Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är definitivt för smal, men frågan är om den blir för böjd i en bredare bom. Jag är rädd för det... Har du en 36a i närheten som du kan prova? Ev en 37 med fårskinnspad under.
När jag pratar om rund/takformad/platt rygg så menar jag baktill. Dvs om du står vid hästens rumpa och kollar fram mot manken så har ryggen en viss rundning beroende på kroppsbyggnad och muskler. De flesta hästar är runda över ryggen, vissa är spolformade i kroppen, vissa är platta som en dörr medan vissa hbl/fbl är väldigt smäckra och muskelfattiga och därmed takformade över ryggen.
När jag pratar om svängd/rak/överbyggd så menar jag hur hästens rygg ser ut från sidan och därmed hur böjningen på bommen ska vara.
Har du någon bild på hur hästen ser ut? Frieser brukar vara breda, relativt raka i ryggen under arbete men ha väldigt stora bogblad som är placerade långt bak, och det brukar vara svårt att hitta en sadel med ortspetsarna tillräckligt långt bak som ger tillräcklig bogfrihet och som inte glider fram. I och med att hästen är under inridning behöver du ju inte hitta en sadel som ligger perfekt men det är ju bra om sadeln ligger hyfsat still och följer ryggen ok.