Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Är du ute efter en hoppsadel så tycker jag du kan börja prova Prestige. Vilken bomvidd som kan passa kan jag inte säga, men 34 bom i Prestige är väsentligt smalare än 32 bom i Stubben (de har ett annat måttsystem). Så du bör nog prova 37 bom i Prestige iaf.

Behöver du bredare än så är Zaldi ett alternativ, t.ex. Star finns i bredare bomvidder och kanske kan funka.Dock har denna latexpaneler vilket inte funkar om hästen har en platt rygg. Annars brukar jag rekommendera engelska märken för just ponnier då dessa brukar ligga bättre. Har hästen svängd rygg skulle jag i första hand prova FB Reflex. Men lägg gärna in bilder på hästen så kanske jag kan ge något mer tips.

salu001.jpg
[/IMG]
salu002.jpg
[/IMG]

Som du ser är hon inte så väldigt platt över ryggen.
Hon står på rak mark.

FB Reflex verkar vara svårt att hitta begagnat, kollade lite snabbt.
Några ideér? Hålla kvar vid Stubben?

Hon såg inte så platt ut nej, så det underlättar lite.
Du kan prova en nyare Stubben också, finns i en bomvidd bredare ifall det är bomvidden som gör att du hamnar fel i sadeln.

Du kan även prova Passiers ponnymodell. Problemet kan bli att hitta en som är tillräckligt bred då de är väldigt smala i bomvidderna, men de har ändringsbar bom. Så de kan du också prova om du hittar en i närheten.
Wintec/Bates hopp kanske kan passa med, finns också mycket beg till bra pris.

Tusen tack!
Låter som om det är idé att prova en nyare Stubben, typ Laurus och Rex i bom 32. Den hon har nu känns som en 31/32, absolut inte en bred 32:a om du förstår.
Annars en Prestige (pony el Joy Jumper kanske?) med bred bom (motsv Stubbens 32).

Jag som hade hoppats på att vi skulle köpa en ponny där våra Morris & Nolan-sadlar skulle kunna passa, men inte då.... In i sadeldjungeln igen!

Oj, längden har jag nog inte ens tänkte på, ska kolla lite ikväll och se hur det ligger till. Eventuellt att jag kan lägga fram sadeln någon/några cm vi får se.

Det tråkiga med honom är att han inte visar när man rider utan han kör på som vanligt förutom om sadlarna inte ligger jättedåligt.

Har fått den här modellen utprovad på mustang men valde att köpa en privat istället och ska dit så fort de har en tid som passar mig och justera lite då bossorna är som två korvar som är stoppade till max.

Av ren nyfikenhet vad skulle du tipsa om för dressyrsadel?

*kl*
Tror ni att en ordo equester venus har en chans att passa på den här ryggen, han har en smula taknockig rygg.

0e1c5e04-2872-4b9c-ad9c-74e1969e90b34.jpg

Tack för hjälpen så här långt!
Nu har jag hittat lite fler sadlar (fick köra 8 mil :p)

Albion Legend K2. 16,5" MW (?)
DSC00014.jpg

Sadlad längre bak...
DSC00033.jpg

DSC00016.jpg

DSC00017.jpg

DSC00018.jpg

Lättar den för mycket bak? Hur blir den i en vidare och större modell?

Crown grandee 17,5" MW
DSC00026.jpg

DSC00028.jpg

DSC00029.jpg

DSC00030.jpg

Jensen classic 17" MW
DSC00021.jpg

DSC00022.jpg

DSC00023.jpg

DSC00024.jpg

DSC00025.jpg

Jag har inte provridit i någon av dem ännu, tänkte göra det i morgon om det är nån det är lönt att prova.

Senast ändrad:

Sen för att jag ska försöka lära mig nåt: Om den här är för smal, borde inte mellanrummet mellan manke och framvalv vara större?
DSC00031.jpg

DSC00032.jpg

Jag kanske har fel, men det ser ut som att hästen är lite för smäcker för de breda engelska sadlarna (Crown, Albion...), de sticker ju som ut på sidorna baktill.

Och jag tycker inte att den ljusbruna ser så smal ut, eller vill du kunna ha pad under?

Detta var inte lätt... Sadlarna ligger väldigt mycket ovanpå hästen, och kommer inte ner alls. Jag tycker Jensen & Crown hade för smal kanal för din häst (eller är det bara bilderna som luras?) och därav tror jag delvis att de låg så högt. Jensensadeln såg ut att vara väldigt hårt stoppad iom hur bossan var formad, och det kan också ha spelat in. För problemet är att du kan nog inte ha en bredare bomvidd för då är det risk att utrymmet vid manken blir för litet.... För det såg trångt ut redan idag med Albion MW (som har mest mankfrihet av de sadlarna du provade). Hur många fingrar hade du mellan framvalv och manke?
Var Albionsadeln hårt stoppad? För den låg inte heller an bra baktill men jag undrar om det inte hade blivit löst av en omstoppning. Denna tycker jag du kan provrida, även om den inte låg optimalt så tycker jag du borde provrida bara för att veta hur hästen känns i den typen av sadel.

På de andra bilderna du la in såg han ut att vara normalbyggd och relativt rund över ryggen, och manken såg inte så hög ut. På dessa bilder ser han ut att vara åt det grövre hållet men väldigt takformad med en jättemanke. På en sådan häst hade jag försökt hitta en sadel med väldigt bred kanal, och detta kan bli svårt iom att hästen inte är särskilt rund över ryggen. Jag är inne på samma spår som feel, jag undrar om sadlarna är fel modell men samtidigt så ligger de ju väldigt högt över hästen så det är svårt att ge något säkert svar utan att se dem irl. Men om jag fortsätter på samma linje, så undrar jag om någon av Equipes hoppmodeller kan vara något, de är takformade, relativt raka. Kanalen minns jag inte hur bred den brukar vara men den kanske är tillräcklig. Passier kan också ligga bättre än dessa. De har modeller som är raka (prova en med kilbossor), har cutback, ändringsbar bom och en bred kanal. De är inte jättetakformade, men inte lika platta som Albion så det kanske funkar. Kieffer Donau är också en lite nättare sadel som finns i överflöd på begmarknaden.

Ang din GM: iom att hästen har så hög manke kan du inte bara gå efter utrymme mellan manke och framvalv för att avgöra om sadeln är för smal. Man får känna vid framvalvet om den klämmer eller om den ligger med jämt tryck längs med hela panelerna (dvs dra med handen från framvalvet och ner under ortspetsarna en bit). Sedan kommer man också på balansen i sadeln, om den ligger i jämvikt. Jag tycker inte den ser ut att ligga i bakvikt, däremot är mankfriheten väldigt dålig på den sadeln och jag tycker den ligger oroande nära manken. Ser ut som att den kommer slå i manken när du sätter dig i den..

Nu letade jag upp alla dina bilder i tråden och jag vet inte vad jag ska säga. För du har ju provat Pessoa (sid 98) som är takformad, hyfsat rak och den låg katastrof. Den låg också högt över hästen, kraftigt i bakvikt. Du visade ingen bra bild hur den låg baktill men det ser ut som att den inte kommer ner heller och att den är för takformad. Den andra sadeln du visade i inlägget (HdR?) låg inte heller bra för det var samma sak där. Alldeles för takformad också.

På sid 99 visar du din GM när du har sadlat alldeles för långt fram och skriver "Hästen har rak rygg och alla sadlar jag någonsin har lagt på henne lättar bak." GM lättar inte bak vad jag kan se på dessa bilder (denna sida), men däremot i inlägget på sid 99 så ser inte den ut att komma ner riktigt baktill, däremot är bilden dåligt tagen samt att du har sadlat fel så det är svårt att ge ett säkert svar.
Så efter att ha kollat på dina gamla bilder igen så tror jag inte att Equipe kommer ligga bra, den blir säkert alldeles för takformad...

Jag skrev också till dig tidigare i tråden att Jacson kan vara något att prova. Legano är en nättare sadel än tex Albion, men är inte lika takformad som ex Equipe. Dock kan mankfriheten bli för dålig, men det är värt att försök.

Hur snabbt kan hästskrället ändra form? :confused:
Jag blir alltmer förvirrad över det här...
GM:en har inte legat an så bra bak nån gång tidigare vad jag kan komma ihåg (eller ja, förhoppningsvis när jag köpte den). Den går inte i manken när jag sitter i den.

Jag får väl prova albionen idag då, men jag skulle ju behöva en större storlek för min rumpa.

En Legano har jag provat tidigare, den var för smal och vi kom fram till att i en större bomvidd skulle den troligen lätta bak.

Ett stort problem är ju att det inte finns så mycket sadlar att prova häromkring, hur långt ska man behöva åka för att hitta en sadel för att se om den ligger skit eller inte? Snart slut på semestern och sen har jag inte tid längre. :crazy::crazy:

Du kan ju kolla på andra modeller från Crown eller så tycker jag du kan prova FB's nyare modeller med. Globus Clic/turner och Arabian kan också vara något.

Hur kom ni fram till att en bredare bom skulle lätta bak? Lätta bak som dessa sadlar gjorde, dvs ligga ovanför hästen? Eller lätta bak pga att den vore för böjd?

Var bor du? Passier och Kieffer brukar vara det lättaste att få tag på. Du kan ju också beställa från stora internetbutiker som erbjuder beg sadlar om du inte har möjlighet att ta dig till något av de stora hästvaruhusen.

Nu har jag hämtat ut min Kieffer Isar och provridit 15 minuter ca.

La först på den utan nåt alls och såg ut at vara för vid, det var lite mankfrihet och den lättade bak.
La fårvojlock under och vidden och mankfriheten blev bättre men den lättar fortfarande bak. Red inte så länge med tanke på hur den låg på marken, men kunde såklart konstatera att den lättade mkt bak i traven.

Så Kieffer är alltså också för svängd??! Eler råkar isar vara en rätt svängd modell?
Börjar bli lite trött nu...

Vill dui se bilderna jag tog?

Jag tror att den skulle bli för böjd i rätt bomvidd.

Jag bor i Blekinge - hästsportens U-land... :crazy:

Ordo eller liknande sadel skulle jag inte lägga på en sån rygg, de brukar inte passa lite rundare hästar. Satsa istället på t.ex. Jensen Exmoor/Classic/Brillant, Albion, Globus Clic/Turner och liknande då dessa passr bredare hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Katthår
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar