Sågning :@

Sv: Sågning :@

men snälla nån...
en skänkel utan en kropp och en tygel utan skänkel och en ridning utan hjärna är ju värdelöst! allt måste sitta ihop som en helhet. inte en chans att jag kan forma henne utan att få med bogarna och dom kommer jag endast åt genom att arbeta med framkroppen på henne. och hur gör jag det då? sätta bakbenen där dom ska vara genom min sits, hålla kvar med kroppen och fånga upp bogen med kroppen och tygel. lite svårt att förklara....

håller jag enbart stöd på ytter och inte håller emot på inner, blir det bara pannkaka av allt. detta är ingen lätt häst at rida, hon måste stöttas och uppmuntras i varje steg! och släpper jag skänkle eller kropp, så blir det bara en krökt nacke. och det vill jag inte ha.

.

Inte med handen, utan med dina olika axelpositioner som du kan välja utifrån din förmåga att röra på dig och genom att välja vad du vill uppnå genom att flytta bogen. Mental kontakt eller fysisk kontakt eller både och?

Håller du emot med inner hand? Aj...! Aktivera inner bak med ditt inner sittben och se till att din yttertygel är ett stöd i formen, en ram för insidan.

Din häst ska inte behöva ridas i varje steg, behövs det har hon inget framåtdriv av sig själv, ingen egen naturlig balans och du bör hoppa av och jobba lite med tömträning tex.

*Bara tips*

tömkörning är ingen ide för oss. hon är gammal travhäst, tycker det är lattjo att gå i tömmar men framför allt... jag kan inte. och har tyvärr ingen i närheten som kan lära mig.

Inte med handen, utan med dina olika axelpositioner som du kan välja utifrån din förmåga att röra på dig och genom att välja vad du vill uppnå genom att flytta bogen. Mental kontakt eller fysisk kontakt eller både och?
detta du beskriver är något som kommer efter en längre tids träning. jag får vara glad om hon håller sig någorlunda rak i kroppen, utan att boga åt något håll.

Håller du emot med inner hand? Aj...! Aktivera inner bak med ditt inner sittben och se till att din yttertygel är ett stöd i formen, en ram för insidan.

nope, det gör jag inte. eller jo, det gör jag. i höger varv. för att hon inte ska boga åt vänster. men då är även höger knä med och resten av kroppen. allt för att hon inte ska kunna boga och tvingas sträcka ut sin vänstersida.
ramas hon inte in på både inner och ytter får jag en häst som utan problem går 90* rakt åt sidan.
med bogen först givetvis. :rofl:

Din häst ska inte behöva ridas i varje steg, behövs det har hon inget framåtdriv av sig själv, ingen egen naturlig balans och du bör hoppa av och jobba lite med tömträning tex.

igen då, ingen tömkörning. hon har världens balans, så länge hon får bestämma sin egen form. en "härligt avslappnad" form, där man går och kikar på lite allt möjligt. :grin:
hon behöver inte drivas i varje steg, men ridas!
tror inte det finns många som bara kan sätta sin häst i en form och sedan åka runt och hästen håller sig kvar på eller söker sig till den formen själv.
hade jag inte gillat att rida, hade jag köpt en moped. på dom åker man. hästar rider man.

kl men ändå inte för det e lite samma blablabla

vad är det som gör att man överhuvudtaget börjar rida på ett visst sätt? varför lägger man sig till med olater?

Jag tror att många av oss lägger pannan i bekymrade veck när man tittar på lektionsverksamhet, varför får man inte lära sig att rida, utan man blir inte tillsagd när man sitter o smågnor i munnen på lektionshästen, tillslut blir smågnoendet sågande men det vet inte eleven själv om, man kallar det för att plocka med bettet, aktivera bettet, man bjuder hästen bettet som leksak, man spelar lite piano mfl söta omskrivningar.
man brukar ju säga att man ska kväva det onda i sin linda, men vad händer om det inte kvävs utan frodas?

