Sågning :@

Sv: Sågning :@

Jag håller med dig. Det är genomgående på alla bilder.

jag förstår fortfarande inte hur ni kan avgöra det genom att se på bilder. :confused:

och jag rider sällan andra hästar än min egen, men nej, dom kräver jag inte samma saker av (pratar inte samma språk).
skulle heller aldrig rida på ett kandar, ser inte alls meningen med det och det är ett för svårt bett för mig att använda, precis som graman. kan inte, vill inte, gör inte.

Men du har antagligen lagt ut de bilder du tycker är bäst... och alla de bilderna visar just en häst som INTE vågar ta stöd och därför inte arbetar ordentligt...
Vill du bevisa motsatsen, lägg upp fler bilder...
Men jag tycker att hästen ser väldigt van ut att gå i den där formen vilket betyder att den ofta rids så också

Men du har antagligen lagt ut de bilder du tycker är bäst... och alla de bilderna visar just en häst som INTE vågar ta stöd och därför inte arbetar ordentligt...
Vill du bevisa motsatsen, lägg upp fler bilder...
Men jag tycker att hästen ser väldigt van ut att gå i den där formen vilket betyder att den ofta rids så också

just det som är problemet... jag har inge fler bilder. eller jo, det har jag.. men jag sitter så illa på dom bilderna, så jag vågar inte lägga ut dom.... :o

ska försöka att ta några fler bilder, som ger lite fler vinklar på henne!

och en liten OT:
"alla" säger ju att det inte spelar någon roll vart hästen har huvudet, det påverkar inte formen....
så då borde den ju rent teoretiskt kunna gå med näsan mellan frambenen, men ändå kunna jobba i en korrekt form? kom att tänka på detta igår, måste höra vad ni anser om detta.

En korrekt form är en häst med näsan i lodplan och bakbens akvitivet genom höft, knä has och kota...
2008614154027250263430_sbig.jpg

Går en häst bakom lod eller med sänkt rygg så har den ju inte en omptimal form, annars skulle ju dressyr hästarna få kommain på GP och gå i rollkur om de var så

Det spelar roll när resten av hästkroppen inte arbetar.

Om hästen inte arbetar med bakdelen hjälper det inte att joxa med huvudets placering det blir inte bättre av det.Det är det här jag menar med att man börjar i fel ände.Det går inte med hjälp av huvudets placering att få hästen att bära rätt.Uttycket "få ner en häst på tygeln" är väl igentligen regelrätt vidrigt eftersom formen framtill kommer av sig själv.Bågen går inte att spänna framifrån och bak.Utan man måste börja med motorn (bakdelen)
Så med andra ord.Så länge man joxar med handen för att få böjning på hästens hals är man ute på hal is.Och joxar man med handen utan att bakdelen är med får man en avknäppt häst som går undan från bettet och dess inverkan som tappar ryggen och bakbenen och hästen blir då på bogarna avknäppt i nacken.Hästen blir så kallat tvådelad.
Det går inte att länga hästens överlinje tex genom att lägga den bakom lod tex.

Men snälla ni, ni har ju kapat tråden till nästan ett helt annat ämne. Detta var en tråd för att protestera mot sågning, inte där ni skulle lägga upp bilder för att visa hur ni rider. Skapa gärna en ny tråd! :)

Visst ni håller er till om sågning osv, men snälla att lägga upp bilder och visa hur fint och bra ni rider hör inte till denna tråden :D

(Ursäkta qodrofenia jag tog snabbsvaret till dig men vet inte riktigt hur man skickar ett inlägg till "alla" som på ifokus)

Senast ändrad av en moderator:

ibland blir det så.

tråden handlar nog mer om sågningen i sig och hur det påverkar hästen.

att få en häst på tygel betyder just det. att den står på tygel. utan kropp. i form är en halt annan sak.

Det spelar roll när resten av hästkroppen inte arbetar.
och när kroppen arbetar spelar det ingen roll vart huvudet är? nja... jag vet inte jag....

försöker inte förvara min ridning på nått sätt nu, men så länge jag känner att hon arbetar med kroppen, får hon gärna gå bakom lod, där hon känner sig bekväm och avslappnad. när tiden kommer och jag känner att hon blir starkare i motorn och ryggen kommer jag försöka plocka upp formen lite på henne, men just nu går det inte. en låg, lång form är det jag söker, för att länga ut ryggen och höja den en aning.

jag kanske har gjort fel någon gång i början av vår träning, eftersom hon gärna lägger sig bakom lod, men hon gör ju faktikskt bara som jag lärt henne och så länge jag känner att hon sitter ihop och funkar med både bogar, höfter och sidor spelar väl inte det något roll? vi har lixom inga ambitioner att tävla, så då kvittar det mig hur det ser ut. :D

Men när hästen arbetar rätt med ryggen och kroppen s¨hamnar huvudet och nacken automatiskt i rätt lodplan och linje (förutsett att hästen är tillräkligt musklad)
Så du kan inte dra ner hästen "på tygeln" och sen tro att du kan arbeta hästen på de viset...

Du har då inte varit på några dressyrtävlingar i norrbotten :p

Många ponnyryttare rider så jäkla illa här uppe. Sågar i hästen och riktigt gnuggar med sporrarna. Ingen trevlig ridning alls och verkligen ingen trevlig form på hästen. Ändå vinner de eller placerar sig för det mesta.

Ungefär likadant inom eliten!
Dom dressyrryttare som använder sig av rollkur går det oftast riktigt bra för inom tävling och så. Förstår inte logiken i det... :confused:

Här nedan är INTE riktat mot dig utan mot alla på den här tråden.

Sågning är något av det vanligast man gör när man sitter på hästryggen, erkänner att jag också gjort det på vissa hästar, hästar som egentligen kan men just då blivit ofokuserade på vad jag vill att den ska göra, ungefär som en liten korrigering/bestraffning. Jag ogillar det jag gör men när jag gör det i korrigeringssyfte hoppar inte skulden upp i halsen på mig.
Men att sitta ett helt träningspass och dra hästens huvud hit och dit är INTE korrigering eller bestraffning, bara ett tecken på okunnighet.

Alla tjatar om att "formen kommer från bakdelen" men hur många rider bakifrån egentligen? Det blir bara vanligare och vanligare att hästar arbetar "bakom lod" eller "fuskar", men då skyller man oftast på hästen, man säger ofta "även om jag rider på lång tygel så håller han nosen in mot bringan", men hallå?? det kan ju verkligen inte ha något att göra med att den undkommer smärtan i munnen och har under en tid, byggt upp fel halsmuskler vilket gör att det nu t o m har blivit obekvämt för hästen att arebta i rätt form, vilket senare resulterar i att när man försöker skola om hästen att arbeta i rätt form tar det mycket mycket längre tid än att lära en häst jobba i form från "svanhals" hållningen.
Inte undra på att det händer så mycket förslitningsskador eller felbelastningar i ben och rygg. Många tjatar om att det är en felplacerad eller en felanpassad sadel som skapar obehag i rygg men oftast har det med att göra hur hästen arbetar med sin kropp.

Jag tål seriös kritik.

Malin

vi har lixom inga ambitioner att tävla, så då kvittar det mig hur det ser ut. :D

Det är ovidkommande hur det ser ut när du rider, tävlingsryttare eller ej, det främsta målet man bör ha (i min mening och säkert många andras) är att hjälpa hästen arbeta i en skonsam och stärkande arbetsställning (givetvis med individens utbildningsnivå väl övervägd). Vilket jag tvivlar på att du gör.

Bestraffa/korrigera genom handridning?

Och exakt vad är det du vill uppnå med detta?

Så du kan inte dra ner hästen "på tygeln" och sen tro att du kan arbeta hästen på de viset...

men det tror jag ju inte heller.
men jag kan inte rida ihop henne, utan att hålla fram henne. har haft hästen i snart 3 år och det är först nu som hon verkligen går och lyssnar på vad jag säger. innan jag fick ordning på huvudet var det bogar och huvud ungefär överallt och hon hade alla möjligheter i världen att gå som hon ville. efter att jag visat henne min önsvärda position med hals och huvud har hon blivit mycket bättre på hjälper, mycket smidigare och traven är inte längre som en projektil.

för att slippa eventuella påhopp om detta så skriver jag redan nu att drivning är a och o för oss. driver jag inte, knäpper hon av och bara går och såsar. en ökad trav, eller trav i friskare tempo och sen samla ihop, fast med samma energi funkar.

tycker ni är lite orättvisa som säger att jag gör fel. mig veterligen har ingen av er sett mig rida?

Det är ovidkommande hur det ser ut när du rider, tävlingsryttare eller ej, det främsta målet man bör ha (i min mening och säkert många andras) är att hjälpa hästen arbeta i en skonsam och stärkande arbetsställning (givetvis med individens utbildningsnivå väl övervägd). Vilket jag tvivlar på att du gör.

på vilket sätt tvivlar du på det? som sagt, du vet ite ett jota om hur min häst funkar eller hur jag rider henne.
jag hjälper henne till en bra ställning, där det känns bra att rida, sen struntar jag i hur det ser ut. känner jag att hästen jobbar på, så måste det ju vara rätt, eller hur?

Ungefär likadant inom eliten!
Dom dressyrryttare som använder sig av rollkur går det oftast riktigt bra för inom tävling och så. Förstår inte logiken i det.

jag är inte för rollkur på något sätt men dom som utövar de sågar knappast ner hästen i den formen på de sättet.

Sågning är något av det vanligast man gör när man sitter på hästryggen, erkänner att jag också gjort det på vissa hästar, hästar som egentligen kan men just då blivit ofokuserade på vad jag vill att den ska göra, ungefär som en liten korrigering/bestraffning. Jag ogillar det jag gör men när jag gör det i korrigeringssyfte hoppar inte skulden upp i halsen på mig.

att anväda handen för att korrigera hästen är tokfel tycker jag, korrigera hästen gör man med sitsen/skänkeln.
rider man ordentligt med sitsen så får man också oftast en uppmärksam och lyhörd och mjuk häst, är hästen ofokuserad beror de oftast på ryttaren som inte kunnat aktivera hästen rätt.

Alla tjatar om att "formen kommer från bakdelen" men hur många rider bakifrån egentligen? Det blir bara vanligare och vanligare att hästar arbetar "bakom lod" eller "fuskar", men då skyller man oftast på hästen, man säger ofta "även om jag rider på lång tygel så håller han nosen in mot bringan", men hallå?? det kan ju verkligen inte ha något att göra med att den undkommer smärtan i munnen och har under en tid, byggt upp fel halsmuskler vilket gör att det nu t o m har blivit obekvämt för hästen att arebta i rätt form, vilket senare resulterar i att när man försöker skola om hästen att arbeta i rätt form tar det mycket mycket längre tid än att lära en häst jobba i form från "svanhals" hållningen.

hästarna kan bli minst lika bekväma i formen om man bara rider dom i lodplan men man aldrig varierar formen, de är ju samma sak, sen om man alltid arbetar hästen bakom lod och aldrig varierar formen därifrån är bara en annan form..
de blir alltid jobbigt att arbeta hästar som inte kan variera formen oavsett om de är en hög eller låg form eller bakom lod eller bara framför lod.

Jag har aldrig sett någon såga, men har hört det ordet några gånger och det verkar inte vidare snäll mot hästen :crazy:

Men när hästen arbetar rätt med ryggen och kroppen s¨hamnar huvudet och nacken automatiskt i rätt lodplan och linje (förutsett att hästen är tillräkligt musklad)

de där stämmer inte, hästen kan arbeta i rätt form med rygg och bakben och komma upp med manken men endå gå lätt bakom lod..att fixera sej på vart hästen har huvet kommer man ingenvart.

man drar inte ner en häst bakom lod, man rider dit den, man ska kunna lägga hästen precis vart man vill utan att den tappar ryggen/bakben och arbetar hästen i rätt form så kan den lätt gå bakom lod och endå ha formen med sej.

en följsam häst ska kunna arbeta rätt även lite bakom lod utan att streta emot osv, däremot ska inte hästen jämt gå i en sån form utan kortare stunder..precis som med all annan form.

Jag skulle bli glad om min häst stretade när hon hamnar bakom lod... för övrigt alla hästar jag rider kommer att rida m.m. borde streta bakom lod, för hur skönt kan de vara att klämma sina egan spottkörtlar för att de blir för trångt mellan ganascherna och halsen...

om de klämmer när hästen går lite bakom lod så är hästen för trång där och trivs antagligen inte i hög form heller med tanke på att de blir väldigt trångt då också och då får man anpassa ridningen efter de och inte rida på de sättet och rida i en mera öppen form.

de är ju därför de är viktigt att titta på de området när man letar dressyrhästar, de ska vara gott om utrymme där.

sen är de så att jag inte menar att när man rider i högre form att hästen ska gå bakom lod då utan i lägre rundare form, tar man upp hästen ska hästen hamna i lodplan.

Senast ändrad av en moderator:

jag är inte för rollkur på något sätt men dom som utövar de sågar knappast ner hästen i den formen på de sättet.
Jag sa aldrig att dom sågade ner hästen i rollkur, jag råkade formulera mig fel, skulle skriva "ungefär likadant som inom eliten som använder sig av rollkur". Ursäkta, mitt fel...

att anväda handen för att korrigera hästen är tokfel tycker jag, korrigera hästen gör man med sitsen/skänkeln.
rider man ordentligt med sitsen så får man också oftast en uppmärksam och lyhörd och mjuk häst, är hästen ofokuserad beror de oftast på ryttaren som inte kunnat aktivera hästen rätt.
Vad är det som är så fel att korrigera med handen??
Ifall man sitter på en outbildad häst eller unghäst (vilket jag ofta gör då jag tränar unghästar och utbildar yngre och äldre hästar) så om hästen kör upp huvudet för att den fått syn på något som var läskigt eller liknande så hjälper det ju inte ifall jag trycker på med skänkeln eller hur jag sitter, men med hjälp av en nästan halvhalt likande på först en tygel, sedan den andra tygeln, så hästen blir lyhörd igen, det har alltid hjälpt för mig i alla fall.

hästarna kan bli minst lika bekväma i formen om man bara rider dom i lodplan men man aldrig varierar formen, de är ju samma sak, sen om man alltid arbetar hästen bakom lod och aldrig varierar formen därifrån är bara en annan form..
de blir alltid jobbigt att arbeta hästar som inte kan variera formen oavsett om de är en hög eller låg form eller bakom lod eller bara framför lod..

Nu förstår jag inte alls vad du pratar om. :confused:

Vad är det som är så fel att korrigera med handen??
Ifall man sitter på en outbildad häst eller unghäst (vilket jag ofta gör då jag tränar unghästar och utbildar yngre och äldre hästar) så om hästen kör upp huvudet för att den fått syn på något som var läskigt eller liknande så hjälper det ju inte ifall jag trycker på med skänkeln eller hur jag sitter, men med hjälp av en nästan halvhalt likande på först en tygel, sedan den andra tygeln, så hästen blir lyhörd igen, det har alltid hjälpt för mig i alla fall.

att ta tag i hästen är ju en annan ska ja än att såga till, jag tar tag i min häst också om den är riktigt ofokuserad och inte uppmärksam, jag som fattade fel.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar