Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Tycker inte du ska prova någon mer Crincle, alldeles för böjd. Clic 34 såg lite smal ut, den låg lite i bakvikt. Prova en 36:a om det går. Bossorna på Clic är inte lika takformad som Crincle så den blir nog bättre.

Du tror alltså att en Clic 36:a kan passa? :) Det vore ju kanon, jag gillade den sadeln!

Lippo såg ut att ge för dålig mankfrihet samt för takformad. Kentaur (Penelopa? den svarta) såg mycket bättre ut, dock ser den lite snedsydd ut samt väldigt trång kanal. Men själva typen såg ut att kanske vara något. Provred du den?

Jag provred den ja, blev mycket konstigt avtryck av sadeln på schabraket...

Btw, you're back :D Praise the lord!

kl

DK spelar det någon roll om jag får tag på en dressyrsadel med korta stroppar? Eller behöver hon en med v-upphängning? Vad är det för skillnad på funktionen på dem eg?

Allt beror på hur sadelläget ser ut. Om vi säger såhär: har man en häst som har en tendens att bli rund om magen eller har ett ofördelaktigt sadelläge (dvs sadelgjordsläge långt fram och sadelläge längre bak) så är det lättare att få sadeln att ligga still på rätt ställe om den främre gjordstroppen är fäst i ortspetsen. (detta brukar vara fallet vid korta stroppar, dock inte alltid vid långa stroppar)
Du får prova dig fram helt enkelt. Genom att man har v-fäste på bakre stoppen i kombination med den främre stroppen placerad i ortspetsen (alternativt precis bakom) så får man bäst tryckfördelning men det betyder inte att övrigt gjordfästen är dåliga, det får man se från fall till fall hur det passar hästen..

Jo jag har märkt att jag är efterlängtad :D Det är många som har försökt maila mig i ett par veckor nu ;)

Skit i avtrycket, hur kändes hästen? Gled den fram/bak/i sidled/ruggade pälsen osv?

Ska lämna tillbaka sadeln imorgon (och samtidigt ta med mig hästen och prova fler :)) så om det inte regnar i eftermiddag tar jag mig en tur igen och studerar päls och allt.

Clicen då?

(Jag hör till en av de som har försökt maila :angel:) Du är verkligen guld värd.

Dåliga bilder, men kan någon av thorowgood-modellerna tänkas passa min häst? Har hört att T6an dressyr ska vara lite lite rakare, dock skulle jag helst vilja ha en allround men dom kanske är för svängda? Eller kanske en Morris och Nolan allround? Har fått för mig att den är ganska rak? Hon har en ganska så rund rygg.

32443487.jpg

32443488.jpg

32430300.jpg

32430310.jpg

32430313.jpg

Vad är du ute efter för sadel?
Rent spontant ser hästen bara ut att vara överbyggd och inte så himla svängd. Under arbete kan jag tänka mig att hon kommer upp mer med ryggen också?
I rätt bomvidd tror jag Thorowgood blir för böjd (för din häst ser ut att vara rätt grov). Har du provat några sadlar innan? Vad var bra/inte bra med dessa?
Sitter och funderar på om Prestiges rakare modeller kanske kan vara något eller kanske Welington/Edinburgh. Även nyare County... Det är svårt när hästen är överbyggd, för det är lätt hänt att sadeln puttas fram. Är hästen dessutom bred kan det vara svårt att få ihop kombinationen rätt bomvidd och rätt böjning på bommen så var beredd på att få prova en del sadlar. Behöver dock inte bli ett problem för er för på de sista bilderna såg hon inte så farligt överbyggd ut.

Om din häst blir lite rakare än på de sista bilderna så tycker jag du kan prova M&N hopp. Den funkar om hästen är lite överbyggd och finns iu breda bomvidder.
Albion Ultima kan också vara något, den är för överbyggd hästar dock är den lite mer svängd i bommen så den kanske blir för böjd. Albion Style är annars lite rakare och har också bra med mankfrihet.

Hoppas detta gör att du kommer en bit på vägen iaf, men har du provat några andra sadlar så skriv gärna vad, vilken bomvidd och hur hästen kändes när du proivred.

Jodå, jag har fått mail flera ggr om att du försökt maila mig, så jag vet vilka ni är :D
Kommer dock vara frånvarande kommande veckorna pga att jag jobbar väldigt mycket, men ska försöka komma in nästa vecka och svara på de mail som tillkommit.

Ja, prova Clic i 36. Och framförallt, provrid!

Hoppas du inte jobbar ihjäl dig :)

Jag mätte min häst idag och om jag inte har gjort helt fel är hon 106 grader. Jag vill gärna prova en Pfiff Amaretto men är osäker på vilken storlek jag ska ha. 3:an (vid) är 100 grader och 4:an (extra vid) är 110 grader. Det känns ju rent spontant som att 4:an är mer rätt men allt kan väl inte bero på graderna heller...?

Pfiff bom 3 är snarare typ 85 grader och 4an kanske är mot 95... Kan ju ha blivit ändrat sen jag kollade på en Pfiff sist, men ska du prova Pfiff överhuvudtaget så prova den vidaste för de är väldigt smala.

Och nej, allt beror inte på graderna heller, men tänk på att 5-6 grader brukar vara en hel bomvidd. Bomvinkel är dock bara hjälpsamt för att ta reda på ungefär vilken bomvidd man ska prova eller om man direkt kan utesluta märken som bara gör för smala bomvidder.

KL

Har tröttnat på att rida barbacka nu så jag skulle behöva lite tips på vad som skulle kunna passa på den här grabben. Förslag på hopp och dressyrsadel mottages tacksamt:laugh:

32586495.jpg

32586501.jpg

32586505.jpg

32586508.jpg

Han är ganska smal över ryggen och har bred manken (ca 110 grader tror jag )vilket ställer till det. Sadelläget är ganska kort pga stora bogar och han puttar gärna bak sadlarna. Han blir SPIKRAK under arbete.

Jag behöver 16,5-17" i hoppsadeln och 17,5" i dressyrsadeln. Gärna inte jättestora stöd och djup sitts.

Någon som har något förslag??

Vet inte om det är samma häst som i tidigare inlägg, men jag vill slå ytterligare ett slag för Jensen Exmoor. Passar spikrak rygg, billig, ligger riktigt bra på haflinger och breda korta hästar. Har också ändringsbar bom.

Albion k2 kan också funka, men blir svårare att hitta till ett bra pris i rätt bomvidd. Globus Clic dressyr kan också passa, men prova då helst äldre modeller då de nya förmodligen blir för smala (såg en ny 38 bom från Globus för någon vecka sen och de har blivit ruskigt smala :crazy: ) Globus Clic hopp kan du helt glömma, den är för takformad.
Jensen Classic/brillant är också riktigt rak, man kan få den riktigt kort och har även den ändringsbar bom. Finns några beg som är gjorda för breda hästar.

När det gäller hoppsadlar kan M&N passa samt Jensen Exmoor.

KL*

Hur mycket är ok att en sadel glappar bak? Min Globus clic som jag köpte för några månader sedan ligger inte an 100% hela vägen längre. Upplever det inte som ett problem, och den gungar absolut inte, utan bara ligger helt enkelt inte lika mycket an bak längre. Hästen har musklat sig mer och blivit ännu rakare i ryggen i arbete!

Men hur mycket är "okej" och hur mycket är "för mycket"?

Släpper den tidigare även när sadeln är fastspänd och med ryttare i?
En sadel behöver inte ligga an hela anläggningsytan sålänge sadeln ligger i balans och ligger still under ridning. Det är svårt att säga var gränsen går för om den släpper för tidigt eller inte, det måste man se från fall till fall, men några cm är ju inte några problem. Släpper den tidigare än så kan det vara värt att stoppa om den. Men detta är så oerhört svårt att säga över internet med tanke på att en sadel kan ligga an hela anläggningsytan men ligga riktigt kasst och en sadel kan släppa för tidigt men ändå ligga riktigt bra.

Om sadeln har tryckts ihop i stoppningen kan det också vara en orsak till att
bossan inte ligger an hela vägen, så det kan räcka med en omstoppning om den släpper väldigt tidigt. (är det bara några centimeter däremot och hästen trivs bra och sadeln ligger bra i övrigt så tyclker jag inte man behöver stoppa om)

Hahaha!

De hade inga 36: or inne men jag ska se hur det går imorgon på utprovningen, hittar jag inget då får jag leta vidare, kanske efter en ny clic i rätt bomvidd :)

Edit. Om Pfiff är såpass smal lär det inte passa på min häst väl?

Senast ändrad:

Vet inte om detta har tagits upp innan men: går det att jämföra en Wintec dressyr 500 med bredaste järnet i med en Santa Cruz Arthur de Luxe x-vid? Skulle dessa två sadlar passa samma typ av rygg? Går det att få en Santa Cruz sadel bredare?

Tacksam för svar! :bow:

Wintec är MYCKET mer böjd än SC. SC i xw är också smalare, en xxw är nog mer lik Wintecs vidaste.
Dock passar de inte samma typ av rygg överhuvudtaget. Wintec Isabell är däremot rakare så den är mer lik, men jag tror nog ändå Isabellen blir märkbart mer svängd än Arthur de luxe.

SC finns i XXW som bredast. Menar du ändringsbar bom så har de nå¨gra nya modeller nu som har ställbart framvalv.

Provade du en Albion btw? Vilken modell/bomvidd? HUr låg den?

Nej jag hade inte brytt mig om Pfiff, finns andra sadlar som kommer passa bättre.

Har inte fått tag i en Albion tyvärr, hoppas på att det finns inne imorgon.

Penelopan då, är det något att titta efter om den ligger bra idag? Jag tycker den ser ut att ligga lite i bakvikt men sen kan jag ju inte så mycket om sadlar heller tyvärr.

Om det är dressyrsadlar du är ute efter skulle jag först prova Prestige, Röösli, Jaguar, Jensen Gladiateur på Häst I och på Häst K borde du prova Frank Baines Reflex/Elegance. Prova inte de allra nyaste modellerna av FB utan prova de som är iaf 2-3 år gamla då de är något mer svängda än de nyaste. Även Albion SLK, Jensen Amiral tycker jag du bör prova.

Jag däremot tycker inte att någon av Kentaruerna ligger bra, och med vidare bom tror jag att det blir mycket glapp baktill. Men det är min åsikt.

Bara för att sadeln släpper bak när hästen står på stallgången betyder inte att den glappar vid ridning, men just därför bad jag henne provrida sadlarna så vet man. Dessutom så ligger den svarta Kentauren an hela anläggningsytan under sitsen ser det ut som, så det skulle jag inte se som något konstigt alls. Den bruna däremot släpper tidigare och är mer böjd i bommen så den kan jag hålla med om inte låg så bra (men det var inte den jag skrev om heller i mitt inlägg)

Det är inte heller säkert att sadeln kommer glappa bara för att hon provar en bredare bomvidd, beroende på hur sadeln ligger kan man också åtgärda en del mha en omstoppning hos en duktig sadelmakare. Sen är det inte säkert att den sadeln ligger optimalt, men märker hon under provridningen att hästen känns ok, sadeln ligger still osv men det känns inte helt optimalt så kan man utesluta en mängd sadlar med liknande passform och lägga energi på att prova andra sadlar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar