Sv: Sadellistan 2.0
Om hästen har hålor vid manken kan du prova ut en sadel med fårskinnspad, så det fuinns plats för hästen att bredda sig.
Om sadeln är för takformad för hästens rygg så kommer hästen inte bli rundare över ryggen heller utan den kommer inte kunna jobba korrekt. Man ska inte heller bara gå efter hur musklerna ser ut för tillfället utan man måste kolla på hur hästen är byggd. En muskelfattig (och därav lite takformad) men grov häst kan mycket väl behöva en riktigt platt sadel (med fårskinnspad under) så att hästen ska kunna muskla sig korrekt. Så du måste tänka på det när du provar en sadel.
Jag tycker inte du ska fortsätta med Tekna på din häst, tro mig, det finns flera sadlar som kommer ligga tio gånger bättre! Köper du en Tekna tror jag det finns en överhängande risk att hästen har spänningar och div problem med ryggen om ett halvår/år. Att hästen kändes bra kan som Pommery skrev bero på att Teknan kändes bättre än din förra sadel men det behöve inte betyda att den ligger bra. Teknan låg riktigt illa på din häst och du bör absolut inte rida i den.
Prova Passier annars, de är också lätta att få tag på. T.ex. en Optimum dressyr/hopp.
Om hästen har rejäla hålor vid manken (och man inte vill ha fårskinnspad) kan man på flera kvalitetsmärken (däribland Passier, Black Country, Albion osv) beställa en sadel med bossor som kan fyllas ut mer framtill (och man behöver inte använda en fårskinnspad för att fylla ut). Kallas för wither gussets. Det finns mängder med potentiella lösningar för den typen av rygg bara du provar rätt typ av märken. Kieffer är billigare och kan ligga bra, men på en Passier så finns det mer spelutrymme om vi säger så och en Passier kan du nog få att ligga perfekt.