp dig igen när du sedan släppt taget, när du svarar på hans kontakter så drar han sig tillbaka igen. Jag har ingen aning om han har diagnoser eller ej, kanske är han bara en helt vanlig egoist som inte ser till någon annan än sig själv när det kommer till kritan. Han borde framförallt låta dig vara ifred.
PS Hans stress över kontakt försökt är ju precis lika mycket hans problem att hantera som han hävdar att din ångest över hans utfrysning är. Om nu var och en äger sina "problem".
Ja, detta ”på/av” gör verkligen saker. Det är det som gör dem ”farliga” tror jag.
Ja, nu skriver han ju osv. Detta med att svara ibland gör ju också att det alltid ligger ett medelande där från mig att ”hoppa på” då han aldrig säger hejdå utan alltid försvinner mitt i konversationen. Medvetet eller omedvetet.
Diagnoser eller ej så har han ett väldigt åtminstone för mig destruktivt betende. Sen tyder mycket annat som egentligen inte har med han/mig att göra att nåt inhe stämmer riktigt. I mina ögon ett enormt udda betende som i stort bara går ut på hans egna behov/vilja/stressmiminering. När han inte ville vara ifred så var det medelanden över 100 gånger per dag. Då fanns inte heller en tanke på att ”detta kanske är mycket” heller.
Visst är det så, såna här situationer uppstår så extremt sällan för mig. För i de flesta fall är folk tydliga med vad de vill eller inte vill. Eller så bryr jag mig inte alls. Eller så är det en ”hörs när vi hörskontakt”.
Ja, terapeuten är superbra i detta. Och säger också att man ofta behöver älta sin situation. I mitt fall har jag vänner som påminner mig när jag börjar svikta och tänka ”men, det kanske är synd om honom”… för när jag blir påmind om att ”han gjorde det och det” så känns det lättare. Det kan också vara inlägg i tex en sån här tråd som påminner mig vem han är.
Visst är det så, sen har jag ju försökt ta hänsyn till stressen kring kontaktförsök. Jämfört med hur han varit mot mig.
Senast ändrad: