Häst ofog ute, sticker utan att ta bettet

Sv: Häst ofog ute, sticker utan att ta bettet

Du har köpt en kapplöpningshäst om så i trav.

du måste lära om den precis som man gör med galoppörer. att aldrig komma upp i ett högt tempo på ett bra tag framöver. Tänk om vägen tar slut:eek:

Japp, han får itne gå i ett högt tempo med mig när jag rider.... vi använder oss av "rid traven" alltså långsamt och som man rider annars på andra hästar samt samlad trav.. travar traven får han itne komma upp i för mig och det gör han inte heller så länge som jag inte skulle säga det åt honom (vilket jag itne gör) endast på ghemvägen det blir som så att han sticker.

träna på lite långsammare igångsättning o lära den att trava bättre i ridtempo.
det görs oftast på ridbana eller med en häst före som ryttaren har full koll på.
Trava inte hemåt o oftast ha de en bra kondis som gör att de är vana vid hårt arbete.

Jag har endast skrittat honom hemåt, då jag tycker det är fel att göra annat hemåt. Men ändå sticker han precis när vi vänder.... har ngen annan häst att tillgå för tillfället. ridbana har vi tränat på men självklart komemr vi träna mera.

du måste träna lite "dressyr" eller mer lydnad o inte komma upp i tempotrav.

Japp det joibbar vi på, jobar även på att skola honom lite vilket går kanon, på bana är han super känslig och går bra enligt mig iaf =)

Beröm den mkt nu när det inte är speed som den ska prestera- lugna den- andas ut smek den....Prata lugnt med den.sjung lite.

humelibumlan kanske kan hjälpa dig bättre....

Ja jkag berömmer massor när han gör rätt och travar eller går i det tempo jag vill, när han gör fel så fyar ja inte utan förösker bara lugna honom och bromsa elelr så.... med andra ord så får han beröm i massor när han gör rätt och det är det han söker jämt ända tills vi vänder hemåt....

Ett sätt som jag använder mig av är att "gör om och gör rätt". Om min häst sticker med mig så tja... då går vi tillbaks till det ställe där han for iväg och så gör vi om. Och om. Och om. Och om. Inget skäll, bara gör om.

Detta funkar bra på många hästar, en del blir dock stressade av det. Min blir bara "arg" och vill inte men han har fattat på bara några gånger att pinnar han iväg trots att matte bromsar så blir det så där tråkigt att han får gå tillbaks (ensam om vi har ridsällskap, sällskapet får vänta längre bort) och göra om tills han gjort rätt.

Tråkigt och tidsödande men effektivt!

Dock som sagt var, vissa hästar kan bli stressade av det och då kan det ju vara ett mindre lyckat koncept. Stress var ju inte det man ville uppnå direkt...

Hej!
tyvärr har jag en häst som bara stressar upp av detta och blir värre. Han gör lika dant hela tiden och ju mer man förösker göra om, ju mera stressig blir han... vilket gör att det bara blir värre. Han sticker o grejar o d ggår bara fortare.. han tapapr även "bromsen" ännu mera.

Provat att lära in stopp med rösten?
Har jag haft hjälp med, även om jag inte haft exakt samma problem.

Sitt till tydligt, ge ett tydligt stoppkommando, vänta några sekunder för att ge hästen tid att reagera och stanna sedan även med tygeln. Vänd (eller backa). Börja i skritt och när poletten börjar trilla ner och hästen inser att röstkommandot och sitsen alltid betyder stopp, så kommer han stoppa, och då kan man börja lite i trav.

Min tanke är att det blir ett nytt kommando han inte assosierar med något, och det är helt utan dragande i munnen så han tappar inte balansen - ibland har de ju svårt att stanna när de rusat iväg just för att de är obalanserade, och dragande i tyglarna hindrar dem att balansera om. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 652
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 854
Senast: Bonica
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI