Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Kan inte ändra förgående och såg nu att nya bilder kommit.

Crincle tycker jag ligger bättre, eller snarare i mer jämn balans och ser ut att följa ryggen bättre än Clicen, men även denna tycker jag ser för smal ut. Bossorna tycker jag ser för takformade ut, kan vara bilden som luras.

Glömde! Nu ligger det en bild uppe på sadeln bakifrån :)

Red aldrig i den, får inte sätta i stigläder i sadlarna men visst jag jag skritta runt lite och be någon ta kort.

Nu är ju inte jag nåt proffs, men jag tycker båda ser ut att vara för smala, dock nr 2 lite bättre.

DK: globus Clic till min? Hur är de i sitsstorlekarna? Guldaskig, får jag vara så ofin och fråga vad du har för byxstorlek? Tänkte jämföra lite med din bild med dig i clicen

Edit: såg nu att pommery sagt samma sak, men jaja :p

Klart du får vara ofin :D De där är det nog 36 eller 38 på :) Ibland kan jag behöva 40 men det är sällan, beror liksom på märket. 38 är det jag använder mest.

Till dig och Pommey: Tror ni det är någon idé att jag provar någon av sadlarna i en vidare bomvidd? Är det 36 som gäller då i Globus?

Stallet003.jpg

Crincle tycker jag ligger bättre, eller snarare i mer jämn balans och ser ut att följa ryggen bättre än Clicen, men även denna tycker jag ser för smal ut. Bossorna tycker jag ser för takformade ut, kan vara bilden som luras.

Ser ni att sadeln är felsydd!? Det var inte jag utan en kompis som observerade detta. Sömmarna sitter ju inte symmetriskt och därför blir ju bossorna olika.

Eller hur :crazy: Jag lär ju säga till om det när jag lämnar tillbaka dem. Frågan är vilken av sidorna som är rätt?

Ser ni att sadeln är felsydd!? Det var inte jag utan en kompis som observerade detta. Sömmarna sitter ju inte symmetriskt och därför blir ju bossorna olika.

Oj, ja verkligen! Reagerade på det jag med, men trodde det var bilden som lurades, dvs fotad i sne vinkel. Nu när jag tittade lite närmare på den syns det tydligt hur snesydd den är. :crazy: Risken med att köpa billigare sadlar... :mad:

Eller hur :crazy: Jag lär ju säga till om det när jag lämnar tillbaka dem. Frågan är vilken av sidorna som är rätt?

Höger ser ut att vara den korrekta, för om du tittar på dne vänstra är sömmen något förskjuten jämfört med den högra. Jag misstänker att de ska sitta som på den högra bossan. Bra man är på att förklara då... :cool:

Oj, ja verkligen! Reagerade på det jag med, men trodde det var bilden som lurades, dvs fotad i sne vinkel. Nu när jag tittade lite närmare på den syns det tydligt hur snesydd den är. :crazy: Risken med att köpa billigare sadlar... :mad:

Höger ser ut att vara den korrekta, för om du tittar på dne vänstra är sömmen något förskjuten jämfört med den högra. Jag misstänker att de ska sitta som på den högra bossan. Bra man är på att förklara då... :cool:

Åh vad bra att du svarade! Sa precis till min kompis att jag väntade på att sadelmaffian skulle svara och där är du inräknad :D haha

Den högra alltså, det är där den ligger bäst också tycker jag det ser ut som. Så jag kan låna hem både Clic och Crincle i 36 och hoppas på att det kan funka? Det finns inte risk för att de blir för vida där fram? Eller borde jag fokusera på helt nya sadlar?

Senast ändrad:

Var iväg och lånade en Globus Crincle, 17" bomvidd 36. Fanns inte i 17" och Globus Clic fanns inte i bomvidd 36.

wClic1736006.jpg

wClic1736007.jpg

wClic1736001.jpg

wClic1736004.jpg

wClic1736003.jpg

wClic1736008.jpg

I någon form av rörelse :angel:

wClic1736012.jpg

Var till affärn och skulle låna sadlar tänkte jag, fick bli sadel i singular. De hade absolut inget inne som var brett, men de kan ju ta in om jag ber dem. Vet bara inte vad jag skulle be om, de säljer inte M&N som jag frågade efter. Santa cruz har de men vet inte hur det blir om xxvid kanske kan passa? Tyckte den var okej att sitta i.

Så lånade hem en Wintec cc med vitt järn, lika bra att testa! Stallbilderna är före ridning, utebilderna är efter. Tyckte bossorna låg an bra när vi red men hade ingen som kunde fota. Försökte rida lite med handen under bossorna för att känna om den lättade men den låg faktiskt an hela tiden så gott som (kunde ju inte riktigt rida hästen i rätt form då).

4-9.jpg

5-9.jpg

6-7.jpg

7-7.jpg

DK:
Hej! Jag har uppmärksammat i några trådar nu att du inte tycker Tekna ligger bra på någon häst. Det gjorde mig lite fundersam, och osäker på om den verkligen är bra för mig och min häst då. I och med att den är takformad, som jag visste redan då jag köpte den. Och att hon är väldigt rak i ryggen.

Grejen är den att jag testat ca 30 sadlar, och tillslut hittade jag en dressyr som passade. Griffin Haflinger Cob. Den låg i balans, längs ryggen och hade lite plattare bossor. Men jag satt/red inte bra i denna så jag letade vidare.

Hittade då Tekna. Min häst blev som förbytt. I alla sadlar jag någonsin ridit i, passande som opassande, så var skillnaden glasklar!! Hon fick ett betydligt mer svävande steg, mycket mer rörelsefrihet i bogarna, och ja.. hon blev otroligt känslig för minsta lilla hjälp jag gav i den sadeln. Vi dansade fram helt enkelt.

Samma är det med de hästar jag lagt Tekna på, de flesta har mer eller mindre rört sig galant mkt bättre i denna sadel och kunnat utföra rörelser de inte gjort i annan sadel.

Därför slog jag till, eftersom min häst så tydligt visade att det var DEN hon skulle ha. Hon har även musklat på sig precis som hon ska, och fått höra av ET och massören och hon är finare än någonsin i kroppen. (Det har gått hos oss i 3 år)

Men som sagt, jag blir ändå osäker när jag ser att du skrivit att den inte passar någon nästan osv. Så vad tycker du om detta? Skulle vara väldigt tacksam för svar. :)

MVH minfux

(Skulle skicka detta som PM men din inkorg är full)

Senast ändrad:

Kl.

Fick hem fyra sadlar idag, om någon har tid att kolla igenom och kommentera här eller via PM blir jag jätteglad!

Wembley

Grumssadlar017.jpg

Grumssadlar019.jpg

Grumssadlar018.jpg

Grumssadlar020.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar