Sågning :@

Sv: Sågning :@

*knapplån*

Ok, jag har följt tråden och inte sagt så mycket men nu känner jag bara att jag måste få fråga en sak.

Ni som "korrigerar" med handen, hur kan ni vara så säkra på att det är hästen som behöver korrigeras? De allra flesta gånger en häst slår ifrån i formen gör den det på grund av en ryttares tillkortakommanden i sin ridning. Den gör det för att den är inaktiverad i sin bakdel. Låter det då vettigt att börja dra den i munnen? Borde man inte istället fråga sig vad man själv gjorde för fel ifrån början istället för att dölja det genom att göra ett fel till och bli hård i handen?

Jag tycker faktiskt inte heller att det är ok att visa en unghäst vägen till eftergift och/ eller koncentration genom att ta i en tygel i taget. Man lyckas lika bra genom små halvhalter i bägge tyglarna samtidigt och med sits/skänkelunderstöd och då har man gjort det utan att utsätta en ung häst för obehaget det medför när en ryttare drar bettet hit och dit i munnen.

Bara min åsikt.

Men snälla ni, ni har ju kapat tråden till nästan ett helt annat ämne. Detta var en tråd för att protestera mot sågning, inte där ni skulle lägga upp bilder för att visa hur ni rider. Skapa gärna en ny tråd! :)

Visst ni håller er till om sågning osv, men snälla att lägga upp bilder och visa hur fint och bra ni rider hör inte till denna tråden :D

(Ursäkta qodrofenia jag tog snabbsvaret till dig men vet inte riktigt hur man skickar ett inlägg till "alla" som på ifokus)

Det är inte ett helt annat ämne.Hästar som sågas i munnen hamnar bakom lodplan därav sambandet.Detta är dessutom ett diskutionsforum och trådar banar i väg i olika riktningar.Och jag tycker det är viktigt att framhäva oxå vilka negativa konsikvenser en häst som rids framifrån och bak kan få.Sågande hand är en mycket liten del av ett väldigt stort kapitel av felaktig ridning.
Dessutom att visa bilder ur olika skeden kan både vara lärorikt och föra vidare ämnet .

Vad är det för svar du/man vill ha? BU för sågning eller? det gynnar inte en god disskution.Och det får inte heller de som håller på med det att förstå hela bilden och vilka konsikvenser det får för hästarna.

Förövrigt är inte min häst optimal på bilderna vilket jag oxå förklarade .Jag lade in dem för att visa hur det kan se ut. Och vi är långt i från stjärnor jag och min häst.Jag kan leta på flera brister än de jag skrev kring bilderna.För helt igenom bra är inte formen eller min ridning.
MVH/Q

*knapplån*

Ok, jag har följt tråden och inte sagt så mycket men nu känner jag bara att jag måste få fråga en sak.

Ni som "korrigerar" med handen, hur kan ni vara så säkra på att det är hästen som behöver korrigeras? De allra flesta gånger en häst slår ifrån i formen gör den det på grund av en ryttares tillkortakommanden i sin ridning. Den gör det för att den är inaktiverad i sin bakdel. Låter det då vettigt att börja dra den i munnen? Borde man inte istället fråga sig vad man själv gjorde för fel ifrån början istället för att dölja det genom att göra ett fel till och bli hård i handen?

man blir väl för de första inte hård i handen för att man tar i hästen?
sen är de väl ingen som skrivit heller att man korrigerar genom att dra i munnen på hästen?

sen tycker jag att korrigera är fel ord..korrigera en häst gör man med sitsen/skänkel.

man blir väl för de första inte hård i handen för att man tar i hästen?
sen är de väl ingen som skrivit heller att man korrigerar genom att dra i munnen på hästen?

sen tycker jag att korrigera är fel ord..korrigera en häst gör man med sitsen/skänkel.

Läs igenom tråden igen. Jag vänder mig till de i tråden som säjer att de tycker att sågning (ta i en tygel i taget) är ok i korrigeringssyfte. Deras användning av ordet korrigering. Inte min. Och jo, de har skrivit att de korrigerar genom att dra hästen i munnen. Och var har jag skrivit att man blir hård i handen för att man tar i hästen? Jag tyckte jag var väldigt tydllig med att förstärka orden där jag skrev att man kan ta halvhalter i bägge tyglarna samtidigt. Om du också läser överskriften på denna tråd så handlar den om att såga. Därför är innehållet i min post riktat till personer som försvarar fenomenet genom att kalla det för att korrigera formen på detta vis. Vad är det som är så svårt att förstå?

Det är inte ett helt annat ämne.Hästar som sågas i munnen hamnar bakom lodplan därav sambandet.Detta är dessutom ett diskutionsforum och trådar banar i väg i olika riktningar.Och jag tycker det är viktigt att framhäva oxå vilka negativa konsikvenser en häst som rids framifrån och bak kan få.Sågande hand är en mycket liten del av ett väldigt stort kapitel av felaktig ridning.
Dessutom att visa bilder ur olika skeden kan både vara lärorikt och föra vidare ämnet .

Vad är det för svar du/man vill ha? BU för sågning eller? det gynnar inte en god disskution.Och det får inte heller de som håller på med det att förstå hela bilden och vilka konsikvenser det får för hästarna.

Förövrigt är inte min häst optimal på bilderna vilket jag oxå förklarade .Jag lade in dem för att visa hur det kan se ut. Och vi är långt i från stjärnor jag och min häst.Jag kan leta på flera brister än de jag skrev kring bilderna.För helt igenom bra är inte formen eller min ridning.
MVH/Q

:rofl: Du är för skön. Bra inlägg.

vi har lixom inga ambitioner att tävla, så då kvittar det mig hur det ser ut.
Det är inte det det handlar om.Utan att rida för hållbarhet.För att hästen ska på ett så skonsamt sätt bära ryttaren så den får ett långt och hållbart liv.Det är det det hela grunnar sig i inte om man ska tävla eller inte. Arbetet med formen är till för hästen inte för ryttaren.

Senast ändrad:

*knapplån*

En korrigering skall ske så fort som misstaget skett, ska man då sitta i flera minuter och fundera på "Hm, vad var det jag gjorde som fick hästen att göra så...?" och låta hästen göra "felet".
Plus att vilket häst som helst kan hamna ut ur fokus, vare sig ryttaren gör rätt just då eller inte, både häst och ryttare kan göra misstag.

Jag tycker faktiskt inte heller att det är ok att visa en unghäst vägen till eftergift och/ eller koncentration genom att ta i en tygel i taget. Man lyckas lika bra genom små halvhalter i bägge tyglarna samtidigt och med sits/skänkelunderstöd och då har man gjort det utan att utsätta en ung häst för obehaget det medför när en ryttare drar bettet hit och dit i munnen.

Bara min åsikt.

Självklart så ska man inte sitta och slita hästen från hand till hand, men det tror jag inte heller att någon här har sagt? Isåfall kanske det missuppfattades??

Har du aldrig suttit på en häst som tappat fokus och ex. upptäckt några 'kompisar' längre bort eller liknande. Ibland hjälper det inte ifall man gör en halvhalt eller tar i båda tyglarna för att få den att lyssna. Testade detta på min arab som vi har haft i 8år, själv ridit till han och han strular nästan aldrig.
Men så en dag så såg han något längre bort som han tvärt var tvungen att kolla på, mitt under ett dressyrpass, tog tag i både tyglarna (som en halvhalt), inget händer, gör en ny, lite starkare den här gången, ingenting, gör ännu en gång, ännu starkare, då blev det för mycket för araben och han reste sig, inte lite heller utan högt, i ren protest. Han har aldrig tidigare eller senare rest sig. Men när han får dom här infallen att han måste, bara måste kolla på en viss grej (han kan bli stående i nästan en timma) så gör jag först halvhalt åt "ena hållet", tar tag lite och sedan lite med den andra, gärna sänker ner handen lite också, då förstår han att han gjort fel och vi jobbar på igen. Han protesterar inte ens när jag tar i han så, så det kan ju inte göra så ont på han?

Att ta tag i en häst i tygeln ska inte göra ont på hästen, förutsatt att bettet och tränset är rätt tillpassat, så varför skulle det göra mer ont att ta tag i en (ung-?)häst genom att tag i ena tygeln??

Genom att ta tag i en tygel i taget rör du bettet i sidled och skapar tryck på den andra sidan om du inte har ett mothållande tygeltag där. Tråden handlar om sågning så jag utgår från att de som beskriver ett sätt där de tar tag i en tygel i taget, inte använder ett mothållande tygeltag i andra tygeln och då har problemet uppstått.

Jag vet inte om det är jag som missförstått hela tråden, att ha en rörlig hand som fångar upp det skänkel och sits ridit fram har jag inga problem med. Men det var ju liksom inte syftet med tråden? Jag har sett flera stycken här inne som på nåt sätt försvarar ridning där handen arbetar med en tygel i taget och i min värld så finns det inte några såna vägar att arbeta på. Jag tycker inte att det är ett bra sätt att släppa i en tygel och dra i den andra, jag tycker inte heller att man använder en skänkel och låter den andra sticka rakt ut. Använder man tygeln så använder man bägge, ställande- reglerande, ledande- mothållande osv. Samma med skänkeln. Om det är så folk menar med sina inlägg så fine! Men i och med att detta, igen, är en tråd om sågning, så har jag utgått från att det är det en del försvarar i sina inlägg. Och det kommer jag aldrig att tycka är rätt. Jag har instruktörsutbildning, jag är C-tränare i dressyr och jag är också dressyrdomare, med andra ord har jag gått igenom en massa utbildning och aldrig har jag hört eller sett något som skulle försvara sågning och variationer av sågning. Och ja, jag har ridit på hästar som tappat fokus. Har fortfarande inte dragit i en tygel i taget för att få deras uppmärksamhet.

Det är inte det det handlar om.Utan att rida för hållbarhet.För att hästen ska på ett så skonsamt sätt bära ryttaren så den får ett långt och hållbart liv.Det är det det hela grunnar sig i inte om man ska tävla eller inte. Arbetet med formen är till för hästen inte för ryttaren.

har heller aldrig sagt att jag rider för att det är snyggt. men att ha en häst som går bakom lod är inte speciellt fint.
jag rider för att få hästen mjuk och följsam och känslig.

hade jag ridit henne i en bra form, som är bra för mig, hade hon absolut inte fått gå i den formen hon går i nu, eftersom hon skjuter upp ryggen (eller vad hon sysslar med) och det blir ett rent helvete för mig att sitta ner i traven. upp och ner som en studsboll!!!!!
men eftersom hon jobbar på så bra när hon kommer dit är det bara för mig att försöka hänga med i hennes rörlser så gott det går!!!

måste bara lägga in en bild för att beskriva att det inte går att säga formen på hästen genom en bild.
20676336.jpg

:rofl::rofl:
det som har hänt här är att hästen tar ett jättesprång (unghäst) och kastar tjejen bakåt i sadeln (därav sitsen) som i sig tar drar med sig tygeln och heeeela hästen framåt. ser urkul ut!!!
i övriga är det en jättefin häst, som knappast krullar in med skallen. :D

detta var alltså bara ett exempel på hur de kan se ut när det blir lite fel. en ögonblicksbild. :angel:

Genom att ta tag i en tygel i taget rör du bettet i sidled och skapar tryck på den andra sidan om du inte har ett mothållande tygeltag där. Tråden handlar om sågning så jag utgår från att de som beskriver ett sätt där de tar tag i en tygel i taget, inte använder ett mothållande tygeltag i andra tygeln och då har problemet uppstått.

och där är skillnaden mellan såga och förhålla jättebra beskrivet!!!!! tack för det.

Ja ögonblicks bilder förekommer VÄLDIGT ofta...
Men när flera bilder visar samma sak kan man göra en annan bedömning

Hej hej, jo tyvärr blir det lätt så att hon blir tung. Hon blir dock aldrig tung i handen eller hängandes längre (som i början) jag är inte ett dugg fixared vig nosens placering faktiskt. Oftast går hon mer öppet:D Jag är extremt noga med hur jag tänker. Tänker inte på halsen "böjning" utan mer på hur "lätt" hon känns fram. Just eftersom hon gärna blir tung (lite hennes kropps fel) hon är under gång sättning. Så vi kör mycket stärkande arbete.

Angående sågnin (som tråden trots allt handlar om) undrar jag bara.

Jag fick tipset att släppa inner tyglen lite ibland (då min häst innan gära blev hängandes just på inner tyglen och jag lät henne bli det) Så jag släppte tog upp stödet, och sen släppte igen. Jag släppte tyglen rätt ordentligt och behöll stödet på ytter. Lite som en sågande rörelse. Fast jag rörde aldrig handen bakåt. Det kan väl ändå inte räcknas som sågning eller? Mer som en uppmaning att hon måste kunna vara ställd, bära sig själv böjd runt min skänkel? eller:confused: Alltså jag blir nog aldrig riktigt klok på det här med hästar :angel:

TACK!!!!

halleluja moment!
jag blir så ledsen när jag ser folk bestraffa hästar för deras egna tillkorta kommanden. vilket det oftast handlar om

:bow::bow::bow:

Här kapar jag din knapp lite ang detta med bedömmande av bilder.
Jag tror att detta med bilder på ett forum är lite vanskligt att uttala sig om.
Jag har i dag tittat på bilder där det är ca 60 bilder, av dessa är det 7 som är riktigt bra. om jag lägger ut de 7 bilderna på min häst o ryttare kommer alla säga oj klart det är en psg häst med en jätte duktig ryttare. och oj så fint alla gör vågen, speciellt om det är en "känd" bukeskribent med många vänner.
men om jag skulle välja 28 av bilderna som är mediokra så skulle det hagla kommentarer om att hästen är bakom hand,hur hästen ska ridas, hur ryttaren ska förbättra sin sits mm mm
och skulle jag lägga ut de 17 där hästen protesterar mot en hård hand, där hästen går med sänkt rygg , gapar och försöker slita upp huvudet, med händer på ett cykelstyre. skulle folk dömma ut ekipaget som troligtvis en travare med någon som inte kan rida o varför häststackarn har kandar.alla bilderna från ett o samma ridpass, där det som vanligt går upp och ner under träningen.

Personligen har jag lite svårt för att offentligt tala om hur illa något är pga stillbilder. tänk om fotografen missade att ta de där 10 talet kanonbilder?

som pedagog vill jag gärna få ryttaren till insikt om sina brister, lära denne att känna skillnaden när den försöker på ett nytt sätt under vägledning, för det är då jag tycker att man kan hjälpa.
och jag vill gärna vara säker på att hjälpen jag ger är den rätta för hästen, vilket jag är osäker på att jag kan göra i ett ögonblicks bild.

visst leker man världsmästare när man tittar på bilder på youtub. men
kanske jag inte skulle skriva den kritiken offentligt.

Jag har all förståelse för att man går i försvar och blir ledsen och jag undrar om man känner sig så inspirerad att ta tag i ridningen igen.

Att diskutera i allmänt är en annan sak tycker jag än att det blir DU det och DU det. det är modigt att våga lägga ut bild på sig själv!

Jag tycker heller inte om tekniken elr vad mnan ska kalla det, folk som sågar i varje fall, men jag tänkte att man då kan hjälpa/ tipsa med övningar som gör det lättare att få hästen i form utan sågningen, behöver själv lite tips, skulle vara bra! För ibland kan det tar ett tag innan man för den här formen!

Jag brukar försöka rida hästen samlat i volter och försöka andvända säte och skänklar, e detta rätt tkr ni?? Har ni några tips elr andra sett/ "metoder" man kan andvända?! :idea:

KL*
Om man vänder på de VARFÖR börjar man såga?! kan man lösa ett problem utifrån de?
Handlar de om vad andra gör eller hur man blivit lärd från början?
Har man ridit på ett och samma vis länge så är de svrt att ställa om de är jag fullt medveten om, men vad kan man göra mer för att ändra på ett dåligt betende förutom att få första insikten ATT man gör fel hur kan man gå vidare, Ödmjukhet är ju alltid en bra hjälpande hand, där an verkligen vill ändra sig bli bättre, för har man itne den så spelar de ju ingen som helst roll hur mycket ridtips man får om man ändå inte har insikten att man gör fel eller ödmjukheten...

Här kapar jag din knapp lite ang detta med bedömmande av bilder.
Jag tror att detta med bilder på ett forum är lite vanskligt att uttala sig om.
Jag har i dag tittat på bilder där det är ca 60 bilder, av dessa är det 7 som är riktigt bra. om jag lägger ut de 7 bilderna på min häst o ryttare kommer alla säga oj klart det är en psg häst med en jätte duktig ryttare. och oj så fint alla gör vågen, speciellt om det är en "känd" bukeskribent med många vänner.
men om jag skulle välja 28 av bilderna som är mediokra så skulle det hagla kommentarer om att hästen är bakom hand,hur hästen ska ridas, hur ryttaren ska förbättra sin sits mm mm
och skulle jag lägga ut de 17 där hästen protesterar mot en hård hand, där hästen går med sänkt rygg , gapar och försöker slita upp huvudet, med händer på ett cykelstyre. skulle folk dömma ut ekipaget som troligtvis en travare med någon som inte kan rida o varför häststackarn har kandar.alla bilderna från ett o samma ridpass, där det som vanligt går upp och ner under träningen.

Personligen har jag lite svårt för att offentligt tala om hur illa något är pga stillbilder. tänk om fotografen missade att ta de där 10 talet kanonbilder?

:bow:
hallelujija å amen, äntligen nån som är på samma linje som mig. ska vi gifta oss?:banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar