Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

För häst I:
Ankyn var den som var rymligast i sätet, med tanke på min make som också kommer att rida hästen. Venus kände han sig klämd i. :crazy:

Jag tyckte att sadlarna kanske var lite väl olika varandra egentligen, men kanske var det vidderna som var olika och fick dem att se olika ut.

För häst K:
Egentligen hade inte utprovaren så många sadlar med sig som kunde passa, men utpr. sade att hästen behöver en nätt sadel. Albionen såg lite stor och klumpig ut på något vis och liksom låg inte stilla och bra på ryggen.
Jag tyckte nog att Pessoan kändes lite väl bananformad i bommen, men det är svårt att säga om en helt ny sadel som är så mjuk i bossorna.

Jag är den som kommer rida K. Denna häst är muskelfattig och behöver byggas upp, vilket vi också kommer göra med en del arbete från marken men även rida ut. Jag vill ju inte lägga på en sadel som är för takformad och som inte tillåter muskulaturen att utveckla sig.

Jag tyckte att alla sadlar var okej. :) Jag har inte så stor erfarenhet av vanliga dressyrsadlar eftersom jag har en Griffin Endurance XXW till min superbreda Nordsvensk och är van att sitta brett, brett och platt. För brett eftersom jag får ont i särskilt ena höftleden, tror jag det är, efter någon timmes ridning.
Det enda jag väl har att kommentera, är att jag skulle vilja ha en sadel med kortare kåpor. 160 cm lång och behöver jeans som är 31-32" långa. Jag upplevde att några av sadlarna hade lite väl långa kåpor. Jag föredrar kåpor som slutar en liten bit nedanför knäet, om jag själv får välja. :) Jag tror också att jag föredrar en smal midja på sadeln faktiskt, men alla dessa kändes smala jämfört med vad jag är van vid.

Om du är van att rida i små sadlar så är det ju det som känns rätt för dig, men det betyder inte att det är rätt om du förstår hur jag menar.

På bilderna både stillastående och i rörelse så ser man tydligt hur för liten sadeln är och provar du även en normalstor 16,5 i dressyr så kommer du aldrig åt det problemet du har.

Ta detta rätt nu men du sitter inte rätt nånstans i sadeln utan du sitter helt utanför alla tyngpunkter och balansområden förutom att just knät hamnar rätt på kåpan. Den är för liten, du fyller ut hela sadeln och kommer inte ned nånstans i sadeln tyngpunkt som man bör göra för att skona både häst och ryttares kroppar och rörelser.

För att komma åt ditt problem behöver du gå upp i str och även titta på sadlar som har ett öppet säte, ett säte med lång lägsta tyngdpunkt för att hamna rätt och det fungerar även på din häst då den har sin tyngpunkt i stort i mitten. Några sadlar som kanske har en chans i 16,5 är M&N och Isabell Werth.

Mina korta överlår når inte fram alls i Amerigomodellerna eller ex Dominus. Går du upp en str och ger det en chans så kommer du från måstet med öppnare säte och automatiskt sitta mer i balans i genom din kropp och hamna rätt i sadeln, du kan med tur sitta bra i någon modell från Albion, Keiffer, Trainer Jessica, Cliff Barnsby, Frank Baines, Globus , det är några som kortbenta når fram i och foten hamnar utanför kåpan så man kommer åt för de har mer eller mindre smala midjor.

Tack för svar.

Är ingen sadelexpert, alls, och därför tog jag hjälp av en auktoriserad sadelutprovare till hoppsadeln. Har gått upp 5 kg sen jag köpte den, kanske allt satt sig på röven då?

Och, som nämnts, kan ingenting om sadlar, så hur vet jag att den har "lång lägsta tyngdpunkt"?

Jag är inte van alls att rida i små sadlar, då sadeln som följde med hästen var en 17,5" Albion Legend (Hopp). Den glattade jag runt i som tusan, fick inget stöd för vare sig skänklar eller rumpa, och fick plats med två händer mellan bakvalv och rumpa, utan problem. Om nu mina 5 extra kilon satt sig på rumpan så är ju inte tanken att de ska stanna där, oavsett. Och hoppsadeln är jag nöjd med. Har fått höra från alla som sett mig rida i både Albion och Merinan att det är enorm skillnad på min sits och inverkan på hästen. Detta är inget försvarstal alltså, utan jag berättar sakligt som det är.

Nej, tyvärr tog jag inga bilder på sadlarna. Jag hade tillit till att utprovaren kunde sitt, men blev fundersam i efterhand på valen. Det är ju skillnad om man kan prova samma sadel i olika vidder.

Crown Jessica lade vi på häst K, men den tyckte inte utprovaren att den passade alls.

Det är enklare om man är ensam med ett gäng sadlar, för jag kan nog ganska väl själv se och känna när sadeln verkar ok, tror jag. Med någon prof. där, så kan man inte göra mycket annat än att stå vid sidan av, när de så att säga säljer sin tjänst.

Så du provred inte Crown? Vilken bomvidd var den?
Vad var fel på den?

Du kanske borde åka till en butik i närheten och låna hem ett gäng sadlar så du kan prova själv i lugn och ro, samt provrida alla.

Crown (bomvidd W) provred jag på I, men inte på K, eftersom utprovaren menade på att den ändå inte passade i formen.
Utprovaren pratade om A-mått och B-mått. Känner du till något om det?

Jo, jag ska nog åka till en butik och låna hem sadlar. Synd bara att det är nästan 10 mil till närmsta butik. :(

Utprovaren menade på att balansen i sadeln var fel. Jag hann inte uppfatta det helt eftersom sadeln bara lades på ett kort ögonblick.

Nej, jag visste inte vad A och B-mått var heller, men det skulle visst vara så att B-måttet är avståndet mellan koppjärnets spetsar och A-måttet är ett visst antal cm upp på järnet. Jag antar att man är ute efter vinkeln på koppjärnet egentligen.

Ja, det är en mankmall helt enkelt.
Nästa gång du anlitar en utprovare är det bra om du ber dem skriva ner vad som var bra/dåligt med de sadlarna du provade så du minns och får det förklarat för dig, så lär du dig mer om sadelutprovning.

Vet i katten vad som hänt på pixen, kommer inte åt de bilder jag vill.

Bild med ett öppnare säte med längre tyngpunkt.
32604936.jpg

32408648.jpg

Blir längre ju större " man tar. M&N är ett annat märke som har sån form finns fler. Emkelt förklarat ett öppnare säte är plant under en längre yta i sätet.

En kortare tyngpunkt kan se ut så här antingen förlagt långt bak eller fram.
31565200.jpg

15755071.jpg

Jag har liksom dig många som anser att min nuvarande sadel jag av specialskäl använder är lagom till mig, men den är igentligen för liten för mig. Men jag vet att det samtidigt finns de som är lika små som mig som anser sig sitta perfekt i samma str. på liknade sadlar. Det finns stora 16" men denna är normalstor.

Denna bild är det närmaste stillastående jag har i den sadeln. Kan få till det ngt bättre men inte alls så bra som det kunde vara men överlag så spelar det ingen roll om jag har längre eller kortare stigläder för jag hamnar ändå helt fel tyngdmässigt i denna str. Men många anser ändå att jag sitter bra i den och att den passar mig.
16"
32468967.jpg

Här är samma modell men istället 16,5" och även om det är stillastående så ser man den enorma skillnaden som även finns kvar under rörelse. Här hittar kropp och tyngdpunkter och vinklar varandra helt rätt.
28991112.jpg

Så lite kan göra så mycket.

Senast ändrad:

Tack för ett instruktivt inlägg och att du lägger så mycket tid på mig! :p
Jag tolkade det som att folk menade att jag skulle ha 18", och så jäkla stor röv har jag då inte. ;) Oavsett kommer hoppsadeln vara kvar, det har väl med att göra att jag gått upp i vikt. Men jag kollade hur jag satt i den igår, och där är gott och väl en hand mellan rumpa och bakvalv när jag sätter mig ordentligt, och inte säckar ihop.

Men nu gäller det dressyrsadeln. :) Satte mig i kompisens gamla County (?) Springtree igår, bara för att se om jag nådde nedanför kåpan. Det gjorde jag faktiskt, och den är ingen kortare version. Men nu är den ju som sagt gammal, och kåpan är tunn. En tjockare kåpa på den så hade mina fötter petat ut ca 1 dm från hästenn. Så då är den nog aningen för lång i kåpan ändå, eller? Jag kan inte mycket om sadlar öht, och jag kan om möjligt ännu mindre om dressyrsadlar, då det inte är något som intresserat mig alls förrän nu. :angel:

Senast ändrad:

Hej igen! Du dömde ut Wintec hopp till min nordiskille. Vad tror du om jacson Sabine i xxxw? Ska vara rätt rak som jag förstått det? Är svårare än jag trodde att få tag på breda sadlar, min affär säljer t.ex. inte Albion som du tipsat om och det finns ju aldrig någon så bred begagnat... Till hösten har vi dock möjlighet att åka till samma ställe som Guldaskig var på nyligen och prova ut!

Tycker jag upplevt att både Wintec och Globus hopp legat an för mycket mot bogbladet när han rör sig, och mycket längre bak kan jag inte sadla... Funderar på om allround kan vara mer ultimat. Han gillar ju sin dressyrsadel även om den är alldeles för vid (med pad) och kanske något för svängd. Funderar på om han känner sig hämmad i rörelserna med hoppsadlarna.

Vad jag vill är att få en närmare och tydligare kontakt med hästen än i en dressyrsadel, han är egentligen inte tillräckligt utbildad. Och jag har rätt korta ben så den behöver absolut inte vara extra framskuren eller så. :)

Du kan absolut prova Style också.

VIlken bomvidd du ska satsa på kan jag inte säga bara efter att ha sett några bilder. Men hästen ser ju inte så bred ut på bilderna, så jag tycker du kan börja prova normal/normal mot vid bom.

Isf kan du kolla på sadlar med kort svettkåpa (den kåpan som är närmast hästen). Desto kortare/mindre den är desto närmare kontakt får man. Finns också sadlar med enkel kåpa som kan vara något för dig. På de flesta kvalitetsmärken så får man en nära kontakt, men kollar du på budgetmärken som Knights, Globus, HdR, eller argentinska sadlar överhuvudtaget så får man inte samma känsla.

För det första tror jag inte Jacson görs i XXXW, utan det bredaste är XXW enligt de ÅF jag pratat med. Annars så gillar jag inte Sabinemodellen överhuvudtaget, den passar inte till någon ridning enligt mig. Sedan har jag för mig att det är Sabine som har mer takformade bossor och en annan bom än vad som är i t.ex. Celine (som brukar ligga bra på lite plattare hästar), så jag tror inte det är något att satsa på.

Men ligger hoppsadlarnas ortspetsar mot bogbladet eller är det bara panelerna/bossan? Det är ju bara ortspetsen som ska ligga 3 fingrar från bogbladet.
Om du upplever att han känns hämmad i de sadlarna beror det nog snarare på att de inte passar av någon anledning. Vid Esperanzan (som var ny om jag minns rätt) kan den ha känts stel/hård/ojämn i stoppning och därmed gett obehag även om den i övrigt låg bra. (vissa hästar är ju väldigt känsliga) Kvalitetsmärken brukar vara mjukare, samt ha en bättre stoppning som nya.

Din PM-inkorg är full :p Eftersom det är en sadelfråga postar ja gdet här istället :p

Jag forskar i vad min sadel är för märke, googlade på det jag kunde få fram och hittade en gammal tråd där en tjej hade en sadel som hade samma märkning, där hon pm:at dig för hon inte ville skriva vad det var för märke i tråden. Tänkte att du kanske kunda hjälpa mig komma fram till vad det är för sadel jag har? :)

Den är gammal dressyrsadel och det enda jag hittar på den är att det står "Spring tree, Flexible Points, made in England" under kåpan. Står inget på sadelknappar eller liknande. Hade varit kul om jag visste vad det var för märke, för det är den bästa sadel jag någonsin haft, och den börjar bli rätt sliten, skulle vilja ha en ny likadan, eller iaf samma märke.

Hade varit supernsällt om du ville hjälpa mig! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 222
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka