Sågning :@

Sv: Sågning :@

I Princip alla vet att sågning är illa... MEn vissa tar till de som en enkelutväg för att få hästen att böja på nacken, för de blir ju enklare än att sitta på rumpan och arbeta in bakbenen...
Sen att man lätt "Luggar" hästen ( sågning fast med små nätta rörelser) gör någon kanske för att hästen ligger på och vill inte ta en halvhalt då får man fram en liiiiiten rörelse på betet för att den ska uppfatta att man ber den om något... men som sagt de är en annan sak än sågning

Man brukar se tydligt på hästar som är "sågade" de går hjärna som Moraklockor med huvudet vilken ryttare de än är så rider...

Jag håller med :D I vissa fall är sågnig faktiskt rätt men oftast inte alltid.

Jag har hört uttrycket sågning många gånger men tror du att du kan förklara lite if jag har fattat fel? Jag har fått för mig att det är när man är väldigt hård i ahnden men du kanske kan förklara mer exakt :)

Att såga en häst är enligt mig endast tillåtet när hästen har olaten att bita fast bettet och dra och inte lyssna på sin ryttare.

Om en häst drar så hjälper de icke att såga utan de enda som hjälper är att släppa helt ena tygeln och tokdra i den andre så man får halsen böjd för då kan inte en häst springa frammåt utan den är tvungen att gå in på en volt!

Den som sågar en häst för att få hästen till att kröka på nacken ska nog ta lite mer ridlektioner på ridskolan!

Sen att jag sett på många ridskolor från läktaren at sågning inte kommenteras utan används av eleverna friskt vissa gånger utan tillsägelse

Senast ändrad av en moderator:

Ja nu är de ju inte jag som rider på ridskolorna runt om i sverige utan jag sa at jag sett från läktaren :p

oki, men då sågar jag nog.
eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.

att kalla det sågning så fort man rör på händerna eller kommunicerar med hästen via tyglar är FEL!

sågar gör man när man med stoooooora tygeltag drar hästen huvud från sidan till sida och på det sättet tvingar ner den.

men jag tycker faktiskt inte alls att det det är fel att göra detta. för att få hästen att ta ett trycka från skänkel eller tygel, måste man ju lära den. om hästen inte reagerar på en skänkel kan man lägga på ett spö för att förstärka. samma med tygel. hästan ska ge efter och mjukt följa med tygels tag. ett ganska bra sät att lära dom det är att "dra" huvudet från sida till sida, för att få med hästen.

min häst går nästan alltid bakom lod när jag rider henne. men hon går en bra form ändå. med tanke på att hon inte är tränad i dressyr mer än 4 månader, så kan jag inte kräva mer av henne.
och vet ni.
för att få henne och helt acceptera bett och tygels inverkan och få henne att sänka nacken (och därmer höja upp ryggen) fick vi till en början (vad ni vill kalla) "såga" ner henne i en halt. alltså ta växelvis i höger och vänster tygel för att få med henne neråt.
det räckte med en gång, sen kunde jag övergå till att bara röra fingrar.

så sluta dra alla över en km och försök att se varför det eventuellt förekommer sågning.

Att du använder accepterandet som en orsak är lite fel. Lyssnar inte hästen till mina skänklar till exempel bankar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och smågnugga. Samma med handen; tar hästen inte en förhållning eller går emot handen ruskar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och småsåga eller tjyvhålla.

Behöver man småsåga eller röra i bettet hela tiden har man på tok för dålig framåtbjudning i hästen och dålig form överlag. Satsa istället på att få fram hästen, jobba den och få den motiverad istället för att röra i bettet hela tiden. Handen (som alla andra delar på ryttaren) ska hållas stilla som belöning när hästen gör rätt.

Jag tycker inte någonting som du räknade upp legitimerar sågning. Det som gör det är om hästen sticker eller drar iväg från sin ryttare, då måste man ta i för att försöka få kontroll på hästen. Inte om man ska skola den. Jag skulle inte direkt stolt skriva ut de du skrev nu på ett forum eftersom det är dålig ridning.

Jag har hört uttrycket sågning många gånger men tror du att du kan förklara lite if jag har fattat fel? Jag har fått för mig att det är när man är väldigt hård i ahnden men du kanske kan förklara mer exakt :)

Här kommer en förklaring:

När en ryttare sågar, så drar den metodiskt i vardera tygel, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Ungefär som när man sågar i trä osv. När en ryttare sätter igång med att såga, så knycker hästen på nacken för att komma undan trycket. Detta ser personen som vackert eller snyggt, och blir beroende av att såga ner hästen. Man brukar också kalla detta att hästen går "bakom hand", alltså att den inte går i riktig form utan bara knycker på nacken. Riktig form märker man som ryttare bäst, när hästen får mer framåtbjudning och samlar sig lättare.

När jag red på ridskola för en massa år sen fick vi lära oss av dåvarande stallchefen att när man ska rida hästen på tygeln ska man "plocka" med handen, alltså röra bettet fram och tillbaka, precis som när man sågar. Märkligt nog har denne herre varit tillridare i Flyinge :crazy:
Så fort vi bytte ridlärare var det många som slutade, det blev för svårt att få beröm för fin form på lektionerna antar jag. Den som sågade, eller "plockade", och gick på med skänklarna fick snällt sitta av och traska tillbaka till stallet. Lite hårt kanske, men det hade effekt!

Att du använder accepterandet som en orsak är lite fel. Lyssnar inte hästen till mina skänklar till exempel bankar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och smågnugga. Samma med handen; tar hästen inte en förhållning eller går emot handen ruskar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och småsåga eller tjyvhålla.

istället för att banka till med skänkel lägger jag på ett spö. inte slår, petar. min häst är otroligt känslig för spö, så det funkar bättre för oss att göra så, istället för att smågnugga eller banka.

Behöver man småsåga eller röra i bettet hela tiden har man på tok för dålig framåtbjudning i hästen och dålig form överlag. Satsa istället på att få fram hästen, jobba den och få den motiverad istället för att röra i bettet hela tiden. Handen (som alla andra delar på ryttaren) ska hållas stilla som belöning när hästen gör rätt.

sitter inte jag och påminner henne om att vi ska göra något, alltså talar med henne genom bettet, glömmer hon att vi jobbar och börjar syssla med annat. titta på omgivningen tex. ho0n är såpass ny inom detta, så hon kan inte riktigt ta den belöningen 100% än. givetvis slutar jag att röra på fingrarna när hon gör som jag vill, alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort! :grin:

Jag tycker inte någonting som du räknade upp legitimerar sågning. Det som gör det är om hästen sticker eller drar iväg från sin ryttare, då måste man ta i för att försöka få kontroll på hästen. Inte om man ska skola den. Jag skulle inte direkt stolt skriva ut de du skrev nu på ett forum eftersom det är dålig ridning.

jag trodde jag fick fram att det är skillnad på att såga och kommunicera? jag tycker inte heller att det är oki att sitta och såga ner hästen, utom när det behövs. ibland måste man säga till på skarpen. (din bankande skänkel) när hästen inte lyssnar. men igen... det är skillnad på att såga och att jobba med att hästen ska ge efter.

tack vare att jag har lärt min hästa att gå undan för trycket, var det inte heller några problem för mig att få ner henne på enbart nosgrimma och tyglar igår när jag red barbacka. (lite småsår här och var, försöker att undvika träns då.)

jag rider för instruktör varannan vecka och hästen tycker det är kul att jobba. öronen bak hela tiden och lyssnar på vad jag säger. det är sällan jag behöver ta i tygel nu, för att hon ska lyssna eller flytta sig undan skänkel. i slutet av passen går hon till och med på halvlösa tyglar och jobbar på fint i en lång, låg form, vilket är precis vad jag vill att hon ska göra. att gå därnere med huvudet ska vara bekvämt och det är något jag vill att hon ska tycka om. till en början tyckte hon att det var riktigt jobbigt och det var en del jobb innan hon orkade slappna av riktigt jobba.

och bara för att klargöra...
har jag korta tyglar och hästen "på tygel" jobbar jag även med formen. fri form - fria tyglar - då får hon gå som hon vill huvudet och titta sig runt.

på vilket sätt tycker du detta skule vara fel?