( jag vill poängtera att jag vet att alla ridskolor inte aggerar så här, jag har sett bra ridskolor oxå)

när jag tillträdde min första svenska tjänst som ridlärare fick jag en chock skulle det vara så här många elever samtidigt, hur skulle jag kunna hinna med. och vad var det för hästmaterial ( där jag kommer ifrån är lektionshästarna mycket välutbildade, där har man devisen hästen och instruktören lär eleven)

jag slet som ett djur men han aldrig med, då tog ridskolechefen mig åt sidan o sa "så långe ingen åker av o ingen häst biter den andra i arslet så ska man vara nöjd" behöver jag säga att jag o hästen åkte därifrån omg!

Jag får ofta förfrågan av folk om jag vill träna demi dressyr, de beskriver oftast sina hästar som att de jobbar rätt med ryggen trampar under sig och går med schwung, och det jag sår är hästar i undertempo, med ihopknäckta nackar o benen i ett annat land, men har man bara dressyrsadel så är man dressyrnörd!

Ibland blir jag förvånad när jag hör/ läser om folk som har kommentarer om hur dålig den eller den elit rytaren är. hur kan kunskapen vara så stark i bland, och de ändå inte kan se sig själv med lite mera analyserande ögon.

jag hade en lektion för 2 veckor sedan då jag ber eleven om oom igne, Dra inte hästen i munnen. det gör jag inte jag har ingenting i handen. host fråga hästen om den delar din uppfattning sa jag tillslut när jag kände varför lyssnar människan inte.
tillslut fårjag henne att sluta dra hästen i munnen och plötsligt slappar hästen av o vågar arbeta, åh nu ser jag skillnaden säger hon, kortar tyglarna och lägger händerna utanför knäna. jag känner verkligen skillnaden.

Ja varför gör man på detta viset, kan det vara för att man har aldrig känt hur en häst som inte är riden på detta sättet är riden, att man är så van att rid hästar som går emot handen att man inte märker problemet.

Alla är vi barn i början och jag tror att det är här vi måste förändra i första hand, jag ser på tok för många lektionshästar som rakt inte är lämpade, lektionerna är ett slagsmål, som man beröms för sedan kan man allt o köper en egen häst.

Att bli medveten är det första steget. att inse vad gör jag som ger utfallet från hästen. är det jag eller hästen som gör fel när hästen konstrat. hur blevdet en konstring. allt för sällan ser man en analytiskfas hos ryttaren, utan man hör ett livat rytande o svisch av spön. ofta ser man devisen " beröm är när jag lättar foten ur arslet på hästen" även om folk inte uttalar den.

som instruktör kan man bara förmedla sina tankar och idder, man kan försöka inspirera, man kan påminna om ditt och datt.
men vi kan inte vilja åt någon annan.

När jag ändå analyeser varför kan jag inte sluta äta godis och skräpmat....

Jag tror att de är som med allt man gör, man hamnar i ett beteende mönster som måste brytas. Sen är de ju helt beroende på hur länge man ridit "fel" och i vilken grad man verkligen fått förklarat för sig att "fel är rätt"...
Många vill säkert lära sig men har långt till den punkten att de inser hur lång vägen igentligen är för de kanske inte förstår hur mycket "fel" där är, medan andra har insett hur illa de igentligen rider och vill verkligen göra skillnad.

Alla har vi brister i någonting men blir man bara medveten om VAD som är bristen i vilekn grad den är och på vilket sätt man kan ändra på den så är man på riktigt god väg

Jag skulle bli glad om min häst stretade när hon hamnar bakom lod... för övrigt alla hästar jag rider kommer att rida m.m. borde streta bakom lod, för hur skönt kan de vara att klämma sina egan spottkörtlar för att de blir för trångt mellan ganascherna och halsen...

Det blir inga spottkörtlar klämda för att du rider en aning bakom lod. Vad har du fått det ifrån? Kanske om du rider en bastant fjording:cool:

Naturligtvis kan en häst arbeta rätt fast den går en aning bakom lod. Som andra skrivit man ska kunna lägga hästen där man vill ha den, helt enkelt.

Men visst har du rätt i att man ska rida hästen fram tilll handen.

