Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Nu till ämnet:

Vad menas med uttrycket "svängd rygg"? Är det hästar med markerad manke man menar?

Sedan undrar jag vad som skiljer sig mellan Crown-sadlarna och Stübben-sadlarna?

haha i detta läget skiter jag fullständigt i vad det blir, bara jag har nåt att rida i :D Men allround eller dressyr helst, kommer inte hoppa så mycket och då räcker det ändå med tanke på hur lågtdet kommer vara.

Hon är dock tämligen omusklad över ryggen (hrrm överallt) just nu, men det gör kanske inen skillnad?

*kl*

Jag har en unghäst som precis har påbörjat sin utbildning. Det är en liten welsh cob på ca 141-142 cm i mankhöjd.
Anläggningsytan är ca 43-44 cm (går absolut inte med något längre) och bomvidden behöver vara någonstans runt 105-110 grader och sittpunkten långt fram. Själv är jag en 36:a i byxstorlek. Det är i första hand en dressyrsadel jag är ute efter :)

Vi har provat en kompis Globus esperanza (för att ha något att utgå ifrån), 16,5", 34 i bomvidd och den var för rak och för smal i bommen och på gränsen till att vara för lång.

Tips?

KL.

I går fick jag min Globus Ezperansa... och den passade inte :cry: Ni får gärna hjälpa mig att reda ut vad inte stämmer. Är den för smal, eller är bommen kanske för rak?

tumblr_lptp6hGoX61qkmpq1o1_400.jpg

tumblr_lptp6hGoX61qkmpq1

Sadel hamnade i bakvikt och när hästen rörde på sig så rörde sig hela bakdelen av sadel.

Jag bifoga en bild på hästen rygg med så jag kan få lite förslag vart jag skall leta vidare.

tumblr_lptp6hGoX61qkmpq1

Det som inte syns på bilderna är att hon är väldigt platt över ryggen, bossorna på Ezperansan passade bra. Tydligen är hon väldigt bred, skulle gissa på ca 105 grader. Hon är unghäst och inte mycket riden men just nu sommarfet.

Tack för tankar och ideer.

Min första tanke är: För smal och för långt fram. Drar du bak den dit den ska ligga är den troligen också för lång, iaf vad jag kan se.

Efter som den är tråden är så lång orkar jag inte gå igenom hela så frågan jag ställer kanske redan har ställts....
Iaf så undrar jag lite om Luc Childeric sadlarna, för och nackdelar och vad som passar för rygg och ryttare. Berätta de ni vet och tycker om dem!
Har provat en en sådan och den sitter så bra på min häst, är inte helt säker på storlekarna dock.
Skulle vara bra och veta med om sadeln innan man köper den... den är ju ganska dyr..

Min första tanke är: För smal och för långt fram. Drar du bak den dit den ska ligga är den troligen också för lång, iaf vad jag kan se.

Kom på att jag glömde att se hur den var längdmässigt=) Får ta och kolla det innan jag skickar tillbaka den.

Jo det kan hända att den är för långt fram...

Tack för dina tankar.

Skulle PM:a dig men din inkorg var full så skrivet här istället :)

Hejsan!
Jag såg att du verkade ha väldigt mycket kunskap vad gäller sadlar. Jag undrar därför om du känner till någon bra sadelutprovare i skåne (som åker ut)? Har precis köpt min häst och köpte en likadan sadel som förra ägaren hade, men den är alldeles för smal för hästen :(
Mvh,
Ida

Tycker oxå den ligger väldigt långt fram!!

Har en bekant som ev kan sälja sin stubben parzival billigt, men har ingen möjlighet att prova den. Finns det nån chans alls att den kan ligga på en isis? Är det en "lång" sadel?

Hej! Tänkte höra om ni har något tips på vad för dressyrsadel jag ska leta efter åt den här lilla hästen. Allt jag hittills har provat glider fram lite.

32649547.jpg

32649548.jpg

32649551.jpg

De jag har prova är:
Albion style MW ----- gled fram lite
Henri de Rivel W ----- gled fram lite
Frank baines MW----- låg så illa att jag inte red i den
Bates Isabell W ------låg ok
Globus Crincle W------end provad i stallgången men låg inte speciellt bra.

Har nu en Morris & Nolan W som glider fram lite den också.

kl

Är det någon som har erfarenhet av Knight King Edward och om den skulle kunna vara en kandidat för att passa på denna ryggen?

Foto0246_small.jpg

Foto0247_small.jpg

Foto0248_small.jpg

Foto03382.jpg

(Ignorera gräsmage och omusklad)

Slänger in en snabb fråga...men kanske inte så enkel?

Har en Kieffer Lech DL som jag älskar. Men jag kommer eventuellt behöva en till sadel längre fram till en häst med lite mer svängd rygg (dock inom det normala). Vad kan det tänkas finnas för sadlar som är lik Kieffern för ryttaren, men som inte är så rak för hästen?

KL

Är en Thorowgood 17,5" stor jämfört med andra sadlar i samma storlek? Har i vanliga fall 16,5-17" men har nu hittat en sadel men den är alltså 17,5". Har ca storlek 36 i byxstorlek.

Jag har ingen erfarenhet utav andra sadlars stl men har själv en thorowgood 17.5" och jag som har 38 i byxor (med stoor rumpa) får lätt plats i den... Kanske lite hjälp iaf ;)

Jag tycker Thorowgood är normala i storlekarna! Möjligen lite små om man har väldigt långa ben! Jag hade 17" på min dressyrsadel från TG och jag är 173 lång och har 36 i byxor. Syrran kan rida i samma sadel utan problem och hon är 157 lång :)

Har en 5-åring som är rak i ryggen, vid ridning blir han nästan underbyggd, ryggmusklerna är väldigt aktiva och rörliga. Så han blir lätt störd av sadeln.

Har provat ett antal sadlar men har inte hittat något som passar.

Någon ide?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 220
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 108
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka