Sv: Sågning :@
ojdå... nu blev det lite invecklat.. ska försöka reda ut.
Jag tror att Cilla vill nog hålla hästen sysselsatt så den itne kan hitta på bus medan hon rider...MEn en häst som är riden 4månader FÅR hitta på bus
hästen är 13 år, men bara dressyrtränad i ca 4 månader. men riden i ca 10 år. grejen är den att om jag inte påminner henne ibland om att hon ska koncentrera sig, glömmer hon vad vi gör, börjar gå mot bettet, höjer huvudet och blir stretig i största allmänhet.
oki, men då sågar jag nog.
eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen
det där var ironiskt skrivet. för enligt er sitter jag väl och sågar, men enligt mig pratar jag och korrigerar hästens huvud och ställning i nacken. (i den mån det går)
Nu bara måste jag fråga..du skriver att hästen måste lära sig att följa med tygeltagen och mjukt ge efter, ett bra sätt är att lära dem genom att "dra" huvudet från sida till sida. Vad exakt är det du lär din häst då?
det enda jag vill lära henne när jag gör så är att stå still och följa med i huvudet och slappna av i halsen. jag driver alltså inte på nått sätt, utan bara sitter still och ber henne böja på halsen. detta är inget jag gör när vi går, då måste bogen med och inte bara halsen.
Du har aldrig tänkt till över VARFÖr din häst inte accepterat din hand?
Du kanske varit för hård i den och när du hlt bryskt sågat så har den inte haft så mycket till allternativ än att lägga sig bakom lod...
Jag tycker du har gjort helt fel enligt hur jag har lärt mig
hon accepterar min hand mycket väl, men hon är gammal travhäst och är byggd och tränad för att gå på trav. därför hade vi problem med att få ner huvudet på henne. och jag har aldrig bryskt såga ner henne, som ni tror.
det är just detta jag menar.
vad vi har gjort är att visa henne en bra grundställning, en ställning som hon ska vara i när hon arbetar.
tro nu inte att det har varit så lättvindigt som att ta ner henne "på tygel" (som just är när hästen sänker nacken, men skiter i resten av kroppen) och sen tro att det är bra!
varje sekund av ett ridpass, får jag sitta och verkligen rida henne. blir jag passiv, tappar hon formen och går tillbaka till det hon tycker är en bra och bekväm ställning, dvs travställning. i det läget är det bara att ta en förhållning på ytter och driva och hon kom tillbaka igen.
så länge man rör händerna fram o tillbaka i olika takt är det sågning.
gör
jag inte.
jag försöker i den mån det går att hålla stilla händer och bara korrigera med ytter, men som sagt. ibland glömmer hon bort vad hon gör....
alltså tar bettet fint och lyssnar på mig, men hon glömmer fort!
Du behöver inte smirka åt mig.
var absolut inte menat till dig, utan till hästen!!!
Men du motsäger ju dig själv? Först säger du att du sitter och sågar i hästen hela tiden eftersom hon höjer huvudet annars och är oskolad. Sen säger du att det är sällan du sågar, endast som korrigering?
var kanske lite otydlig, sitter INTE och såger hela tiden, hästen går INTE upp med huvudet, men ibland, när jag ber henne göra något som är väldigt jobbig, förvänd sluta tex, måste jag hålla i henne, annars smiter hon undan på alla sätt hon kan komma på! en dam med ganske bestämmda åsikter, men inte dummare än att hon fattar. och det är inte så att jag sitter och jättesliter i munnen på henne, men låga, breda händer som håller ett stenhårt grepp förekommer. för att hon ska vilja gå med huvudet i en låg form, för att det är bekvämare där.
Att hästen sänker nacken betyder inte alls att den får med ryggen. För att höja ryggen måste den få med hela kroppen. Det får den inte genom en hand som sågar huvudet nedåt.
sänker den nacken, sträcker den automatiskt ut ryggen lite och därmed höjer den en aning. en låg form, lång form är det jag eftersöker. och det gör jag inte genom att bara sänka huvudet på henne. jag visar henne vart jag vill att hon ska ha sitt huvud, sen rider jag fram till bettet och får därmed med mig hela hästen. när tiden kommer och hon blir stablire och starkare i sin form kommer vi att komma upp i en högre form, men där är vi inte på låååånga vägar!!!
Skillnaden mellan min skänkel och din hand är att jag inte sitter och bankar hela tiden. Hade jag behövt banka mig igenom ett helt ridpass eftersom "hästen fort glömmer" hade jag tagit mig en allvarlig funderare på vad jag gör för fel. När jag knackar med skänkeln är det ingen bestraffning utan en förstärkning. Det är ingen ridskolespark jag pratar om.
visa gärna vart jag har skrivit att jag sitter och pillar med bettet hela tiden?
oki, men då sågar jag nog.
eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.
ja, hon stretar
om jag hela tiden håller handen still. hur många av dom som rider dressyr håller handen blickstill under ett helt pass? tygel och bett är ett sätt att kommunicera med hästen och alla strävar väl efter att hästen ska bli så känslig som möjligt, precis som med skänkel eller vikt?
den levande handen är med i halvhalter, övergångar, i allt jag gör, eftersom jag vill ha en häst som bär sig själv och inte lägger sig i bettet!
och igen då, jag sågar inte ner hästen för att få henne i form. jag visar henne bara vart hon ska jobba och tar upp henne därifrån.
*pust* det var jobbigt...
hoppas ni förstår nu!