Jag svarar utifrån det du har skrivit i båda inläggen eftersom jag kommer hänvisa litegrann.

eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.

Det är just här jag menar att du har för dålig bjudning i hästen. Man ska inte behöva röra på bettet hela tiden för att hästen inte ska streta. Även om den då ger efter i munnen innebär inte det att den slappnar av och går i en bra form.

sågar gör man när man med stoooooora tygeltag drar hästen huvud från sidan till sida och på det sättet tvingar ner den.

men jag tycker faktiskt inte alls att det det är fel att göra detta. för att få hästen att ta ett trycka från skänkel eller tygel, måste man ju lära den. om hästen inte reagerar på en skänkel kan man lägga på ett spö för att förstärka. samma med tygel. hästan ska ge efter och mjukt följa med tygels tag. ett ganska bra sät att lära dom det är att "dra" huvudet från sida till sida, för att få med hästen.

Sågar gör man när man växelvis rör i vänster och höger tygel. Det behöver inte alls vara stora tag, så länge man rör händerna fram o tillbaka i olika takt är det sågning.

Så du tycker inte det är fel att tvinga hästen (med råstyrka) att böja på huvudet? Jag kan också röra på bettet när hästen inte lyssnar, men det är inte ett konstant sågande. Lyssnar inte hästen på förhållningar har den inte nog med frammåtbjudning och stretar för mycket på frambenen. Egentligen är då handen fel att använda eftersom hästen ska framåt. Dock kan en korrigering med handen samtidigt som en korrigering med handen få hästen att ta i lite mer.

för att få henne och helt acceptera bett och tygels inverkan och få henne att sänka nacken (och därmer höja upp ryggen) fick vi till en början (vad ni vill kalla) "såga" ner henne i en halt. alltså ta växelvis i höger och vänster tygel för att få med henne neråt.

så sluta dra alla över en km och försök att se varför det eventuellt förekommer sågning.

Det var just det här jag reagerade mest på. Att hästen sänker nacken betyder inte alls att den får med ryggen. För att höja ryggen måste den få med hela kroppen. Det får den inte genom en hand som sågar huvudet nedåt.

Klart att det bara räckte med en gång, hade det gjort för mig också. Hästen lär sig att stå med huvudet nedåt = ingen sågning och att stå med huvudet uppåt = obehag i munnen.

istället för att banka till med skänkel lägger jag på ett spö. inte slår, petar. min häst är otroligt känslig för spö, så det funkar bättre för oss att göra så, istället för att smågnugga eller banka.

Banka är lite fel ord. Mer en knackning eftersom jag mest rider med sitsen och vikten annars.

sitter inte jag och påminner henne om att vi ska göra något, alltså talar med henne genom bettet, glömmer hon att vi jobbar och börjar syssla med annat. titta på omgivningen tex. ho0n är såpass ny inom detta, så hon kan inte riktigt ta den belöningen 100% än. givetvis slutar jag att röra på fingrarna när hon gör som jag vill, alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort! :grin:

Du behöver inte smirka åt mig.

Alla hästar kan ta kommunikationen tygeltag - reaktion - eftergift hur unga de än är. Det är ju så man lär hästarna och får dem att uppleva ridningen som positiv.

Nu har jag i och för sig inte sett din häst eller vet hur hon är att rida men att såga är liksom aldrig motiverat. Enligt mig är det den lata eller okunnigas utväg.

jag trodde jag fick fram att det är skillnad på att såga och kommunicera? jag tycker inte heller att det är oki att sitta och såga ner hästen, utom när det behövs. ibland måste man säga till på skarpen. (din bankande skänkel) när hästen inte lyssnar. men igen... det är skillnad på att såga och att jobba med att hästen ska ge efter.

Du kommunicerar ju genom att såga? Det säger du ju själv?

Jag tycker, till skillnad från dig, att en häst inte behövs sågas ned om den har bra framåtbjudning, en ryttare som erbjuder ett bra stöd och jobbar i en bra form för stunden.

