Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Rätta mig någon om jag har fel. Men tycker alla 3 ser både för smala ut, och för takformade. Speciellt Pessoa sadeln. Vad är de andra 2 för märken? Tycker sadel nr 3 ligger för långt fram dessutom.
Nej. Pessoa sadeln är inget för din häst oavsett bomvidd, då den har alldeles för takformade bossor för att passa din häst´s rygg.
Jag har själv en Globus Esperanza till min häst, med vidaste bommen (38). Han ser ut att ha liknande rygg som din häst. Morris & Nolan ligger också bra på honom!
Har tröttnat på att rida barbacka nu så jag skulle behöva lite tips på vad som skulle kunna passa på den här grabben. Förslag på hopp och dressyrsadel mottages tacksamt
Han är ganska smal över ryggen och har bred manken (ca 110 grader tror jag )vilket ställer till det. Sadelläget är ganska kort pga stora bogar och han puttar gärna bak sadlarna. Han blir SPIKRAK under arbete.
Jag behöver 16,5-17" i hoppsadeln och 17,5" i dressyrsadeln. Gärna inte jättestora stöd och djup sitts.
Någon som har koll på hur bred en äldre griffin haflinger/cob är? Alltså en utan utbytbara järn.
För modellen haflinger/cob är väl inte samma som dom som h**ks säljer nu eller?
Hur mycket är ok att en sadel glappar bak? Min Globus clic som jag köpte för några månader sedan ligger inte an 100% hela vägen längre. Upplever det inte som ett problem, och den gungar absolut inte, utan bara ligger helt enkelt inte lika mycket an bak längre. Hästen har musklat sig mer och blivit ännu rakare i ryggen i arbete!
Men hur mycket är "okej" och hur mycket är "för mycket"?
Har inte haft turen att träffa någon seriös sadelutprovare ännu som jag litar på, så det är min egen kunskap jag använder mig av för tillfället! Har dessutom inte bott här uppe så länge, så känner knappt till vilka som finns i området tyvärr.
Jag har inte heller träffat på någon än. Ska dock till en ny på lördag så jag hoppas det ska gå vägen. Helst skulle jag vilja åka till Sharpman men dit är det ju lite långt. Däremot kommer de till Örebro i augusti och hit till oss i oktober så det kan ju vara något att sikta på
Och mily: Vad synd då är det alldeles för smalt usch vad jag är trött på sadel letandet! Efter ca 3års letande gav jag upp och köpte bomlöst för ett år sen. Men hatar den mest av allt i den här världen
Vet inte om detta har tagits upp innan men: går det att jämföra en Wintec dressyr 500 med bredaste järnet i med en Santa Cruz Arthur de Luxe x-vid? Skulle dessa två sadlar passa samma typ av rygg? Går det att få en Santa Cruz sadel bredare?
Har kikat lite på en sån men vad jag läst och hört så ligger den bra på en BRED rygg?? vilket min absolut inte har. Men det kan vara värt att prova iaf menar du? Har provat en Clic ett tag men den var för lång och smal (17,5/34) så den användes endast någon gång, den var även alldelens för stor för mig. Vad är det som skiljer Clic från Esperanza??
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.