Sågning :@

Sv: Sågning :@

Missade faktiskt att stången är sträckt på tredje. Vilket innebär att det där är sekunden innan jag ska använda den. Så det stämmer säkert också att han var lite stram, fast stramheten kom före den sträckta stången, det kan jag nästan lova ;) Bara andra gången på kandar för min del på mkt känslig häst så för det mesta hängde tyglarna bara. Speciellt stången, den är ju läskig :angel:

:) jag vet precis hur de är att rida på kandar.. är själv absolut inte van tycker också stången är läskig speciellt när jag har lite problem med min hand... att jag gärna tar för mycket... :S

Vadå går i bra form om hon går bakom lod? De är de värsta nästan en häst kan göra

inte riktigt läst allt men..bakom lod betyder inte bakom hand, hästen kan gå i bra form och arbeta rätt även om den är bakom lod.
bakom lod säger ingenting om hästen arbetar eller inte.

de är stor skillnad på bakom hand och bakom lod.
de du menar låter mer som att hästen går bakom hand och de kan ja hålla med om inte är bra.

inte riktigt läst allt men..bakom lod betyder inte bakom hand, hästen kan gå i bra form och arbeta rätt även om den är bakom lod.
bakom lod säger ingenting om hästen arbetar eller inte.

de är stor skillnad på bakom hand och bakom lod.
de du menar låter mer som att hästen går bakom hand och de kan ja hålla med om inte är bra.

Helt rätt. Men nu när det gäller just den här specifika hästen så säjer ryttaren att hästen nästan alltid går bakom lod och att hon inte tycker sig kunna kräva att den ska gå i lod. Min åsikt då är att hästen faktiskt går bakom hand också eftersom ryttaren inte kan lägga hästen vart hon vill. För hästen ska det inte vara jobbigare att gå i lodplanet än bakom. Bakom lod är ett läge som ryttaren skall ha valt av någon anledning, inte ett läge som hästen lägger sig i konstant och inte går att få därifrån, för då är den också bakom hand.

Du verkar ha stenkoll på detta med i form. Jag undrar lite över min häst. Här går hon lite bakom lod. Så här är hon alltså inte i form? Jag kunde känna ryggen komma upp, fast jag kanske bara hade fel?:confused:

När jag tänker på det du skrev om att hästen ska vinkla bakbenen under sig tänker jag att det ska se ut ungefär som det gör på denna bild. Har jag fel? Vad ska man kolla efter? Hon kändes jätte bra denna ridtur som bilden är tagen ifrån.

Tillägger att vi bara är på lätt nivå, detta är upp joggningen. Hon är lite överbyggd och ganska rakhasig. Så för hennes kropp tycker jag detta är helt ok. Hamnar lite på bogarna för att jag lägger henne så pass låg det vet jag men. Vad kan du bedömma från denna bild?
Bilden jag skriver speciellt om.
MOV01034.jpg

Bilder för att göra bedömningen lite lättare.
DSC02933.jpg

DSC02936.jpg

Lägger till en någon bild. Inga kommentare angående min sits tack vet mina fel... plus att det är barbacka (om det kan vara en lite ursäkt) tack på förhand.
Vill gärna ha tips för att få det så rätt som möjligt..:)

OTP vet förlåt men orkade inte starta en helt ny tråd.

Senast ändrad av en moderator:

Bakom lodplan är inte alltid fel, bakom hand är däremot alltid fel.

Men om bakom lodplan är det värsta en häst kan göra, då är alltså detta också fel, min ponny går med nosen aningens bakom lod;

CarinaTrning2007-11-25052.jpg

Själv ser jag en avslappnad ponny i uppförsbacke, trots att näsan har åkt in bakom lod, inte mycket men den är ändå bakom lodplanet.

Nu vet jag ju förstås inte hur Mahogney menade men det är ju skillnad på bakom lod och bakom lod. Det vet väl du förstås men ändå. Nån borde göra en enkel skala man kan mäta efter. :idea: Olika grader av bakom lod.

Ja det finns ju alla möjliga "bakom lod"
Och "bakom lod" har olika betydelse för många.

Därmed anser jag det dumt att skriva Vadå går i bra form om hon går bakom lod? De är de värsta nästan en häst kan göra

Bakom hand är fel, däremot så är inte bakom lod fel i alla lägen.

Här är en bild där jag valt att lägga min ponny bakom lod.
IMGA2947.jpg

Här tycker jag med att hon arbetar på fint.

Här är en bild när jag valt att lägga henne högre i formen men i samma "galoppsekvens" som på första bilden.
IMGA1081-1.jpg

Men jag tycker inte om att lägga henne i den här formen på engång, då blir hon spänd, så för att hon ska slappna av så lägger jag henne i en aningens djupare form, samt varierar formen, och då kan jag lägga henne bakom lod ibland.

Varför väljer man att lägga hästen bakom lod?
Är de för att hästen inte "kan" gå en anningens framför lod i lägre form? i så fall är den lägre formen inte riktigt korrekt.
För att lägga en häst bakom lod minskar ju vinkeln vid ganaschen och gör att spott körtlarna hamnar i kläm.

Senast ändrad av en moderator:

På den första bilden tycker jag att hon böjer igenom sina bakben fint, sen att hon skulel komma upp i nacken och komma i lod skulle bli perfekt men de blir förstås jobbigare för hästen men de är sånt man får jobba med, att driva hästen med hela benet från höft till vad (även att rumpan pressas nr i sadeln) gör att den trampar på och kommer ihop sg ännu mer vilket gör att nacken höjs automatiskt :)

På de andra två bilderna bli hästen gärna lite lång(mer i traven än skritten :) ) eftersom du inte sitter i en sadel som placerar dig rätt över ryggen och myskler m.m. så de blir svårt att påverka hästen på rätt sätt så man får in rumpan.
På andra bilden är hästen en anningens lite bakom lod, men har nog att göra med att du itne har någon sadel och kan därför inte "kaviar-tuba" hästen fram, en lite högre hand skulle bli bra :)
På sista bilden när du rider i trav så är hästen lång i överlinjen och skulel behöva tryckas ihop bakifrån gen Kaviar effekten där man pressar ihopp hästen genom att spänna sin egen mage klämma ihop HELA benet och sedan vara mjuk i handen och bara fånga upp hästen med mjuka hjälper om den lägger sig på framåt :)

De är vad jag tror

Min erfarenhet är att hästar som inte är tillräckligt starka i sin överlinje tippar bakom lodplan.detta är dock inget jag själv eftersträvar .Men samtidigt är det inte hela världen tycker jag om man inte avsiktligt rider hästen dit.Väljer hästen det själv pga att den just då är i en fas i utbildningen då den inte riktigt orkar bära hela sin kropp rätt utan kompenserar sig i formen genom att hamna något bakom gör det i allafall inte mig så mycket .huvudsaken är i det skedet att motorn fungerar och att den bär hyggligt igenom resten av kroppen.Det är inte fulländat men det kan vara ett steg på vägen.I bland i ridningen blir inte allt i perfektion.

Nej att en häst lägger sig bakom lod självmant händer, men då försöker jag ialla fall att få den att gå en anningens framför lod istället tycker de är trevligare än bakom :)

Ja visst är det alltid nått att sträva efter att få dem väl framme.Men i vissa fall är det omöjligt att kräva det plus annat.
Kan visa några bildexempel.

Här är min jamaica. Här är han visserligen rätt ok.men skulle jag plocka fram näsan mer på honom här skulle han inte orka hålla ihop utan falla i sär.Därför låter jag honom själv hitta en arbetsställning som han själv tivs i.Skulle jag här laborera med honom skulle han tappa takten tex. I det här läget är takten viktigare än hur framändan ser ut.
22020038.jpg

på bilden nedan tex har han krypit bakom pga att tempot är lite för högt för att han ska orka med dessutom är det ur en hörnpassering vilket medför att han har lite tufft med ytterbogen.Och här är det då bättre att jag fokuserar på om han får med ytterbogen än var han gör av näsan.Så att han bibehåller spårningen.
22020058.jpg

Här är han bättre fram men har tappat språningen.bilden nedan.
22020060.jpg

Så här kan det vara på en häst som inte är så stark.Jag har dessutom haft väldiga problem med den här hästen eftersom han har haft det riktigt svårt att slappna av och arbeta i en låg rund form. och i det arbetet är både jag och min tränare överens om att det gör inget att han kryper bakom i det här skedet.Så länge han inte tappar den ärliga bjudningen och helheten över överlinjen. :)

Senast ändrad:

Varför väljer man att lägga hästen bakom lod?
Är de för att hästen inte "kan" gå en anningens framför lod i lägre form? i så fall är den lägre formen inte riktigt korrekt.
För att lägga en häst bakom lod minskar ju vinkeln vid ganaschen och gör att spott körtlarna hamnar i kläm.

Hon kan gå i lod i en lägre form, men den är inte fördelaktig i en längre stund för en ponny med modellen av min,
samt att hon "skyfflar" med sina bakben, vilket gör att om jag lägger ner formen, släpper ut hennes överlinje, då blir
det lätt att hon börjar hon skyffla mer bakom sig med bakbenen, och om jag då gör halvhalter för att hon ska komma
in med bakbenen så höjer hon sig självklart i formen, då för att få en rundhet i formen så lägger jag henne
i en rundare och mjuk form, något bakom lod. Men självklart så lägger jag ned henne i en lägre form i lod för
att hon ska få sträcka ut sig, men under kortare stunder, vilket jag även gör med formen bakom lod, jag tycker
om att variera hennes form under passet, och det får henne även att slappna av börja arbeta bra genom hela
kroppen, vad som är en fördelaktig form för ekipaget avgörs ju inte genom att titta om hästen är framför lod, i
lod eller bakom lod, det är så mycket mer som spelar in.

Senast ändrad:

Jag tycker aldrig att bakom lod är helt rätt och jag skulle absolut inte lägga en häst där med flit. Däremot kan det vara en bättre form än dålig om man kan säga så! ;) Och en form som ändå är uppbyggande.
Anledningen att jag aldrig med flit skulle lägga hästen bakom lod är helt enkelt för att fel muskler aktiveras för att man ska få ut optimalt av de positiva effekterna man vill att formen ska ge - lätt framdel, lång avslappnad överlinje och bra vinkling bak. Det blir spänningar i överlinjen vilket brukar leda till att antingen så släpper kusen ryggen något (kortar ihop rygglinjen) eller så blir hästens framdel något låst, eller oftast båda två i kombination men ibland såpass lite att det inte är något man direkt störs av. Fortfarande inte optimalt formmässigt.

Så här kan det vara på en häst som inte är så stark.Jag har dessutom haft väldiga problem med den här hästen eftersom han har haft det riktigt svårt att slappna av och arbeta i en låg rund form. och i det arbetet är både jag och min tränare överens om att det gör inget att han kryper bakom i det här skedet.Så länge han inte tappar den ärliga bjudningen och helheten över överlinjen. :)

Men det här känns som en helt annan sak, eller så formulerar du bara "bättre" just i det här fallet.
För självklart är det många grundpusselbitar som måste sitta om man öht ska kunna kräva en vettig form, brister någon eller några pusselbitar bör prion vara högre på att fixa dom än att försöka justera vart hästen har nosen.
Det tycker jag är en halvt självklar och väldigt sund filosofi om man ska komma någonvart med grundutbildningen. En lite annan sak om man med flit rider hästen bakom lod.

Vad kan du bedömma från denna bild?
Bilden jag skriver speciellt om.
MOV01034.jpg

Egentligen misstänker jag att du vet vad svaret kommer bli, särskilt som du skriver att du vet att hon går på bogarna.
Inte en bra form, hästen jobbar inte bakifrån och söker sig inte fram till handen ordentligt, måste komma upp mer från bogarna och bli mer avslappnad. Känns som ett fall som vi redan varit inne på där man skulle tjäna mer på att rida övningar för att förbättra förutsättningarna hellre än att fokusera på formen, stärka hästen dit. Det kanske är det du gör?
Du har ett par av pusselbitarna på plats men mer jobb krävs för att komma till en bra form! :)

Senast ändrad:

Det är ju lite det jag vill säga oxå.Jag vet att min häst går bakom lod till och från.men det gör inget i hans fall.
Jag vill få fram att många ggr handlar det inte om att man medvetet lägger hästen där utan det blir så av olika omständigheter när inte alla andra bitar är på plats.Jag anser att det är fel att skrika som många gör "du rider din häst fel för h*n är bakom lod" är ett utryck som ofta ventileras på buke om inte annat.
Det hadde varit betydligt trevligare om folk fokuserade mer på var hästen gör med bakdelen/rygg eller ja hela överlinjen än att fokusera på var nosen är.Problemet sitter ju oftast inte i huvudets placering utan längre bak i hästkroppen detta glömms många ggr bort tycker jag.
Och även som du säger det finns inget gott i att rida sin häst med flit bakom lod men faktum är att det är få hästar som har fysik och styrka nog att bära rätt i en låg rund form med lättande framdel med näsan väl framme. detta är sällan man ser faktiskt och att rida sin häst dit är allt annat är lätt.För först där och då är formen ofta helt igenom ärlig .Detta är ju dock verkligen nått att eftersträva för alla.

För självklart är det många grundpusselbitar som måste sitta om man öht ska kunna kräva en vettig form, brister någon eller några pusselbitar bör prion vara högre på att fixa dom än att försöka justera vart hästen har nosen.
Det här som du skrev tycker jag var bra. för det är här problemet många gånger sitter. folk börjar i fel ände.(huvudets placering)
Och börjar man i fel ände och nosen tippar bakom då har man missat mycket i utbildningstegen.För då är det inprincip omöjligt att få en fullt rättspänd båge.

*rörigt inlägg mitt i natten* :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar