Sågning :@

Sv: Sågning :@

Jag tycker de finns bättre sätt än att "joffla" en massa med händerna...
Och eftersom du mest slår emot allt vi säger så är de ju ingen ide att man försöker än en gång

Jag har lite saker att säga om din ridning med handen...

Hästar är känsligare i munnen än du är. Tänk att du har ett bett i munnen. Du vill att din häst ska koncentrera sig på arbetet. När koncentrerar du dig bäst, när du får utrymme att jobba ifred eller om nån konstant sitter och pickar dig på axeln och säger "gör såhär"? Jag har väldigt svårt att se att upprepad rörelse i munnen kan göra så hästen kommer ihåg bakben och rygg bättre.

Jag försöker alltid sätta mig in så gott det går i hur det känns för hästen att bli riden. Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader. Om hästen inte frivilligt lägger sig i en bra form och stannar där kan det bero på många olika saker. Tex kanske du tappar sitsen och gör det omöjligt för hästen att behålla formen. Du kanske råkade ta för mycket i munnen och hästen tappar formen av den anledningen. Hästen kanske inte är musklad nog för att gå stadigt i den form du ber om.

Om din häst inte orkar bära sig i form, stärk den då så den orkar istället för att bråka med den i onödan. Ja, jag anser att det är att bråka att "säga till på skarpen" för att hästen tappar formen.

Du skriver att du Ber din häst att böja i halsen vid stillastående. Har hästen nåt annat val än att böja? För om den inte har det anser jag inte att du har bett, då har du krävt att hästen böjer halsen. Vad händer annars? Hårda tygeltag.

Som jag ser det så är ingen ryttare perfekt, det går nästan aldrig att vara säker på att hästens "fel" inte egentligen kommer från ryttaren. Av den anledningen tycker jag att man alltid måste ge hästen en chans att ha åsikter om träningen, dvs tala om när nåt inte stämmer. Tex genom att kasta upp huvudet. Annars blir relationen bara en diktatur och i slutändan kommer varken häst eller ryttare vara lyckliga.

En levande hand för mig är inte en hand som lever ett eget liv, utan en hand som följer varje rörelse hästens mun gör. Då kan man få riktig kontakt via tyglarna och använda millimetersmå kramningar som enda hand-kommunikation.

Om du trycker ihop hästen med skänkeln och rumpan så kommer den ihop sig bakifrån och fram.
När hästen böjerbakben och trampar dom under sig så höjer den nacken själv för att de är fullkomligt narutligt anatomiskt för en häst om man arbetar den rätt...

Jag har lite saker att säga om din ridning med handen...

Hästar är känsligare i munnen än du är. Tänk att du har ett bett i munnen. Du vill att din häst ska koncentrera sig på arbetet. När koncentrerar du dig bäst, när du får utrymme att jobba ifred eller om nån konstant sitter och pickar dig på axeln och säger "gör såhär"? Jag har väldigt svårt att se att upprepad rörelse i munnen kan göra så hästen kommer ihåg bakben och rygg bättre.

Jag försöker alltid sätta mig in så gott det går i hur det känns för hästen att bli riden. Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader. Om hästen inte frivilligt lägger sig i en bra form och stannar där kan det bero på många olika saker. Tex kanske du tappar sitsen och gör det omöjligt för hästen att behålla formen. Du kanske råkade ta för mycket i munnen och hästen tappar formen av den anledningen. Hästen kanske inte är musklad nog för att gå stadigt i den form du ber om.

Om din häst inte orkar bära sig i form, stärk den då så den orkar istället för att bråka med den i onödan. Ja, jag anser att det är att bråka att "säga till på skarpen" för att hästen tappar formen.

Du skriver att du Ber din häst att böja i halsen vid stillastående. Har hästen nåt annat val än att böja? För om den inte har det anser jag inte att du har bett, då har du krävt att hästen böjer halsen. Vad händer annars? Hårda tygeltag.

Som jag ser det så är ingen ryttare perfekt, det går nästan aldrig att vara säker på att hästens "fel" inte egentligen kommer från ryttaren. Av den anledningen tycker jag att man alltid måste ge hästen en chans att ha åsikter om träningen, dvs tala om när nåt inte stämmer. Tex genom att kasta upp huvudet. Annars blir relationen bara en diktatur och i slutändan kommer varken häst eller ryttare vara lyckliga.

En levande hand för mig är inte en hand som lever ett eget liv, utan en hand som följer varje rörelse hästens mun gör. Då kan man få riktig kontakt via tyglarna och använda millimetersmå kramningar som enda hand-kommunikation.
:bow: :bow:

h ryttare som ffa på framridningen sågar/har väldigt mycket i handen/rider väldigt mycket med sporrar.

Detta förekommer i höga klasser på framridningen också... Bara på Globens dressyr framridning till Küren blev jag mörkrädd på riktigt... (hehe sorry för OT )

*kl*
Vad kallas det om man "tar och ger" med innerhanden men håller ett stadigt stöd på ytter? Det är inte sågning hoppas jag.

Där har du inte den motoriska "vänset-höger-vänster-höger"
Där får du ju inte "pendel" effekten på huvudet på hästen

Fast varför tar man och ger på Inner?!

Senast ändrad av en moderator:

Att du använder accepterandet som en orsak är lite fel. Lyssnar inte hästen till mina skänklar till exempel bankar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och smågnugga. Samma med handen; tar hästen inte en förhållning eller går emot handen ruskar jag till en gång ordentligt istället för att sitta och småsåga eller tjyvhålla.

Exakt!!:bow: Gör precis likadant:bow:

skulel vara intressant att se bilder på era hästar när ni rider faktiskt

Håller med:)
Visst kan ju vara svårt att se på en bild om nån sågar.
Men man kan ju se om hästen jobbar genom hela kroppen eller om bara nacken är böjd.
Det finns ju så otroligt många som bara fokuserar på nacken "/

Ja tycker de skulel vara kul att se hur hästen jobabr igenom kroppen och hur avslappnad den är

Ja tycker de skulel vara kul att se hur hästen jobabr igenom kroppen och hur avslappnad den är

8) det är ett litet problem med min häst som jag rider med hackamore och hackamore är ju känt för att dra ihop hästen men han går och kröker på nacken även med bett (han är bara 10ggr segare eftersom han inte gillar bettet)

men folk TROR alltid att han går i form när han går så med huvudet utan att jag gör nånting

men arbetar jag med honom så lix. sjunger han ihop och slppnar av och ser helt annorlunda ut än när han bara går med krökt nacke (vilket tydligen är helt normalt för honom eftersom han går så jämt)

Jag kan lägga ut 2 bilde rpå mig och min häst tagna vid olika tillfällen så kan ni få se skillnaden 8)

1: (ignorera min hand försöker på honom o böja/ställa sig inför ett hörn vilket inte är det lättaste med hacket ^^,)

msj91u.jpg

2: (ignorera dålig kvalité och hinderstödet! :o och han är aningens utåtställd)

16kxb7o.jpg

Vilken bild ser han bäst ut på? :)

Där har du inte den motoriska "vänset-höger-vänster-höger"
Där får du ju inte "pendel" effekten på huvudet på hästen

Fast varför tar man och ger på Inner?!

Jag har använt mig av det då min medryttarhäst gärna vill gå ställd utåt med huvudet på volten i ett visst varv. Då rekommenderade min tränare mig att göra så.

oki, men då sågar jag nog.
eftersom jag rör högerfingrar-vänsterfingrar-höger-vänster och håller en levande hand mot hästen. gör jag inte det stretar hon emot och jag bara sitter och drar i henne.

.

så sa en tränare jag red för att jag skulle göra jag ba :eek: :confused: efter 2 ggr så slutade jag hos henne :devil:

Tycker han går bäst på den andra, han ser mer rund ut över ryggen och mer avslappnad.

En bild på mig och min medryttarhäst:
dressyr21mars.jpg

Mitt tips är att hål kvar stöd på yttertygeln och pressa ditt innerben så du formar hästen samtidigt som du INTE spänner ytterskinka (ja rumpan:p )... Då får du en bättre ridning, pluss att din ridning inte ligger i handen utan i skänkel och säte fram till handen :)

Jag tycker andra bilden är bättre, då han säker sig lite mer neråt, men han har inte sså jättebra bakbensarbete utan jag skulle vilaj ha mer böjning i has och knä :) (tryck ihop honom med ben och säte A la Kaviartub :) )

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar