Sv: Sadellistan 2.0
DK:
Hej! Jag har uppmärksammat i några trådar nu att du inte tycker Tekna ligger bra på någon häst. Det gjorde mig lite fundersam, och osäker på om den verkligen är bra för mig och min häst då. I och med att den är takformad, som jag visste redan då jag köpte den. Och att hon är väldigt rak i ryggen.
Grejen är den att jag testat ca 30 sadlar, och tillslut hittade jag en dressyr som passade. Griffin Haflinger Cob. Den låg i balans, längs ryggen och hade lite plattare bossor. Men jag satt/red inte bra i denna så jag letade vidare.
Hittade då Tekna. Min häst blev som förbytt. I alla sadlar jag någonsin ridit i, passande som opassande, så var skillnaden glasklar!! Hon fick ett betydligt mer svävande steg, mycket mer rörelsefrihet i bogarna, och ja.. hon blev otroligt känslig för minsta lilla hjälp jag gav i den sadeln. Vi dansade fram helt enkelt.
Samma är det med de hästar jag lagt Tekna på, de flesta har mer eller mindre rört sig galant mkt bättre i denna sadel och kunnat utföra rörelser de inte gjort i annan sadel.
Därför slog jag till, eftersom min häst så tydligt visade att det var DEN hon skulle ha. Hon har även musklat på sig precis som hon ska, och fått höra av ET och massören och hon är finare än någonsin i kroppen. (Det har gått hos oss i 3 år)
Men som sagt, jag blir ändå osäker när jag ser att du skrivit att den inte passar någon nästan osv. Så vad tycker du om detta? Skulle vara väldigt tacksam för svar.
MVH minfux
(Skulle skicka detta som PM men din inkorg är full)