Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker andra bilden är bättre, då han säker sig lite mer neråt, men han har inte sså jättebra bakbensarbete utan jag skulle vilaj ha mer böjning i has och knä (tryck ihop honom med ben och säte A la Kaviartub )
Ryggningar är också bra Men se till att de inte är stopp mellan ryggningen och skritt utan de blir några steg bak och fram, Inte ryggning stopp fram
men du att vinna en dressyrtävling med nedsågad häst är INTE ovanligt alla domare dömer efter hästens krök på nacken nuförtiden men skiter i om bakbenen hänger 2 km efter
Jag har lite saker att säga om din ridning med handen...
Hästar är känsligare i munnen än du är. Tänk att du har ett bett i munnen. Du vill att din häst ska koncentrera sig på arbetet. När koncentrerar du dig bäst, när du får utrymme att jobba ifred eller om nån konstant sitter och pickar dig på axeln och säger "gör såhär"? Jag har väldigt svårt att se att upprepad rörelse i munnen kan göra så hästen kommer ihåg bakben och rygg bättre.
Jag försöker alltid sätta mig in så gott det går i hur det känns för hästen att bli riden. Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader. Om hästen inte frivilligt lägger sig i en bra form och stannar där kan det bero på många olika saker. Tex kanske du tappar sitsen och gör det omöjligt för hästen att behålla formen. Du kanske råkade ta för mycket i munnen och hästen tappar formen av den anledningen. Hästen kanske inte är musklad nog för att gå stadigt i den form du ber om.
Om din häst inte orkar bära sig i form, stärk den då så den orkar istället för att bråka med den i onödan. Ja, jag anser att det är att bråka att "säga till på skarpen" för att hästen tappar formen.
Du skriver att du Ber din häst att böja i halsen vid stillastående. Har hästen nåt annat val än att böja? För om den inte har det anser jag inte att du har bett, då har du krävt att hästen böjer halsen. Vad händer annars? Hårda tygeltag.
Som jag ser det så är ingen ryttare perfekt, det går nästan aldrig att vara säker på att hästens "fel" inte egentligen kommer från ryttaren. Av den anledningen tycker jag att man alltid måste ge hästen en chans att ha åsikter om träningen, dvs tala om när nåt inte stämmer. Tex genom att kasta upp huvudet. Annars blir relationen bara en diktatur och i slutändan kommer varken häst eller ryttare vara lyckliga.
En levande hand för mig är inte en hand som lever ett eget liv, utan en hand som följer varje rörelse hästens mun gör. Då kan man få riktig kontakt via tyglarna och använda millimetersmå kramningar som enda hand-kommunikation.
sitter inte jag och påminner henne om att vi ska göra något, alltså talar med henne genom bettet, glömmer hon att vi jobbar och börjar syssla med annat. titta på omgivningen tex. ho0n är såpass ny inom detta, så hon kan inte riktigt ta den belöningen 100% än. givetvis slutar jag att röra på fingrarna när hon gör som jag vill, alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort!
Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader.
ja, men det ä ju det hon gör!
men för den sakens skull kan jag inte sluta rida henne med tygel! tygeln är ju mitt sätt att berätta för henne att hon ska ställa och böja....
men jag sitter alltså inte och sågar från sida till sida för att få henne att kröka på nacken!
ni är välkommna att se när jag rider, så kanske ni förstår.
Jag har då aldrig varit med på en dressyrtävling där vinnaren enbart sågade ihop sin häst, och då har jag
tävlat från Lokal till Nationell nivå. Självklart finns det undantag med allting, men jag säger det ingen, jag
tvivlar på att dommarna hissar felaktig ridning.
eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.
o du vill itne veta vad fel du har att ställa en häst ska du kunna göra genom ett stöd på yttertyglen och resten emd din KROPP med hängande innertygel
Jag håller med I vissa fall är sågnig faktiskt rätt men oftast inte alltid.