Sågning :@

Sv: Sågning :@

men snälla nån...
en skänkel utan en kropp och en tygel utan skänkel och en ridning utan hjärna är ju värdelöst! allt måste sitta ihop som en helhet. inte en chans att jag kan forma henne utan att få med bogarna och dom kommer jag endast åt genom att arbeta med framkroppen på henne. och hur gör jag det då? sätta bakbenen där dom ska vara genom min sits, hålla kvar med kroppen och fånga upp bogen med kroppen och tygel. lite svårt att förklara....

håller jag enbart stöd på ytter och inte håller emot på inner, blir det bara pannkaka av allt. detta är ingen lätt häst at rida, hon måste stöttas och uppmuntras i varje steg! och släpper jag skänkle eller kropp, så blir det bara en krökt nacke. och det vill jag inte ha.

så mitt stöd har jag på inner tygel, reglerar med ytter, driver ytterskänkel och formar runt inner. driver och samlar med sätet.

men du kan omöjligt säga att jag gör fel, ingen häst funkar på samma sätt och detta funkar för oss. troligtvis skulle jag inte kunna rida din på samma sätt, eftersm ni mest troligt har en annat kommunikation än jag och min häst har.

jodå man kan rida utmärkt utan tyglar helt och hållet tyglarna är bara där föratt användas lite när man svänger tar ledande tygeltag osv. INTE ett hjälpmedel till att "hålla ihop hästen"

Jag väntar med Spänning på bilder när du rider :)

vassego. vad nu det skulle hjälpa. :D
21664629.jpg

kliar mitt uppiallt. :D
21664601.jpg

Du har en typisk häst som bara går bakom hand....
Inget stöd utan bara kryper ifrån handen och tappar rygg och bakben...

Varenda bild så går hästen bakom lod med sänkt rygg och böjer inte igenom bakbenen... En häst som är knäckt i munnen och som inte vill/kan ta stöd utan kryper undan

ja har ju själv sagt att hon går bakom lod, men hon inte bakom hand! även om du tycks dig kunna se på bilder att hon inte jobbar, så kan jag berätta för dig att hon faktisk gör det. å vaddå böja egenom bakbenen? ingen av bilderna framhöver direkt gången.....

De va ju konstigt att din häst jobbar så annorlunda mot alla andra hästar....
Försöka att rida henne fram till handen istället för att sitta och konsentrera dig på att såga med händerna, du tror du påminner henne men e enda du gör är att säger åt henne att gå mer bakom lod och tappa bakbenen

De va ju konstigt att din häst jobbar så annorlunda mot alla andra hästar....
Försöka att rida henne fram till handen istället för att sitta och konsentrera dig på att såga med händerna, du tror du påminner henne men e enda du gör är att säger åt henne att gå mer bakom lod och tappa bakbenen

men herregud människa!!! det är ju det jag säger att jag gör!
ett stöd fram som jag rider mot och börjar bak. :mad:

Men hur kan du säga att du har stöd när du hela tiden under tråden förklarat hur du hela tiden "jofflar" med fingrarna för att ha rörelse i munnen på hästen, De är INTE att ha stöd

Men hur kan du säga att du har stöd när du hela tiden under tråden förklarat hur du hela tiden "jofflar" med fingrarna för att ha rörelse i munnen på hästen, De är INTE att ha stöd

*suck*
tar man ett stöd i yttertygel och reglerar med inner, så "jofflar" man automatiaskt, eftersom handen inte är blickstill.

min häst går nästan alltid bakom lod när jag rider henne. men hon går en bra form ändå. med tanke på att hon inte är tränad i dressyr mer än 4 månader, så kan jag inte kräva mer av henne.
och vet ni.
för att få henne och helt acceptera bett och tygels inverkan och få henne att sänka nacken (och därmer höja upp ryggen) fick vi till en början (vad ni vill kalla) "såga" ner henne i en halt. alltså ta växelvis i höger och vänster tygel för att få med henne neråt.
det räckte med en gång, sen kunde jag övergå till att bara röra fingrar.

Vadå går i bra form om hon går bakom lod? De är de värsta nästan en häst kan göra... Bara för att hon sänker nacken betyder inte de att hon arbetar korekkt med ryggen.
Sen när du säger att du rider bakifrån och fram stämmer ju inte riktigt eftersom du skriver ovan "sägar" ner henne för att kunna rida... Rider man rätt så behöver man inte Såga hästen så den hamnar bakom lod och kryper från handen

Senast ändrad av en moderator:

Vadå går i bra form om hon går bakom lod? De är de värsta nästan en häst kan göra... Bara för att hon sänker nacken betyder inte de att hon arbetar korekkt med ryggen.
Sen när du säger att du rider bakifrån och fram stämmer ju inte riktigt eftersom du skriver ovan "sägar" ner henne för att kunna rida... Rider man rätt så behöver man inte Såga hästen så den hamnar bakom lod och kryper från handen

tror du syftar på när hästen går bakom hand. det är inte oki. då krullar den och kryper undan. bakom lod betyder bara att den inta har panna och näsan lodrätt.
jag sågar inte ner henne.
jag sätter ett stöd som hon söker ner till.
jo, första gången, i en halt, fick vi ta växelvis i höger och vänster tygel för att få henne med ner. det kallar jag inte såga. det kallar jag mjuka upp. och inte behöver jag heller ta växelvis i höger och vänster tygel för att få henne mjuk i bettet. ett stöd med levande fingrar räcker. och med levande menar jag att jag tar i tygeln som en förhållning, tex inför en halvhalt eller en tempoväxling. om jag inte gjorde det, utan var helt blixstill i handen, skulle jag inte heller kunna ge en eftergift och får en häst som inte alls accepterar att det finns ett bett utan gör sitt yttersta för att komma undan den stilla handen.
för mig han en stilla hand lika gärna motsvaras en en tygel knuten fast i sadeln. den har ingen verkan och är meningslös i ridningen. en levande hand är en hand som kramar, släpper efter, mjukar upp, korrigerar och berömmer.
en hand som sågar har inte heller verkan. (förutom skensåga för att få stopp på hästen :devil: )

hästen ska ju vilja suga tag i bettet och arbeta med det, inte dra sig undan ett obehag.

Ska jag också vara rättvis då kanske? Jag som inte har några bra ridbilder :o

Här är väl de senaste som är okej. Formen är inte på nåt sätt perfekt eller optimalt men jag är nöjd. Hästen är glad och avslappnad, jag är glad och försöker slappna av. Det får räcka för oss :)

Han går i en ganska öppen form men jag tycker han bär sig helt okej.
21756727.jpg

Här är från senaste lektionen på kandaret.
22054067.jpg

22054068.jpg

Det du kallar en stilla hand är vad de flesta kallar en fixerad hand. Dvs en hand som håller sin position oavsett vad hästen gör. En stilla hand innebär för de flesta en hand som följer med bettets rörelser på ett mjukt och jämnt sätt så de hjälper man gör kan bli så små som möjligt. Det är stor skillnad mellan en fixerad och en stilla hand.

En levande han följer hästen, Varför alltid detta plockande?

Att mjuka upp en häste genom att såga ner den på tygeln i en halt ha de konstigaste och värsta jag hört, visst kan man be hästen att göra halt och accepterar den inte stummnar man i handen tills den förstår att okej de bli mer bekvämt att lyssna, då lättar de automatiskt när hästen accepterar...

På andra och tredje bilden ser man skillnad på hästen, på andra bilden är bridong tygeln sträkt och hästen ser mer avslappnad ut medan på tredje bilden är de bara stång tygeln och hästen får en spänd överlinje och ser lite stel och stram ut...
Första bilden gillar jag hästen är fri men inom ramar... :)

Det här är en faktisk fråga, inget dumt eller så. Ibland missuppfattar folk, bäst att ta den säkra vägen :angel:

Rider du likadant på andra hästar som du gör på din? Dvs plockar ner dem "manuellt" om de stretar.

Ponera att du får ett kandar i händerna. Anser du att man ska plocka likadant som man gör i tränsbettet då? Hålla en levande hand som du kallar det.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar