Sågning :@

Sv: Sågning :@

Innerskänkeln använder jag flitigt för att forma honom och jag försöker sitta jämt på båda sittbenen då jag upplever att han lyssnar bäst då. Men han går ändå lite felställd ibland, men ska testa ditt tips. :)

Jag tycker andra bilden är bättre, då han säker sig lite mer neråt, men han har inte sså jättebra bakbensarbete utan jag skulle vilaj ha mer böjning i has och knä :) (tryck ihop honom med ben och säte A la Kaviartub :) )

tack för tipsen 8D ska testa :laugh: båda bilder är tagna för ett bra tag sne har nu ett utmärkt sätt att få honom att ta i med rumpan 8)

enkla galoppombyten alltså galopp 8volt skritt 2 steg på mitten andra galoppen då får han jättebra motor i rumpan :idea:

Ryggningar är också bra :) Men se till att de inte är stopp mellan ryggningen och skritt utan de blir några steg bak och fram, Inte ryggning stopp fram :)

Ryggningar är också bra :) Men se till att de inte är stopp mellan ryggningen och skritt utan de blir några steg bak och fram, Inte ryggning stopp fram :)

ryggning har vi oxå lite problemas med ^^, funkade när vi fortfarande använde bett men eftersom det itne används längre så funkar det helt enkelt inte han fattar itne vad han ska göra med bara tryck på nosryggen och från knäna (på mig ;P) dessutom är han en väldigt framåt häst och avskyr att gå bakåt xD :angel: :D

Jag har lite saker att säga om din ridning med handen...

Hästar är känsligare i munnen än du är. Tänk att du har ett bett i munnen. Du vill att din häst ska koncentrera sig på arbetet. När koncentrerar du dig bäst, när du får utrymme att jobba ifred eller om nån konstant sitter och pickar dig på axeln och säger "gör såhär"? Jag har väldigt svårt att se att upprepad rörelse i munnen kan göra så hästen kommer ihåg bakben och rygg bättre.

Jag försöker alltid sätta mig in så gott det går i hur det känns för hästen att bli riden. Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader. Om hästen inte frivilligt lägger sig i en bra form och stannar där kan det bero på många olika saker. Tex kanske du tappar sitsen och gör det omöjligt för hästen att behålla formen. Du kanske råkade ta för mycket i munnen och hästen tappar formen av den anledningen. Hästen kanske inte är musklad nog för att gå stadigt i den form du ber om.

Om din häst inte orkar bära sig i form, stärk den då så den orkar istället för att bråka med den i onödan. Ja, jag anser att det är att bråka att "säga till på skarpen" för att hästen tappar formen.

Du skriver att du Ber din häst att böja i halsen vid stillastående. Har hästen nåt annat val än att böja? För om den inte har det anser jag inte att du har bett, då har du krävt att hästen böjer halsen. Vad händer annars? Hårda tygeltag.

Som jag ser det så är ingen ryttare perfekt, det går nästan aldrig att vara säker på att hästens "fel" inte egentligen kommer från ryttaren. Av den anledningen tycker jag att man alltid måste ge hästen en chans att ha åsikter om träningen, dvs tala om när nåt inte stämmer. Tex genom att kasta upp huvudet. Annars blir relationen bara en diktatur och i slutändan kommer varken häst eller ryttare vara lyckliga.

En levande hand för mig är inte en hand som lever ett eget liv, utan en hand som följer varje rörelse hästens mun gör. Då kan man få riktig kontakt via tyglarna och använda millimetersmå kramningar som enda hand-kommunikation.

Verkligen bra skrivet!

Och till alla andra som tycker sågning, plockning och allt vad det kallas är okej vill jag bara påminna er om att det finns hästar som rids i ypperlig form på hängande tygel eller i vissa fall utan bett. Om folk bara visste hur otroligt känsliga slemhinnor med viktiga nerver som finns i hästens mun kanske de skulle lugna sig i handen.

Jag håller VERKLIGEN med! Sågning är en av de värsta sakerna som finns inom hästsporten tycker jag, och ännu värre blir det när dem som sågar får BERÖM!! :mad:

På stallet/ridskolan jag red förut, var det (självklart många, men berättar om en) som jag red i samma grupp som ibland. Hon satt lite framåtlutad och sågade som bara den! HELA TIDEN! Skänklarna rörde knappt i hästen, och gjorde dem det var det med stora sporrar som typ knådades in i sidorna på hästen :crazy:

Det värsta var att alla blev helt ööööverlyckliga och ÖSTE beröm över henne! Hon var ju sååå duktig som fick hästarna att gå på tygeln och u jamejen vilken dressyrstjärna! Inte ens ridläraren sa till henne! :( En gång sa hon att hon kanske skulle använda skänklarna lite mer än händerna, men inget mer.

Det värsta ändå är ju att dem som inte sågade ner hästen, utan de som faktiskt försökte RIDA lektionshästarna i form, fick inte lika mycket hjälp som henne på klubbtävlingarna och de sågs som "inte lika begåvade" ryttare.
Jag själv var (är) en av dem. Visst, inte så jätteofta ridskolehästarna gick i form med mig, men när det hände var det ju på RIKTIGT! :D Skulle sååå gärna vilja åka dit med min ponny nu, och visa dem att en häst minsann kan gå i en underbart fin form utan att knappt behöva röra tyglarna :love:

Sen var det en där som hade en ponny. Sågade hon med på sinkänsliga, fina ponny. Alla bara "ååååh så fiiint!". Men ehm, kollade man på hästen när den rörde sig gick den stelt och utan "action", huvudet bakom lod och överlinjen var ju inte så fin om man säger så! :O Haha, nu har tjejen jag skrev om ovan tagit över denna häst dessutom.. hmm.. x)

sitter inte jag och påminner henne om att vi ska göra något, alltså talar med henne genom bettet, glömmer hon att vi jobbar och börjar syssla med annat. titta på omgivningen tex. ho0n är såpass ny inom detta, så hon kan inte riktigt ta den belöningen 100% än. givetvis slutar jag att röra på fingrarna när hon gör som jag vill, alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort! :grin:

Men, kan man inte göra en halvhalt och uppmärksamma hästen via skänklar/kroppsvikt istället? Vet ju inte hur din häst funkar, men oftast om man "påminner" hästen via tygel så brukar det mest bara bli att hästen börjar endera kröka på nacken för att liksom "jaaajaa!" men ändå inte jobba, eller så brukar dem ju bara lägga sig i handen på en :p Det vet jag av egen erfarhet måste jag erkänna, så nu har jag lärt mig att uppmärksamma hästen på andra sätt x)

Några bilder på när jag rider? :)

Dock var han väldigt.. typ seg den här dagen pga värmen :p

Här tappade han lite fart, eftersom det var mitt i en sväng xD
4l3638.jpg

n6q8sp.jpg

2qtxsaf.jpg

Bry er inte om mina kläder dock! Myskläder you know! :rofl:

Dommare ger inte högre poäng till ekipage som enbart rider med krök på nacken och bakbenen i afrika.

Däremot så har dommare olika smak och tycke, men det är nog ingen som ser något fördelaktigt i
en sänkt rygg och frenetiskt sågande av en ryttare. Dommare är även utbildade till att dömma.
Och i utbildningen så tvivlar jag på att det ingår att man ska kasta poäng efter en dålig ritt och ge sämmre
åt ekipage där hästen går i bra balanserad form.

Jag har då aldrig varit med på en dressyrtävling där vinnaren enbart sågade ihop sin häst, och då har jag
tävlat från Lokal till Nationell nivå. Självklart finns det undantag med allting, men jag säger det ingen, jag
tvivlar på att dommarna hissar felaktig ridning.

Senast ändrad:

Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader.

ja, men det ä ju det hon gör!
men för den sakens skull kan jag inte sluta rida henne med tygel! tygeln är ju mitt sätt att berätta för henne att hon ska ställa och böja....

men jag sitter alltså inte och sågar från sida till sida för att få henne att kröka på nacken!
ni är välkommna att se när jag rider, så kanske ni förstår.

ja, men det ä ju det hon gör!
men för den sakens skull kan jag inte sluta rida henne med tygel! tygeln är ju mitt sätt att berätta för henne att hon ska ställa och böja....

men jag sitter alltså inte och sågar från sida till sida för att få henne att kröka på nacken!
ni är välkommna att se när jag rider, så kanske ni förstår.

o du vill itne veta vad fel du har att ställa en häst ska du kunna göra genom ett stöd på yttertyglen och resten emd din KROPP med hängande innertygel :crazy:

Jag har då aldrig varit med på en dressyrtävling där vinnaren enbart sågade ihop sin häst, och då har jag
tävlat från Lokal till Nationell nivå. Självklart finns det undantag med allting, men jag säger det ingen, jag
tvivlar på att dommarna hissar felaktig ridning.

Inte jag heller. Man har ju sett ekipage som gjort så, men absolut inte vinnaren.
Men visst, kanske kan hända på en tävling där det är relativt få ekipage och ingen går vidare bra.

Du säger ju att hon med jämna mellanrum tappar formen och måste plockas ner igen. Det är inte att frivilligt gå i en stadig form.

Som jag har fått lära mig hur man ställer hästen i nacken så viftar man med insidans ringfinger så fingertoppen rör sig max ett par centimeter. Två centimeter är vad jag kallar en stor hjälp för handen. Eftersom två millimeter räcker när handen och hästen är lite bättre skolade. Framförallt handen... Böja gör man för sätet.

Det här är vad du har skrivit om vad du gör. Du rör handen växelvis höger-vänster. Om du inte gör det så går inte hästen där du vill ha henne. För mig är det fullständigt logiskt. Du säger ju emot det du själv skrivit. Det man direkt påverkar med tyglarna är ju just nacken, alla tygelrörelser hamnar på ett eller annat sätt i nacken. Både de bra och dåliga.

eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.

Senast ändrad:

o du vill itne veta vad fel du har att ställa en häst ska du kunna göra genom ett stöd på yttertyglen och resten emd din KROPP med hängande innertygel :crazy:

men snälla nån...
en skänkel utan en kropp och en tygel utan skänkel och en ridning utan hjärna är ju värdelöst! allt måste sitta ihop som en helhet. inte en chans att jag kan forma henne utan att få med bogarna och dom kommer jag endast åt genom att arbeta med framkroppen på henne. och hur gör jag det då? sätta bakbenen där dom ska vara genom min sits, hålla kvar med kroppen och fånga upp bogen med kroppen och tygel. lite svårt att förklara....

håller jag enbart stöd på ytter och inte håller emot på inner, blir det bara pannkaka av allt. detta är ingen lätt häst at rida, hon måste stöttas och uppmuntras i varje steg! och släpper jag skänkle eller kropp, så blir det bara en krökt nacke. och det vill jag inte ha.

så mitt stöd har jag på inner tygel, reglerar med ytter, driver ytterskänkel och formar runt inner. driver och samlar med sätet.

men du kan omöjligt säga att jag gör fel, ingen häst funkar på samma sätt och detta funkar för oss. troligtvis skulle jag inte kunna rida din på samma sätt, eftersm ni mest troligt har en annat kommunikation än jag och min häst har.

kl
Jag har bara en sak att tillägga i den här tråden.

Om hästen inte förstår vad du vill.Hjälper det inte att göra samma sak igen fast hårdare.

Helt ärligt.När det pratas om att hitta formen med hjälp av tygeln blir jag mörkrädd.Sågning eller inte.Måste man öht rida framifrån och bak i stället för tvärtom har man någonstans på vägen missat en stor del av utbildningstegen.

Senast ändrad:

Jag håller med :D I vissa fall är sågnig faktiskt rätt men oftast inte alltid.

:eek: vad menar du?? Det skulle i så fall vara för att undvika en farlig situation. Det är enda tillfället jag skulle tycka att det kan vara ok. Sågning har ingenting med själva ridningen att göra.

Och för att dde inte ska bli "orättvisst" kanju jag också lägga in bilder...
200861415424500263430_sbig.jpg

2008614154027250263430_sbig.jpg

n542086980_526269_7465.jpg

Det är tråkigt när folk medvetet sågar ner sina hästar och sedan tror de går korrekt och i perfekt form. Sen är det skillnad på sågning och sågning också. Ibland när jag rider har jag svårt att ta jämna tygeltag och då kan de se lite "sågande" ut .Detta problem försöker jag förstås bli av med. Men dock har jag sett folk på tävlingar som precis som jag inte alltid tar jämna tygeltag. Då har folk klagat på att denne person verkligen sågar ner sin häst för att gå den i fin form. Även fast jag personligen inte tycker det ser ut som det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar