M
Murat
Sv: Sågning :@
jodå man kan rida utmärkt utan tyglar helt och hållet tyglarna är bara där föratt användas lite när man svänger tar ledande tygeltag osv. INTE ett hjälpmedel till att "hålla ihop hästen"
men snälla nån...
en skänkel utan en kropp och en tygel utan skänkel och en ridning utan hjärna är ju värdelöst! allt måste sitta ihop som en helhet. inte en chans att jag kan forma henne utan att få med bogarna och dom kommer jag endast åt genom att arbeta med framkroppen på henne. och hur gör jag det då? sätta bakbenen där dom ska vara genom min sits, hålla kvar med kroppen och fånga upp bogen med kroppen och tygel. lite svårt att förklara....
håller jag enbart stöd på ytter och inte håller emot på inner, blir det bara pannkaka av allt. detta är ingen lätt häst at rida, hon måste stöttas och uppmuntras i varje steg! och släpper jag skänkle eller kropp, så blir det bara en krökt nacke. och det vill jag inte ha.
så mitt stöd har jag på inner tygel, reglerar med ytter, driver ytterskänkel och formar runt inner. driver och samlar med sätet.
men du kan omöjligt säga att jag gör fel, ingen häst funkar på samma sätt och detta funkar för oss. troligtvis skulle jag inte kunna rida din på samma sätt, eftersm ni mest troligt har en annat kommunikation än jag och min häst har.
jodå man kan rida utmärkt utan tyglar helt och hållet tyglarna är bara där föratt användas lite när man svänger tar ledande tygeltag osv. INTE ett hjälpmedel till att "hålla ihop hästen"