Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

knapp

Skrev här för ett litet tag sen och fick bra tips, la dock sadelletningen tillfälligt på hyllan pga tentor och sådär.
Nu befinner vi oss i en stad över sommaren med en mycket bra ridsportsbutik, de kan fixa sadlar av många olika märken och är väldigt samarbetsvilliga gällande breda bomvidder. :)

Har dock dragit en slutsats som begränsar mitt sökande något. Jag måste verkligen satsa på mig själv också, och jag måste ha en sadel med smalare midja. Får hemskt ont i höften annars. Hoppsadel är det alltså som efterfrågas, rak, viddmässigt ungefär som en Esperanza 36. Ska försöka mäta vinkeln ordentligt med lite ståltråd! Skulle vara hemskt tacksam för lite tips :bow: börjar få liiite koll på sadlar men vilka som har breda/smala midjor vet jag inte alls... I affären blev jag t.ex. tipsad om Clic men då tänkte jag inte på midjan, provsatt inte heller just då. De hade inget inne i rätt bomvidd men kan som sagt ta in åt mig.

Vad tror ni om en Globus Clic 17" bomvidd 34? Teknan jag har nu är 17" bomvidd 33 om ni vill jämföra. Mig säger det ingenting :p

Har möjlighet att ta hem och prova en sån nämligen!

Ja jag skulle med tippa på att det inte blir så bra men visst, testa kan jag ju. Sist paddade jag upp min wintec så jag satt tre meter ovanför honom men insåg rätt kvickt att det var första och sista gången ;) nu promenerar vi istället och rider barbacka när vi har sällskap med oss.

Nu är Teknan såld :D Till en superbra köpare dessutom. Idag ska jag försöka hinna iväg och hämta nya sadlar att prova, bland annat clicen om den finns kvar. Återkommer med bilder :)

KL

Nya bilder med prestigen. Det jag upplever är: Sadeln är för smal, ev för böjd? Jag som ryttare hamnar i "bakvikt" Något jag ser som positivt på denna häst! Dock betyder det inte att jag tycker att denna sadel passar. Hamnar även i stolssits något. Men kan bero på att ajg rider mest dressyr och inte är så van vid hoppsadlar.

Ignorera foppatofflorna och mjukbyxorna;) Var inte meningen jag skulle ridit henne igår.

resize-of-cimg9162_155918723.jpg

resize-of-cimg9163_155918770.jpg

resize-of-cimg9164_155918925.jpg

resize-of-cimg9195_155919131.jpg

resize-of-cimg9197_155919278.jpg

resize-of-cimg9198_155919364.jpg

resize-of-cimg9190_155914281.jpg

De flesta sadlar idag har smala midjor, det blir lättare om du skriver några sadlar som du trivs i så kanske jag kan tipsa om liknande.

Antar att du menar Clic dressyr, för Clic hopp har en helt annan passform....
Nej det spelar ingen roll att den är 17,5, din häst har nog tillräckligt lång rygg för den med.
Jag vet inte riktigt hur bomvidden är i förhållande till Teknan, men bomvidd 34 är normal mot vid och din häst ser inte så bred ut så det kan nog vara en bra början. Tänk på att äldre Globus är bredare än de nya (från typ 2008 eller nåt sånt)så provar du en äldre och den är för bred kan en nyare 34 passa bättre.

Den är definitivt för smal, men frågan är om den blir för böjd i en bredare bom. Jag är rädd för det... Har du en 36a i närheten som du kan prova? Ev en 37 med fårskinnspad under.

Den är definitivt för smal, men frågan är om den blir för böjd i en bredare bom. Jag är rädd för det... Har du en 36a i närheten som du kan prova? Ev en 37 med fårskinnspad under.

Ev har jag detta. Vet en som har både en hopp och dressyr prestige. Ska se om jag kan få låna dem! Är också rädd att den blir för böjd med vidare vidd

Okej, skönt att höra. :) På honom har jag inte haft så många sadlar. Trivdes när vi provred Esperanzan, samt i min Wintec CC som jag hade till fullblodet. Stör mig faktiskt på att Esperanzan glappade för den var så skön och passade mina korta ben, men funderar på om de kan skilja mycket mellan olika exemplar? Dvs om det är värt att prova en igen.

Förutom den så tipsade du om M&N samt Albion till honom. Tänkte fara till affärn i veckan och se om de har nån, vi pratade inte om de märkena sist jag var där. Det fanns en begagnad bred sak inne också, minns ej märke, som jag kan prova. Kli kli i fingrarna, får se vilken dag jag har tid med detta! Väldigt tacksam för din hjälp. :) De är ju duktiga i affären men också hemskt intresserade av att sälja, så det blir ju inte direkt opartiskt.

kl

ÄNTLIGEN har jag kommit ihåg att fota ryggen på grabben.. Har missat det varenda jäkla gång.. Nåja... *host* Lyckades manövrera honom att stå på den plattaste biten av stallbacken så han inte ska se ut att vara överbyggd till månen även om han är ganska hög i rumpan av sig själv.

Hoppas bilderna duger någotsånär iaf. Främst dressyr eller allround jag söker, men om en hoppsadel är sista utvägen så får det väl vara hänt då.

Foto0246_small.jpg

Foto0250_small.jpg

Foto0247_small.jpg

Foto0248_small.jpg

Foto0253_small.jpg

Foto0256_small.jpg

När jag pratar om rund/takformad/platt rygg så menar jag baktill. Dvs om du står vid hästens rumpa och kollar fram mot manken så har ryggen en viss rundning beroende på kroppsbyggnad och muskler. De flesta hästar är runda över ryggen, vissa är spolformade i kroppen, vissa är platta som en dörr medan vissa hbl/fbl är väldigt smäckra och muskelfattiga och därmed takformade över ryggen.

När jag pratar om svängd/rak/överbyggd så menar jag hur hästens rygg ser ut från sidan och därmed hur böjningen på bommen ska vara.

Har du någon bild på hur hästen ser ut? Frieser brukar vara breda, relativt raka i ryggen under arbete men ha väldigt stora bogblad som är placerade långt bak, och det brukar vara svårt att hitta en sadel med ortspetsarna tillräckligt långt bak som ger tillräcklig bogfrihet och som inte glider fram. I och med att hästen är under inridning behöver du ju inte hitta en sadel som ligger perfekt men det är ju bra om sadeln ligger hyfsat still och följer ryggen ok.

Jag ska fota några bilder och lägga upp så fort jag kan på hans rygg. :) Tack för svaret.

Nu har jag provat två olika sadlar. Först ut är Globus Clic bomvidd 34 och 17".

Stallet009k.jpg

Stallet014k.jpg

Stallet013k.jpg

Stallet012k.jpg

Stallet052k.jpg

Stallet010k.jpg

Senast ändrad:

Har du bilder på sadeln under arbete? Min ponny ändrar sig rejält och i stallgången ligger sadeln i kraftigt bakvikt, men i jämn balans vid arbete.

Utifrån bilderna tycker jag att sadeln ser ut att ligga i bakvikt. Den kan vara för smal och inte kommer ner eller så sluttar din häst upp mer än sadeln mot länden. Har du bild bakifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar