J
Jeanette
Sv: Häst ofog ute, sticker utan att ta bettet
Ja jkag berömmer massor när han gör rätt och travar eller går i det tempo jag vill, när han gör fel så fyar ja inte utan förösker bara lugna honom och bromsa elelr så.... med andra ord så får han beröm i massor när han gör rätt och det är det han söker jämt ända tills vi vänder hemåt....
Du har köpt en kapplöpningshäst om så i trav.
du måste lära om den precis som man gör med galoppörer. att aldrig komma upp i ett högt tempo på ett bra tag framöver. Tänk om vägen tar slut
Japp, han får itne gå i ett högt tempo med mig när jag rider.... vi använder oss av "rid traven" alltså långsamt och som man rider annars på andra hästar samt samlad trav.. travar traven får han itne komma upp i för mig och det gör han inte heller så länge som jag inte skulle säga det åt honom (vilket jag itne gör) endast på ghemvägen det blir som så att han sticker.
träna på lite långsammare igångsättning o lära den att trava bättre i ridtempo.
det görs oftast på ridbana eller med en häst före som ryttaren har full koll på.
Trava inte hemåt o oftast ha de en bra kondis som gör att de är vana vid hårt arbete.
Jag har endast skrittat honom hemåt, då jag tycker det är fel att göra annat hemåt. Men ändå sticker han precis när vi vänder.... har ngen annan häst att tillgå för tillfället. ridbana har vi tränat på men självklart komemr vi träna mera.
du måste träna lite "dressyr" eller mer lydnad o inte komma upp i tempotrav.
Japp det joibbar vi på, jobar även på att skola honom lite vilket går kanon, på bana är han super känslig och går bra enligt mig iaf =)
Beröm den mkt nu när det inte är speed som den ska prestera- lugna den- andas ut smek den....Prata lugnt med den.sjung lite.
humelibumlan kanske kan hjälpa dig bättre....
Ja jkag berömmer massor när han gör rätt och travar eller går i det tempo jag vill, när han gör fel så fyar ja inte utan förösker bara lugna honom och bromsa elelr så.... med andra ord så får han beröm i massor när han gör rätt och det är det han söker jämt ända tills vi vänder hemåt....