Men då ställer jag frågan som jag ställt tidigare... VARFÖR väljer man att lägga hästen bakom lod? vad får man ut på de finns de något man verkligen vinenr på de alltså finns de en bra anledning till att göra de för att stärka hästen??!

*knapplån*

Ok, jag har följt tråden och inte sagt så mycket men nu känner jag bara att jag måste få fråga en sak.

Ni som "korrigerar" med handen, hur kan ni vara så säkra på att det är hästen som behöver korrigeras? De allra flesta gånger en häst slår ifrån i formen gör den det på grund av en ryttares tillkortakommanden i sin ridning. Den gör det för att den är inaktiverad i sin bakdel. Låter det då vettigt att börja dra den i munnen? Borde man inte istället fråga sig vad man själv gjorde för fel ifrån början istället för att dölja det genom att göra ett fel till och bli hård i handen?

Jag tycker faktiskt inte heller att det är ok att visa en unghäst vägen till eftergift och/ eller koncentration genom att ta i en tygel i taget. Man lyckas lika bra genom små halvhalter i bägge tyglarna samtidigt och med sits/skänkelunderstöd och då har man gjort det utan att utsätta en ung häst för obehaget det medför när en ryttare drar bettet hit och dit i munnen.

Bara min åsikt.

:bow:

(har inte läst tråden tidigare och nog missat inlägg)

Det är svårt för en ung häst (särskilt) som "handrids" att våga lita på ryttarens hand och därmed våga kliva på framåt. En sån häst kommer inte att våga/kunna arbeta framåt eftersom den hela tiden "bestraffas" när den försöker:crazy:
Det kommer att ta tid för en annan ryttare innan hästen inser att den kan lita på handen och söka bettet och därmed våga kliva på när man begär det, utan att behöva gardera munnen med att streta eller krypa bakom.

Sen kanske mer okunniga ryttare till på köpet kommer att "korrigera" denna stackars häst med mer handridning om den har otur.......:cry:

Men då ställer jag frågan som jag ställt tidigare... VARFÖR väljer man att lägga hästen bakom lod? vad får man ut på de finns de något man verkligen vinenr på de alltså finns de en bra anledning till att göra de för att stärka hästen??!

Det kan finnas olika skäl till det. Bla att det är lättare för hästen i vissa lägen.

Delvis KL*
De handlar ju alltid om ödmjukhet...
Kan man inse att de jag som ryttare som har gjort fel är man en god ryttare... för kan man tänka så och utnyttjar de kan man rida vilken häst som helst rätt...

Ja vilka skäl? jag vill jättegärna ha konkreta, för att för mig är de fortfarande helt obegripligt hu man avsiktligt rider hästen b akom lod

:bow:

(har inte läst tråden tidigare och nog missat inlägg)

Det är svårt för en ung häst (särskilt) som "handrids" att våga lita på ryttarens hand och därmed våga kliva på framåt. En sån häst kommer inte att våga/kunna arbeta framåt eftersom den hela tiden "bestraffas" när den försöker:crazy:
Det kommer att ta tid för en annan ryttare innan hästen inser att den kan lita på handen och söka bettet och därmed våga kliva på när man begär det, utan att behöva gardera munnen med att streta eller krypa bakom.

Sen kanske mer okunniga ryttare till på köpet kommer att "korrigera" denna stackars häst med mer handridning om den har otur.......:cry:

Exakt. Hur många hästar går det inte omkring i landet som har fått epitetet "seg" pga ryttares oförmåga att främja bjudning i första hand. Sedan undrar jag varför många är så nojiga med att en ung häst tittar upp och tappar fokus för några sekunder. Vad spelar det för roll? Låt den titta, rid framåt och engagera tillbaks fokus på dig genom att variera ridningen, inte genom att med handen direkt ta ner den igen. Det tar några sekunder extra och är värt år i slutändan genom en hållbar häst som engagerats bakifrån, inte framifrån.

Ja o det vore ju skam:D

Jag tycker för övrigt att du blivit ganska sågad i denna tråden.
Jag kan med en gång säga att jag inte är någon expert på ridning, men jag har iaf sett Cilla rida och hon sågar INTE ner varken sin eller någon annans häst ( föutom min :angel:)

Jag har bara läst några svar på tal, men som det verkar på många så kan de rida sina hästar i form, på tygel, i lod, you name it utan att använda tygel. måtte vara duktiga ryttar o konstigt att vi inte sett er bland eliten....;)

Ja vilka skäl? jag vill jättegärna ha konkreta, för att för mig är de fortfarande helt obegripligt hu man avsiktligt rider hästen b akom lod

kan ju bara skriva varför jag rider min häst på de sättet ibland, framförallt när jag värmer upp hästen.

jag tycker att hästen kommer upp och arbetar med rygg och bakben bättre, man får en rundare form och hästen arbetar på rätt med rätt muskler och kommer fram till handen.

jag rider inte hästen så under träningen, utan under uppvärmningen och nervärmningen när hästen ska stretcha ut överlinjen och komma ner i formen, givetvis också låg och lång form men jag tycker att de är så lätt att hästen hamnar på bogarna i den formen så den rider jag inte i mycket.

sen måste jag fråga eftersom du inte tycker att hästen kan arbeta rätt och inte vara framme vid handen på de sättet när den går bakom lod.

tycker du att denna hästen är avknäppt och inte är riden fram till handen och inte arbetar på rätt med rygg och bakben?

http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H/Hannover, Martina/Position/WarmUpWelt.jpg

jag förstår inte heller varför har du fått för dej att hästen inte kan arbeta på de sättet? varför kan inte hästen anatomiskt arbeta i den formen och komma upp med manken? vad är de som hindrar?

sen jag började rida min häst på de sättet så har min häst fått så mycket bättre rörelser, hästen tar ut steget och kommer verkligen upp med manken och de är bra tryck i honom.

Senast ändrad av en moderator:

Ja o det vore ju skam:D

Jag tycker för övrigt att du blivit ganska sågad i denna tråden.
Jag kan med en gång säga att jag inte är någon expert på ridning, men jag har iaf sett Cilla rida och hon sågar INTE ner varken sin eller någon annans häst ( föutom min :angel:)

Jag har bara läst några svar på tal, men som det verkar på många så kan de rida sina hästar i form, på tygel, i lod, you name it utan att använda tygel. måtte vara duktiga ryttar o konstigt att vi inte sett er bland eliten....;)

Om det bara vore eliten som kan rida hästen i form, i lod, utan att ta ned den dit med handen, så hade jag om jag vore häst, bett om att få bli plastikopererad och förvandlad till huskatt istället. Tack och lov är ju basen bredare än så. För bas är det att kunna rida hästen i en ändamålsenlig form där den arbetas för att bygga upp muskler för att kunna göra det vi ber den om, nämligen att bära oss utan att ta alltför mycket stryk.

Vi får aldrig glömma att det faktiskt inte var hästen som knallade upp till oss en dag och sa: tjena bruden, kan inte du hoppa upp på min rygg, det verkar vara ballt att bära runt på en sån som dig.
Detta gör oss skyldiga att åtminstone försöka bli så pass duktiga som ryttare att vi inte tillfogar våra hästar skada när vi rider dem.

Om det bara vore eliten som kan rida hästen i form, i lod, utan att ta ned den dit med handen, så hade jag om jag vore häst, bett om att få bli plastikopererad och förvandlad till huskatt istället. Tack och lov är ju basen bredare än så. För bas är det att kunna rida hästen i en ändamålsenlig form där den arbetas för att bygga upp muskler för att kunna göra det vi ber den om, nämligen att bära oss utan att ta alltför mycket stryk.

Vi får aldrig glömma att det faktiskt inte var hästen som knallade upp till oss en dag och sa: tjena bruden, kan inte du hoppa upp på min rygg, det verkar vara ballt att bära runt på en sån som dig.
Detta gör oss skyldiga att åtminstone försöka bli så pass duktiga som ryttare att vi inte tillfogar våra hästar skada när vi rider dem.

Så varför rida med träns o bett över huvet taget?
Jag tror att många missuppfattar varandra.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar