Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

KL

Jag har en Ken Taur, bomvidd 3, som min pålle börjar bli för musklad för. Hur stor är sannolikheten att en exakt likadan sadel med bomvidd 4 skulle passa?

Är det någon skillnad i bommen när vidden blir större, annat än vidden...?

kl

Snabb fråga:)
Skulle en Globus Clic dressyr vara värt att prova på den här tjockisen?? Vilka fler märken i 7000 kr klassen kan vara värt att prova? Kraven är dressyrsadel, 17", hyffsat tjupt säte och bra stöd för skänklarna, ej för långa kåpor då även en lite tjej ska kunna rida i sadeln:)

32569816.jpg

32556898.jpg

kl

ÄNTLIGEN har jag kommit ihåg att fota ryggen på grabben.. Har missat det varenda jäkla gång.. Nåja... *host* Lyckades manövrera honom att stå på den plattaste biten av stallbacken så han inte ska se ut att vara överbyggd till månen även om han är ganska hög i rumpan av sig själv.

Hoppas bilderna duger någotsånär iaf. Främst dressyr eller allround jag söker, men om en hoppsadel är sista utvägen så får det väl vara hänt då.

Foto0246_small.jpg

Foto0250_small.jpg

Foto0247_small.jpg

Foto0248_small.jpg

Foto0253_small.jpg

Foto0256_small.jpg

Puttar upp mig själv lite. Någon mer som har idéer? Fått Bates föreslagit. Några andra som är värda att testas?

Jag skulle prova en Frank Baines Reflex på honom:) Den passade väldigt bra på min unghingst som var lik din i ryggen.

kl

DK spelar det någon roll om jag får tag på en dressyrsadel med korta stroppar? Eller behöver hon en med v-upphängning? Vad är det för skillnad på funktionen på dem eg?

Tyvärr har jag inte semester :D Däremot fullt upp med jobb, jobb, jobb. Jag vet att ni är många som har försökt maila mig både en och flera ggr men inboxen är full och jag orkar inte plöja igenom alla mail just nu ;) Kanske kan svara lite kortfattat i tråden imorgon på en del av era inlägg.

Dåliga bilder, men kan någon av thorowgood-modellerna tänkas passa min häst? Har hört att T6an dressyr ska vara lite lite rakare, dock skulle jag helst vilja ha en allround men dom kanske är för svängda? Eller kanske en Morris och Nolan allround? Har fått för mig att den är ganska rak? Hon har en ganska så rund rygg.

32443487.jpg

32443488.jpg

32430300.jpg

32430310.jpg

32430313.jpg

*knapplån*

Jag har ett par hästar som jag letar sadlar till. Idag provade vi Wintec 500 dressyr med blått järn.

På häst I var sadeln en aning för svängd och uppskattningsvis 1 järn för smal. Denna häst har hög och smal manke. Bakåt är ryggen inte helt platt, men väl rundad. Nästan lite överbyggd, ser det ut som, eller i alla fall stiger ryggen tvärt från mankens slut.
På häst K var Wintec 500 dressyr alldeles för svängd och minst 1 järn för smal. Denna häst har inte riktigt lika hög manke som häst I. Takformad rygg. Denna häst är inte överbyggd, har en rak rygg.
Häst I är smalare i mankvidd än häst K. Häst I har rundare rygg än häst K.

Jämförelsevis har vi en gammal Stübben 16,5" dressyrsadel i bomvidd 30. Korta stroppar. Denna sadel är lite för smal åt häst I, skulle gissa på att bomvidd 31, eller kanske 31,5 skulle funka. Dock är sadeln för takformad för I.
På häst K är sadeln lite för takig i formen, lite plattare skulle den behöva vara. Sadeln är mer för smal än på häst I, tippar på att åtminstone 31,5 eller kanske 32 skulle ligga bättre, men takformade bossorna gör att den inte är bra ändå.

Vi provade en gammal Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) på häst K idag. Denna sadeln är något för svängd i bommen och något för vid. Jag gissar på att en Griffin dressyr XW eller kanske W skulle passa bättre och då skulle väl också bommen bli mindre svängd automatiskt? Finns det hopp om att en sådan skulle passa på häst K, tror ni?

Denna Griffin dressyr XXW är alldeles för vid åt häst I. Däremot svängdheten funkar nog. W eller möjligen N skulle funka på häst I om det vore en Griffin dressyr, men jag vet ju förstås inte säkert.

Jag skulle helst vilja ha fatt i en dressyrsadel med utbytbara koppjärn. Finns det fler märken än Griffin som kanske skulle kunna passa?

Vad för andra sadlar tror ni att jag skulle kunna prova på dessa hästar, utifrån ovanstående?

Jag blev helt förvirrad av ditt inlägg, häst I och K hit och dit, jämförda med varandra :p

Lägg ut bilder på hästarna, beskriv dem var för sig så blir det nog lättare för folk att hjälpa dig.

De funkade nog inte dessvärre, blev världens konstigaste avtryck på schabraken så de låg nog inte så bra när jag kom upp. Nu har jag en Albion Legend K2 på gång som jag eventuellt ska köpa, en chansning helt enkelt. Passar den inte får jag lämna tillbaka den.

Okej, nytt försök. :) Jag såg att det blev lite rörigt. För mig är det ju självklart hur hästarna ser ut och när jag jämför dem med varandra så ser jag ju hur väl samma sadel passar på dem båda, och vad skillnaderna är. :) Jag vet att de sadlar som jag har provat inte passar optimalt, så nu letar jag efter andra lämpliga alternativ att prova på dem. Griffin är en tänkbar kandidat, men det kan vara så att den sadeln bara passar på den ena av hästarna. Jag kan inte köpa en Griffin dressyr T4 på mitt närmsta Hööks, för där finns bara T6-modellen och den är inte alls likadan för ryttaren i alla fall. T4 funkar nämligen för ryttaren, men inte T6.

Vi har provat en Wintec 500 dressyr med blått järn på båda hästarna. Jag hade inget vidare järn än det blå med mig. Tydligt var det i alla fall att Wintec var för svängd åt båda hästarna, så vidden kvittar. Vidare koppjärn hade ju bara gjort sadeln ännu mer svängd i bommen.
Vi har även provat en Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) på båda hästarna och den var för vid åt båda. På den häst som den var nästan lagom viddmässigt åt (sadeln var lite för vid), så såg den lite för svängd ut, men med en smalare bomvidd så kanske en sådan Griffin dressyr funkar, annars är den för svängd som sagt. Den häst som Griffin-sadeln var alldeles för vid åt, har en mer svängd rygg och det är egentligen denna häst som jag tror att Griffin, i rätt bomvidd, är lagom svängd åt.

Jag skulle helst vilja ha fatt i en dressyrsadel med utbytbara koppjärn, men det kanske är svårt? Finns det fler märken än Griffin som kanske skulle kunna passa dessa båda hästar? Eftersom hästarna ser olika ut i ryggen, så passar så klart Griffin olika bra. Griffin svängdhetsmässigt sett passar bäst på häst I, eftersom häst I har rygg åt det svängda hållet. När vi provade samma Griffin-sadel på häst K (som har rakare rygg) så låg den ju nästan ok, hade vi haft rätt bomvidd så hade det varit lättare att ge ett exakt svar dock.
Wintec är alldeles för svängd för båda hästarna, men var mest för svängd för hästen K.

Vad för andra sadlar tror ni att jag skulle kunna prova på dessa hästar, utifrån informationen?

Wintec 500 dressyr med blått järn, häst I:
På häst I var sadeln en aning för svängd och uppskattningsvis 1 järn för smal. Denna häst har hög och smal manke. Bakåt är ryggen inte helt platt, men väl rundad. Nästan lite överbyggd, ser det ut som, eller i alla fall stiger ryggen tvärt från mankens slut.
Jämförelsevis har vi en gammal Stübben 16,5" dressyrsadel i bomvidd 30. Korta stroppar. Denna sadel är lite för smal åt häst I, skulle gissa på att bomvidd 31, eller kanske 31,5 skulle funka. Dock är sadeln för takformad för I.
Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) är alldeles för vid åt häst I, den ramlar ner på tornutskotten. Däremot svängdheten funkar nog, men det är svårt att se när sadeln är alldeles för vid. W eller möjligen N skulle funka på häst I om det vore en Griffin dressyr, men jag vet ju förstås inte säkert.

Wintec 500 dressyr med blått järn, häst K::
På hästen K var Wintec 500 dressyr alldeles för svängd och minst 1 järn för smal. Hästen har normal manke, rak och lite takformad rygg.
På häst K är Stübben 16,5" dressyrsadel i bomvidd 30 lite för takformad i bossorna, lite plattare skulle bossorna behöva vara. Sadeln är relativt mycket för smal, jag gissar på att åtminstone 31,5 eller kanske 32 i bomvidd (om det vore en likadan Stübbensadel) skulle ligga bättre, men de takformade bossorna gör att den inte är bra ändå.
Vi provade en gammal Griffin dressyr XXW (inga fish eller utbytbara koppjärn) på hästen K. Griffin-sadeln är något för svängd i bommen och något för vid. Jag gissar på att en Griffin dressyr i bomvidd XW eller kanske W skulle passa bättre och då skulle väl också bommen bli mindre svängd automatiskt.

Hoppas du inte jobbar ihjäl dig :)

Jag mätte min häst idag och om jag inte har gjort helt fel är hon 106 grader. Jag vill gärna prova en Pfiff Amaretto men är osäker på vilken storlek jag ska ha. 3:an (vid) är 100 grader och 4:an (extra vid) är 110 grader. Det känns ju rent spontant som att 4:an är mer rätt men allt kan väl inte bero på graderna heller...?

*kl*

Jag behöver hjälp med sadlar igen...

Min mobil tar kassa bilder, men här kommer 3 hoppsadlar som jag provade häromdagen.

Sadel 1
DSC00002.jpg

DSC00001.jpg

DSC00004.jpg

DSC00003.jpg

Sadel 2
DSC00006.jpg

DSC00008.jpg

DSC00005.jpg

DSC00007.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar