M
Mahogney
Sv: Sågning :@
haha ja någon gång måste man få till de
haha ja någon gång måste man få till de
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TACK!!!!
halleluja moment!
jag blir så ledsen när jag ser folk bestraffa hästar för deras egna tillkorta kommanden. vilket det oftast handlar om
!
men snälla nån...
en skänkel utan en kropp och en tygel utan skänkel och en ridning utan hjärna är ju värdelöst! allt måste sitta ihop som en helhet. inte en chans att jag kan forma henne utan att få med bogarna och dom kommer jag endast åt genom att arbeta med framkroppen på henne. och hur gör jag det då? sätta bakbenen där dom ska vara genom min sits, hålla kvar med kroppen och fånga upp bogen med kroppen och tygel. lite svårt att förklara....
håller jag enbart stöd på ytter och inte håller emot på inner, blir det bara pannkaka av allt. detta är ingen lätt häst at rida, hon måste stöttas och uppmuntras i varje steg! och släpper jag skänkle eller kropp, så blir det bara en krökt nacke. och det vill jag inte ha.
.
detta du beskriver är något som kommer efter en längre tids träning. jag får vara glad om hon håller sig någorlunda rak i kroppen, utan att boga åt något håll.Inte med handen, utan med dina olika axelpositioner som du kan välja utifrån din förmåga att röra på dig och genom att välja vad du vill uppnå genom att flytta bogen. Mental kontakt eller fysisk kontakt eller både och?
Håller du emot med inner hand? Aj...! Aktivera inner bak med ditt inner sittben och se till att din yttertygel är ett stöd i formen, en ram för insidan.
Din häst ska inte behöva ridas i varje steg, behövs det har hon inget framåtdriv av sig själv, ingen egen naturlig balans och du bör hoppa av och jobba lite med tömträning tex.
Jag skulle bli glad om min häst stretade när hon hamnar bakom lod... för övrigt alla hästar jag rider kommer att rida m.m. borde streta bakom lod, för hur skönt kan de vara att klämma sina egan spottkörtlar för att de blir för trångt mellan ganascherna och halsen...
*knapplån*
Ok, jag har följt tråden och inte sagt så mycket men nu känner jag bara att jag måste få fråga en sak.
Ni som "korrigerar" med handen, hur kan ni vara så säkra på att det är hästen som behöver korrigeras? De allra flesta gånger en häst slår ifrån i formen gör den det på grund av en ryttares tillkortakommanden i sin ridning. Den gör det för att den är inaktiverad i sin bakdel. Låter det då vettigt att börja dra den i munnen? Borde man inte istället fråga sig vad man själv gjorde för fel ifrån början istället för att dölja det genom att göra ett fel till och bli hård i handen?
Jag tycker faktiskt inte heller att det är ok att visa en unghäst vägen till eftergift och/ eller koncentration genom att ta i en tygel i taget. Man lyckas lika bra genom små halvhalter i bägge tyglarna samtidigt och med sits/skänkelunderstöd och då har man gjort det utan att utsätta en ung häst för obehaget det medför när en ryttare drar bettet hit och dit i munnen.
Bara min åsikt.
Men då ställer jag frågan som jag ställt tidigare... VARFÖR väljer man att lägga hästen bakom lod? vad får man ut på de finns de något man verkligen vinenr på de alltså finns de en bra anledning till att göra de för att stärka hästen??!
(har inte läst tråden tidigare och nog missat inlägg)
Det är svårt för en ung häst (särskilt) som "handrids" att våga lita på ryttarens hand och därmed våga kliva på framåt. En sån häst kommer inte att våga/kunna arbeta framåt eftersom den hela tiden "bestraffas" när den försöker
Det kommer att ta tid för en annan ryttare innan hästen inser att den kan lita på handen och söka bettet och därmed våga kliva på när man begär det, utan att behöva gardera munnen med att streta eller krypa bakom.
Sen kanske mer okunniga ryttare till på köpet kommer att "korrigera" denna stackars häst med mer handridning om den har otur.......
Du rider utan hjälm....
Ja vilka skäl? jag vill jättegärna ha konkreta, för att för mig är de fortfarande helt obegripligt hu man avsiktligt rider hästen b akom lod
Ja o det vore ju skam
Jag tycker för övrigt att du blivit ganska sågad i denna tråden.
Jag kan med en gång säga att jag inte är någon expert på ridning, men jag har iaf sett Cilla rida och hon sågar INTE ner varken sin eller någon annans häst ( föutom min )
Jag har bara läst några svar på tal, men som det verkar på många så kan de rida sina hästar i form, på tygel, i lod, you name it utan att använda tygel. måtte vara duktiga ryttar o konstigt att vi inte sett er bland eliten....
Om det bara vore eliten som kan rida hästen i form, i lod, utan att ta ned den dit med handen, så hade jag om jag vore häst, bett om att få bli plastikopererad och förvandlad till huskatt istället. Tack och lov är ju basen bredare än så. För bas är det att kunna rida hästen i en ändamålsenlig form där den arbetas för att bygga upp muskler för att kunna göra det vi ber den om, nämligen att bära oss utan att ta alltför mycket stryk.
Vi får aldrig glömma att det faktiskt inte var hästen som knallade upp till oss en dag och sa: tjena bruden, kan inte du hoppa upp på min rygg, det verkar vara ballt att bära runt på en sån som dig.
Detta gör oss skyldiga att åtminstone försöka bli så pass duktiga som ryttare att vi inte tillfogar våra hästar skada när vi rider dem.