Ungefär likadant inom eliten!
Dom dressyrryttare som använder sig av rollkur går det oftast riktigt bra för inom tävling och så. Förstår inte logiken i det.
jag är inte för rollkur på något sätt men dom som utövar de sågar knappast ner hästen i den formen på de sättet.
Sågning är något av det vanligast man gör när man sitter på hästryggen, erkänner att jag också gjort det på vissa hästar, hästar som egentligen kan men just då blivit ofokuserade på vad jag vill att den ska göra, ungefär som en liten korrigering/bestraffning. Jag ogillar det jag gör men när jag gör det i korrigeringssyfte hoppar inte skulden upp i halsen på mig.
att anväda handen för att korrigera hästen är tokfel tycker jag, korrigera hästen gör man med sitsen/skänkeln.
rider man ordentligt med sitsen så får man också oftast en uppmärksam och lyhörd och mjuk häst, är hästen ofokuserad beror de oftast på ryttaren som inte kunnat aktivera hästen rätt.
Alla tjatar om att "formen kommer från bakdelen" men hur många rider bakifrån egentligen? Det blir bara vanligare och vanligare att hästar arbetar "bakom lod" eller "fuskar", men då skyller man oftast på hästen, man säger ofta "även om jag rider på lång tygel så håller han nosen in mot bringan", men hallå?? det kan ju verkligen inte ha något att göra med att den undkommer smärtan i munnen och har under en tid, byggt upp fel halsmuskler vilket gör att det nu t o m har blivit obekvämt för hästen att arebta i rätt form, vilket senare resulterar i att när man försöker skola om hästen att arbeta i rätt form tar det mycket mycket längre tid än att lära en häst jobba i form från "svanhals" hållningen.
hästarna kan bli minst lika bekväma i formen om man bara rider dom i lodplan men man aldrig varierar formen, de är ju samma sak, sen om man alltid arbetar hästen bakom lod och aldrig varierar formen därifrån är bara en annan form..
de blir alltid jobbigt att arbeta hästar som inte kan variera formen oavsett om de är en hög eller låg form eller bakom lod eller bara framför lod.