Sågning :@

Sv: Sågning :@

Tja jag kan inte svara varför andra rider, men själv gör jag det för att det är något av det underbaraste som finns.:bump:

Synd bara att alla häst människor missförstår varandra hela tiden och att vi ständigt måsta kritisera varandra hela tiden.

Tja jag kan inte svara varför andra rider, men själv gör jag det för att det är något av det underbaraste som finns.:bump:

Synd bara att alla häst människor missförstår varandra hela tiden och att vi ständigt måsta kritisera varandra hela tiden.

Håller med om det, det är underbart och med det kommer ansvar att försöka se till att det blir, om än kanske inte underbart, så åtminstone ok för hästen.

Håller även med om att det kan bli missförstånd människor emellan, det kan det alltid bli. Däremot kan man välja att se det hela som kritik eller försök till hjälp. Nu har jag som instruktör till 99.9% kvinnliga ryttare och är det något som jag har lärt mig om tjejer är det att vi är ganska bra på att ge kritik, sämre på att ta den.

Ja det kan jag till fullo hålla med om.
Självklart försöker jag göra det så bra som möjligt för min häst under ridturerna, men fel gör vi alla..... jag har aldrig sagt att jag är felfri, men det vore ju en dröm...:D

tömkörning är ingen ide för oss. hon är gammal travhäst, tycker det är lattjo att gå i tömmar men framför allt... jag kan inte. och har tyvärr ingen i närheten som kan lära mig.

detta du beskriver är något som kommer efter en längre tids träning. jag får vara glad om hon håller sig någorlunda rak i kroppen, utan att boga åt något håll.

nope, det gör jag inte. eller jo, det gör jag. i höger varv. för att hon inte ska boga åt vänster. men då är även höger knä med och resten av kroppen. allt för att hon inte ska kunna boga och tvingas sträcka ut sin vänstersida.
ramas hon inte in på både inner och ytter får jag en häst som utan problem går 90* rakt åt sidan.
med bogen först givetvis. :rofl:

igen då, ingen tömkörning. hon har världens balans, så länge hon får bestämma sin egen form. en "härligt avslappnad" form, där man går och kikar på lite allt möjligt. :grin:
hon behöver inte drivas i varje steg, men ridas!
tror inte det finns många som bara kan sätta sin häst i en form och sedan åka runt och hästen håller sig kvar på eller söker sig till den formen själv.
hade jag inte gillat att rida, hade jag köpt en moped. på dom åker man. hästar rider man.

Tycker jag känner igen mig i det du skriver. Jag har också en häst som lätt skulle göra tvärvändningar inåt eller utåt om man inte hållar kroppsdelarna på plats, som måste "ridas" hela tiden för att få tillräckligt med hjälp, annars blir det varken styrbart eller reglerbart tempo till slut. Men tack vare en ridstrategi liknande den C_L skrev så blir det bättre och bättre, räcker med många små halvhalter och påminnelser när något är på väg åt fel håll - inte konstant stöd, ram eller drivning.

Känns som att ni pratar om varandra - "hjälp" och "rida" kan betyda väldigt olika saker. För mig kan ju t ex denna större "hjälp" till hästen bestå i att krama pyttehalvhalter på innertygeln för att sätta takten och hindra innerbogen att falla in tills hästen känns stadig i sin ram utan något som håller kvar, ett par vältimade pet med skänkeln när det behövs m.m. Inte att man ger hästen stöd i hjälperna för att gå kvar.
Smaken är som baken!

Tycker jag känner igen mig i det du skriver. Jag har också en häst som lätt skulle göra tvärvändningar inåt eller utåt om man inte hållar kroppsdelarna på plats, som måste "ridas" hela tiden för att få tillräckligt med hjälp, annars blir det varken styrbart eller reglerbart tempo till slut. Men tack vare en ridstrategi liknande den C_L skrev så blir det bättre och bättre, räcker med många små halvhalter och påminnelser när något är på väg åt fel håll - inte konstant stöd, ram eller drivning.

Känns som att ni pratar om varandra - "hjälp" och "rida" kan betyda väldigt olika saker. För mig kan ju t ex denna större "hjälp" till hästen bestå i att krama pyttehalvhalter på innertygeln för att sätta takten och hindra innerbogen att falla in tills hästen känns stadig i sin ram utan något som håller kvar, ett par vältimade pet med skänkeln när det behövs m.m. Inte att man ger hästen stöd i hjälperna för att gå kvar.
Smaken är som baken!

Tack Totola!!

:bow:

Min kompis sågar på sin häst och jag frågade vad hon gjorde, jag var inte så erfaren då, och då sa hon typ att han gick i form men det såg mer som ut som om han hade ont. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga till henne för att hon inte ska bli så arg på mig.. :/

Jag håller inte riktigt med alla i det här forumet , men jag vet ju att olika hästar är olika att rida..

Det första är väl egentligen att man inte ska röra händerna fram och tillbaka eller nedanför manken? Jag tillåter inget sånt på min ponny . Det ska vara ett stadigt stöd i handen och kanske att man rör lite på fingrarna så att bettet inte blir stumt .

Bjudningen ska också finnas där och hästen ska gå på ordentligt framåt , annars är det ingen idé att ens försöka rida hästen 'i form'. Upptäckte idag hur lite jag vanligtvis borde rida med handen då pållen idag när jag red i grimma och grimskaft (det är inte bra , jag vet ) började gå i en låg form . Jag vet inte riktigt hur det gick till , men det funkar ju inte att dra in hästen :)

Jag tycker varken man ska såga eller röra handen växelvis fram och tillbaka . Måste man det är något som sagt fel , ridning är inte enbart händer , man kan ju prova att exempelvis lösgöra hästen lite mer då .

Min ponny är jättemjuk och fin när jag rider dressyr , har nästan utbildat helt själv och han blir aldrig riden med hård hand eller sånt . Vi är långt ifrån felfria , men att på ett mjukt sätt få en ponny som inte är riden så länge att jobba i form och använda ryggen utan att behöva tvinga/bända tycker jag är en god bit på väg :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar