Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Okej, såg en sån på annons nämligen. Men kanske inget att satsa på nej...

Esperanzan glappade ju rätt rejält baktill i traven. Jag såg ju inte det själv men den som tittade på uppskattade att den glappade med 5-10 cm. Men Globus kan ju vara lite hipp som happ, se bara den snedsydda som Guldaskig provade. Borde jag prova en sådan igen? Kanske en begagnad istället?

Möjligt att det inte är ortspetsarna som stör... De sitter ju ändå rätt lång upp på sadeln. Upplevde det bara som otroligt trångt och det tog emot. Tänkte att han bara var ovan vid min inverkan i en hoppsadel men det verkar inte bli bättre. Jättebra med dina synpunkter. :)

Jodå, jag ska snart börja på den tänkte jag. Har dock inte tid just nu då jag jobbar väldigt mycket... Men de kommer så småningom!

Du kan absolut prova Style också.

VIlken bomvidd du ska satsa på kan jag inte säga bara efter att ha sett några bilder. Men hästen ser ju inte så bred ut på bilderna, så jag tycker du kan börja prova normal/normal mot vid bom.

Jag skulle tro att normal/vid är för smalt. Pessoan som ligger på på de första bilderna har det vida järnet i och är för smal.

Det finns inga av de aktuella sadlarna att hitta i närheten, så ska jag prova får jag köpa dem... :crazy:

Du har inte visat bilder med någon Pessoa... Hur som helst är Pessoa mycket smalare i bomvidderna än vad t.ex. Albion är.

Finns ju många butiker där man kan köpa på öppet köp (som har ett stort sortiment av beg sadlar), det kan du ju prova först.

KL

Blev av med min lånesadel och måste ta tag i detta med att köpa sadel=) Lånade en Globus Loke 36 som låg ok men som var för bred. Jag har mätt hästen till 95 grader (ska dubbelkolla innan jag beställer en sadel). Hur tror ni en Globus Esperanza 34 skulle funka? Hästen är 5år och inte mycket riden så jag tror hon kommer bredda sig.

Sen undrar jag om någon som har esperanza kan fota sadel bakifrån så man ser bossornas form. Min häst har relativt platt rygg.

Esperanzan är platt, den är för runda/platta ryggar.

Esperanzan har en lite annan passform än Loken, jag upplever den som något rakare och sedan plattare bossor och mindre mankfrihet.

Hjälp!
Jag letar dressyrsadel passande arab med relativt rak rygg, rund bål och hygglig manke. Allt jag har provat hittills antingen klämmer över manken eller åker fram, oftast båda delar.
Har provat Euroriding Diamant, Knights- sadlar, Tekna, Thorowgood.
Den enda sadel som legat bra är en gammal engelsk hoppsadel, och det är dressyr jag vill ha ...

Euroriding Diamant, 17 tum, stl 3, låg bra men klämde över manken vid ridning. Skulle en storlek 4 kunna vara bättre, eller riskerar man att den blir för vid?

Finns det något hopp att hitta en sadel passande denna killen?

Nyaste bilden
264235_2173686824498_1316618163_32574600_2078418_n.jpg

Bilder från stallgången. Han har även växt till mer under sommaren, 3år.
dsc_0717_151357611.jpg

med min prestige golden star, 34, som låg still det lilla jag lyckades rida i den.
dsc_0719_151357756.jpg

Jag är sugen på att testa en wintec hoppmodell, är det totaldiss på det?

Senast ändrad:

Vilken vidd bör man ta på Esperanzan? Om det nu stämmer att hästen är ca 95 grader och min tanke är en lite för vid sadel med fårskinnspadd under.

KL

Tack för svaren:) De flesta tipsade om Esperanzan men har kikat lite på begmarknaden och hittar ingen i rätt storlek på lagom avstånd från mig men där emot en Globus Noble. Frågan är då vad som skiljer dom åt? Tycker personligen att Noble är snyggare och ser skönare ut. Vilken typ av rygg passar den på? Skiljer det i bomvidd som på Clic och Esperanza?

Tacksam för svar:)

Jag har en unghäst som är i dagsläget överbyggd..

Hon har nu lånat en T6 hopp, väldigt rak sadel som glider fram.
När jag testade med en fårskinnspad under låg den still..

Varför??

KL

Tack för svaren:) De flesta tipsade om Esperanzan men har kikat lite på begmarknaden och hittar ingen i rätt storlek på lagom avstånd från mig men där emot en Globus Noble. Frågan är då vad som skiljer dom åt? Tycker personligen att Noble är snyggare och ser skönare ut. Vilken typ av rygg passar den på? Skiljer det i bomvidd som på Clic och Esperanza?

Tacksam för svar:)

Tror att Clic och Noble är mer takformade och att Noble är smalare även om det står att det är samma bomvidd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka