Säga till annans hund

I

isse

För ett par dagar sen skulle jag och min familj åka och hämta två små kattungar hos en "uppfödare". När vi ringer på dörren och hon öppnar så kommer det en liten cavalier flygande mot oss och ska börja hoppa och skälla. Min mamma som är allergisk och dessutom lite hundrädd tyckte inte att det var kul när den hoppade på henne. det hela slutade med att hunden hoppade på min syster som tappade transport buren på golvet (inga katter i) och då säger ägaren till hunden att gå ut i köket.
Men i sånna lägen, hur mycket våga man säga till någon annans hund?
Jag blir så :devil: förbannad på folk som inte kan kontrollera sina hundar.
Samma sak om man är ute och det kommer en lös springande hund och hoppar och ska "pussas".
Var även hemma hos en kompis som är vuxen som har två stora hundar och när man kommer in på tomten så kommer båda hundaran i full fart och ska hoppa.
Man vill ju inte bli osams med kompisen men samtidigt så måste hon ju fatta att det inte är okej att hundaran beter sig på det viset.

Sv: Säga till annans hund

Jag tycker att det är självklart att man får knuffa undan hunden och säga till den att sluta om den går på en.

Fast det ska man inte ens behöva göra tycker jag, för det är ägaren som ska se till att hunden inte är ouppfostrad.

Ja du...om du bara visste vad folk är puckade ibland.

En gång bjöd jag hem en kvinna på middag. Hon hade med sig sin Cocker. Den hoppade, studsade, skällde, pinkade och stod på bakbenen när vi år och slicakde på bordet. Jag sa åt henne att
"säger inte DU till hunden - gör jag det".
-Nej sa hon...det gör du INTE. Och inte jag heller :o

En gemensam vän vi har har en Ridgeback - ett stort as.
Han går och stryker sig längs benen, trycker sig mellan benen (barnen flyger framstupa), han tar mat från bordet, från barnens händer, kissar på mattorna (markerar mot min tik), stämplar med frambenen osv. Husse säger aldrig till honom. Då gjorde jag det (Röt till namnet) och han sa till mig: Ge dig! Låt han vara!
Vaaaaa????
Då ska du veta att han åt upp minsta pojkens godis från handen...

En hästbekant hade en tik som VARJE gång han såg min son på 3 år stämplade honom på axlarna så han FLÖG bakåt. Jag sa åt henne att koppla hunden på våran gård, då sa hon att jag åxå skulle koppla min - annars vägrade hon...Öhhh? Visst skrev jag VÅRAN gård?

Man måste sätta gräns på vad hunden får göra mot MIG som person. Man ska givetvis inte uppfostra andras hundar, men hoppar den på MIG sätter jag upp ett knä. Hoppar den på MITT barn - säger jag till.
Dom kan alltid ha sin hund kopplad om den inte har pli på den.

En del människor SKA inte ha hund. Så är det bara.

Li

En av mina hundar är väldigt skällig när det kommer folk, och den andra är väldit ivrig och hoppar.
Och det utsätter jag inte mina gäster för!

Däremot har jag mina närmaste vänner att träna på.:devil: Självklart med deras medgivande.

Skulle du sätta ett knä i magen på min hund - då skulle då flyga ut fortare än kvickt.
Får jag örfila din unge om jag tycker han stör i affären?

Jag låter inte folk hälsa på honom, om de inte är införstådda med att han kan hoppa. Då tycker folk att man är sur och otrevlig och att det är "så syyynd om hunden som inte får hälsa".

Men hur kul är det att komma hem till någon som har en hund som bara flyger på en och inte ger sig, ska man bara stå där då och le??:crazy:

Det är inte alltid så klyftigt att dra i ett knä i magen på en främmande hund, den kanske är dräktig, den kanske biter ifrån sig osv.

Men det enda raka är ju att säga ifrån till hundägaren. Man ska inte behöva bli påhoppad om man inte vill.

Jag tycker inte man säger åt andras hundar ALLS däremot ska man säga till HUNDÄGAREN.

Men alltså..

Om man blir påflugen på joggingrundan, ska man inte säga till hunden då?
Klart fan jag gör iaf..
Jag säger till den på skarpen.

Sen kan jag ta ett snack med ägaren men jag vill inte ha en hund över mig.

Om min hund mot all förmodan skulle ta sig lös och jaga människor på det viset så skulle de få säga till honom.

Man behöver ju inte slå ihjäl den, men SJÄLVKLART säga ifrån så som behövs.

Skulle du sätta ett knä i magen på min hund - då skulle då flyga ut fortare än kvickt.
Får jag örfila din unge om jag tycker han stör i affären?

Jag låter inte folk hälsa på honom, om de inte är införstådda med att han kan hoppa. Då tycker folk att man är sur och otrevlig och att det är "så syyynd om hunden som inte får hälsa".

Självklart skulle jag inte bjuda upp tex din hund till hälsning om du förvarnat, men om den av sig själv hoppar och uppför sig allmänt illa, och du som ägare inte går in och hjälper till, så tycker jag den som blir utsatt har rätt att säga ifrån. Det handlar inte om att vilja uppfostra någon annans hund, utan om att freda sig själv, och att hävda sin personliga sfär.

okej men vi säger så här då, du kommer i dina nya fina (vita) linnebyxor och hunden hoppar på dig med skitiga tassar, då skulle jag bli skit förbannad och ryta till hunden och säga till ägaren.

Men om ägaren liksom bara står där och inte säger till hunden, då är det väl klart att man får ryta ifrån. Jag känner så här att mig hoppar man inte på.

Jag kan ju vara livrädd för hundar eller allergisk!

Självklart skulle jag inte bjuda upp tex din hund till hälsning om du förvarnat, men om den av sig själv hoppar och uppför sig allmänt illa, och du som ägare inte går in och hjälper till, så tycker jag den som blir utsatt har rätt att säga ifrån. Det handlar inte om att vilja uppfostra någon annans hund, utan om att freda sig själv, och att hävda sin personliga sfär.

Det är därför man säger till ÄGAREN!
Hur många gånger behöver jag skriva det?

okej men vi säger så här då, du kommer i dina nya fina (vita) linnebyxor och hunden hoppar på dig med skitiga tassar, då skulle jag bli skit förbannad och ryta till hunden och säga till ägaren.

Men om ägaren liksom bara står där och inte säger till hunden, då är det väl klart att man får ryta ifrån. Jag känner så här att mig hoppar man inte på.

Jag kan ju vara livrädd för hundar eller allergisk!

Jag har min hund instängd när jag får besök, tills jag har kollat av att det är oki att han går ut. Det tycker jag är självklart. Just för att jag HAR allergiska och livrädda i familjen

Jag tycker det är en självklarhet att säga ifrån till hunden.

Så kanske den lär sig lite om man gör det också.
Den kanske välter en ömtålig person eller ett barn.

Om min Leonberger skulle hoppa på ett barn (pussgalen som hon är) skulle barnet bli mos. :eek:
SJÄLVKLART får man säga till!

Hur svårt är det att fråga ägaren, om den nu inte inser det själv "kan du vara snäll och stänga in hunden?".

Jag tycker det är en självklarhet att säga ifrån till hunden.

Så kanske den lär sig lite om man gör det också.
Den kanske välter en ömtålig person eller ett barn.

Om min Leonberger skulle hoppa på ett barn (pussgalen som hon är) skulle barnet bli mos. :eek:
SJÄLVKLART får man säga till!

Jag kan säga till min hund, men jag säger inte till andras utan lov. Förstår du skillnaden?

Ja på sätt och vis.

Men om en hund hoppar på mig säger jag ifrån hursom, och det får andra gärna göra till mina hundar också.
Jag ropar på ägaren också, om hunden inte kliver av mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar