Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Sadel 3

DSC00010.jpg

DSC00012.jpg

DSC00009.jpg

DSC00011.jpg

Hästen har rak rygg och alla sadlar jag någonsin har lagt på henne lättar bak. :mad:

Rätta mig någon om jag har fel. Men tycker alla 3 ser både för smala ut, och för takformade. Speciellt Pessoa sadeln. Vad är de andra 2 för märken? Tycker sadel nr 3 ligger för långt fram dessutom.

Hej!

Håller med du. Sadlarna ser ut som min pållas alldeles för smala sadel- hamnar i bakvikt.

Ingen av dom ser särskilt bra ut, bara fortsätta leta:-).

/Lavinia, äntligen någotsånär ur träsket..

Den första är en Princeville och den tredje en gold medal.
Pessoan har det vida koppjärnet i, skulle det hjälpa att byta till det extra vida?

Åh, vad jag hatar att prova sadlar... Undrar dessutom om jag någonsin kommer att lära mig att se det här själv. :crazy:

Nej. Pessoa sadeln är inget för din häst oavsett bomvidd, då den har alldeles för takformade bossor för att passa din häst´s rygg.

Jag har själv en Globus Esperanza till min häst, med vidaste bommen (38). Han ser ut att ha liknande rygg som din häst. Morris & Nolan ligger också bra på honom!

KL

Har tröttnat på att rida barbacka nu så jag skulle behöva lite tips på vad som skulle kunna passa på den här grabben. Förslag på hopp och dressyrsadel mottages tacksamt:laugh:

32586495.jpg

32586501.jpg

32586505.jpg

32586508.jpg

Han är ganska smal över ryggen och har bred manken (ca 110 grader tror jag )vilket ställer till det. Sadelläget är ganska kort pga stora bogar och han puttar gärna bak sadlarna. Han blir SPIKRAK under arbete.

Jag behöver 16,5-17" i hoppsadeln och 17,5" i dressyrsadeln. Gärna inte jättestora stöd och djup sitts.

Någon som har något förslag??

KL

Någon som har koll på hur bred en äldre griffin haflinger/cob är? Alltså en utan utbytbara järn.
För modellen haflinger/cob är väl inte samma som dom som h**ks säljer nu eller?

Globus Esperanza tänkte jag på rent spontant. De är inte allför dyra, samt att knästöden är flyttbara :)

KL*

Hur mycket är ok att en sadel glappar bak? Min Globus clic som jag köpte för några månader sedan ligger inte an 100% hela vägen längre. Upplever det inte som ett problem, och den gungar absolut inte, utan bara ligger helt enkelt inte lika mycket an bak längre. Hästen har musklat sig mer och blivit ännu rakare i ryggen i arbete!

Men hur mycket är "okej" och hur mycket är "för mycket"?

Har tyvärr inget svar på din fråga men däremot har jag en fråga till dig :) Ser att vi bor i samma stad, vem brukar du anlita när du ska prova ut sadlar?

Har inte haft turen att träffa någon seriös sadelutprovare ännu som jag litar på, så det är min egen kunskap jag använder mig av för tillfället! Har dessutom inte bott här uppe så länge, så känner knappt till vilka som finns i området tyvärr.

Jag har inte heller träffat på någon än. Ska dock till en ny på lördag så jag hoppas det ska gå vägen. Helst skulle jag vilja åka till Sharpman men dit är det ju lite långt. Däremot kommer de till Örebro i augusti och hit till oss i oktober så det kan ju vara något att sikta på :)

Ja men Sharpman är bra, där har jag köpt sadel för några år sedan. Hoppas du hittar nått bra iafll :)

Jag hade en som jag har sålt nu, låg på syrrans ponny som är ca 110-115 grader bred och den var precis lagom till honom.

Nej det är inte samma som säljs nu som den gamla haflinger/cob-en. Hade också en till min förra häst, tror den låg runt ca 110 i xw.

Och mily: Vad synd då är det alldeles för smalt :( usch vad jag är trött på sadel letandet! Efter ca 3års letande gav jag upp och köpte bomlöst för ett år sen. Men hatar den mest av allt i den här världen:devil:

Vet inte om detta har tagits upp innan men: går det att jämföra en Wintec dressyr 500 med bredaste järnet i med en Santa Cruz Arthur de Luxe x-vid? Skulle dessa två sadlar passa samma typ av rygg? Går det att få en Santa Cruz sadel bredare?

Tacksam för svar! :bow:

Har kikat lite på en sån men vad jag läst och hört så ligger den bra på en BRED rygg?? vilket min absolut inte har. Men det kan vara värt att prova iaf menar du? Har provat en Clic ett tag men den var för lång och smal (17,5/34) så den användes endast någon gång, den var även alldelens för stor för mig. Vad är det som skiljer Clic från Esperanza??

Jag tror det ska finnas en känd duktig sadelutprovare i Grums om jag inte är helt ute och cyklar:) Det är väl inte jättelångt från dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar