Jag har lite saker att säga om din ridning med handen...
Hästar är känsligare i munnen än du är. Tänk att du har ett bett i munnen. Du vill att din häst ska koncentrera sig på arbetet. När koncentrerar du dig bäst, när du får utrymme att jobba ifred eller om nån konstant sitter och pickar dig på axeln och säger "gör såhär"? Jag har väldigt svårt att se att upprepad rörelse i munnen kan göra så hästen kommer ihåg bakben och rygg bättre.
Jag försöker alltid sätta mig in så gott det går i hur det känns för hästen att bli riden. Är du hundra procent säker på att den formen du lägger hästen i är den bästa för den hästen att arbeta i? Om den vore det och du red på rätt sätt, skulle inte hästen ganska snart lägga sig där frivilligt? Speciellt om den är tränad i fyra månader. Om hästen inte frivilligt lägger sig i en bra form och stannar där kan det bero på många olika saker. Tex kanske du tappar sitsen och gör det omöjligt för hästen att behålla formen. Du kanske råkade ta för mycket i munnen och hästen tappar formen av den anledningen. Hästen kanske inte är musklad nog för att gå stadigt i den form du ber om.
Om din häst inte orkar bära sig i form, stärk den då så den orkar istället för att bråka med den i onödan. Ja, jag anser att det är att bråka att "säga till på skarpen" för att hästen tappar formen.
Du skriver att du Ber din häst att böja i halsen vid stillastående. Har hästen nåt annat val än att böja? För om den inte har det anser jag inte att du har bett, då har du krävt att hästen böjer halsen. Vad händer annars? Hårda tygeltag.
Som jag ser det så är ingen ryttare perfekt, det går nästan aldrig att vara säker på att hästens "fel" inte egentligen kommer från ryttaren. Av den anledningen tycker jag att man alltid måste ge hästen en chans att ha åsikter om träningen, dvs tala om när nåt inte stämmer. Tex genom att kasta upp huvudet. Annars blir relationen bara en diktatur och i slutändan kommer varken häst eller ryttare vara lyckliga.
En levande hand för mig är inte en hand som lever ett eget liv, utan en hand som följer varje rörelse hästens mun gör. Då kan man få riktig kontakt via tyglarna och använda millimetersmå kramningar som enda hand-kommunikation.