Skillnaden mellan min skänkel och din hand är att jag inte sitter och bankar hela tiden. Hade jag behövt banka mig igenom ett helt ridpass eftersom "hästen fort glömmer" hade jag tagit mig en allvarlig funderare på vad jag gör för fel. När jag knackar med skänkeln är det ingen bestraffning utan en förstärkning. Det är ingen ridskolespark jag pratar om.

tack vare att jag har lärt min hästa att gå undan för trycket, var det inte heller några problem för mig att få ner henne på enbart nosgrimma och tyglar igår när jag red barbacka. (lite småsår här och var, försöker att undvika träns då.)

jag rider för instruktör varannan vecka och hästen tycker det är kul att jobba. öronen bak hela tiden och lyssnar på vad jag säger. det är sällan jag behöver ta i tygel nu, för att hon ska lyssna eller flytta sig undan skänkel. i slutet av passen går hon till och med på halvlösa tyglar och jobbar på fint i en lång, låg form, vilket är precis vad jag vill att hon ska göra. att gå därnere med huvudet ska vara bekvämt och det är något jag vill att hon ska tycka om. till en början tyckte hon att det var riktigt jobbigt och det var en del jobb innan hon orkade slappna av riktigt jobba.

Men du motsäger ju dig själv? Först säger du att du sitter och sågar i hästen hela tiden eftersom hon höjer huvudet annars och är oskolad. Sen säger du att det är sällan du sågar, endast som korrigering? :confused:

och bara för att klargöra...
har jag korta tyglar och hästen "på tygel" jobbar jag även med formen. fri form - fria tyglar - då får hon gå som hon vill huvudet och titta sig runt.

på vilket sätt tycker du detta skule vara fel?

På tygeln är ett begrepp jag inte tycker om att använda eftersom det är missvisande. Nåväl, det lever ju kvar.

Jag tycker att din syn på ridning verkar vara felaktig genom att du förespråkar sågning på en oskolad häst. Eller på hästar överhuvudtaget.

Jag kanske bara missförstod dig och vad du menade, men du säger ju själv att du sågar för att kommunicera med hästen så?

Dessutom förstår jag inte varför du ens tog upp din häst i den här tråden om du inte ens tycker att du sågar. Någonting måste ha varit träffande, annars hade du inte räknat er hit. Om du inte tycker du hör hit, varför skriver du då att "så sluta dra alla över en km och försök att se varför det eventuellt förekommer sågning."?

Du har aldrig tänkt till över VARFÖr din häst inte accepterat din hand?
Du kanske varit för hård i den och när du hlt bryskt sågat så har den inte haft så mycket till allternativ än att lägga sig bakom lod...
Jag tycker du har gjort helt fel enligt hur jag har lärt mig

Och de som är medvetna om det och fortsätter ändå anser nog att dom gör helt rätt och tänker inte ändra på sig. I alla fall i mitt stall. Där heter det tyvärr att "sätta hästen på plats" eller "placera" genom att bara handrida. Ryck, slit, fram och tillbaka... you name it.
[/QUOTE]

Tyvärr är det ju så att alla inte vill lära sig rida. De kommer vi inte åt. Synd att deras hästar är de som får ta smällen.

att kalla det sågning så fort man rör på händerna eller kommunicerar med hästen via tyglar är FEL!

min häst går nästan alltid bakom lod när jag rider henne. men hon går en bra form ändå. med tanke på att hon inte är tränad i dressyr mer än 4 månader, så kan jag inte kräva mer av henne.
och vet ni.

Nu bara måste jag fråga..du skriver att hästen måste lära sig att följa med tygeltagen och mjukt ge efter, ett bra sätt är att lära dem genom att "dra" huvudet från sida till sida. Vad exakt är det du lär din häst då? Enligt min erfarenhet är det inte svårt att få hästen att ge efter genom att dra i en tygel. Den måste liksom förböja sig då, inget du varken behöver eller framförallt vill lära en häst. Det gör den så bra ändå. Men jag kanske missförstår ditt syfte?

