Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Nej ingenting är ju säkert i den här sadelvärlden ;)

Men mina erfarenheter är att en sadel som släpper för mycket i stallgången (som den svarta gjorde enligt mig) på en rak häst brukar glappa ännu mer vid ridning om den som Guldaskigs häst blir ännu rakare. Men provrida skadar ju aldrig.

Men kan tänka mig att Globus Clic/turner är en bättre modell av sadel för den hästen, Kentaur vill gärna ligga lite "ovanpå" många hästar.

Senast ändrad:

Nu gav jag förslag på sadlar som kan finnas billigt beg om man kollar på äldre modeller och passformen kan variera rätt stort mellan olika modeller och årsmodeller. Därav kan det vara bra att även om en modell/årsmodell inte passar kan du prova något annat av samma märke.

Wellington/Edinburgh/Windsor kan du också kolla på om du upplever att du behöver en lite mer böjd sadel.

Och nästa gång, när du fotar bakifrån är det meningen att man ska se ryggen på hästen bakifrån, inte bara rumpan :D

Tack för svaren. :D Ja det var svårt att fota honom uppifrån men ska försöka nästa gång. :D

Eftersom vi började med inridningen i höstas har vi inte hunnit så långt vad det gäller sadelsittning (mycket är det ju innan man sitter upp) Vi har suttit på honom en gång, men hängt väldigt mycket på honom. Den gången vi satt på honom var då min kompis sa att sadeln inte funkade. Hur hårt vi än spände den så gled den och slog mycket på hans bakdel. :S Men vad hette den... Hm... Jo, typ London Barefoot Bomlös.

Vi skulle börjat för ett tag sedan med inridningen men han rehabiliteradesn hela sommaren 2010 pga sjukdom. :)

Jag funderade på om vi hade lagt sadeln fel, för någon sa att de ska sitta längre bak än vanliga, men även om vi la sadeln längre bak slog den mot runmpan på honom och gled hela tiden. :S

Ja det förstår jag såklart, men du är snäll som försöker hjälpa ändå :D Nej grejen är att den går inte direkt att vicka eller gunga på, utan det är ytterst lite den inte ligger an så att säga. I övrigt ligger den still och vad jag upplever i balans! Känner inte heller att den är ojämn eller hård i stoppningen. Men kanske skall låta någon se över den ändå, trivs så bra med den annars att jag gärna vill kunna ha kvar den ett tag!

Släpper den tidigare även när sadeln är fastspänd och med ryttare i?
En sadel behöver inte ligga an hela anläggningsytan sålänge sadeln ligger i balans och ligger still under ridning. Det är svårt att säga var gränsen går för om den släpper för tidigt eller inte, det måste man se från fall till fall, men några cm är ju inte några problem. Släpper den tidigare än så kan det vara värt att stoppa om den. Men detta är så oerhört svårt att säga över internet med tanke på att en sadel kan ligga an hela anläggningsytan men ligga riktigt kasst och en sadel kan släppa för tidigt men ändå ligga riktigt bra.

Om sadeln har tryckts ihop i stoppningen kan det också vara en orsak till att
bossan inte ligger an hela vägen, så det kan räcka med en omstoppning om den släpper väldigt tidigt. (är det bara några centimeter däremot och hästen trivs bra och sadeln ligger bra i övrigt så tyclker jag inte man behöver stoppa om)

Du tror alltså att en Clic 36:a kan passa? :) Det vore ju kanon, jag gillade den sadeln!

Jag provred den ja, blev mycket konstigt avtryck av sadeln på schabraket...

Btw, you're back :D Praise the lord!

Men åh, typiskt att du måste ha en 36a. Jag har ju en 34 som du skulle kunna fått låna och testa hur mycket du vill! :)

Gled hurdå? Sidled? Och hur slog den honom på bakdelen? Jag har svårt att se det framför mig...

Nu tycker jag inte du ska ha en bomlös för just själva inridningen, men efter inridningen kan det vara rätt vettigt att ha en bomlös ett par år just för att din häst förmodligen kommer bredda sig rätt många, och då kan det vara svårt med bomsadlar. (frieser brukar vara väldigt breda också så det kan vara svårt att hitta rätt bomvidd beg)

Fast det beror på varför den släpper. Det är inte alltid så att en sadel släpper för tidigt för att bommen är för böjd. Det kan likväl bero på stoppningen (att den är hårt stoppad t.ex.) och då behöver den inte glappa sen vid ridning men man kan behöva stoppa om den för att den ska ligga riktigt bra. Men ja, jag håller definitivt med dig om att Kentaur är ju mer takformad än Clic/Turner och har därför en tendens att ligga högre på lite plattare hästar. Detta bidrar också till att bossan släpper tidigare då den inte kommer ner på samma sätt.

Men då är det inte sälkert att du behöver stoppa om den, risken finns också att om du stoppa om den så hamnar den för högt ovanför hästen och börjar därmed glida i sidled/fram osv.

Sen behöver det inte vara så att bosaan är ojämn eller hård, är den mjuk och har tryckts ihop kan det vara därför den släpper tidigare. Stoppningen kan fortfarande vara fjädrande och jämn, men har blivit lite platt bara. Om det behövs åtgärdas beror på hur den ligger på hästen..

Gled hurdå? Sidled? Och hur slog den honom på bakdelen? Jag har svårt att se det framför mig...

Nu tycker jag inte du ska ha en bomlös för just själva inridningen, men efter inridningen kan det vara rätt vettigt att ha en bomlös ett par år just för att din häst förmodligen kommer bredda sig rätt många, och då kan det vara svårt med bomsadlar. (frieser brukar vara väldigt breda också så det kan vara svårt att hitta rätt bomvidd beg)

Jag som inte kan så mycket om det där lystnade till min vän. Vi såg liksom att, i hans rörelse i trav, när vi longerade honom innan vi hängde på honom, att den liksom slog mot hans bakre del, det var stor glapp mellan sadelns slutparti och min hästs rygg. Kan inte förklara men man skulle få in en hand i glappet. :/ Hm hur ska jag förklara det... So mom man lägger handen på hästens rygg och klappar den *klapp,klapp* utan attlyfta handleden från hästen, så glappade sadeln - kan inte förklara bättre. Och när den gled snurrade den ner på sidan i sidled när vi hängde på honom, även om vi hade någon som hjälpte oss upp och vi inte drog oss upp. När min häst gick gled den bakåt på honom, hur hårt vi än spände sadeljordn. :/

Fast en soffkudde bomlös glider åt sidan när paden är varm. En bomlös glider också om man hänger mer i ena stigbygeln, därför krävs det bra balans för att kunna rida i en sådan typ av bomlös. Det innebär inte att sadeln inte passade utan det är helt normalt att en bomlös glider om man inte belastar jämnt.

Att den glappade borde ha minimerats om någon hade suttit i sadeln, i fortsättningen är det därför bättre om ni provar sadeln med ryttare innan ni avfärdar den.

*KL

img_9266_154278729.jpg

img_9269_154279056.jpg

Några förslag på dressyrsadel till denna rygg?

Har stora bogblad,lite svängd rygg stillastående och rakare under arbete, kort anläggningsyta och ca 100 grader vid.

Ville bara meddela att jag och hästen var iväg och provade ut sadlar idag och fick med oss tre stycken hem för provridning :) En Kentaur Medea, en Zaldi (minns inte modellen, ska kolla upp) och en Farmland (minns inte modellen, ska kolla upp). Ska bli spännande att prova och se hur de känns!

Fast en soffkudde bomlös glider åt sidan när paden är varm. En bomlös glider också om man hänger mer i ena stigbygeln, därför krävs det bra balans för att kunna rida i en sådan typ av bomlös. Det innebär inte att sadeln inte passade utan det är helt normalt att en bomlös glider om man inte belastar jämnt.

Att den glappade borde ha minimerats om någon hade suttit i sadeln, i fortsättningen är det därför bättre om ni provar sadeln med ryttare innan ni avfärdar den.

Vi har lyckarts sitta på honom en gång, haft för mig att jag skrivigt det, och det var i denna sadel och det var även då det glappade såhär. Alltså glappade det minst lika mycket när hon satt på. Men jag får väll göra som alla senaste halvåret sagt till mig och sitta in honom i en helt opassande sadel, såkallad skräpsadel. Sälja den och hoppas att den blir såld för samma pris, så jag inget förlorat på den, och köpa en ny igen. Annars får jag pausa inridningen igen och spara i en evighet till en bra sadel jag har råd med att köpa, dyker upp.

Wintec är MYCKET mer böjd än SC. SC i xw är också smalare, en xxw är nog mer lik Wintecs vidaste.
Dock passar de inte samma typ av rygg överhuvudtaget. Wintec Isabell är däremot rakare så den är mer lik, men jag tror nog ändå Isabellen blir märkbart mer svängd än Arthur de luxe.

SC finns i XXW som bredast. Menar du ändringsbar bom så har de nå¨gra nya modeller nu som har ställbart framvalv.

Tackar för svaret :bow:

Jag fann en sadel som heter: "Pfiff Friese" - specialgjord för Frieserhästar men många har använt den på Andalusier, Nordsvenskar, osv. Är det någon som har erfarenhet av den? :)

Jag tycker du ska använda en äldre sadel som ligger ok för själva inridningen, och sen när ni har kommit lite längre kan du köpa en begagnad sadel som ligger ok. När hästen är ung ska man ju inte göra något avancerat ändå utan det blir ju bara rakt fram i skogen, lite lättridning och inte så länge. Då behöver man inte en sadel som ligger perfekt, för med tanke på hur snabbt en unghäst ändrar sig så kommer du isf behöva byta sadel hela tiden.

Pfiff Friese är inte så himla bred, de frieserhästar jag har träffat på är med största sannolikhet för bred för den. Satsa hellre på en äldre kvalitetssadel sedan när det är dags, finns ju också en del som har ändringsbar bom vilket ju kan vara vettigt... Men just nu är det ingen idé att du köper en ny/nyare beg sadel när du ändå bara ska sitta på hästen och rida mycket lite till en början.

L'gg in bilder sen :)
Såg att du hade fått tips i den andra tråden på FB. Det kan säkert fnka (de nyare modellerna som är max typ 10 år), tror dock inte du behöver en XW utan det bör nog räcka med W faktiskt.

Vilka sadlar skulle du tipsa om ifall man i dressyrsadel söker en djup sits och bra stöd samt i hoppsadel söker ungefär detsamma? (damen här har inte superbalans längre och vill ha stöd).
Hästar normala i manken, rätt rak i ryggen. Halvblod.

I princip alla kvalitetsmärken har dressyr och hoppsadlar med djupt säte/stora stöd. Visa bild på hästarna så kan jag tipsa om märken som kanske kan passa så får du därefter vad som också passar dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Föl 2023

Omröstningar