Jag tror att Cilla vill nog hålla hästen sysselsatt så den itne kan hitta på bus medan hon rider...MEn en häst som är riden 4månader FÅR hitta på bus, min häst är nu 7 år och jag har ridit den sen den blev insutten i princip och att sitta och lugga hade bara gjort att den blivit helt död och förstörd i munnen medan jag nu har en häst som accepterar min hand och mina halv halter UTAN att "lugga"/Såga/plocka med fingrarna... Dessutom hittar hon sin form "med huvudet" utan att jag sågar... Men som sagt de är ju tydligen lättare att såga "ner" hästen än att rida ordentligt Bakifrån och fram till handen

:pOkej, nu har man läst vad som är såga, och varför man inte ska göra så å si.
Men hur får man hästen att arbete med benen undersig så hästen får rätt form? ska man sitta och vänta tills den börjar arbeta av sig sj?:confused: Jag blev väldigt fundersam, inte för att jag själv sågar hästen i mun för att få den gå i rätt form! Inte vad jag vet av i jallafall..
Kanske ett väldigt flumsigt inlägg, men jag hoppas att ni kan läsa ochförstå vad jag menar med det hela

ojdå... nu blev det lite invecklat.. ska försöka reda ut. :)

Jag tror att Cilla vill nog hålla hästen sysselsatt så den itne kan hitta på bus medan hon rider...MEn en häst som är riden 4månader FÅR hitta på bus

hästen är 13 år, men bara dressyrtränad i ca 4 månader. men riden i ca 10 år. grejen är den att om jag inte påminner henne ibland om att hon ska koncentrera sig, glömmer hon vad vi gör, börjar gå mot bettet, höjer huvudet och blir stretig i största allmänhet.

eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen
det där var ironiskt skrivet. för enligt er sitter jag väl och sågar, men enligt mig pratar jag och korrigerar hästens huvud och ställning i nacken. (i den mån det går)

Nu bara måste jag fråga..du skriver att hästen måste lära sig att följa med tygeltagen och mjukt ge efter, ett bra sätt är att lära dem genom att "dra" huvudet från sida till sida. Vad exakt är det du lär din häst då?
det enda jag vill lära henne när jag gör så är att stå still och följa med i huvudet och slappna av i halsen. jag driver alltså inte på nått sätt, utan bara sitter still och ber henne böja på halsen. detta är inget jag gör när vi går, då måste bogen med och inte bara halsen.

Du har aldrig tänkt till över VARFÖr din häst inte accepterat din hand?
Du kanske varit för hård i den och när du hlt bryskt sågat så har den inte haft så mycket till allternativ än att lägga sig bakom lod...
Jag tycker du har gjort helt fel enligt hur jag har lärt mig
hon accepterar min hand mycket väl, men hon är gammal travhäst och är byggd och tränad för att gå på trav. därför hade vi problem med att få ner huvudet på henne. och jag har aldrig bryskt såga ner henne, som ni tror.
det är just detta jag menar.
vad vi har gjort är att visa henne en bra grundställning, en ställning som hon ska vara i när hon arbetar.
tro nu inte att det har varit så lättvindigt som att ta ner henne "på tygel" (som just är när hästen sänker nacken, men skiter i resten av kroppen) och sen tro att det är bra!
varje sekund av ett ridpass, får jag sitta och verkligen rida henne. blir jag passiv, tappar hon formen och går tillbaka till det hon tycker är en bra och bekväm ställning, dvs travställning. i det läget är det bara att ta en förhållning på ytter och driva och hon kom tillbaka igen.

så länge man rör händerna fram o tillbaka i olika takt är det sågning.
gör
jag inte.
jag försöker i den mån det går att hålla stilla händer och bara korrigera med ytter, men som sagt. ibland glömmer hon bort vad hon gör....

alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort!

Du behöver inte smirka åt mig.

var absolut inte menat till dig, utan till hästen!!! :D

Men du motsäger ju dig själv? Först säger du att du sitter och sågar i hästen hela tiden eftersom hon höjer huvudet annars och är oskolad. Sen säger du att det är sällan du sågar, endast som korrigering?

var kanske lite otydlig, sitter INTE och såger hela tiden, hästen går INTE upp med huvudet, men ibland, när jag ber henne göra något som är väldigt jobbig, förvänd sluta tex, måste jag hålla i henne, annars smiter hon undan på alla sätt hon kan komma på! en dam med ganske bestämmda åsikter, men inte dummare än att hon fattar. och det är inte så att jag sitter och jättesliter i munnen på henne, men låga, breda händer som håller ett stenhårt grepp förekommer. för att hon ska vilja gå med huvudet i en låg form, för att det är bekvämare där.

Att hästen sänker nacken betyder inte alls att den får med ryggen. För att höja ryggen måste den få med hela kroppen. Det får den inte genom en hand som sågar huvudet nedåt.
sänker den nacken, sträcker den automatiskt ut ryggen lite och därmed höjer den en aning. en låg form, lång form är det jag eftersöker. och det gör jag inte genom att bara sänka huvudet på henne. jag visar henne vart jag vill att hon ska ha sitt huvud, sen rider jag fram till bettet och får därmed med mig hela hästen. när tiden kommer och hon blir stablire och starkare i sin form kommer vi att komma upp i en högre form, men där är vi inte på låååånga vägar!!!

Skillnaden mellan min skänkel och din hand är att jag inte sitter och bankar hela tiden. Hade jag behövt banka mig igenom ett helt ridpass eftersom "hästen fort glömmer" hade jag tagit mig en allvarlig funderare på vad jag gör för fel. När jag knackar med skänkeln är det ingen bestraffning utan en förstärkning. Det är ingen ridskolespark jag pratar om.
visa gärna vart jag har skrivit att jag sitter och pillar med bettet hela tiden?

ja, hon stretar om jag hela tiden håller handen still. hur många av dom som rider dressyr håller handen blickstill under ett helt pass? tygel och bett är ett sätt att kommunicera med hästen och alla strävar väl efter att hästen ska bli så känslig som möjligt, precis som med skänkel eller vikt?
den levande handen är med i halvhalter, övergångar, i allt jag gör, eftersom jag vill ha en häst som bär sig själv och inte lägger sig i bettet!

och igen då, jag sågar inte ner hästen för att få henne i form. jag visar henne bara vart hon ska jobba och tar upp henne därifrån.

*pust* det var jobbigt... :devil:

hoppas ni förstår nu!

Låter märkligt att kunna vinna en dressyrtävling genom att såga ner huvudet på hästen och 'sticka' den med sporrarna genom programmet.

Antingen var domaren full eller så har du missförstått, alt behöver glasögon.

men du att vinna en dressyrtävling med nedsågad häst är INTE ovanligt alla domare dömer efter hästens krök på nacken nuförtiden men skiter i om bakbenen hänger 2 km efter

Låter märkligt att kunna vinna en dressyrtävling genom att såga ner huvudet på hästen och 'sticka' den med sporrarna genom programmet.

Antingen var domaren full eller så har du missförstått, alt behöver glasögon.

Nix, jag vet bl a ett ekipage (tävlar inte själv så jag "känner" och ser inte så många ekipage IRL, men detta har jag alltså kunnat följa och t o m ridit samma häst direkt efter en dressyrritt) som brukat få bra procent och placeringar upp till LA med dels en häst som går spänt, alldeles för kort i halsen och ryttare som ffa på framridningen sågar/har väldigt mycket i handen/rider väldigt mycket med sporrar. Hästen går snyggt och har snyggt steg, är välskolad och kan utföra rörelserna bra. Därför får den bra poäng.
Men jag själv tycker såklart det vore roligare att se samma ekipage med mjukare hjälper och mer avspänt + ärligare form och skulle gärna se att domarna drog ner poängen rejält på allmänt intryck.

TS:
Skulle tro att det i första hand handlar om okunskap. Vet man inget bättre sätt så kör man på det man själv tror är rätt. Så det allra bästa tror jag vore om ridlärare är tokstränga på att aldrig "belöna" handridning eller att manuellt få hästen kröka på nacken, och i samma veva försöker lära in ett alternativ. Folk vill ju få sina hästar gå snyggt och bra, många har ambitioner och vill kunna komma ut och tävla. På något sätt lär de ju försöka ta sig dit, på egen hand om ingen visar dom en snällare väg.

Jag har förståelse för att det är lätt att hamna i såg-träsket men hoppas att det för de allra flesta bara är ett kort stadie i ryttarens utveckling och att man hittar bättre metoder och slutar lägga så hög prio på nack-kröket.

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